Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jobb der det ligger til grunn forventninger om at man skal reise kollektivt uansett føre, også på vinterstid. Er gravid og er redd hvordan det skal bli til vinteren. Gå rundt på glatta med gravidmagen liksom. Kan selvsagt bruke brodder men det er jo stadig folk som tryner på tross av brodder også. 

Noen her som har vært borti lignende? Hvordan løste dere det? 

Anonymkode: 14702...e36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gravid to ganger på vinterstid, og man må jo bare gjøre det beste ut av det. Bruk brodder og gå forsiktig. Hvis du tryner, så prøv å tryne forover. Det går nok bra :)

Anonymkode: 90cd6...098

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk forsiktig, planla god tid så man ikke trenger å løpe eller gå rett på uten å sjekke føret. 

Anonymkode: f46b0...856

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Brodder og god tid om morgenen. Ikke verre enn det 🙂

Anonymkode: 1d2a6...f79

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brodder og god tid. Dette har folk fiksa i århundrer, så dette klarer du også.

Anonymkode: c3749...c55

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du gått på tryne mange ganger ellers på vinteren? Risikoen for det er jo ikke noe større  fordi du er gravid. 

Kjøp deg brodder.. man kan ikke sitte inne på sofaen gjennom hele vinteren selv om man er gravid.

Anonymkode: 79a84...488

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du gått på tryne mange ganger ellers på vinteren? Risikoen for det er jo ikke noe større  fordi du er gravid. 

Kjøp deg brodder.. man kan ikke sitte inne på sofaen gjennom hele vinteren selv om man er gravid.

Anonymkode: 79a84...488

Jo risikoen er større. Helt annen vektbalanse og ustabile hofter/smerter i bekken gjør at mye av erfaringen og refleksene fra tidligere vintre ikke er like relevante lengre. Men utover det tenker jeg at dette klarer man - og er ikke noe man trenger å bekymre seg over i oktober. ☺️

Anonymkode: 3b743...573

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk for alle svar! Det er betryggende å høre dere som skriver at dere har gått gravide på vinteren og at det gikk fint. 

Synes ikke at folk trenger å skrive nedsettende. Har ikke tenkt å sitte på sofaen hele vinteren og handler ikke om at jeg er motvillig. Det handler om redsel ved å falle og skade babyen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gode brodder, så går det fint. Var høygravid og masse nyfødt en periode det var speilglatt ute, aldri noe problem så lenge jeg tok på broddene😊

Anonymkode: db606...a5f

AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi gikk på ski og stod i slalombakken som gravid. Man er jo bare litt mer forsiktig enn vanlig, så går det bra. 

Anonymkode: 6780a...8d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Raggsokker utenpå sko, slik de gjorde i gamledager, er bankers. Umulig å skli. Det eneste som er kjipt, er hvis det er mye sørpe. 

Anonymkode: 510be...c64

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akkurat uvanlig å være gravid på vinteren og man tilpasser seg det også. 

Anonymkode: b28fe...661

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er null stress med brodder og litt forsiktighet. Min første er født om vinteren og jeg minnes ikke dette som et problem i det hele, man er bare litt mer forsiktig og sørger for godt grep 😄

Anonymkode: 727fb...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri i mitt liv tryna med brodder på og jeg har jogget på speilblank is med vann oppå. Til stor forbauselse for en busslast med kinesiske turister med speilglatte dressko.

Jeg har riktignok aldri vært gravid om vinteren (enda), men jeg vil tro det etterhvert kan bli en utfordring å få broddene av og på med en stor mage i veien og et bekken som gjør vondt. Forslag til løsning er to par sko du kan bytte mellom eller rett og slett spørre en tilfeldig person om hjelp. 

Anonymkode: 80584...2a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok fint. Kjenner ingen som har falt på vinterføret som gravid. Ha gode sko og eventuelt brodder. Man går jo også som en vaggende pingvin, så liten risiko for å falle. 

Er du altfor bekymret så får du kjøre, dette er ikke noe arbeidsgiver kan legge føring på. Du må vurdere det opp mot dine behov.

Anonymkode: 7215e...cb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en jobb der det ligger til grunn forventninger om at man skal reise kollektivt uansett føre, også på vinterstid. Er gravid og er redd hvordan det skal bli til vinteren. Gå rundt på glatta med gravidmagen liksom. Kan selvsagt bruke brodder men det er jo stadig folk som tryner på tross av brodder også. 

Noen her som har vært borti lignende? Hvordan løste dere det? 

Det er bare å kjøpe seg gode brodder. Man sklir ikke med gode brodder. Beregn god tid, gå forsiktig og følge med på hvor du går/tråkker hen.

Anonymkode: 5689f...82b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo idiotisk, selv om man er mer forsiktig enn vanlig kan man drepe fosteret om man tryner på magen i slalombakken, og da gikk det jo ikke bra. Det anbefales ikke å stå på slalom når man er gravid (med mage) fordi det blir et mye hardere fall enn om man bare faller på flatmark når man går. Tror heller aldri jeg har sett noen gravide i slalombakken. 

Jeg kjenner to som har falt og som da måtte på sykehus for å overvåke fosteret. Men tror ikke de hadde brodder. Alt gikk heldigvis bra :)

TS: Da jeg var gravid var det veldig glatt hele vinteren, lite snø. Jeg gikk lite og sakte pga vond bekkenløsning så hadde heldigvis tilrettelegging med bare hjemmekontor men når jeg måtte ut tok jeg brodder på. Brodder hjelper masse, man får og sånne sko med store brodder som er fast eller vippes ut. Og du bestemmer selv om du kjører bil eller tar kollektivt, det bestemmer ikke arbeidsgiver.

Synes folk er så nedlatende mot gravide som spør om ting! Som at når man er gravid skal man plutselig på trass danse ballett på glattisen omtrent ellers er man hysterisk og teit? Da jeg var gravid hadde jeg nylig sett Helene sjekker inn på nyfødtintensiven og der var det jo en liten baby som var alvorlig skadet og døde etter at moren falt på magen. Så selv om det er veldig uvanlig at det går så dårlig så kan det jo skje og da ønsker man jo naturlig nok å unngå den risikoen. 

Anonymkode: 86001...392

Takk!!❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 9.21):

Venninna mi gikk på ski og stod i slalombakken som gravid. Man er jo bare litt mer forsiktig enn vanlig, så går det bra. 

Anonymkode: 6780a...8d9

Det er uforsvarlig å stå på slalom som gravid mener jeg, siden det er ganske høy risiko for at man faller og slår seg selv om man er forsiktig. Det er noe annet å stå på langrenn der det ikke er noe særlig bakker. 

Jeg var selv høygravid i vinter som var, og det var absolutt ikke noe skigåing på meg altså, og jeg brukte brodder stort sett hele tiden. Klarte å tryne en gang på senhøsten da jeg tråkka i et stort hull når jeg var i marka på tur, og datt rett på ryggen. Jeg falt også på isen på vinteren da jeg var ute i flops bare 2 meter unna ytterdøra. Jeg vet om flere som har født prematurt som følge av fall på vinteren.

Man blir ganske bekymret i etterkant av et fall som høygravid selv om det skulle gå bra, så jeg anbefaler absolutt å være forsiktig sånn at man kan unngå det så langt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: d5268...850

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Christina82, mod

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt til å prøve en spray under skoene som egentlig er til bil det skal klistre seg fast 

Anonymkode: c3206...3b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...