Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En influenser jeg følger, som baserer seg på kunnskap, mener at sukker er mye farligere enn sukkerfritt. Hun er bekymret for at de skal ha sukker i mager vaniljekesam fremfor søtstoff. 

Hva tenker dere som kan mye om kosthold? Kan det kalles bekymringsverdig at mager vaniljekesam skal få sukker tilbake?

Anonymkode: 92e36...e13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ko misforstått dette helt, er jo tvert om kunstig søtning, der det er brukt, vi burde være langt mer skeptisk til.

Sukker er i allefall noe vi kjenner, selv om det er den verste delen av sukkerplanten er det fortsatt en plante. 

Vi vet ikke langtidsvirkninger av kunstig tilsatt søtning, men det er dessverre ekstremt i vinden med "uten tilsatt sukker", det kommer ikke inn i huset mitt. 

Anonymkode: ba595...35a

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart noe som er kjemisk og industrielt fremstilt er bedre for oss mennesker enn et naturprodukt………. 

:ironi: 

Anonymkode: 4c13c...561

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke.
Kunstig søtning smaker høgg.
Det smaker kun søtt.
Sukker har faktisk en smak også.

Aspartam er det jævligste.
Jeg kaster faktisk opp om jeg får i meg for mye av det. (litt over 1 glass brus med aspartam og jeg roper på elgen)
Stevia er ikke langt unna, blir fysisk uvel av produkter med stevia i pulverform.
Selve planten kan jeg ete store mengder av.
Men etter dem har kjemisk behandlet den til kunstig søtning er det ikke samme smaken lenger.

Kjøper produktene jeg faktisk ikke blir fysisk dårlig av, så da utgår kunstig søtning for min del.

Kan godt spise uten tilsatt sukker, men ikke med tilsatt kunstig søtning.

Anonymkode: a3361...956

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelper ikke.
Det smaker kun søtt.

Jeg kaster faktisk opp om jeg får i meg for mye av det. (litt over 1 glass brus med aspartam og jeg roper på elgen)
Stevia er ikke langt unna, blir fysisk uvel av produkter med stevia i pulverform.
Men etter dem har kjemisk behandlet den til kunstig søtning er det ikke samme smaken lenger.

Kjøper produktene jeg faktisk ikke blir fysisk dårlig av, så da utgår kunstig søtning for min del.

Jeg og tåler kunstig søtstoff dårlig. 

Ikke rart jeg ble kvalm av medisinen jeg gikk på - den inneholdt aspartam! :bond:  Hver dag! Jeg ble sjokkert da jeg fant ut av det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer skeptisk til kunstig søtning og barna her får heller sukkerbrus enn lettbrus med kunstig søtning. 

Skulle egentlig ønske at man klarte å begrense søtsmaken mer, altså mindre søtsmak i flere hverdagsprodukter. 

Anonymkode: 231e8...4c8

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjelper ikke.
Det smaker kun søtt.

Jeg får helt sjuk diare av lettbrus. Spesielt cola zero, det er verst.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at 'influensere' får altfor mye oppmerksomhet! 

Anonymkode: f2344...352

• Nyttig 1
Skrevet

Hun vil vel spare på kaloriene og heller ha kunstig pga det 🤷‍♀️

Jeg personlig spiser en del kunstig søtning og det meste tåler jeg godt. Jeg foretrekker også en del ting med kunstig søtning over tradisjonelt sukker, men det kan være fordi jeg er vant med det. 

Det er delte meninger her, men det har kommet frem mer i nyere tid om det negative med en del kunstig søtning, så det er forståelig at folk er skeptiske. 

Det er ulike leirer her, om hva som er verst av to onder. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hun baserer seg vel på at sukker er beviselig dårlig for oss, mens kunnskapen om kunstig søtning ikke er like mye dokumentert som skadelig? 

Hun er opptatt av de offisielle rådene om kosthold, og er dermed også skeptisk til fullfett meieriprodukter for eksempel.

Dermed er hun ikke i samme båt som for eksempel Marit Kolby, og disse to har innimellom litt motstridende råd. Men begge er for mye grønt, frukt og råvarer i kostholdet om jeg har forstått det rett. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hun har ko misforstått dette helt, er jo tvert om kunstig søtning, der det er brukt, vi burde være langt mer skeptisk til.

Sukker er i allefall noe vi kjenner, selv om det er den verste delen av sukkerplanten er det fortsatt en plante. 

Vi vet ikke langtidsvirkninger av kunstig tilsatt søtning, men det er dessverre ekstremt i vinden med "uten tilsatt sukker", det kommer ikke inn i huset mitt. 

Grønn fluesopp og spiss giftslørsopp er også planter. At noe er «naturlig» er ingen garanti for at det er sunt.

Anonymkode: b7541...62f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 12.14):

Grønn fluesopp og spiss giftslørsopp er også planter. At noe er «naturlig» er ingen garanti for at det er sunt.

Anonymkode: b7541...62f

Men at noe er kjemisk fremstilt, er en garanti for at det er usunt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...