Gå til innhold

Hva synes dere om å kalle mat uten innhold av kjøtt, for burgere, pølser, kjøttboller og bacon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker når noe signaliserer hvilken form det er så må det kunne brukes samme hva innholdet er. Det blir jo ofte kalt for ‘vegetarboller’ og det er jo helt innenfor. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes det er rarere at de som ikke spiser kjøtt vil at produktet skal se ut som kjøtt men men

Anonymkode: 8b4c9...0a6

Vel. nå er det Industrien som vil dette.

De veganerne jeg kjenner og pesketarianerne kjøper ikke slik mat på grund av at det ser ut eller smaker som kjøtt.
Dem holder seg til mer rene varer.
Selv om noen av dem er glad i en del vegetarboller da.
Men så er det noe av dette som faktisk er godt også.

Faktisk ganske mye vegansk mat som er jævlig godt uten å imitere kjøtt.

• Liker 3
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Stabburet selger noe som SER ut som kjøttboller, men det selges under betegnelsen "vegetarboller". Ikke noe misbruk av ordet "kjøtt" innblandet der, samme gjør de på Ikea, der de en lang stund nå har vegetarboller (eller var det grønnsaksboller de kalte det?) til salgs både i kafeteriaen og i frysere så folk kan kjøpe med hjem.

Kan ikke si jeg har sett noen prøve å selge noe som "vegetarKJØTTboller" eller "vegetarHAMburger". Ordet "ham" (skinke) er jo fjernet, så det er formen, en burgerform, som gjenstår bare. Samme som lakseburger etc. Man forstår hva som menes.

Jeg er selvfølgelig i mot å bruke ordet "kjøtt" i rent plantebaserte produkter da. Og er det egentlig riktig å kalle det som mange vegetarianere spiser til julemiddag for nøtteSTEK? For i følge ordboka betyr det et større kjøttstykke...

Det står at det var en fransk dame som fremsa dette forslaget, så spørsmålet er da hvordan dette med å bruke "kjøtt" om plantebaserte produkter er i andre land i EU, utenom Norge. For i Norge kan jeg ikke si jeg har lagt merke til at det er noe stort problem? Kanskje det er det i andre land? 

Men egentlig er jo burger bare en forkortelse for ordet HAMburger  :)  Jeg synes det er full forvirring, men jeg bare ler.  Det er nesten som at man kan kalle slike retter for hva som helst, og alle forstår hva vi snakker om.  Gøy det.

Skrevet
Perine skrev (Akkurat nå):

Men egentlig er jo burger bare en forkortelse for ordet HAMburger  :)  Jeg synes det er full forvirring, men jeg bare ler.  Det er nesten som at man kan kalle slike retter for hva som helst, og alle forstår hva vi snakker om.  Gøy det.

Hamburger navnet kommer faktisk ikke av "ham" som i skinke, slik jeg trodde. Tok et lite søk nå, og det kommer av opprinnelsen, stedet Hamburg i New York, som i sin tur er oppkalt etter byen i Tyskland.

Dette står det om hvorfor det heter hamburger, og det har altså ikke noe med kjøtt å gjøre i ordet i seg selv:

What's the real story behind the hamburger?

Brothers Charles and Frank Menches were sold out of sausage at their stand at a fair in Hamburg, New York, so they swapped in cooked ground beef mixed with coffee and brown sugar to add flavor, and served it as a sandwich. They called it a hamburger after Frank spotted the town's name on a banner at the fair.

• Liker 5
Skrevet

Burger, pølse og bolle beskriver jo formen... 

Skal man da også nekte marsipanpølser? Sjokoladeboller? Punchbolle? Kan man trille bolledeig til en pølse? Eller, kan man i det hele tatt lage en bolledeig? :klo:

Hva med burgerbrød og pølsebrød? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Taluno skrev (13 minutter siden):

Burger, pølse og bolle beskriver jo formen... 

Skal man da også nekte marsipanpølser? Sjokoladeboller? Punchbolle? Kan man trille bolledeig til en pølse? Eller, kan man i det hele tatt lage en bolledeig? :klo:

Hva med burgerbrød og pølsebrød? 

Kjøttkake, fiskeboller, eksemplene er mange. 

Skrevet

Bryr meg i grunn ikke, og jeg spiser ikke kjøtt, men jeg spiser jo heller ikke slike ultraprosseserte tulleprodukter. 
Lager foreks linseboller selv, som veganmisjonen kaller linselus, sier jo ikke "kjøttboller" til det. 

Anonymkode: 58649...ae3

Skrevet

Hva er det egentlig i disse vegetarbollene da? 

Ja, man kan si at navnet bare reflekterer formen. Men selv om de ikke heter "vegetarKJØTTboller" reflekterer det intetsigende navnet like mye det at dette er vegetarboller og ikke kjøttboller. Det er en erstatning for eller et alternativ til det de IKKE inneholder, nemlig kjøtt. Er ikke det et veldig rart og kontra-intuitivt utgangspunkt for å velge seg noe til middag? 

Nå er det sikkert noen svært prosesserte kjøttprodukter som også inneholder minimalt med kjøtt, dvs mest slakteavfall og bindemidler. Men det er da virkelig ikke noe å forsøke å kopiere.

Jeg lager vegetarkaker/boller til middag ganske ofte selv altså. Men da rasper jeg en røys gulrøtter selv, blander med urter, hvitløk, feta, litt egg og kikertmel, og steker dem sprø og fine. Jeg liker å kunne vite og ramse opp akkurat hva de er laget av, så presist som mulig, akkurat som jeg kan med lammekjøttbollene eller hjortekjøttbollene jeg lager. Dette er kjernen i denne problematikken mener jeg - ikke kverulering og flisespikking på språk. Matindustrien vil tjene mest mulige raske penger på unge menneskers etiske valg - det er da et etisk dilemma i seg selv.

Anonymkode: 8192e...c37

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner at det er lite jeg bryr meg mindre om enn akkurat det.

Anonymkode: 4f1cf...aae

Skrevet

Det blir littsom å lese agurknytt på kg. Tidsfordriv. 

Anonymkode: 561aa...7b7

Skrevet

Har ikke hørt om "vegetarbacon", vi kaller det facon og det er veldig godt.

Ellers veggieboller, veggiepølser etc forteller noe om formen på produktet og at det ikke inneholder animalske produkter - er ikke det greit da?

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er veldig rart. Vegetarbacon er faktafeil. Hvis man vil spise vegetarisk, så spiser man ikke bacon.

Anonymkode: c4bfc...c6a

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (13 timer siden):

Deler litt agurknytt:

Jeg synes det virker litt latterlig å kalle noe vegetarbacon, grønnsakburger, vegetarkjøttboller osv, men bryr meg lite, Jeg er glad i grønnsaker, og lager gjerne slik mat selv i blant, men jeg er jo kjøttspiser også.   Jeg lager ofte kjøttkakelignende greier av alt mulig faktisk.

Ser at EU ikke liker at man bruker "kjøttnavn" på grønnsaksretter nå, og det synes jeg kanskje at det er litt rart at EU gidder å bry seg med.  

Vegetarburgere skal «grilles» i EU-parlamentet

Om navnet henspeiler innholdet er det greit, kjøttboller, fiskeboller og grønsaksboller er greit. Vegetarkjøttboller blir feil, da må det være kjøtt der. 

Skrevet

Jeg synes mye blir mer og mer fordummende. Et voksent menneske bør evne å lese en ingrediensliste, og ta egne valg. Selv unngår jeg alt som kalles "burger", "kjøttdeig" eller "pølse" fra butikk - på grunn av hva det inneholder. Og lager heller selv, eller kjøper rett fra smalere produsenter. 

Anonymkode: e5ea7...1cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva det kalles bryr meg ikke så mye.

Men jeg synes det er underlig at særlig endel veganere later til å bruke mye ultraprosesserte produkter. Når jeg lager vegansk mat tenker jeg ikke "meat and two veg", jeg bygger opp retter og måltider på andre måter. Å bygge opp et nytt kosthold rundt erstatningsprodukter framstår som veldig utilfredsstillende på meg - er det ikke bedre å spise kornprodukter og grønnsaker for det de er, i stedet for å velge industrimat som skal likne like prosesserte kjøttprodukter?

Jeg kjenner ikke en eneste veganer/vegetarianer som spiser mye ultraprosesserte produkter. Alle jeg vet om som har plantebasert kosthold spiser betydelig mindre av slikt enn kjøttetere. 

Selv bruker jeg slike produkter kun som erstatning i tilfeller der jeg for eksempel er invitert bort på middag eller i selskap der resten av gjengen spiser tilsvarende kjøttbaserte matvarer. Hvis det er grillfest kan jeg ta med kjøttfrie pølser eller vegetarburger til meg selv, og ellers spise det samme tilbehøret som de andre.

Lager jeg mat selv, enten bare til meg selv i hverdagen eller til gjester i selskap, så blir det kun råvarebasert mat laget fra bunnen av, selvfølgelig komponert slik at man ikke savner animalsk protein. Min moussaka med linser, og min veganske søtpotetcurry er nærmest blitt "berømt" i familien og vennekretsen, også blant dem som elsker kjøtt😉

Anonymkode: e9280...005

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lager jeg mat selv, enten bare til meg selv i hverdagen eller til gjester i selskap, så blir det kun råvarebasert mat laget fra bunnen av, selvfølgelig komponert slik at man ikke savner animalsk protein. Min moussaka med linser, og min veganske søtpotetcurry er nærmest blitt "berømt" i familien og vennekretsen, også blant dem som elsker kjøtt😉

Anonymkode: e9280...005

Jeg lager også mye curry, pastaretter, supper og paier i hverdagen (og til og med i helgene) som er plantebaserte. Jeg ser ingen grunn til å velge industrimat hverken når jeg spiser kjøtt, fisk eller grønnsaker.

Heller ikke når jeg griller - jeg griller minst like mye grønnsaker som fisk og kjøtt, så ser ikke behovet for vegetarburgere der heller.

Skrevet

Greit for meg hvis jeg også kan kalle en gulrot for pølse? Den har jo samme formen. 

Anonymkode: 8de33...7cf

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Greit for meg hvis jeg også kan kalle en gulrot for pølse? Den har jo samme formen. 

Anonymkode: 8de33...7cf

Ja da, men bare hvis du vil bruke den som pølse.  Det er sikkert godt dette også Gulrotpølse – NRK Mat – Oppskrifter og inspirasjon

Endret av Perine
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes mye blir mer og mer fordummende. Et voksent menneske bør evne å lese en ingrediensliste, og ta egne valg. Selv unngår jeg alt som kalles "burger", "kjøttdeig" eller "pølse" fra butikk - på grunn av hva det inneholder. Og lager heller selv, eller kjøper rett fra smalere produsenter. 

Anonymkode: e5ea7...1cd

Men det finnes jo mange "kjøttetere" også som spiser mye UP. Synes du du det er verre at veganere gjør det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...