Gå til innhold

I 2018 advarte Listhaug om svenske tilstander i Norge, men mistet ministerjobben.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at mange er bekymret for økt ungdomsvold og utrygghet – det er alvorlig og må tas på alvor. Samtidig er det litt for enkelt å si at «Listhaug hadde rett» som om dette bare handler om innvandring eller én bestemt politikk.

Forskning viser at voldskriminalitet og gjengproblematikk går i bølger og påvirkes av mange faktorer – blant annet økonomi, bostedspolitikk, utdanning, arbeidsledighet og sosial ulikhet. I Sverige har problemene utviklet seg over flere tiår, og henger også sammen med manglende integrering, boligsegregering og kutt i forebyggende arbeid, ikke bare «for myk politikk».

Det hjelper ikke å peke på ett parti som syndebukk eller frelser – det trengs langsiktige politiske løsninger og samarbeid på tvers av partier. Å redusere komplekse samfunnsproblemer til «svensketilstander» eller «godhetstyranni» fører bare til mer polarisering, ikke tryggere gater.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
thomH skrev (1 time siden):

Alle oppegående mennesker forsto at hun hadde rett den gangen. 

Problemene som følger ikke-vestlig innvandring er uunngåelige. Vi ser nøyaktig de samme mønstrene i alle vestlige land som tar imot ikke-vestlige innvandrere. Data fra Danmark, Sverige, Nederland, Tyskland, Frankrike osv, viser de samme problemene (kriminalitet, arbeidsledighet, svake skoleprestasjoner, omsorgssvikt osv) i akkurat de samme landgruppene (Syria, Afghanistan, Somalia osv). 

Den eneste forskjellen er hvor langt man har kommet i utviklingen, og det avgjøres primært av hvor mange hvert land har tatt imot fra disse landene. Sverige er 5-10 år foran oss. Frankrike og England noen år foran dem igjen. Men, problemene vi ser i Sverige, Frankrike, England osv vil komme også hit. Det er uunngåelig gitt at man ikke endrer innvandringspolitikken. 

Dette.

Og det man nå ser med Tuttifrutti-gjengen er at de fortsatt ikke har forstått alvoret - de evner heller ikke å gjøre noe som helst med situasjonen så dette kommer til å bli mye verre de neste 4 årene grunnet udugelige politikere.

i England blir demonstrasjonene verre og verre og Sverige ligger 10 år foran oss i løypa og det tok flere år der også med sosialistisk styre før de evnet å gjøre noe.

I Danmark har faktisk sosialistene gjort noe - der har man bl.a.  tvangsflyttet innvandrere for å unngå gettoer og de har mye strengere innvandringspolitikk enn andre land.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
thomH skrev (Akkurat nå):

Disse spesifikke gjengene er bare konkrete uttryk av generelle holdninger og kulturer. Synet på bruk av vold som konfliktløsing, egen ære og status, korrupsjon, likhet for loven osv er helt forskjellig i Norge/Sverige og f.eks. Afghanistan og Irak. Når vi da tar imot mange titusen av disse menneskene så kan man ikke bli overrasket over at disse menneskene også tar med seg sin egen kultur hit. Det betyr ikke at alle disse blir kriminelle, men det betyr at terskelen for å begå kriminelle handlinger og synet på vold er i gjennomsnitt helt annerledes i disse befolkningene enn her. 

For all del. Jeg tror det er en risiko med innvandring fra konfliktfylte land. Det sier seg selv at når man kommer til et helt annet land hit- der utdannelse og krav er mye høyere , uten nettverk, der man stiller helt bakerst i køen, med traumer, annen kultur, annet syn på barneoppdragelse,osv osv... så er det tøft å integrere seg. Det er tøft å føle seg så lost, som jeg tror mange gjør. Dermed havner man ofte ut i både depresjon og utenforskap. 

Unger vokser opp sårbare pga sårbare foreldre som har mistet det meste- inkludert status og alt kjent, og deres unger igjen vil også bli preget. Jeg ser til og med at folk som kom fra Nordland sørover slet med dette. Unger har ikke besteforeldre, foreldre har ingen nettverk. Ingen som kan hjelpe med barnepass, låne den en spade.  Så selvsagt at de som kommer fra oppløste land med et helt annet forhold til lov og myndigheter vil ha problemer med å integrere seg i Norge, og ergo - vi som samfunn vil få enormt med kostnader knyttet til dem, og andre utfordringer. Alle med èn hjernecelle og konsekvenstenkning skjønner det. Jeg tar som utgangspunkt at innvandring må strammes inn.

MEN nå har vi en million (2?) som allerede er her! De har norsk pass, og er gjerne andre generasjons innvandrere. De er mao i følge loven like norsk som du. Mange av dem greier seg godt, og er viktig for det norske samfunn- Noen har det vanskelig. De er uansett norske nå, og vårt ansvar. Det er kanskje ikke det ansvaret du opprinnelig ønsket, men om ikke samfunnet blir helt Hitler, så er det slik det er. Og vi har hatt innvandrere og etterkommere som har fungert rimelig bra- i motsetning til Sverige. Fram til de siste årene. 

Jeg tror vi vil ende opp med å endre våre lover, og jeg tror det blir mer privatskoler, et samfunn der man ikke gidder å ofre sine barn i en fellesskole som ikke fungerer. Jeg tror dessverre det. Jeg er en sosialdemokrat som har stemt FRP for å bevare fellesskapet. For det nytter ikke å reagere i etterkant. Det går jo ikke.. Da er det for sent! Sauene innser for sent at de må verne seg. De tenker ikke rasjonelt i forkant. '

Vi kan stenge landet for innvandring, men ingenting endrer seg av lovbruddene som er NÅ. Det som skjer nå. Det slutter ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Nordmenn er redde for å kalle en spade for en spade. Nordmenn er så naive at det er patetisk. Hva må til for at Nordmenn skal ta ting seriøst? Vi har ett problem med innvandring og folk som nekter å integrere seg i dette landet og de som nekter bør faktisk bli sendt ut av landet. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Problemet med justisministerene fra Frp, er at de var mer opptatt av å sende tilbake skolebarn til Afghanistan,  for å vise handlekraft med antall returer, en å sende ut kriminelle,  voldsmenn. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Motstrømmen skrev (4 timer siden):

Det hjelper ikke å peke på ett parti som syndebukk eller frelser – det trengs langsiktige politiske løsninger og samarbeid på tvers av partier. Å redusere komplekse samfunnsproblemer til «svensketilstander» eller «godhetstyranni» fører bare til mer polarisering, ikke tryggere gater

Hvordan mener du det har vært mulighet for samarbeid på tvers av partier når partier og statsministeren selv har benektet alvoret? Istedenfor forsøk på samarbeid har andre partier hånet og latterliggjort Listhaug.

Her kan man helt klart peke på syndebukker.

Endret av Alizee
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Alizee skrev (25 minutter siden):

Hvordan mener du det har vært mulighet for samarbeid på tvers av partier når partier og statsministeren selv har benektet alvoret? Istedenfor forsøk på samarbeid har andre partier hånet og latterliggjort Listhaug.

Her kan man helt klart peke på syndebukker.

Du vet hva syndebukk betyr?

https://no.wikipedia.org/wiki/Syndebukk

Skrevet
Alizee skrev (6 minutter siden):

Ja, hva skal du fram til?

Det bare virket som om du mente at man kunne peke på hvem som hadde skylda. En syndebukk, derimot, er en som får skylda uten å være skyldig. Men kanskje jeg misforsto deg.

• Nyttig 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (1 minutt siden):

Det bare virket som om du mente at man kunne peke på hvem som hadde skylda. En syndebukk, derimot, er en som får skylda uten å være skyldig. Men kanskje jeg misforsto deg.

Så det etterpå at det kunne se litt sånn ut. Det jeg har lagt merke til er at speielt Sylvi og Frp i alle år har vært syndebukkene i politikken. Og Sylvi blir hånet, latterliggjort og får til og med skylden for den sittende regjering sine manglende tiltak. Støre er ekspert på å legge skylden på andre. Det enda Sylvi har tatt opp problemet gang på gang, men ble bare beskyldt for å bedrive skremselspropaganda.

Et eksempel her

https://www.nrk.no/norge/duell-mellom-store-og-listhaug_-store-mener-frps-politikk-skaper-_svenske-tilstander_-1.17081700

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Alizee skrev (22 minutter siden):

Så det etterpå at det kunne se litt sånn ut. Det jeg har lagt merke til er at speielt Sylvi og Frp i alle år har vært syndebukkene i politikken. Og Sylvi blir hånet, latterliggjort og får til og med skylden for den sittende regjering sine manglende tiltak. Støre er ekspert på å legge skylden på andre. Det enda Sylvi har tatt opp problemet gang på gang, men ble bare beskyldt for å bedrive skremselspropaganda.

Et eksempel her

https://www.nrk.no/norge/duell-mellom-store-og-listhaug_-store-mener-frps-politikk-skaper-_svenske-tilstander_-1.17081700

Jeg forstår at mange ønsker tydelige tiltak mot vold og kriminalitet – det vil jo alle. Men det er viktig å se at FrPs politikk ofte lover raske løsninger på problemer som i virkeligheten er sosiale og strukturelle, ikke bare et spørsmål om «strenghet».

Mer politi og hardere straffer kan virke handlingskraftig på kort sikt, men forskning viser at det ikke løser årsakene bak vold og gjengkriminalitet. Fattigdom, utenforskap, boligsegregering, skolefrafall og manglende integrering er faktorer som ikke forsvinner med retorikk om «svenske tilstander».

Dessuten må tiltak alltid være forenlige med menneskerettighetene og internasjonale forpliktelser. Vi kan ikke bygge et tryggere samfunn ved å undergrave rettssikkerhet, asylrett eller verdien av menneskeverd – da mister vi det vi prøver å beskytte.

Reell trygghet skapes gjennom forebygging, inkludering og sosial rettferdighet, ikke gjennom polarisering og frykt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror ikke dette kom helt bardust på noen av oss.

Det er ikke en sort/hvitt sak hvor LIsthaug hadde rett og alle andre tok feil.

Problemet eksiterer, og har eksistert lenge. Diskusjonen går jo mer på hvordan man håndterer det. 

Der er jeg uenig med Listhaug. Men å være uenig med henne, er jo ikke ensbetydende med at man er blind for problemet.

Skrevet
Cuntzilla skrev (8 minutter siden):

Problemet eksiterer, og har eksistert lenge. Diskusjonen går jo mer på hvordan man håndterer det. 

Der er jeg uenig med Listhaug. Men å være uenig med henne, er jo ikke ensbetydende med at man er blind for problemet.

Hva er det du er uenig i? I samtlige vestlige land der innvandrerbefolkningen fra æreskulturer har blitt større, har også voldskriminalitet blitt mer utbredt. Det er et observert faktum. Ingen land har klart å bekjempe denne utviklingen. Hva i alle dager får deg til å tro at nisselandet Norge skal klare noe de andre ikke har klart?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Tenk om vi hørte på Carl I Hagen allerede i 1977, han hadde rett i alt. Nå ser vi resultatet, du kan komme til Norge å få tildelt en bolig å leve av NAV i årevis. Svenske tilstander er også noe vi fikk for endel år siden.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Løsningen mot svenske tilstander: Senk den kriminelle lavalderen til 12 år, knus gjengene, steng grensene for våpen og narkotika, og bygg opp tidlig forebygging. Dette må implementeres i grunnskolen hvor drittungene lærer om sosiale medier, kriminalitet, osv.

Kort sagt: Tidlig ansvar, vær knallhard mot kriminelle uansett ung eller gammel.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Selv en blind høne finner et korn iblant. 

Skrevet
Cuntzilla skrev (3 timer siden):

Veldig mange, og hele pressekorpset, var veldig uenig med henne i at det fantes et problem i Sverige som kunne benevnes "Svenske tilstander". At hun påsto det, og reiste for å se hvordan det var, ble sett på som en gedigen provokasjon. Alt annet "man husker eller mener" er etterpåklokskap. 

• Liker 2
Skrevet
frivis skrev (På 7.10.2025 den 19.51):

Jeg visste det lenge før 2018. De som følger med i flere media enn NRK og VG visste hva som kom. Multikultur er et fantasiprosjekt som ikke fungerer i virkeligheten.

Carl i Hagen sa det jo for 40 år siden.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Frisk Frosk skrev (På 7.10.2025 den 22.44):

Mange så det veldig mange år før Listhaug kastet seg på saken.

Det skjedde svært lite for å hindre utviklingen de åtte årene med Solberg-regjeringene, som Frp var en del av i 6,5 år. I de årene hadde Frp hadde syv justisministre. Så mange kriminelle ble ikke sendt ut av landet - men Frp skapte seg mye oppmerksomhet på å sende ut godt integrerte asylbarn som hadde bodd i landet i flere år.

På Frps regjeringsvakt uttalte Listhaug at Ap mente terroristers rettigheter var viktigere enn nasjonens sikkerhet - og Listhaug bidro dermed til å forsøple norsk politikk og bidra til ytterligere polarisering.

I 2019 opplyste Steve Bannon, Trumps tidligere sjefsstrateg, at Frp hadde tatt kontakt med ham for å endre parti- og pr-strategier, for å få opp populistiske saker (som som sagt virker polariserende på folket og landet og dermed skaper mer kaos og uro, og skaper forstyrrelser som hindrer annet viktig og målrettet arbeid).

Og Frps Per Sandberg, daværende fiskeriminister, syntes ikke det var så nøye å tenke på sikkerhet da han tok med seg sin tjenestetelefon til Iran da han dro dit sammen med sin iranske kjæreste, og dermed muliggjorde at iransk etterretning lett kan ha hacket seg inn på sensitiv informasjon knyttet til regjeringen.

Så var det Nærpolitireformen som skulle gjøre så store endringer, men som regjeringen raskt måtte endre navn på til Politireformen, da det viste seg at for store deler av landet ble det i realiteten en Fjernpolitireform - til tross for at mange nyutdannede politifolk ble gående arbeidsledige pga. manglende ressurser i politiet, samt triksing og miksing med kortvarige vikariater akkurat før nyttår for å skape statistikker ved nyttår som viste flere politifolk enn hva som faktisk var realiteten resten av året.

Det var jo også Anundsen, en av Frps syv justisministre på seks og et halvt år, som måtte gå av som minister pga. at han ikke hadde fulgt opp sitt ansvar for sikkerhets- og beredskapstiltak. 

Når Frp har en så elendig historikk i regjering, selv med justisministerposten i 6,5 år sammenhengende, så er det merkelig at de forventer så mye mer av andre enn de selv fikk til i regjering. I 2018 hadde forøvrig Frp sittet fem år i regjering sammen med Solberg.

At noe må gjøres med kriminaliteten som nå så lett går over landegrensene, det er det ingen tvil om. Ikke minst de tilstandene vi har sett i det siste i Oslo, og i måten svært unge barn blir rekruttert for å drepe og utføre vold. Frislipp over grensene og internett/sosiale medier gjør ikke akkurat politiets jobb lettere. 

Et samlet Storting må jobbe sammen og målrettet og ha planer som går langt utover en stortingsperiode, uavhengig av hvem som har makten i enhver gjeldende stortingsperiode. Og det må åpnes for å straffe bakmennene som rekrutterer barn til kriminalitet, selv om disse ev. sitter i andre land. Så her må også internasjonalt samarbeid inn. 

Et viktig poeng er også at jo bedre man greier å integrere innvandrere, jo mindre risiko for at de sklir inn i kriminelle miljøer. Dette handler også om økonomi og det å (ikke) samle for mange på ett sted, og det handler om deg og meg og hvordan vi tar imot nye landsmenn.

Listhaug må gjerne rope høyt, men det hjelper så lite når hun så ofte blir usaklig og heller ikke greier å vise respekt for Stortinget, som hun jo også har en historie på å ikke gjøre.

Veldig rart at du ikke nevner Carl I Hagen. Han har sagt det i 35 år. Synd at ingen lytta til han. Eg stemte FrP for første gang i år og kjem til å fortsette med det. Einaste ansvarlige parti meiner eg. Du kritiserer Listhaug men kven stig mest på meningsmålingen i dag? Kva vil folket? 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...