AnonymBruker Skrevet 7. oktober #1 Skrevet 7. oktober Uttrykket "å få seg noe", oftest brukt av menn. For eksempel når menn spør hverandre "fikk du deg noe i går da?". Er det bare jeg som opplever dette uttrykket som objektifiserende/nedverdigende for den andre parten? Diskuterte dette med kjæresten som har denne tonen med kollegaer og venner. Han mener det ikke er objektifiserende, men bare grunner i at kvinner ikke ønsker sex like ofte som menn, og derfor føler menn seg ekstra heldig når de fikk sex en kveld. Anonymkode: f4d7d...7d9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #2 Skrevet 7. oktober Litt av en ting å henge seg opp i Anonymkode: b80ed...0dd 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #3 Skrevet 7. oktober Jeg er kvinne, og med noen venninner i noen situasjoner, så kan vi også si fikk du deg noe/ble det noe på deg i kveld. Sånn er det jo noen ganger liksom. Klart det KAN være det ene eller andre settingen. Men noen ganger så er det bare to mennesker som puler i fylla, og er likestilte på det. Like objektiviserende om du vil. Det er jo nesten litt du som setter kvinnen som det objektet her, som antar at å få seg noe bare betyr at det var mannen som var aktiv, mens kvinnen er passiv. Anonymkode: c64d1...efb 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #4 Skrevet 7. oktober Ja, det er bare du. Ord og uttrykk er ment for å kommunisere og beskrive mening eller handling til andre, og that’s it. Med mindre man legger noe slemt i det når man bruker det, eller bruker bestemt ladde ord eller uttrykk, er det til syvende og sist bare ord. Anonymkode: ca497...3c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #5 Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er kvinne, og med noen venninner i noen situasjoner, så kan vi også si fikk du deg noe/ble det noe på deg i kveld. Sånn er det jo noen ganger liksom. Klart det KAN være det ene eller andre settingen. Men noen ganger så er det bare to mennesker som puler i fylla, og er likestilte på det. Like objektiviserende om du vil. Det er jo nesten litt du som setter kvinnen som det objektet her, som antar at å få seg noe bare betyr at det var mannen som var aktiv, mens kvinnen er passiv. Anonymkode: c64d1...efb Enig i at det er innafor å si om tilfeldige partnere/i fylla osv. Da er jo selve handlingen ganske objektifiserende, man bruker hverandre jo kun til sex. Jeg tenkte mer på i et parforhold, og refererte til kvinnen da det er meg i mitt forhold. Anonymkode: f4d7d...7d9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #6 Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Uttrykket "å få seg noe", oftest brukt av menn. For eksempel når menn spør hverandre "fikk du deg noe i går da?". Er det bare jeg som opplever dette uttrykket som objektifiserende/nedverdigende for den andre parten? Diskuterte dette med kjæresten som har denne tonen med kollegaer og venner. Han mener det ikke er objektifiserende, men bare grunner i at kvinner ikke ønsker sex like ofte som menn, og derfor føler menn seg ekstra heldig når de fikk sex en kveld. Anonymkode: f4d7d...7d9 Jeg har mest hørt uttrykket fra kvinner (jeg er mann). Anonymkode: 86867...46f 1
svartkatt Skrevet 7. oktober #7 Skrevet 7. oktober Det kan være det. Det vil si, egentlig er det det. Men det er ikke nødvendigvis ment slik.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #8 Skrevet 7. oktober La nå 'n far få seg en beta. Anonymkode: 8e371...63d 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #9 Skrevet 7. oktober Helt vanlig og helt greit. Jeg mener det setter kvinnen i en slags maktposisjon, som bestemmer. Anonymkode: d61f7...f08 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober #10 Skrevet 7. oktober Er likt for begge kjønn. Jeg har en venninne som jeg tuller med. Var nylig i Stockholm og da spurte venninna meg om det ble noe svensk stål på meg. Gerd, 52 Anonymkode: 8602e...7e7 1 1
tjuva Skrevet 7. oktober #11 Skrevet 7. oktober Jeg er kvinne (43). Og er minst like mange venninder som bruker det uttrykket som mannlige venner. Jeg bruker det selv også. Ser ikke noen som helst måte at det kan bli objektifiserende. Med mindre man leter etter noe å henge seg opp i på en krenka knagg.. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #13 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Enig i at det er innafor å si om tilfeldige partnere/i fylla osv. Da er jo selve handlingen ganske objektifiserende, man bruker hverandre jo kun til sex. Jeg tenkte mer på i et parforhold, og refererte til kvinnen da det er meg i mitt forhold. Anonymkode: f4d7d...7d9 Ok skjønner. Uansett ordbruk så hadde jeg jo ikke blitt spesielt imponert om kjæresten satt i lunsjpausen og rapporterte på om han hadde fått seg noe eller ikke av meg. Jeg tenker ikke nødvendigvis på det som objektifiserende, men mer sånn gubbe/boomer-humor. Det han sier er ikke at du er et objekt, men han sier at han er mer glad i sex enn deg, den klassiske kåte mannen og kjerringa som kniper igjen. Anonymkode: c64d1...efb
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #14 Skrevet 8. oktober Jeg er dame, og legger ikke noe nedverdigende i det. Kan fint bruke uttrykket selv og mener på ingen måte at den ene får og den andre gir når jeg bruker uttrykket. Det er bare et litt flåsete uttrykk for å ha sex, oftere brukt om folk som ikke har fast partner enn folk med fast partner. Anonymkode: a75ac...050
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå