AnonymBruker Skrevet i går, 19:14 #1 Skrevet i går, 19:14 Hvorfor må vi betale eiendomskatt på eiendom staten ikke eier?! En eiendom ingen skulle tru nokon kunne bu langt ute i gøkta for eksempel, likevell betaler vi skatt for å få lov å bo på egen eiendom som er nedbetalt av egen lomme?! Anonymkode: bfa34...530 8 2
AnonymBruker Skrevet i går, 19:44 #2 Skrevet i går, 19:44 Eiendomsskatt betales ikke til staten, men til kommunen. Pengene brukes til å finansiere kommunale tjenester og infrastruktur, som skoler, veier, renovasjon, og sosiale tjenester. Eiendomsskatten bidrar også til å minske de økonomiske ulikhetene blant folk. Anonymkode: 69c87...444 20 1 7
AnonymBruker Skrevet i går, 20:10 #3 Skrevet i går, 20:10 Fordi alternativet hadde vært høyere inntektsskatt. Eiendomsskatt er fornuftig utjevnende tiltak. Hilsen ei som bor i stort og dyrt hus, og synes at eiendomsskatt er en fin ting😊 Dessuten kan du jo tenke på at vi boligeiere får subsidier fra staten med rentefradrag under hele nedbetalingstiden av lånet. I tillegg er det null skatt på gevinst ved boligsalg, noe som også er en subsidie av boligeiere med tanke på at vi skatter arbeidsinntekt og kapitalinntekt. Anonymkode: e4273...90b 15 1 5
AnonymBruker Skrevet i går, 20:15 #4 Skrevet i går, 20:15 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi alternativet hadde vært høyere inntektsskatt. Eiendomsskatt er fornuftig utjevnende tiltak. Hilsen ei som bor i stort og dyrt hus, og synes at eiendomsskatt er en fin ting😊 Dessuten kan du jo tenke på at vi boligeiere får subsidier fra staten med rentefradrag under hele nedbetalingstiden av lånet. I tillegg er det null skatt på gevinst ved boligsalg, noe som også er en subsidie av boligeiere med tanke på at vi skatter arbeidsinntekt og kapitalinntekt. Anonymkode: e4273...90b Nei, det er ikke alternativet. Alternativet er generelt lavere skatt og generelt mindre offentlig sløsing. Anonymkode: 9bd98...2ee 6 1 4
AnonymBruker Skrevet i går, 20:17 #5 Skrevet i går, 20:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke alternativet. Alternativet er generelt lavere skatt og generelt mindre offentlig sløsing. Anonymkode: 9bd98...2ee Ok, lykke til med det prosjektet. Da forslår jeg at du kommer med en liste over kutt-forslag, og hvor mange milliarder i året som skal kuttes. Og nei, du kan ikke bare kutte i bistand. Anonymkode: dd58e...53e 7 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 20:19 #6 Skrevet i går, 20:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må vi betale eiendomskatt på eiendom staten ikke eier?! En eiendom ingen skulle tru nokon kunne bu langt ute i gøkta for eksempel, likevell betaler vi skatt for å få lov å bo på egen eiendom som er nedbetalt av egen lomme?! Anonymkode: bfa34...530 Tror du som boligeier skal gå stille i dørene. Vi som eier boliger har en rekke skattefordeler som de som har investert annerledes ikke har. Og kan derfor sitte i ganske så dyre boliger uten å betale formueskatt. Den lille promillen skatt er som ett spytt i havet, merkes ikke i det hele tatt -såfremt du ikke bor i ett slott. Anonymkode: 63575...bb8 13 1 2
Vaskeklut1 Skrevet i går, 20:20 #7 Skrevet i går, 20:20 Jeg hørte en gang et sitat, tror det var av Robert Kiyosaki. "Do you want to know who really owns your home? Stop paying your property taxes". 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:24 #8 Skrevet i går, 20:24 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, lykke til med det prosjektet. Da forslår jeg at du kommer med en liste over kutt-forslag, og hvor mange milliarder i året som skal kuttes. Og nei, du kan ikke bare kutte i bistand. Anonymkode: dd58e...53e Vi kan begynne med stortinget; Normal lønn, kutt i pendlerbolig, normalt nivå på pendlersats... gir ikke mening at folk som har 106 dager sommerferie skal ha over millionen i lønn. Så kan vi se på kommunedirektører. Jeg bor i en av Norges fattigste kommuner, og allikevel tjener direktøren 1.5 millioner kroner. Alt kuttes i, men direktøren for lønnsoppgang.. Ordføreren kan også få mer normal lønn. Og så kommer selvfølgelig bistand. Så kan vi kutte betraktelig i monarkiet. Det er et pengesluk uten like.. Anonymkode: b6917...94e 1 7
AnonymBruker Skrevet i går, 20:24 #9 Skrevet i går, 20:24 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er ikke alternativet. Alternativet er generelt lavere skatt og generelt mindre offentlig sløsing. Anonymkode: 9bd98...2ee Har du satt deg inn i kommuneøkonomien der du bor? Som lokalpolitikere gnager vi på budsjettet i månedsvis, og det er fint lite effektiviseringstiltak å spare penger på. Å redusere eiendomsskatt her betyr skolenedleggelser, avvikling av kommunalt vedlikeholdte parker og badeplasser, kutt i støtten til frivilligheten, og så videre. Anonymkode: 86f01...1f1 5 3
AnonymBruker Skrevet i går, 20:25 #10 Skrevet i går, 20:25 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror du som boligeier skal gå stille i dørene. Vi som eier boliger har en rekke skattefordeler som de som har investert annerledes ikke har. Og kan derfor sitte i ganske så dyre boliger uten å betale formueskatt. Den lille promillen skatt er som ett spytt i havet, merkes ikke i det hele tatt -såfremt du ikke bor i ett slott. Anonymkode: 63575...bb8 Det skulle jo egentlig bare mangle at man ikke skal betale skatt av urealiserte midler.. Anonymkode: b6917...94e
Rødvinsfilosofen Skrevet i går, 20:25 #11 Skrevet i går, 20:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må vi betale eiendomskatt på eiendom staten ikke eier?! En eiendom ingen skulle tru nokon kunne bu langt ute i gøkta for eksempel, likevell betaler vi skatt for å få lov å bo på egen eiendom som er nedbetalt av egen lomme?! Anonymkode: bfa34...530 Argumentene mot å skulle betale skatt kan du bruke på hva som helst av varer og tjenester òg. 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:25 #12 Skrevet i går, 20:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi kan begynne med stortinget; Normal lønn, kutt i pendlerbolig, normalt nivå på pendlersats... gir ikke mening at folk som har 106 dager sommerferie skal ha over millionen i lønn. Så kan vi se på kommunedirektører. Jeg bor i en av Norges fattigste kommuner, og allikevel tjener direktøren 1.5 millioner kroner. Alt kuttes i, men direktøren for lønnsoppgang.. Ordføreren kan også få mer normal lønn. Og så kommer selvfølgelig bistand. Så kan vi kutte betraktelig i monarkiet. Det er et pengesluk uten like.. Anonymkode: b6917...94e Nesten ingenting av det du nevner er finansiert med eiendomsskatt. Angående kommunedirektørens lønn er jeg enig, den slår meg som urimelig høy akkurat i din kommune. Anonymkode: 86f01...1f1 2 1
Rødvinsfilosofen Skrevet i går, 20:28 #13 Skrevet i går, 20:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi kan begynne med stortinget; Normal lønn, kutt i pendlerbolig, normalt nivå på pendlersats... gir ikke mening at folk som har 106 dager sommerferie skal ha over millionen i lønn. Så kan vi se på kommunedirektører. Jeg bor i en av Norges fattigste kommuner, og allikevel tjener direktøren 1.5 millioner kroner. Alt kuttes i, men direktøren for lønnsoppgang.. Ordføreren kan også få mer normal lønn. Og så kommer selvfølgelig bistand. Så kan vi kutte betraktelig i monarkiet. Det er et pengesluk uten like.. Anonymkode: b6917...94e Du, det er veldig mange på Høyresiden av norsk politikk som ville ha tjent vesentlig mye mer penger hvis de heller hadde valgt seg jobber i det private næringslivet 😅 Hele Stortinget består ikke av folk som ellers ville vært lavtlønte eller arbeidsledige 3
Brunello Skrevet i går, 20:28 #14 Skrevet i går, 20:28 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi kan begynne med stortinget; Normal lønn, kutt i pendlerbolig, normalt nivå på pendlersats... gir ikke mening at folk som har 106 dager sommerferie skal ha over millionen i lønn. Så kan vi se på kommunedirektører. Jeg bor i en av Norges fattigste kommuner, og allikevel tjener direktøren 1.5 millioner kroner. Alt kuttes i, men direktøren for lønnsoppgang.. Ordføreren kan også få mer normal lønn. Og så kommer selvfølgelig bistand. Så kan vi kutte betraktelig i monarkiet. Det er et pengesluk uten like.. Anonymkode: b6917...94e Dersom du regner timelønn for stortingspolitikerne, er ikke lønna noe særlig. I tillegg må de jo kompenseres for ekstra bolig. De fleste politikere har familie som bor i huset der de kommer fra og har hybel i Oslo. Mange ordførere har dårligere lønn enn det de hadde før de ble ordfører. 2 2
Brunello Skrevet i går, 20:30 #15 Skrevet i går, 20:30 Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden): Du, det er veldig mange på Høyresiden av norsk politikk som ville ha tjent vesentlig mye mer penger hvis de heller hadde valgt seg jobber i det private næringslivet 😅 Hele Stortinget består ikke av folk som ellers ville vært lavtlønte eller arbeidsledige Det er minst like mange på venstresiden. I alle fall i dag som vi har fått 48 representanter fra FrP. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:37 #16 Skrevet i går, 20:37 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi kan begynne med stortinget; Normal lønn, kutt i pendlerbolig, normalt nivå på pendlersats... gir ikke mening at folk som har 106 dager sommerferie skal ha over millionen i lønn. Så kan vi se på kommunedirektører. Jeg bor i en av Norges fattigste kommuner, og allikevel tjener direktøren 1.5 millioner kroner. Alt kuttes i, men direktøren for lønnsoppgang.. Ordføreren kan også få mer normal lønn. Og så kommer selvfølgelig bistand. Så kan vi kutte betraktelig i monarkiet. Det er et pengesluk uten like.. Anonymkode: b6917...94e Enig i det du nevner; det sløses vanvittig på ledernivå, og det er ikke måte på hvor mange direktører man har fått der alle skal ha solid lønn. Å kutte ut dyre prestisjeprosjekter som har enorme budsjettsprekker kunne også være en idé; riktignok får politikerne mindre å slå seg på brystet med, men man kan jo alltids arrangere et støttende, ironisk fakkeltog til støtte for de berørte. Og ikke minst konsulenter. Man kan undre seg hvordan Norge AS gikk rundt i forrige århundre uten all konsulenthjelpen man leier inn idag. Anonymkode: b4ca0...ea1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:39 #17 Skrevet i går, 20:39 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du satt deg inn i kommuneøkonomien der du bor? Som lokalpolitikere gnager vi på budsjettet i månedsvis, og det er fint lite effektiviseringstiltak å spare penger på. Å redusere eiendomsskatt her betyr skolenedleggelser, avvikling av kommunalt vedlikeholdte parker og badeplasser, kutt i støtten til frivilligheten, og så videre. Anonymkode: 86f01...1f1 Kan dere ikke heller bare å slutte å bruke en armé av konsulenter til å loppe dere for penger hver gang et prosjekt skal kjøres i kommunal regi? Anonymkode: 5927c...b44 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:44 #18 Skrevet i går, 20:44 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan dere ikke heller bare å slutte å bruke en armé av konsulenter til å loppe dere for penger hver gang et prosjekt skal kjøres i kommunal regi? Anonymkode: 5927c...b44 For det er nemlig det som gjør at jeg ikke lenger betaler min skatt med glede: i stedet for at kommunene forenkler sine egne prosesser slik at dere kan fikse jobben deres selv, så hyrer dere inn hauger med konsulenter til å gjøre den for dere. På bekostning av nettopp skoler, velferds og helsetjenester (som er DET skattepengene er ment for). Anonymkode: 5927c...b44 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:09 #19 Skrevet i går, 21:09 I Oslo er det et ganske stort bunnfradrag på eiendomsskatt. Jeg synes man burde smurt det utover alle boligeierne, ikke bare de med bolig over 4,7 millioner. Tror for øvrig pengene våre i stor grad går til vannforsyning, konsulenter, kommunikasjonsrådgivere, PR-byråer og svindyre kjøp av leiligheter (ref boligbyggsaken). Skulle hellere at det gikk til barn, eldre, sykehus og byutvikling. Anonymkode: 3b2ed...612 2
AnonymBruker Skrevet i går, 21:12 #20 Skrevet i går, 21:12 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi kan begynne med stortinget; Normal lønn, kutt i pendlerbolig, normalt nivå på pendlersats... gir ikke mening at folk som har 106 dager sommerferie skal ha over millionen i lønn. Så kan vi se på kommunedirektører. Jeg bor i en av Norges fattigste kommuner, og allikevel tjener direktøren 1.5 millioner kroner. Alt kuttes i, men direktøren for lønnsoppgang.. Ordføreren kan også få mer normal lønn. Og så kommer selvfølgelig bistand. Så kan vi kutte betraktelig i monarkiet. Det er et pengesluk uten like.. Anonymkode: b6917...94e 😂😂😂😂😂😂😂 Unnskyld meg, men sett deg ned og les en økonomiplan for en større kommune. Tiltakene dine betyr null niks, nada i økonomisk effektivisering. Null! Hvor mye tror du det for eksempel monner å kutte en halv mill av lønna til kommunedirektøren? Det utgjør en BRØKDEL av en sykehjemsplass! En TREDJEDEL! Det hjelper deg ikke en damn shit. Kommunedirektøren vil si opp da, for hvorfor skal vedkommende ha en ræva betalt døgnet rundt-jobb? Da er det jo bedre å få en ordinær 8-16 jobb. Eller en privat direktørjobb til mye høyere lønn. Kom deg ut av YouTube og lær litt om samfunnet du lever i. AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nesten ingenting av det du nevner er finansiert med eiendomsskatt. Angående kommunedirektørens lønn er jeg enig, den slår meg som urimelig høy akkurat i din kommune. Anonymkode: 86f01...1f1 Det er ikke urimelig høyt. Det er ikke særlig høy lønn for en så krevende jobb. Anonymkode: 4e55c...c6a 6 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå