Gå til innhold

Skammer meg over foreldrene mine – er jeg et forferdelig menneske?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du forsøkt å hjelpe dem, komme i dialog med dem? Hvordan er relasjonen deres?

jeg mener heller ikke at man skal stille opp for foreldre uansett, men om det ikke er grunner for det er det ikke naturlig å prøve å hjelpe dem, og at de er i en alder nå som man begynner å stille mer opp for foreldrene sine? Deres problemer vil jo bli vanskeligere å håndtere ettersom som de blir eldre, og de vil også bli eldre raskere på grunn av alkoholutfordringene sine.

Har du søsken?

Anonymkode: 16d0b...263

Nei, de er ikke mottakelig for hjelp. Jeg har en søster, men hun har flyttet til en annen by og brutt all kontakt med våre foreldre.

Anonymkode: 01413...6d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, de er ikke mottakelig for hjelp. Jeg har en søster, men hun har flyttet til en annen by og brutt all kontakt med våre foreldre.

… og det syns jeg du også burde gjøre. 

Du kan ikke hjelpe noen som ikke ønsker hjelp. Redd deg selv! 

Anonymkode: e6820...b87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oki, for sikkerhetsskyld, jeg spurte for å oppklare, ikke påføre skam. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sett krav til de,- de skal vere nyvasket, edru og møte opp med rene og pene klær om de vil på en penere restaurant.  Eller, de må møte opp slik om de skal på Egon også. 

Om ikke, stiller ikke du. 

Du må ingenting, god skikk og bruk er att de stiller både med egnet form og egnet kledd når de inviterer andre med ut på middag, og evner de ikke dette, så kan de ikke forlange att andre blir med. 

Anonymkode: 08eab...3d1

De er såpass syk at de ser ikke dette selv. De kommer gjerne nydusjet, men klærne lukter innestengt og gammel røyk. De mangler tenner, så ser ustelt ut. Håret står til alle kanter.

Å få de til å møte edru er utopi. De hadde aldri klart å møte opp edru, og de kommer til å bestille dyr vin.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er såpass syk at de ser ikke dette selv. De kommer gjerne nydusjet, men klærne lukter innestengt og gammel røyk. De mangler tenner, så ser ustelt ut. Håret står til alle kanter.

Å få de til å møte edru er utopi. De hadde aldri klart å møte opp edru, og de kommer til å bestille dyr vin.

Det er vanskelig å si hva du skal gjøre, da det er mange nyanser. Men jeg ville sagt at jeg ikke ønsker at de skal drikke når vi feirer bursdagen min, og informert på forhånd at om de møter opp synlig beruset går du hjem, og om de bestiller alkohol går du hjem. 

Dersom det er vanskelig for deg på selve bursdagen din, gjerne foreslå en dag rett før eller etter. For selv om du er voksen kan man være ekstra følsom på selve bursdagen sin. 

Skrevet

Kan du foreslå at dere gjør noe annet? At du kan invitere de hjem til deg og lage middag for eksempel?

For øvrig synes jeg at man kan være ærlig med sine foreldre. At du kan si at det rett og slett er ubehagelig for deg å være sammen med dem på en restaurant fordi du skammer deg over deres alkoholbruk og hvordan det påvirker dem. De forstår kanskje ikke hvordan de blir oppfattet av dem rundt dem om ingen sier noe? 

Du kan også si at du veldig gjerne spiser middag med dem, men at du går hjem når du mener de har fått nok alkohol. At du føler deg ukomfortabel rundt folk som er merkbart påvirket av alkohol, og derfor går du hjem dersom det blir tilfelle, for å unngå dårlig stemning. 

Anonymkode: a8e75...ca2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vet du, dette toget er gått fra perrongen for lenge siden. 

Og du skal ikke ha dårlig samvittighet for det i det hele tatt, det er ikke din jobb å ordne opp i dette. 

Trøsten din er att de er to, og neppe ensomme oppi alt. De har hverandres kaos, og de lever nok helt greit oppi det. 

Det er din bursdag, den skal du feire akkurat som du ønsker det, og du kan takke nei til å feire den med nervesammenbrudd med god samvittighet. 

Si du er bortreist for dagen og har andre planer, du er stor jente nå og kan gjøre nøyaktig som du vil på din egen bursdag. Hva de vil eller mener er totalt uviktig. 

Fremfor alt, det er de som må forandre seg, ikke du. 

Håper du får en fin bursdag. 

Anonymkode: 08eab...3d1

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du klare å få de med på f.eks Egon i stedet? 

Det er flaut å gå på fin restaurant hvor man skal ha bordskikk, helst ikke sjangle bortover, prate høyt og ellers oppføre seg slik noen alkoholikere kan gjøre. Det handler om respekt for servitørene og kokken som "huser" restaurantgjestene. 

Det blir det samme som at man ikke tar med en toåring som hyler, kaster mat og rører og blander maten, på fancy restaurant. 

Anonymkode: 2131a...d66

• Nyttig 2
Skrevet

Du er ikke et forferdelig menneske. Jeg er i en lignende situasjon. Har stor respekt for min mor, men jeg skammer meg veldig mye over min far, som har store sinne problemer og har alltid vært et motbydelig og nedlatende menneske.

Anonymkode: 80c61...bfe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Enig i at du ikke er et forferdelig menneske. 

Men hvis de har gått gjennom mye, er det liksom formildende omstendigheter for at de drikker og er ustelte? Kan du se saken fra en annen side? Ikke sikkert det passer din situasjon, altså, men:

Søsteren min er alltid sur format faren min drikker. Mens det ikke er hans feil, det er en sykdom, han har delvis arvet den av sine foreldre. Jeg tenker at han har gjort så godt han kunne utifra sine forutsetninger. 

Nå skal det sies at han er velstelt og sånn, da, men i perioder går det hardt for seg. Jeg skjemmes likevel ikke. Tenker han ikke alltid har hatt det så lett. 

Anonymkode: f2453...7ca

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig i at du ikke er et forferdelig menneske. 

Men hvis de har gått gjennom mye, er det liksom formildende omstendigheter for at de drikker og er ustelte? Kan du se saken fra en annen side? Ikke sikkert det passer din situasjon, altså, men:

Søsteren min er alltid sur format faren min drikker. Mens det ikke er hans feil, det er en sykdom, han har delvis arvet den av sine foreldre. Jeg tenker at han har gjort så godt han kunne utifra sine forutsetninger. 

Nå skal det sies at han er velstelt og sånn, da, men i perioder går det hardt for seg. Jeg skjemmes likevel ikke. Tenker han ikke alltid har hatt det så lett. 

Anonymkode: f2453...7ca

Søsteren din er lei av å lage unnskyldninger for faren sin som du gjør, du rettferdiggjør drikkingen hans. Alkoholisme er en sykdom, men han kan velge å la være. Det er sykt vanskelig, men ingen umulighet. Han må ville det selv. 

Jeg skjønner søsteren din godt. 

Anonymkode: e6820...b87

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er en god del verdier. De hadde gode jobber og formue før livet deres kollapset. Men godt mulig de klarer å sløse bort alt før de dør selvfølgelig, men tvilsomt da jeg ikke tror de har lang tid igjen.

Avsporing, men hva har skjedd som har gjort at det har gått så galt for begge to på hva jeg forstår på deg er en relativt kort periode? ❤️ 

Anonymkode: 27a3a...5bc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Avsporing, men hva har skjedd som har gjort at det har gått så galt for begge to på hva jeg forstår på deg er en relativt kort periode? ❤️ 

Anonymkode: 27a3a...5bc

Det skjedde noe traumatisk i familien vår. Så jeg har full forståelse for at livet ble tøft, for det ble det for oss alle, men jeg klarer ikke ha forståelse for at de har latt seg selv forfalle så enormt.

Der vi søsken tok tak i livet vårt, søkte hjelp og samtaler, så valgte våre foreldre å drikke. Og nå er de så fysisk og psykisk syk at det er vondt å se. I følge dem selv har de bare litt skavanker som sikkert blir bedre snart, de har ihvertfall ikke noe problem med alkohol selv om de starter dagen med å drikke.

• Hjerte 2
Skrevet

Skjønner deg veldig godt! 

Foreldrene mine var også alkoholiserte, og det å gjøre noe, samhandle ute blant andre mennesker sammen med de, påførte meg mye stress, ubehag og skam. Man viste aldri hva som skjedde og om de oppførte seg. 

Problemet er jo gjerne at de mangler null selvinnsikt, eller kanskje bare fornekter virkeligheten? For dersom noen andre var overstadig beruset offentlig, eller var litt hard på flaska, så snakket de gjerne nedsettende om den alkoholiserte personen. Men såg på ingen måte sine egne problemer, så dersom man sa noe "vi kan gjerne gå på kjøpesenter, men det forutsetter at du stiller edru", så stilte de seg fullstendig uforstående til det. Dukket opp full av pillere og alkohol, sløv, snøvlete og alt annet enn edru. 

Dropp middagen ute, skjerm deg selv for unødig stress. Kos deg på bursdagen din. 

Anonymkode: e79fa...5c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Si at du blir med den dagen de slutter å drikke.

Anonymkode: b5a9d...69c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 11.08):

Da sier du nei. Det blir ingen middag.

De forventet også at du skulle betale kanskje?

Skrevet (endret)

Jeg har nokk følt på det med flere alkoholiserte personer i livet, men jeg har faktisk komt til en plass hvor jeg sier «fuck hva alle andre synes», om man skal gå å tenke på «hva kommer alle andre til å synes» så får du en jævlig bumpy road. En kan ikke styre hva andre tenker og helt ærlig? Det er ikke min sak. Dem om det.

Det er familien min, de vil treffes, de ønsker å gjøre stas på meg. Da tar jeg dem som de kommer og så får resten bare falle som det gjør. Nb! (Med mindre de er direkte utrivelige eller slemme) 

Endret av Snickersogtwist
  • Liker 1
Skrevet

Har du forsøkt å stille krav til dem?

tvunget dem til å se virkeligheten fra ditt perspektiv. Mine foreldre er ikke slik, men jeg hadde en tante som var sånn. Skulle hun bli med på sånn og slik måtte man faktisk si ja under visse betingelser; ja, vi blir med deg dit men da må du love å ikke drikke og du skal ha på rene klær og oppføre deg normalt. Osv osv

er det mulig (selv om jeg skjønner at det er vanskelig)

Anonymkode: 599a6...196

• Liker 1
Skrevet

Til dere som spør om ts har forsøkt å stille krav til dem. Hvor naive er dere? Eldre mennesker på rundt 70 år er ikke intr.i å etterkomme krav til barna sine eller folk som generelt sett er yngre. Spesielt ikke de som synes det er helt ok å bli alkoholiserte eller som ikke orker å ta vare på egen helse, uavhengig av årsak til dette.

Jeg har vært der selv og det å oppdra/veilede/stille krav til foreldrene mine var bare bortkastet energi og fullstendig utmattende.

De er som de er, minimser kontakten. Det er ikke din jobb å fikse dem. Jo tidligere man innser det desto bedre.

Anonymkode: 9b763...d97

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 10.48):

Da trenger du ikke arve noe heller.

Anonymkode: 04c29...b0c

For noe tullprat. Arveloven stiller ingen krav til slikt føleri.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...