Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spontanabort heter det på norsk!

Anonymkode: 0ce98...8fc

https://sml.snl.no/missed_abortion

Anonymkode: 1832d...ad1

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Spontan abort og Missed abortion er 2 forskjellige ting. Lærte dette nydelig på sykehuset. I

Anonymkode: 7e580...9e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 21.46):

Nei det er 2 forskjellige ting! Skal du belære noen bør du kanskje ha korrekt informasjon! 

En spontanabort skjer spontant. En missed abortion er når fosteret dør uten ar kroppen oppdager det og dermed ikke avviser og utstøter fosteret. Kroppen tror fremdeles den er gravid. 

Så ta deg en bolle, og ikke belær andre om ting du ikke kan noe om tydeligvis! 

Anonymkode: abf7a...d61

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 18.23):

Hei, 

For noen dager siden var jeg på tidlig ultralyd , jeg var nesten 7 uker på vei. De fant ikke liv der inne og jeg fikk beskjed om at jeg hadde hatt en MA. De ga meg valget om at kroppen kunne ordne dette selv eller sette igang med medisinsk abort. Sykehuset anbefalte at jeg satt i gang med medisiner. 

Er det noen som har erfaring me med MA og lot dere kroppen ordne det naturlig eller satt dere igang med medisiner? 
Veldig urolig for hvilken smerter dette gir også. 

Anonymkode: 7e580...9e7

Jeg opplevde spontanabort i uke 12, der fosteret trolig hadde sluttet å utvikle seg rundt uke 8-9 (utfra størrelsen på livmor, det var allerede borte da jeg fikk komme inn på ultralyd for undersøkelse). Om jeg tilfeldigvis hadde vært på ultralyd I mellomtiden hadde det regnes som missed abortion, tok altså rundt tre uker før kroppen ryddet opp. Men den fysiske påkjenninger var ikke så ille (som de verste menssmertene jeg har hatt i mitt liv kanske). Men jeg visste heller ikke at jeg hadde mistet så jeg gikk ikke og ventet i ukevis, tror det hadde vært veldig tøft! 

Det er jo en glidende overgang mellom SA og MA, sistnevnte er mye vanligere å oppdage nå som ultralyd tidlig i graviditeten er så vanlig. Før eller senere vil kroppen rydde opp i de aller fleste tilfeller. 

Anonymkode: 4048a...7cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...