Mooza Skrevet 10 timer siden #21 Skrevet 10 timer siden (endret) haha,,,jeg ler av VG- artikkelen i dag om "de sårbare barna". Altså hvordan Sverige prøver å forbygge. De kan ta unger på 3-4 år som de anser som i faresonen på en akuttskole i 2 uker. Akkurat som det skulle hjelpe ettersom jeg leser videre at de er i faresonen fordi far er med i en kriminell virksomhet. Herregud.. Slik skal Sverige knuse gjengrekrutteringen Så leser jeg videre angående disse HVB-hjemme i Sverige, altså barnehjem; "– Det har også forekommet flere tilfeller der kriminelle har arbeidet på eller har drevet private HVB-hjem. Og det er jo helt uakseptabelt, sier Broman til VG. Hun forteller at dette er noe de har veldig stort fokus på nå: Virkelig kontrollere at HVB-hjemmene er eid og drevet av personer uten tilknytning til kriminalitet – og at de som jobber der har riktig utdanning." Altså; De kriminelle har drevet barnehjem!! WOW. Det er et annet nivå av kriminalitet altså... haha... fy faan. Endret 10 timer siden av Mooza feilskriving 1 1
thomH Skrevet 10 timer siden #22 Skrevet 10 timer siden Mooza skrev (24 minutter siden): Jeg vet ikke helt. Jeg tror den store feilen er at vi har latt disse kriminelle befeste seg så mye i hele Norge. Alt som skjer nå er en utvidelse av det som fikk fotfeste i Sverige. De er her, selger narkotika, truer folk, og de sprenger jo med granater for å spre redsel, og befeste sin makt med vold her i Norge. De er jo ikke akkurat diskre`. De vil bli sett, og komme i nyhetene. De fleste andre kriminelle vil vel gå under radaren, og ikke bruke håndgranater som får fokus på dem selv. Men ikke i dette tilfelle. De bruker unger, håndgranater, masse oppdrag på samme tid - slik at politiet ikke kan håndtere mengden med saker. I flere år har disse svenskene kommet over grensa og bygget opp et nettverk av narkotikahandel. Hvis vi ikke hadde latt dem gjøre det, så vet jeg faktisk ikke om vi hadde fått svenske tilstander. De skulle vært stoppet på grensa med feks ansiktsgjenkjenning. Men det krevde jo at politikere var i forkant. Det har de IKKE vært. Så vi har ingen som tar hånd om ungdommene, vi har ingen utvidet straff for å ta de svenske bakmennene, der flere av dem har vært i Norge og blitt utvist. oooh... . Politiet: 33 personer tilknyttet kriminelle nettverk utvist Norge kunne jo hatt bedre lover, og lagt forbud for svenske gjengkriminelle å komme hit, hvis de var knyttet til kriminelle gjenger. Da ville disse 22 svenskene fått fengselsstraff da de kom hit. Igjen...vær litt i forkant! Det er litt for sent når alle transittruter for narkotika er satt og kontakter er knyttet. Så nå er vi der vi er.. og jeg kan ikke se at noen har en plan på hvordan vi skal knuse disse gjengene. De har ikke klart det i Sverige-. Disse spesifikke gjengene er bare konkrete uttryk av generelle holdninger og kulturer. Synet på bruk av vold som konfliktløsing, egen ære og status, korrupsjon, likhet for loven osv er helt forskjellig i Norge/Sverige og f.eks. Afghanistan og Irak. Når vi da tar imot mange titusen av disse menneskene så kan man ikke bli overrasket over at disse menneskene også tar med seg sin egen kultur hit. Det betyr ikke at alle disse blir kriminelle, men det betyr at terskelen for å begå kriminelle handlinger og synet på vold er i gjennomsnitt helt annerledes i disse befolkningene enn her. 4
velociraptor Skrevet 10 timer siden #23 Skrevet 10 timer siden Anjalita skrev (11 timer siden): Som sagt, sier ikke at vi ikke har problemer nå, eller at vi ikke skal gjøre noe. Merk at grafen kun viser absolutte tall. Ta befolkningsveksten med i betraktning, så har vi hatt jevn nedgang av drap fra 1990 til 2021. Ja, det er en liten økning de siste få årene. Likevel er det færre drap per innbygger nå enn på 1990-tallet og 2000-tallet. Denne økningen er så klart noe vi må ta tak i. Poenget mitt er at det ikke er grunn til å bli hysteriske eller å si at det er så mye værre nå enn for 20-30 år siden. Hva har drap med saken å gjøre? Problemet er vold, frykt, ran, skader. Helt greit med litt granater bare ingen dør? De stakkars sårbare barna må få knivrane, knivstikke og banke opp andre barn, så lenge det ikke ender med dødsfall? For jo, det er flere granater og flere knivran begått av barn, nå enn for 20-30 år siden. 4 2
000VF000 Skrevet 9 timer siden #24 Skrevet 9 timer siden (endret) Anjalita skrev (12 timer siden): Denne økningen er så klart noe vi må ta tak i. Poenget mitt er at det ikke er grunn til å bli hysteriske eller å si at det er så mye værre nå enn for 20-30 år siden. Det er typisk for ytre høyre å lengte etter, og romantisere en fortid som aldri fantes. Ta for eksempel det som nå skjer i USA. I 2024 var det 377 drap i New York. I 1992 var det over 2000. Allikevel roper fascistene i MAGA om at ting er ute av kontroll, og bruker nå nasjonalgarden mot sivile. Det komiske er at de fremhever demokrat styrte byer som eksempler på at ting er galt. Men Houston Texas 10 ganger så mange drap som San Francisco. Dallas har dobbelt så mange drap som Los Angeles. Og Texas har 39% flere drap enn hele California. Norske MAGA, og norske "konservative" henter inspirasjon fra USA. Og mange av disse unge "konservative" mennene levde ikke en gang på den tiden hvor alt skulle ha vært så bra. På den tiden hvor bolig var noe alle fikk gratis, hvor det ikke fantes kriminalitet, og hvor kvinnene var hjemme og tjente husets herre, som kunne forsørge familien på en inntekt og ha samme levestandard som i dag. Alt dette er selvfølgelig bare tull. Det er en løgn som disse folkene tror på. Det er klart vi har problemer. Det er klart vi må brette opp ermene og ta tak i problemer som sakte men sikkert har vokst seg større. Men, det som kommer fra demagoger som Sylvi Listhaug, som har gjort karriere på å være "sjokkert" og "forbanna", er nettopp det. Demagogi. Hun plukker lavthengende frukt, og sanker stemmer på folk som lettest gir etter for hysteri og angst. Og som generelt sett leser lite aviser. Endret 9 timer siden av 000VF000 feil ord 2
Motstrømmen Skrevet 9 timer siden #25 Skrevet 9 timer siden Jeg skjønner at mange er bekymret for økt ungdomsvold og utrygghet – det er alvorlig og må tas på alvor. Samtidig er det litt for enkelt å si at «Listhaug hadde rett» som om dette bare handler om innvandring eller én bestemt politikk. Forskning viser at voldskriminalitet og gjengproblematikk går i bølger og påvirkes av mange faktorer – blant annet økonomi, bostedspolitikk, utdanning, arbeidsledighet og sosial ulikhet. I Sverige har problemene utviklet seg over flere tiår, og henger også sammen med manglende integrering, boligsegregering og kutt i forebyggende arbeid, ikke bare «for myk politikk». Det hjelper ikke å peke på ett parti som syndebukk eller frelser – det trengs langsiktige politiske løsninger og samarbeid på tvers av partier. Å redusere komplekse samfunnsproblemer til «svensketilstander» eller «godhetstyranni» fører bare til mer polarisering, ikke tryggere gater. 2
Sportydame Skrevet 9 timer siden #26 Skrevet 9 timer siden thomH skrev (1 time siden): Alle oppegående mennesker forsto at hun hadde rett den gangen. Problemene som følger ikke-vestlig innvandring er uunngåelige. Vi ser nøyaktig de samme mønstrene i alle vestlige land som tar imot ikke-vestlige innvandrere. Data fra Danmark, Sverige, Nederland, Tyskland, Frankrike osv, viser de samme problemene (kriminalitet, arbeidsledighet, svake skoleprestasjoner, omsorgssvikt osv) i akkurat de samme landgruppene (Syria, Afghanistan, Somalia osv). Den eneste forskjellen er hvor langt man har kommet i utviklingen, og det avgjøres primært av hvor mange hvert land har tatt imot fra disse landene. Sverige er 5-10 år foran oss. Frankrike og England noen år foran dem igjen. Men, problemene vi ser i Sverige, Frankrike, England osv vil komme også hit. Det er uunngåelig gitt at man ikke endrer innvandringspolitikken. Dette. Og det man nå ser med Tuttifrutti-gjengen er at de fortsatt ikke har forstått alvoret - de evner heller ikke å gjøre noe som helst med situasjonen så dette kommer til å bli mye verre de neste 4 årene grunnet udugelige politikere. i England blir demonstrasjonene verre og verre og Sverige ligger 10 år foran oss i løypa og det tok flere år der også med sosialistisk styre før de evnet å gjøre noe. I Danmark har faktisk sosialistene gjort noe - der har man bl.a. tvangsflyttet innvandrere for å unngå gettoer og de har mye strengere innvandringspolitikk enn andre land. 4
Mooza Skrevet 9 timer siden #27 Skrevet 9 timer siden thomH skrev (Akkurat nå): Disse spesifikke gjengene er bare konkrete uttryk av generelle holdninger og kulturer. Synet på bruk av vold som konfliktløsing, egen ære og status, korrupsjon, likhet for loven osv er helt forskjellig i Norge/Sverige og f.eks. Afghanistan og Irak. Når vi da tar imot mange titusen av disse menneskene så kan man ikke bli overrasket over at disse menneskene også tar med seg sin egen kultur hit. Det betyr ikke at alle disse blir kriminelle, men det betyr at terskelen for å begå kriminelle handlinger og synet på vold er i gjennomsnitt helt annerledes i disse befolkningene enn her. For all del. Jeg tror det er en risiko med innvandring fra konfliktfylte land. Det sier seg selv at når man kommer til et helt annet land hit- der utdannelse og krav er mye høyere , uten nettverk, der man stiller helt bakerst i køen, med traumer, annen kultur, annet syn på barneoppdragelse,osv osv... så er det tøft å integrere seg. Det er tøft å føle seg så lost, som jeg tror mange gjør. Dermed havner man ofte ut i både depresjon og utenforskap. Unger vokser opp sårbare pga sårbare foreldre som har mistet det meste- inkludert status og alt kjent, og deres unger igjen vil også bli preget. Jeg ser til og med at folk som kom fra Nordland sørover slet med dette. Unger har ikke besteforeldre, foreldre har ingen nettverk. Ingen som kan hjelpe med barnepass, låne den en spade. Så selvsagt at de som kommer fra oppløste land med et helt annet forhold til lov og myndigheter vil ha problemer med å integrere seg i Norge, og ergo - vi som samfunn vil få enormt med kostnader knyttet til dem, og andre utfordringer. Alle med èn hjernecelle og konsekvenstenkning skjønner det. Jeg tar som utgangspunkt at innvandring må strammes inn. MEN nå har vi en million (2?) som allerede er her! De har norsk pass, og er gjerne andre generasjons innvandrere. De er mao i følge loven like norsk som du. Mange av dem greier seg godt, og er viktig for det norske samfunn- Noen har det vanskelig. De er uansett norske nå, og vårt ansvar. Det er kanskje ikke det ansvaret du opprinnelig ønsket, men om ikke samfunnet blir helt Hitler, så er det slik det er. Og vi har hatt innvandrere og etterkommere som har fungert rimelig bra- i motsetning til Sverige. Fram til de siste årene. Jeg tror vi vil ende opp med å endre våre lover, og jeg tror det blir mer privatskoler, et samfunn der man ikke gidder å ofre sine barn i en fellesskole som ikke fungerer. Jeg tror dessverre det. Jeg er en sosialdemokrat som har stemt FRP for å bevare fellesskapet. For det nytter ikke å reagere i etterkant. Det går jo ikke.. Da er det for sent! Sauene innser for sent at de må verne seg. De tenker ikke rasjonelt i forkant. ' Vi kan stenge landet for innvandring, men ingenting endrer seg av lovbruddene som er NÅ. Det som skjer nå. Det slutter ikke. 3
Lillemy_87 Skrevet 9 timer siden #28 Skrevet 9 timer siden Nordmenn er redde for å kalle en spade for en spade. Nordmenn er så naive at det er patetisk. Hva må til for at Nordmenn skal ta ting seriøst? Vi har ett problem med innvandring og folk som nekter å integrere seg i dette landet og de som nekter bør faktisk bli sendt ut av landet. 2 4
katties Skrevet 9 timer siden #29 Skrevet 9 timer siden (endret) Lo og lo. De mente hun bare var rasistisk. Tja, vanskelig å si, men jeg heller mot noe biasert, men ikke uten grunn, og at hun heller er mer "føre var". Hun er visst en irriterende og arrogant dame å snakke med, sagt av folk jeg kjenner, men det betyr ikke at hun ikke har noe rett angående innvandring. Man trenger ikke å stoppe innvandring og flyktninghjelp, men er folk kriminelle så bør det være lavere terskel for å sende de tilbake. Selv er jeg opprinnelig ikke fra Norge og skrev en oppgave om at rasisme/diskriminering kom til å bli værre i Norge, for 20 år siden. Det var ikke akkurat en overraskelse. Ble også straffet med å ikke få toppkarakter (det var en GODT skrevet oppgave og den handlet om manglende integrering) og "slikt skriver man ikke om!". Endret 9 timer siden av katties
Apis Skrevet 7 timer siden #30 Skrevet 7 timer siden Problemet med justisministerene fra Frp, er at de var mer opptatt av å sende tilbake skolebarn til Afghanistan, for å vise handlekraft med antall returer, en å sende ut kriminelle, voldsmenn. 1
Alizee Skrevet 5 timer siden #31 Skrevet 5 timer siden (endret) Motstrømmen skrev (4 timer siden): Det hjelper ikke å peke på ett parti som syndebukk eller frelser – det trengs langsiktige politiske løsninger og samarbeid på tvers av partier. Å redusere komplekse samfunnsproblemer til «svensketilstander» eller «godhetstyranni» fører bare til mer polarisering, ikke tryggere gater Hvordan mener du det har vært mulighet for samarbeid på tvers av partier når partier og statsministeren selv har benektet alvoret? Istedenfor forsøk på samarbeid har andre partier hånet og latterliggjort Listhaug. Her kan man helt klart peke på syndebukker. Endret 5 timer siden av Alizee 2
Pawn Hearts Skrevet 5 timer siden #32 Skrevet 5 timer siden Alizee skrev (25 minutter siden): Hvordan mener du det har vært mulighet for samarbeid på tvers av partier når partier og statsministeren selv har benektet alvoret? Istedenfor forsøk på samarbeid har andre partier hånet og latterliggjort Listhaug. Her kan man helt klart peke på syndebukker. Du vet hva syndebukk betyr? https://no.wikipedia.org/wiki/Syndebukk
Alizee Skrevet 5 timer siden #33 Skrevet 5 timer siden Pawn Hearts skrev (5 minutter siden): Du vet hva syndebukk betyr? https://no.wikipedia.org/wiki/Syndebukk Ja, hva skal du fram til? 1
Pawn Hearts Skrevet 4 timer siden #34 Skrevet 4 timer siden Alizee skrev (6 minutter siden): Ja, hva skal du fram til? Det bare virket som om du mente at man kunne peke på hvem som hadde skylda. En syndebukk, derimot, er en som får skylda uten å være skyldig. Men kanskje jeg misforsto deg.
K.B. Skrevet 4 timer siden #35 Skrevet 4 timer siden Wise skrev (19 timer siden): Husker dere da Sylvi Listhaug dro til Malmö og advarte mot svenske tilstander? Da lo mange. Politikere, kommentatorer og såkalte eksperter kalte det skremselspropaganda og hånet henne. Men i dag og det smeller håndgranater gatelangs noen få år etter så står vi her. Listhaug sa det rett ut, på en måte som folk forsto. Hun ville hindre at Norge gikk samme vei som Sverige. Det er nesten ironisk, hun varslet om kriminalitet, og det ble hun selv «straffet» for. Det er på tide at noen sier det høyt: Hun fortjener oppreisning. For hun hadde rett, lenge før alle andre torde å si det. Hun ble rett og slett hånet av sosialistene. Det som provoserer mest, er hvordan venstresiden ofte er mer opptatt av å beskytte lovbryterne enn ofrene. Man skal selvfølgelig ha rettssikkerhet for alle, men når det til slutt føles tryggere å være kriminell enn å være lovlydig, da er noe alvorlig galt. Politikken har gått i surr mellom godhet og naivitet. Vanlige folk ser det og FRP/LIsthaug så det for lenge siden og nå står vi der med granater gatelangs i Norge. Det som provoserer mest er hvor binær forståelse du har av komplekse problemer. Hvis du hadde vært litt smartere, så hadde du skjønt at Listhaugs bekymringer egentlig er en rasistisk dogwhistle.
Alizee Skrevet 4 timer siden #36 Skrevet 4 timer siden Pawn Hearts skrev (1 minutt siden): Det bare virket som om du mente at man kunne peke på hvem som hadde skylda. En syndebukk, derimot, er en som får skylda uten å være skyldig. Men kanskje jeg misforsto deg. Så det etterpå at det kunne se litt sånn ut. Det jeg har lagt merke til er at speielt Sylvi og Frp i alle år har vært syndebukkene i politikken. Og Sylvi blir hånet, latterliggjort og får til og med skylden for den sittende regjering sine manglende tiltak. Støre er ekspert på å legge skylden på andre. Det enda Sylvi har tatt opp problemet gang på gang, men ble bare beskyldt for å bedrive skremselspropaganda. Et eksempel her https://www.nrk.no/norge/duell-mellom-store-og-listhaug_-store-mener-frps-politikk-skaper-_svenske-tilstander_-1.17081700 2
Motstrømmen Skrevet 4 timer siden #37 Skrevet 4 timer siden Alizee skrev (22 minutter siden): Så det etterpå at det kunne se litt sånn ut. Det jeg har lagt merke til er at speielt Sylvi og Frp i alle år har vært syndebukkene i politikken. Og Sylvi blir hånet, latterliggjort og får til og med skylden for den sittende regjering sine manglende tiltak. Støre er ekspert på å legge skylden på andre. Det enda Sylvi har tatt opp problemet gang på gang, men ble bare beskyldt for å bedrive skremselspropaganda. Et eksempel her https://www.nrk.no/norge/duell-mellom-store-og-listhaug_-store-mener-frps-politikk-skaper-_svenske-tilstander_-1.17081700 Jeg forstår at mange ønsker tydelige tiltak mot vold og kriminalitet – det vil jo alle. Men det er viktig å se at FrPs politikk ofte lover raske løsninger på problemer som i virkeligheten er sosiale og strukturelle, ikke bare et spørsmål om «strenghet». Mer politi og hardere straffer kan virke handlingskraftig på kort sikt, men forskning viser at det ikke løser årsakene bak vold og gjengkriminalitet. Fattigdom, utenforskap, boligsegregering, skolefrafall og manglende integrering er faktorer som ikke forsvinner med retorikk om «svenske tilstander». Dessuten må tiltak alltid være forenlige med menneskerettighetene og internasjonale forpliktelser. Vi kan ikke bygge et tryggere samfunn ved å undergrave rettssikkerhet, asylrett eller verdien av menneskeverd – da mister vi det vi prøver å beskytte. Reell trygghet skapes gjennom forebygging, inkludering og sosial rettferdighet, ikke gjennom polarisering og frykt. 1
Motstrømmen Skrevet 4 timer siden #38 Skrevet 4 timer siden Lillemy_87 skrev (5 timer siden): Nordmenn er redde for å kalle en spade for en spade. Nordmenn er så naive at det er patetisk. Hva må til for at Nordmenn skal ta ting seriøst? Vi har ett problem med innvandring og folk som nekter å integrere seg i dette landet og de som nekter bør faktisk bli sendt ut av landet. De sier “vi må bevare det norske.” Men hva er egentlig norsk? Fjellene sto her før oss. Elvene rant lenge før noen kalte dem sine. Vi som bor her — vi har alltid vært vandrere. Vi kom hit fra sør, fra øst, fra havet. Vi blandet språk, skikker og tro, og kalte det hjem. Samer, romfolk, fiskere, bønder — ingen av oss var først. Likevel prøver noen i dag å si: “Dette er vårt land. Dette er våre verdier.” Som om norskhet kan eies. Som om det kan renses, bevares, eller måles i blod. Men norskhet er ikke hud. Det er ikke frykt. Norskhet er å tåle mørket, å dele varmen, å finne vei når alt er stille. Så nei — det er ikke de som roper høyest om “det norske” som beskytter landet vårt. Det er de som forstår at vi alltid har vært på vandring. (Funnet på nett, og er noe som også kongen vår formidlet ,hvem er nordmann)
OconMissy Skrevet 2 timer siden #39 Skrevet 2 timer siden Motstrømmen skrev (1 time siden): De sier “vi må bevare det norske.” Men hva er egentlig norsk? Fjellene sto her før oss. Elvene rant lenge før noen kalte dem sine. Vi som bor her — vi har alltid vært vandrere. Vi kom hit fra sør, fra øst, fra havet. Vi blandet språk, skikker og tro, og kalte det hjem. Samer, romfolk, fiskere, bønder — ingen av oss var først. Likevel prøver noen i dag å si: “Dette er vårt land. Dette er våre verdier.” Som om norskhet kan eies. Som om det kan renses, bevares, eller måles i blod. Men norskhet er ikke hud. Det er ikke frykt. Norskhet er å tåle mørket, å dele varmen, å finne vei når alt er stille. Så nei — det er ikke de som roper høyest om “det norske” som beskytter landet vårt. Det er de som forstår at vi alltid har vært på vandring. (Funnet på nett, og er noe som også kongen vår formidlet ,hvem er nordmann) Trenger ikke landegrenser da mao?
Cuntzilla Skrevet 2 timer siden #40 Skrevet 2 timer siden Jeg tror ikke dette kom helt bardust på noen av oss. Det er ikke en sort/hvitt sak hvor LIsthaug hadde rett og alle andre tok feil. Problemet eksiterer, og har eksistert lenge. Diskusjonen går jo mer på hvordan man håndterer det. Der er jeg uenig med Listhaug. Men å være uenig med henne, er jo ikke ensbetydende med at man er blind for problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå