Gå til innhold

Hva synes dere om å kalle mat uten innhold av kjøtt, for burgere, pølser, kjøttboller og bacon?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gnå skrev (46 minutter siden):

Men det finnes jo mange "kjøttetere" også som spiser mye UP. Synes du du det er verre at veganere gjør det?

Nei. Hvor stod det det?

jeg skrev bare at jeg ikke kjøper «kjøttdeig» fra Gilde heller. Men kjøpe kvernet kalv uten noe tilsatt fra småskalaprodusenter. 

Anonymkode: e5ea7...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

EU vil jo gjøre alt ulovlig da. 

Anonymkode: b8a30...3c3

Skrevet

Hvis du vil spise vegetar/vegansk, får du la være å kalle det for kjøtt. Enkelt og greit. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

EU vil jo gjøre alt ulovlig da. 

Nei, så ille er det jo ikke. Det er et fellesskap, men jeg synes de pirker for mye i slike små detaljer, som ikke har noen betydning. Burger-ditt og datt og pølsevev...

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (Akkurat nå):

Nei, så ille er det jo ikke. Det er et fellesskap, men jeg synes de pirker for mye i slike små detaljer, som ikke har noen betydning. Burger-ditt og datt og pølsevev...

Så mye tull de driver med så blir det snart ulovlig alt. Og vi er ikke med en gang i det fellesskapet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det ene utelukker ikke det andre - jeg er selv over gjennomsnittet opptatt av både etikk og god mat. 

Anonymkode: 8192e...c37

Vel, da lager du jo bare maten fra bunnen av?

Skrevet
Hareena skrev (9 timer siden):

Har ikke hørt om "vegetarbacon", vi kaller det facon og det er veldig godt.

Ellers veggieboller, veggiepølser etc forteller noe om formen på produktet og at det ikke inneholder animalske produkter - er ikke det greit da?

Nettopp! Ordet vegetarbacon har blitt oppfunnet av de som mener at man ikke kan kalle ting for burger/pølse etc.

Anonymkode: 51e01...2a2

• Liker 2
Skrevet

Mer viktig for meg at matvarene merkes med hvorvidt de er ultraprosseserte. 

Vegetarburger kan være vegetarkake

Vegetarpølse kan være vegetarrull

Vegetarbacon kan være Soyaflak (hvis det lages av soya)

Anonymkode: e78c2...9d7

Skrevet

Synes det er rart at man prøver å lage erstatninger for kjøtt og så bruke ordet bacon, men fake bacon og veggie burger er helt ok for meg, i don't care. Så lenge jeg slipper å spise disse erstatningene selv og det er merket godt slik at man slipper å kjøpe det ved en feil så skal ikke jeg klage.

Den slags mat synes jeg er verre en vanlig ul mat for det gir inntrykk av å være så mye bedre men det er det virkelig ikke.

Anonymkode: 2dcae...6f9

• Liker 2
Skrevet
DesmondMiles skrev (1 time siden):

Vel, da lager du jo bare maten fra bunnen av?

Som du sikkert skjønte gjør jeg nettopp det. Men poenget her var å diskutere en tendens i tiden og et marked som forsøkes skapt av matvareindustrien.

Skrevet

Det blir nok ramaskrik når man ikke lenger får kjøpt marsipanpølser og sjokoladeegg.

Anonymkode: b17b8...d4f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva det kalles bryr meg ikke så mye.

Men jeg synes det er underlig at særlig endel veganere later til å bruke mye ultraprosesserte produkter. Når jeg lager vegansk mat tenker jeg ikke "meat and two veg", jeg bygger opp retter og måltider på andre måter. Å bygge opp et nytt kosthold rundt erstatningsprodukter framstår som veldig utilfredsstillende på meg - er det ikke bedre å spise kornprodukter og grønnsaker for det de er, i stedet for å velge industrimat som skal likne like prosesserte kjøttprodukter?

Du kjenner tydeligvis ikke så veldig mange veganere.  Men om det så hadde vært en sannheyat veganere brukte mye up  så lurer jeg på hvorfor det skulle vært noe mere underlig enn alle kjøttetere som spiser mye Ultraprosesser produkter?  Men med det sagt så er plantebaserte ultraprosesserteprodukter verken skadelig eller farlig for helsa i motsetning til animalske ultrapro produkter

https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(23)00190-4/fulltext

«Among UPF subgroups, associations were most notable for animal-based products (HR: 1.09, 95% CI: 1.05, 1.12), and artificially and sugar-sweetened beverages (HR: 1.09, 95% CI: 1.06, 1.12). Other subgroups such as ultra-processed breads and cereals (HR: 0.97, 95% CI: 0.94, 1.00) or plant-based alternatives (HR: 0.97, 95% CI: 0.91, 1.02) were not associated with risk.»

Enig. Kjenner ingen som spiser så mye junk og UP-mat som veganere og til dels vegetarianere. Utrolig merkelig med de av dem som messer i vei om helsegevinster (mens de stort sett sett sykelige ut). Men respekt for dem som bare ikke liker smaken av animalsk mat.

Anonymkode: cd5bf...872

Tøff bak tastaturet

Den beste vegetar/vegan mat er når de ikke prøver å etterligne kjøtt. Slikt er jo også veldig ultraprossesert. Spis rene råvarer 

Anonymkode: 96266...6ce

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg synes det er rarere at de som ikke spiser kjøtt vil at produktet skal se ut som kjøtt men men

Anonymkode: 8b4c9...0a6

Nei langt ifra alle plantebaserte produkter er Ultraprosesserte, men uansett så er det animalske ultrapro produkter du burde frykte om du er opptatt av helsa,

I 2025  har litt mere kunnskap enn å komme med en sånn barnslig påstand om at det er rart man spiser noe som kan ligne på et animalsk produkt når man har tatt et standpunkt må ikke spise animalske produkter.  Men med det sagt så kan man vel ikke akkurat påstå at burgere/ vegetarboller/pølser ligner på kjøtt. Det er kun en fasong.  Eller mener du at burgere/pølser og kjøttboller ligner på det dyret  som er brukt i produktene?

Flintis skrev (9 timer siden):

Om navnet henspeiler innholdet er det greit, kjøttboller, fiskeboller og grønsaksboller er greit. Vegetarkjøttboller blir feil, da må det være kjøtt der. 

Men nå er det ingen som kaller det for vegetarkjøttboller?

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Greit for meg hvis jeg også kan kalle en gulrot for pølse? Den har jo samme formen. 

Anonymkode: 8de33...7cf

Du må gjerne gå rundt og kalle en gulrot for en pølse, men da må du være forberedt på at samfunnet kommer  til å ha en oppfatning om at du ikke akkurat er den skarpeste kniven i skuffen.

Lorieen skrev (3 timer siden):

Hvis du vil spise vegetar/vegansk, får du la være å kalle det for kjøtt. Enkelt og greit. 

Men nå kaller vi det jo heller ikke for kjøtt.

Anonymkode: 51e01...2a2

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så mye tull de driver med så blir det snart ulovlig alt. Og vi er ikke med en gang i det fellesskapet.

Det er kjøttindustrien som ikke vil at vegetariske alternativer skal må hette noe à la tradisjonelle kjøttprodukter.  

Anonymkode: f3e27...fc3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som du sikkert skjønte gjør jeg nettopp det. Men poenget her var å diskutere en tendens i tiden og et marked som forsøkes skapt av matvareindustrien.

Men som jeg påpekte, så handler ikke vegetarisme eller veganisme om å spise «rent»; for mange er det utelukkende et etisk valg, og da er UP helt greit for dem.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det blir nok ramaskrik når man ikke lenger får kjøpt marsipanpølser og sjokoladeegg.

Anonymkode: b17b8...d4f

Negerboller og marsinpanruller? Er da ikke så vanskelig

Anonymkode: 0c9af...251

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 0.09):

Negerboller og marsinpanruller? Er da ikke så vanskelig

Anonymkode: 0c9af...251

Jeg tror ikke vi skal begynne å kalle ting for negerboller nå, det er har vært ulovlig en stund. 

Jeg synes hele diskusjonen blir for dum. Finnes det ikke viktigere ting i verden enn hva man kaller vegetarprodukter? Jeg tror verken at en som har tenkt til å kjøpe en kjøttburger tar feil i butikken fordi vegetarburgeren heter nettopp burger, eller at vegetarianerne kommer til å slutte å kjøpe vegetarprodukter fordi de ikke heter burger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ellah skrev (21 timer siden):

Jeg synes hele diskusjonen blir for dum. Finnes det ikke viktigere ting i verden enn hva man kaller vegetarprodukter? Jeg tror verken at en som har tenkt til å kjøpe en kjøttburger tar feil i butikken fordi vegetarburgeren heter nettopp burger, eller at vegetarianerne kommer til å slutte å kjøpe vegetarprodukter fordi de ikke heter burger. 

Det gjør en forskjell for folk som ikke har bestemt seg på forhånd. De ser et utvalgt av ting som hetter "burger" og noen fristes til å prøve vegetarburgene. Og det liker kjøttindustrien virkelig ikke! 

Anonymkode: f3e27...fc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...