Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

For noen dager siden var jeg på tidlig ultralyd , jeg var nesten 7 uker på vei. De fant ikke liv der inne og jeg fikk beskjed om at jeg hadde hatt en MA. De ga meg valget om at kroppen kunne ordne dette selv eller sette igang med medisinsk abort. Sykehuset anbefalte at jeg satt i gang med medisiner. 

Er det noen som har erfaring me med MA og lot dere kroppen ordne det naturlig eller satt dere igang med medisiner? 
Veldig urolig for hvilken smerter dette gir også. 

Anonymkode: 7e580...9e7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesten smertefritt for meg, som mensmurring, bare hakket mer enn vanlig. Da hadde jeg kun tatt paracet. Blødningen var kraftig med koagler, jeg brukte babybleier som bind. 

Det er lurt å be om gode smertestillende og å få forklart plan B, siden noen har kraftige smerter. 

Det var tungt psykisk, det var en prøverørsgraviditet. Heldigvis gikk det fint på neste forsøk. 

Anonymkode: 05936...863

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri klart å vente til kroppen var klar. Jeg hadde like mye graviditetssymptomer som mine levende barn og orket ikke en dag mer enn nødvendig. Det ble utskraping på meg pga de mistenkte blæremola. 

Anonymkode: 4aea7...3f7

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk kun tilbud om utskrapning da det ikke ble oppdaget før uke 16. De sa fosteret tilsvarte ca uke 10. Så kan gå lenge før kroppen ordner opp, tydeligvis. 

Anonymkode: c3cd2...c16

• Liker 1
Skrevet

Jeg oppdaget det da jeg var 11 uker på vei, fosteret hadde stoppet å vokse i uke 8. Dette var på en torsdag, og jeg fikk time på sykehuset mandag ettersom de antok kroppen ikke ville ordne opp selv ettersom den ikke hadde gjort det før, men i løpet av helgen gjorde den det allikevel. Ikke spesielt smertefullt, men helt syke mengder blod så det ble overnatting på legevakt. Men ellers ikke en fæl eller vanskelig opplevelse.

Anonymkode: 9fb63...d8c

Skrevet

Hadde allerede vært dødt noen uker. Hele poenget med MA er jo at kroppen ikke støter det bort selv så ville ikke ventet på det. Jeg tok medisinsk som satt det i gang men tok lang tid før alt var ute 

Anonymkode: ee8bb...ba9

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en MA julaften for snart 2 år siden. Jeg var da egentlig 12 uker på vei men fosteret døde et par uker tidligere. Dro inn på sjekk pga en blødning. Jeg valgte kirurgisk fjerning. Fikk narkose og våknet opp og følte meg normal igjen. Ingen smerter. Det psykiske var selvfølgelig en belastning men mye bedre enn å bruke julen på smerter og blødninger og vente på at det døde fosteret skulle støtes ut..

Anonymkode: 8de2f...423

Skrevet

Har to nære venninner som opplevde MA, begge tok medisinsk først siden det var anbefalt av sykehuset (ingen av dem fikk der presentert som et reelt valg).

Begge beskrev til meg at smertene var nesten like ille som vanlig fødsel. Hos den ene var fosteret ca 11 uker da det døde, ble oppdaget på tidlig UL. Hos den andre måtte hun uansett ta utskrapning etterpå. Felles for dem begge er at de beskrev smerter som var vanskelige å takle hjemme, selv om mannen var hos dem. Havner jeg i samme situasjon, så vet jeg hva jeg ville valgt, i alle fall om det skulle skjedd litt uti svangerskapet.

Anonymkode: 84d55...09f

Skrevet

Hos meg ble det oppdaget en fredag, da jeg skulle vært 12 uker på vei.

Jeg fikk time til utskrapning på mandagen, de ville vente til over helga før å se om kroppen ordna opp selv. Noe den brått gjorde på søndagen. 

Jeg ble kjapt gravid igjen da, og den gangen satt det. 

(Den ma'en var min tredje abort det året, før det endelig gikk rett vei). 

Anonymkode: fa8e9...1f2

Skrevet

Fikk time til medisinsk abort 2 dager etter bekreftet MA. Veldig glad for at det gikk fort, ville bare få det gjort og gå videre. Syns det var veldig vondt, minnet om fødselssmerter, men overkommelig, gikk over etter et par timer. Har også hatt utskrapning (pga morkakerester) og det var veldig kjapt og smertefritt. 

Anonymkode: 3995a...147

Skrevet

Jeg lot kroppen ta det selv, ordnet opp den. Jeg ville ikke ha risikoene for at det skulle påvirke videre graviditeter, både medisiner og utskrapning har disse risikoene. Og det var i en IVF prosess og altså høyt ønsket med barn og ikke verdt risikoer for videre forløp. Jeg synes ikke det var vondt, men jeg blødde jo endel når det startet. 

Anonymkode: 1832d...ad1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg oppdaget det da jeg var 11 uker på vei, fosteret hadde stoppet å vokse i uke 8. Dette var på en torsdag, og jeg fikk time på sykehuset mandag ettersom de antok kroppen ikke ville ordne opp selv ettersom den ikke hadde gjort det før, men i løpet av helgen gjorde den det allikevel. Ikke spesielt smertefullt, men helt syke mengder blod så det ble overnatting på legevakt. Men ellers ikke en fæl eller vanskelig opplevelse.

Anonymkode: 9fb63...d8c

Så og si lik erfaring. Ble oppdaget på UL i uke 12, fosteret hadde trolig dødd i uke 7-8. Skjedde på fredag og fikk time for medisinsk abort på mandag. Begynte å blø i helga. Virket som kroppen måtte bli fortalt at den ikke var gravid mer.

Jeg fikk beskjed om å ta medisinsk abort selv om kroppen var igang, for å være sikker på at alt kom ut. Fikk både smertestillende og kvalmestillende. Var likevel veldig vondt. Det var også tøft psykisk. Fikk beskjed om å ha noen hjemme, og det var fikt, selv om jeg ville ligge mest alene på soverommet. Mange god tanker❤️

Anonymkode: 713e0...ebb

Skrevet

Jeg ble forresten gravid igjen et par måneder senere, og fødte en frisk gutt.

Anonymkode: 713e0...ebb

• Hjerte 1
Skrevet

Er du helt sikker på hvor langt du er på vei? Nesten sju uker, dvs 6+4/5/6? 

Det er jo først i løpet av uke 6 man kan oppdage at hjertet slår, og hvis du feks har hatt eggløsning og dermed befruktning tre dager senere enn du tror så kan det utgjøre forskjellen der.

Jeg ville i hvert fall tatt en ny ultralyd om noen dager, før jeg tok avgjørelsen! 

Anonymkode: 28ed7...455

Skrevet

Ble medisinsk etter missed abortion med tvillinger i uke 8. Bad om sterkere smertestillende en det du får uten resept, og da gikk det veldig greit. Synes det er helt dust at dette ikke er standard. Gjør mye heller det en narkose, men det er hva min kropp "tåler" best. 

Anonymkode: 1050c...2d1

Skrevet

Oppdaget 8+6, stoppet opp en gang i uke 7. Valgte medisinsk abort på sykehuset for å skjerme toåringen vår. Absolutt alle mulige barnevakter og mennesker som kunne være med meg mens mannen tok med barnet ut av huset, var bortreist. 

Var som kraftige mensensmerter. Helt overkommelig. Hadde jeg tatt paracet hadde jeg hatt lite smerter. Veldig vondt psykisk og jeg gikk rett i kjelleren. Tre dagers standard sykemelding er et hån. 

Kirurgisk abort, sykehusabort eller mulighet for sterkere smertestillende ble ikke presentert som et valg for meg. Særlig det at de ikke en gang kunne sende med litt paralgin forte i tilfelle jeg ville få sterke smerter gjorde meg veldig utrygg og gjorde alt verre. Oppfølging i etterkant fikk jeg ikke. Synes det er for dårlig. 

Anonymkode: d2538...6fa

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg oppdaget MA 8+6, fosteret ble målt til 8+3. Valgte kirurgisk abort etter å ha hørt så mye skrekkhistorier om smerter ved MA, samt at jeg ikke orket den psykiske påkjenningen. Ingen på sykehuset anbefalte kirurgisk (fikk høre at det var pga kostnader), men jeg stod på mitt. Sjeleglad for det nå, alt var over på 1 time og jeg hadde ingen blødninger eller smerter etterpå. Ble gravid 3 mnd etterpå og er fortsatt gravid nå :) 

Anonymkode: 5948a...683

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 18.23):

Hei, 

For noen dager siden var jeg på tidlig ultralyd , jeg var nesten 7 uker på vei. De fant ikke liv der inne og jeg fikk beskjed om at jeg hadde hatt en MA. De ga meg valget om at kroppen kunne ordne dette selv eller sette igang med medisinsk abort. Sykehuset anbefalte at jeg satt i gang med medisiner. 

Er det noen som har erfaring me med MA og lot dere kroppen ordne det naturlig eller satt dere igang med medisiner? 
Veldig urolig for hvilken smerter dette gir også. 

Anonymkode: 7e580...9e7

Ventet en stund på at kroppen skulle orden opp selv, men endte med å ta medisinsk abort til slutt. 

Hvordan smertene er, er helt individuelt. Jeg personlig syns ikke det var veldig smertefult. Klarte meg med paracet og varmeflaske. Var for meg som sterke mensensmerter i 5-6t. Etter det var smertene over og kun blødning igjen. Blødde mest første 24t etter siste piller, småblødde 4 dager etter det. Spottet litt små brunt  noen dager etter det. 

Mange syns det er smertefult, andre syns det går fint. Veldig individuelt. 

Anonymkode: abf7a...d61

AnonymBruker
Skrevet

Spontanabort heter det på norsk!

Anonymkode: 0ce98...8fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot kroppen ordne opp naturlig første gang, men det gikk helt til uke 14. Neste gang tok jeg medisiner. Gikk fint. Har fått to friske barn også. 

Anonymkode: 0ec05...e4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...