Gå til innhold

Skammer meg over foreldrene mine – er jeg et forferdelig menneske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre har hatt noen tøffe siste år. De har blitt svært alkoholisert og lar ting forfalle. De er i 70 årene og jeg har gitt opp for flere år siden å hjelpe de, da de ikke er mottakelig.

Vi har minimalt med kontakt. Nå ønsker de å ha meg med ut på middag. Jeg synes det er skikkelig vanskelig, for jeg skjemmes over dem. De lukter, er høylytt, og ser sjuskete ut. Kjenner at det rett og slett er flaut å sitte på fin restaurant med de.

Føler meg som verdens verste som har slike tanker. Har problemer med å avslå på en høflig måte uten å såre dem.

Anonymkode: 01413...6d5

• Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det å gå ut på restaurant med dem er en liten ting, det kan du kanskje greie..? Jeg har selv måttet bryte med min mor (av andre grunner enn det du beskriver), så jeg er ikke av dem som mener du må ha kontakt uansett. Men å gå ut på middag er lavterskel, ihvertfall. Kanskje de har noe på hjertet?

Anonymkode: 5dea0...1bc

• Liker 4
Skrevet

Du er ikke et forferdelig menneske. Jeg tror ikke det er så mange som ville tenkt annerledes enn deg. 

Anonymkode: c97f0...ff8

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat det å gå ut på restaurant med dem er en liten ting, det kan du kanskje greie..? Jeg har selv måttet bryte med min mor (av andre grunner enn det du beskriver), så jeg er ikke av dem som mener du må ha kontakt uansett. Men å gå ut på middag er lavterskel, ihvertfall. Kanskje de har noe på hjertet?

Anonymkode: 5dea0...1bc

Men de velger alltid så fancy restaurant, og de skiller seg så voldsomt ut. Så da sitter jeg der og føler på skam og flauhet. Det blir kanskje så synlig for alle at mine foreldre er i den situasjonen? Jeg vet ikke hvorfor jeg føler som jeg gjør.

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Forståelig at du synes det er ubehagelig å omgås dem. Kan dere kanskje få take away, eller spise på et sted som gjør deg mer komfortabel?

Ikke helt det samme, men jeg syntes mange ganger det var flaut å være på offentlig sted med mamma da hun fikk omfattende Parkinson med demens. Hun kunne være høylytt, fysisk liksom kreve rommet, si upassende ting og det var i starten ikke lett å se på henne at hun var syk (hun virket mer manisk enn fysisk syk). Jeg løste det delvis ved å si til servitører etc at hun var syk og beklage på forhånd. Det følte jeg ga situasjonen mer verdighet, og det var også lettere for andre å møte henne rett. Hun skjønte jo ofte ikke helt.

Kan du si til servitøreren at foreldrene dine har det litt vanskelig? Kanskje be om bord litt for seg selv. Tipse godt...

Anonymkode: b76d0...677

• Liker 4
Skrevet

Ikke noe tips, men vil bare si at det høres helt normalt ut å føle det sånn og jeg hadde gjort det samme! ❤️ 

Anonymkode: 27a3a...5bc

• Liker 6
Skrevet

Dra ut med dem, kanskje de vil prate om hva du skal arve når dem blir borte? 😁

• Hjerte 1
Skrevet

Sett krav til de,- de skal vere nyvasket, edru og møte opp med rene og pene klær om de vil på en penere restaurant.  Eller, de må møte opp slik om de skal på Egon også. 

Om ikke, stiller ikke du. 

Du må ingenting, god skikk og bruk er att de stiller både med egnet form og egnet kledd når de inviterer andre med ut på middag, og evner de ikke dette, så kan de ikke forlange att andre blir med. 

Anonymkode: 08eab...3d1

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har skammet meg over foreldrene mine siden jeg var sju år... 

Himmelen_91 skrev (9 minutter siden):

tror du virkelig at det er noe å hente hos noen som er alkoholiserte?? det er vel heller tvilsomt... 

Anonymkode: 2ee4c...b0f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Himmelen_91 skrev (24 minutter siden):

De vil feire bursdagen min 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

tror du virkelig at det er noe å hente hos noen som er alkoholiserte?? det er vel heller tvilsomt... 

Anonymkode: 2ee4c...b0f

Det er en god del verdier. De hadde gode jobber og formue før livet deres kollapset. Men godt mulig de klarer å sløse bort alt før de dør selvfølgelig, men tvilsomt da jeg ikke tror de har lang tid igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Mine foreldre har hatt noen tøffe siste år. De har blitt svært alkoholisert og lar ting forfalle. De er i 70 årene og jeg har gitt opp for flere år siden å hjelpe de, da de ikke er mottakelig.

Vi har minimalt med kontakt. Nå ønsker de å ha meg med ut på middag. Jeg synes det er skikkelig vanskelig, for jeg skjemmes over dem. De lukter, er høylytt, og ser sjuskete ut. Kjenner at det rett og slett er flaut å sitte på fin restaurant med de.

Føler meg som verdens verste som har slike tanker. Har problemer med å avslå på en høflig måte uten å såre dem.

Har null kontakt med alkoholiserte i familien og føler ikke noe skam rundt det. Hvorfor presse meg til å være med noen som ikke oppfører seg fint? Hva skal du tjene på det?

Anonymkode: a3fc1...828

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har null kontakt med alkoholiserte i familien og føler ikke noe skam rundt det. Hvorfor presse meg til å være med noen som ikke oppfører seg fint? Hva skal du tjene på det?

Anonymkode: a3fc1...828

Da trenger du ikke arve noe heller.

Anonymkode: 04c29...b0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Sett krav til de,- de skal vere nyvasket, edru og møte opp med rene og pene klær om de vil på en penere restaurant.  Eller, de må møte opp slik om de skal på Egon også. 

Om ikke, stiller ikke du. 

Du må ingenting, god skikk og bruk er att de stiller både med egnet form og egnet kledd når de inviterer andre med ut på middag, og evner de ikke dette, så kan de ikke forlange att andre blir med. 

Anonymkode: 08eab...3d1

Enig, det er lov til å stille krav.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er så teit å fiske etter støtte på denne måten. Når du formulerer det som "Er jeg et forferdelig menneske?" så får du selvsagt mange Neei, da".

Hva med å heller spørre hva folk synes og få litt mer nyanserte tilbakemeldinger?

Anonymkode: 556d6...dcc

• Liker 2
Skrevet

Har du forsøkt å hjelpe dem, komme i dialog med dem? Hvordan er relasjonen deres?

jeg mener heller ikke at man skal stille opp for foreldre uansett, men om det ikke er grunner for det er det ikke naturlig å prøve å hjelpe dem, og at de er i en alder nå som man begynner å stille mer opp for foreldrene sine? Deres problemer vil jo bli vanskeligere å håndtere ettersom som de blir eldre, og de vil også bli eldre raskere på grunn av alkoholutfordringene sine.

Har du søsken?

Anonymkode: 16d0b...263

Skrevet

Huff, jeg skjønner deg faktisk. Man kan være veldig glad i de, selv om man føler en skam dessverre. Eksen min og faren til mitt barn er rusavhengig og man ser tydelig preget han har , selv om han nå er kommet ut av det ( for en periode i hver fall) Jeg er glad i han og bryr meg om han , men ønsker ikke å bli sett med han. Dette er et dilemma da barnet mitt som er tenåring ikke skjønner dette. Nå skulle ikke dette handle om meg, men poenget er at ja : jeg forstår deg veldig godt! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De vil feire bursdagen din, og du kan ikke stille krav til hvordan de skal te og oppføre seg? 

De vil feire BURSDAGEN DIN, på deres premisser???? 

Nei, takk. De får møte opp edru, stelt og te seg som vanlige folk, ellers null bursdagsbarn som feires. 

Det høres ut som de tenker mest på seg selv, og bruker bursdagen din mer som en grunn til å fortsette tenke på seg selv. 

Spørsmålet er: vil DU! Feire bursdagen DIN, med disse menneskene???

Anonymkode: e6820...b87

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan det hjelpe å flytte fokus?

Skammen er ikke din, den er deres.

Anonymkode: 4b45a...70c

• Liker 2
Skrevet

Mine er likedan. Er dritflaut og jeg drar så og si aldri ut med dem på restaurant. Blir kjempestressa av det og er alltid helt utslitt når jeg kommer hjem. Skjønner deg godt.

Anonymkode: 571a0...96e

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...