AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #61 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 12.15): jeg skrev bare at jeg ikke kjøper «kjøttdeig» fra Gilde heller. Men kjøpe kvernet kalv uten noe tilsatt fra småskalaprodusenter. Anonymkode: e5ea7...1cd Hva er galt med kjøttdeig fra Gilde som har én ingrediens, og det er kvernet kjøtt, evt vann og salt. Velg den dyrere uten vann og salt hvis du ikke vil ha vann og salt. Jeg bryr meg ikke fordi jeg drikker jo vann og salter kjøttet likevel. Grunnen til at vann og salt ofte er tilsatt er at kjøttkvernene blir varme og kjøles ned med iskaldt saltvann for å forhindre bakterievekst. https://www.gilde.no/inspirasjon/deig-vil-vi-ha-slik-lager-gilde-kjottdeigene-sine Sitat Kjøttdeig kan bli varm under kverningen, og isvann tilsettes for å holde temperaturen lav og hindre uønsket bakterievekst. Salt binder vannet i deigen og er også til en viss grad bakteriehemmende. I deiger uten salt og vann, er varmeproblematikken løst ved at man bruker flytende nitrogen til å holde utstyret kaldt. Dette er en dyrere prosess, og dermed er deig uten vann og salt noe dyrere. Anonymkode: 0f186...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #62 Skrevet 9 timer siden For de som sier at plantebaserte tulleprodukter ikke inneholder ord som kjøtt: (ordet brat her betyr fint hakket KJØTT) (de har skrevet schnitzel feil, mulig med vilje, men det betyr likevel renskåret kjøtt) Og i utlandet er det mer av disse. Anonymkode: 0f186...f6c 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #63 Skrevet 9 timer siden Utenfor landets grenser har man også mer aparte eksempler, som denne veganske kalkunen: Anonymkode: 8192e...c37 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå