AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:21 #1 Skrevet tirsdag kl. 20:21 Etter en befaring fra tømrer fikk jeg fortalt at det kostet rundt 2.300 per kvadratmeter. Men etter et kjapt google-søk fant jeg ut av at prisen på kvadratmeter er langt lavere, under 1000 kroner. Jeg må ut med over 70.000 kroner på bare 18 kvadratmeter. Denne tømreren er egentlig en venn av meg, men kan jeg stole på han? Bør jeg høre med en tredjepart? Anonymkode: f526b...79b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:44 #2 Skrevet tirsdag kl. 20:44 Jeg vet ikke helt hva du mener med undertak? Vi har nettopp byttet tak. Taksteinen var egentlig fin, men takpappen var gammel og trengte å skiftes. Firmaet som gjorde jobben ville da at vi skulle bytte taksteinen også selv om den var ok for at de skulle kunne gi oss garantier på jobben. Vi betalte 650 000kr for stort hus. Mener du kanskje himling? Det innvendige taket siden du snakker om så få kvadratmeter? Anonymkode: 70290...39e 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:03 #3 Skrevet tirsdag kl. 21:03 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva du mener med undertak? Vi har nettopp byttet tak. Taksteinen var egentlig fin, men takpappen var gammel og trengte å skiftes. Firmaet som gjorde jobben ville da at vi skulle bytte taksteinen også selv om den var ok for at de skulle kunne gi oss garantier på jobben. Vi betalte 650 000kr for stort hus. Mener du kanskje himling? Det innvendige taket siden du snakker om så få kvadratmeter? Anonymkode: 70290...39e Det er det beskyttende underlaget under tegl/takstein. Jeg skal ikke bytte ut taksteinene, men kun undertaket. Et google-søk gir meg en m2-pris på 300-1200 kroner, mens å bytte takstein gir en pris på 1700-3500 pr m2. Så hvorfor skal jeg betale prisen pr m2 for bare å bytte undertak til prisen av full takbytte (inkludert takstein). Anonymkode: f526b...79b
Trøndere1 Skrevet tirsdag kl. 21:13 #4 Skrevet tirsdag kl. 21:13 For å bytte undertak må man av med både takstein evt plater. Så må man demontere lekter. Både luftelekter og steinlekter. Det eneste takbelegget det lønner seg å legge tilbake på samme tak er skiferstein eller om det evt er ganske ny stein eller plater. 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:21 #5 Skrevet tirsdag kl. 21:21 Trøndere1 skrev (7 minutter siden): For å bytte undertak må man av med både takstein evt plater. Så må man demontere lekter. Både luftelekter og steinlekter. Det eneste takbelegget det lønner seg å legge tilbake på samme tak er skiferstein eller om det evt er ganske ny stein eller plater. Men taksteinene skal jo ikke byttes ut. Anonymkode: f526b...79b
TBL12 Skrevet tirsdag kl. 21:54 #6 Skrevet tirsdag kl. 21:54 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men taksteinene skal jo ikke byttes ut. Anonymkode: f526b...79b Tak på et hus er oppbygget med bord eller plater som er kledd med et takbelegg, omtalt som undertak. Undertaket holder takkonstruksjonen tørr, da takstein eller takplater gjerne kan kondensere, og noen typer takstein ikke er helt tett. Skal undertaket byttes må dermed det synlige taket fjernes, og da må også lekter som holder synlig tak demonteres. Da går kostnaden opp, da det er flere arbeidsoppgaver som må gjøres. Det er dermed mye arbeid å legge nytt undertak. Når en først legger så mye arbeid ned i bytte er det ikke uvanlig å legge ny takstein eller takplater i stedet for å bruke de gamle på nytt. Er takstein / takplater i en stand som gjør de kan benyttes på nytt kan de sikkert legges på nytt. Håndverker som gjør jobben vil trolig ikke garantere for kvaliteten på brukte takplater, som også blir et element i dette. https://www.byggmakker.no/rad-og-guider/proff/skraa-luftede-tretak-med-isolerte-takflater Endret tirsdag kl. 21:55 av TBL12 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:03 #7 Skrevet tirsdag kl. 22:03 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men taksteinene skal jo ikke byttes ut. Anonymkode: f526b...79b Men det er like mye jobb for takleggerene om steinen skal gjenbrukes. Om ikke mer. Anonymkode: 54ac9...2d0 1 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:27 #8 Skrevet tirsdag kl. 23:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er like mye jobb for takleggerene om steinen skal gjenbrukes. Om ikke mer. Anonymkode: 54ac9...2d0 Mer. Anonymkode: 25f24...6a6 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:38 #9 Skrevet tirsdag kl. 23:38 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men taksteinene skal jo ikke byttes ut. Anonymkode: f526b...79b Du har ikke peiling overhodet på hva jobben innebærer, men er usikker på om du kan stole på vennen din som har gitt pris på å skifte undertaket? La oss si at du må bytte varmefolie/-kabler under gulv/fliser. Forstår du da at det ikke er mulig å gjøre jobben uten å ta av gulv/fliser først? Og etter at varmefolie/-kabler er skiftet så må man legge på gulvet igjen. Du kan selvsagt velge å legge på gammelt gulv, men de fleste velger jo da å legge nytt selv om det gamle ikke var ødelagt. Samme gjelder for tak. Anonymkode: 64914...22b 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:57 #10 Skrevet tirsdag kl. 23:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er det beskyttende underlaget under tegl/takstein. Jeg skal ikke bytte ut taksteinene, men kun undertaket. Et google-søk gir meg en m2-pris på 300-1200 kroner, mens å bytte takstein gir en pris på 1700-3500 pr m2. Så hvorfor skal jeg betale prisen pr m2 for bare å bytte undertak til prisen av full takbytte (inkludert takstein). Anonymkode: f526b...79b Tenker det er her misforståelsen ligger: Du har fokus på pris for å bytte kun undertak (og det er også svarene du får når du googler). Vennen din tar med jobben på å fjerne og også legge på takstein før og etter skifte av undertak. Du må forstå at det er mye enklere og også billigere å gjøre dette på nybygg der det ikke allerede er lagt tak? Du kan ikke sammenlikne pris med å legge undertak på bygg der det ikke allerede ligger takstein, -plater. -skifer eller -plater over undertaket! Anonymkode: 64914...22b 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:17 #11 Skrevet onsdag kl. 06:17 Pris på takstein er ca 200,- pr kvadratmeter. Altså kun steinen. Den største kostnaden er jo selvsagt arbeidstimene, ikke varekostnadene. Da vi skiftet tak, betalte vi 2800,- pr kvadratmeter, inkludert undertak og ny takstein. Så en pris på 2 300,- uten ny takstein høres fornuftig ut. Anonymkode: 42e47...965 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:48 #12 Skrevet onsdag kl. 17:48 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Pris på takstein er ca 200,- pr kvadratmeter. Altså kun steinen. Den største kostnaden er jo selvsagt arbeidstimene, ikke varekostnadene. Da vi skiftet tak, betalte vi 2800,- pr kvadratmeter, inkludert undertak og ny takstein. Så en pris på 2 300,- uten ny takstein høres fornuftig ut. Anonymkode: 42e47...965 Hvorfor kommer det opp 1200 kroner pr kvadratmeter når jeg googler? Og 2300 pr kvadratmeter når nye takstein er med i regnestykket? Og da vil det bare koste meg 3600 kroner mer å legge nye takstein versus å beholde de gamle? Anonymkode: f526b...79b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:55 #13 Skrevet onsdag kl. 17:55 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du har ikke peiling overhodet på hva jobben innebærer, men er usikker på om du kan stole på vennen din som har gitt pris på å skifte undertaket? La oss si at du må bytte varmefolie/-kabler under gulv/fliser. Forstår du da at det ikke er mulig å gjøre jobben uten å ta av gulv/fliser først? Og etter at varmefolie/-kabler er skiftet så må man legge på gulvet igjen. Du kan selvsagt velge å legge på gammelt gulv, men de fleste velger jo da å legge nytt selv om det gamle ikke var ødelagt. Samme gjelder for tak. Anonymkode: 64914...22b AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tenker det er her misforståelsen ligger: Du har fokus på pris for å bytte kun undertak (og det er også svarene du får når du googler). Vennen din tar med jobben på å fjerne og også legge på takstein før og etter skifte av undertak. Du må forstå at det er mye enklere og også billigere å gjøre dette på nybygg der det ikke allerede er lagt tak? Du kan ikke sammenlikne pris med å legge undertak på bygg der det ikke allerede ligger takstein, -plater. -skifer eller -plater over undertaket! Anonymkode: 64914...22b Kanskje jeg ikke har peiling, men det må være lov å sette spørsmålstegn ved ting. Og ikke sluke alt rått. Jeg sammenligner prisen med andre som har byttet hele tak, inkludert takstein og betalt 70.000. Riktignok utført av polakker. Har lest at 300.000 for et helt tak er vanlig, men mitt tak er jo bare en bitteliten del. Langt under en fjerdedel av hele taket. Anonymkode: f526b...79b
Hedda-78 Skrevet onsdag kl. 18:29 #14 Skrevet onsdag kl. 18:29 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvorfor kommer det opp 1200 kroner pr kvadratmeter når jeg googler? Og 2300 pr kvadratmeter når nye takstein er med i regnestykket? Og da vil det bare koste meg 3600 kroner mer å legge nye takstein versus å beholde de gamle? Anonymkode: f526b...79b Når du googler må du selvsagt se på resultatene som dukker opp, og vurdere treffene som kommer opp med kildekritikk. Den der AI-genererte oppsummeringen du får øverst må du bare se bort i fra, for du vet ikke hvor AI har funnet infoen. Jeg kan IKKE svare deg på hva det vil koste for ditt tak. Det kommer helt an på hvilket firma du bruker. Og hvilken type stein du evt bruker (er det gammelt hus kan det være vanskelig å finne identisk stein til den du allerede har). Vi hadde tre firmaer på befaring, og fikk tre tilbud, og valgte ett av dem. Totalprisen vil jo også avhenge av kompleksiteten på jobben. Vårt hus har mange hjørner, kanter, takvindu, påbygg og nivåforskjeller. Mye blikkenslagerarbeid altså (også nye pipehatter, takrenner og nedløpsrør), tidkrevende lekting og mye "kanter". Så total prisen på vårt hus ble naturligvis høyere enn for et hus med bare enkelt mønetak uten hjørner eller takvindu, selv om antall kvadrat er identisk. Så kvadratmeterpris kan faktisk ikke sammenlignes direkte. Antar du ikke skal ha hverken takrenner eller pipehatter inkludert i prisen. Ja, jeg anbefaler deg å innhente tilbud fra flere tilbydere, og du kan be om tilbud med både ny og gjenbrukt stein. Og krev å få tilbudene skriftlig. Da ser du jo lett om det er noe å spare på å gjenbruke gammel takstein.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå