Perine Skrevet tirsdag kl. 16:03 #1 Skrevet tirsdag kl. 16:03 Deler litt agurknytt: Jeg synes det virker litt latterlig å kalle noe vegetarbacon, grønnsakburger, vegetarkjøttboller osv, men bryr meg lite, Jeg er glad i grønnsaker, og lager gjerne slik mat selv i blant, men jeg er jo kjøttspiser også. Jeg lager ofte kjøttkakelignende greier av alt mulig faktisk. Ser at EU ikke liker at man bruker "kjøttnavn" på grønnsaksretter nå, og det synes jeg kanskje at det er litt rart at EU gidder å bry seg med. Vegetarburgere skal «grilles» i EU-parlamentet
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:09 #2 Skrevet tirsdag kl. 16:09 Det eneste jeg reagerer på der er Bacon. Bacon er et spesifikt stykke fra gris som er saltet og røkt. Pølse er bare rester stappa i tarm. Burger er egentlig bare storfekjøtt og fett, men nå får du også lakseburger, kyllingburger, fiskeburger etc så da burde veggisburger også være ok. Er det noen som bruker betegnelsen veggis-kjøttboller? Ser vegissboller og det er jo helt klart ikke et kjøttprodukt. Samme med nuggets. Selv om jeg savner grønsaksnuggetsene til Findus. Dem var ekstremt gode, men lages ikke lenger. Her er det industrien som pøser penger inn i politikken på samme viset som i USA. Vet ikke helt hvor bra det er. Anonymkode: 6f8bc...706 6 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:15 #3 Skrevet tirsdag kl. 16:15 Jeg syns det er helt greit, for da vet jeg hva det kan brukes som. Altså en veggisburger gir meg en idé om hva jeg kan forvente. Samme med veggispølse etc. Anonymkode: 1e10f...b70 6
17.11 Skrevet tirsdag kl. 16:16 #4 Skrevet tirsdag kl. 16:16 Jeg bryr meg ikke i det hele tatt. Om det ser ut som en burger så kall det en burger, det er enkelt å forholde seg til. 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:16 #5 Skrevet tirsdag kl. 16:16 Så lenge ingen skriver glutenfrie hveteboller gir jeg fullstendig f. Alle forstår at det er ment å etterligne eller legge seg nær retten eller stykket det er beskrevet som fordi det sier noe om hva man kan forvente av smak eller bruksområde. Feks Bacon, da forventer jeg noe som kan stekes og brukes som en saltere smaksforsterker, et tilbehør til, ikke en egen rett omtrent som vanlig bacon, kalkunbacon og så videre. Anonymkode: 3c206...67c 3
Hedda-78 Skrevet tirsdag kl. 16:17 #6 Skrevet tirsdag kl. 16:17 Jeg tenker at noen av disse begrepene kun kan brules om kjøtt. Ordet "kjøtt" og "bacon" tenker jeg må være forbeholdt animalske varer. F.eks. er ikke "vegetarkjøttkake" et logisk navn. Likevel heter det jo innmaten i en appelsin "fruktkjøtt", så det er kanskje ikke helt logisk likevel. Men begreper som handler om selve formen på maten bør gå an å bruke på andre ting enn rødt kjøtt. Burger, kake, pølse, postei, boller. Ingen har noengang stusset på "lakseburger" eller "kyllingpølse", så da bør det gå an å kalle noe for "tofupølse" eller "kikertboller" eller "grønnsaksburger". 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:35 #7 Skrevet tirsdag kl. 16:35 Hva det kalles bryr meg ikke så mye. Men jeg synes det er underlig at særlig endel veganere later til å bruke mye ultraprosesserte produkter. Når jeg lager vegansk mat tenker jeg ikke "meat and two veg", jeg bygger opp retter og måltider på andre måter. Å bygge opp et nytt kosthold rundt erstatningsprodukter framstår som veldig utilfredsstillende på meg - er det ikke bedre å spise kornprodukter og grønnsaker for det de er, i stedet for å velge industrimat som skal likne like prosesserte kjøttprodukter? Anonymkode: 8192e...c37 4 3
DesmondMiles Skrevet tirsdag kl. 16:38 #8 Skrevet tirsdag kl. 16:38 Perine skrev (33 minutter siden): Deler litt agurknytt: Jeg synes det virker litt latterlig å kalle noe vegetarbacon, grønnsakburger, vegetarkjøttboller osv, men bryr meg lite, Jeg er glad i grønnsaker, og lager gjerne slik mat selv i blant, men jeg er jo kjøttspiser også. Jeg lager ofte kjøttkakelignende greier av alt mulig faktisk. Ser at EU ikke liker at man bruker "kjøttnavn" på grønnsaksretter nå, og det synes jeg kanskje at det er litt rart at EU gidder å bry seg med. Vegetarburgere skal «grilles» i EU-parlamentet Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Ingen av de produktene er rene, og kommer uansett i mange forskjellige varianter av kjøtt. At man har problemer med at det kalles grønnsaks-, vegetar- eller vegansk-, det vitner om at vi kanskje trenger en ny storkrig i Europa for at folk skal huske hva som faktisk er viktig her i verden. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:39 #9 Skrevet tirsdag kl. 16:39 Nei, jeg vet ikke helt. Har aldri tenkt over det før. Synes kanskje vegetar kjøttboller høres litt rart ut, men kall det hva man vil, mener nå jeg. Anonymkode: 5f74b...48b
DesmondMiles Skrevet tirsdag kl. 16:39 #10 Skrevet tirsdag kl. 16:39 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva det kalles bryr meg ikke så mye. Men jeg synes det er underlig at særlig endel veganere later til å bruke mye ultraprosesserte produkter. Når jeg lager vegansk mat tenker jeg ikke "meat and two veg", jeg bygger opp retter og måltider på andre måter. Å bygge opp et nytt kosthold rundt erstatningsprodukter framstår som veldig utilfredsstillende på meg - er det ikke bedre å spise kornprodukter og grønnsaker for det de er, i stedet for å velge industrimat som skal likne like prosesserte kjøttprodukter? Anonymkode: 8192e...c37 Veganere som spiser mye UP gjør det åpenbart av etiske grunner, det forstår du vel…? 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:42 #11 Skrevet tirsdag kl. 16:42 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men jeg synes det er underlig at særlig endel veganere later til å bruke mye ultraprosesserte produkter. Når jeg lager vegansk mat tenker jeg ikke "meat and two veg", jeg bygger opp retter og måltider på andre måter. Å bygge opp et nytt kosthold rundt erstatningsprodukter framstår som veldig utilfredsstillende på meg - er det ikke bedre å spise kornprodukter og grønnsaker for det de er, i stedet for å velge industrimat som skal likne like prosesserte kjøttprodukter? Anonymkode: 8192e...c37 Enig. Kjenner ingen som spiser så mye junk og UP-mat som veganere og til dels vegetarianere. Utrolig merkelig med de av dem som messer i vei om helsegevinster (mens de stort sett sett sykelige ut). Men respekt for dem som bare ikke liker smaken av animalsk mat. Anonymkode: cd5bf...872 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:48 #12 Skrevet tirsdag kl. 16:48 Gidder ikke å bry meg om hva ting kalles. Jeg forstår jo hva de mener. Anonymkode: c00c1...d96
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:48 #13 Skrevet tirsdag kl. 16:48 At det er å lure lettpåvirkelige folk til å spise dritt med å forkle varene som "sunne og miljøvennlige". Venter bare på "renskåret vegetarbiff". Anonymkode: e2a5e...71b 2
Million Skrevet tirsdag kl. 16:49 #14 Skrevet tirsdag kl. 16:49 (endret) Stabburet selger noe som SER ut som kjøttboller, men det selges under betegnelsen "vegetarboller". Ikke noe misbruk av ordet "kjøtt" innblandet der, samme gjør de på Ikea, der de en lang stund nå har vegetarboller (eller var det grønnsaksboller de kalte det?) til salgs både i kafeteriaen og i frysere så folk kan kjøpe med hjem. Kan ikke si jeg har sett noen prøve å selge noe som "vegetarKJØTTboller" eller "vegetarHAMburger". Ordet "ham" (skinke) er jo fjernet, så det er formen, en burgerform, som gjenstår bare. Samme som lakseburger etc. Man forstår hva som menes. Jeg er selvfølgelig i mot å bruke ordet "kjøtt" i rent plantebaserte produkter da. Og er det egentlig riktig å kalle det som mange vegetarianere spiser til julemiddag for nøtteSTEK? For i følge ordboka betyr det et større kjøttstykke... Det står at det var en fransk dame som fremsa dette forslaget, så spørsmålet er da hvordan dette med å bruke "kjøtt" om plantebaserte produkter er i andre land i EU, utenom Norge. For i Norge kan jeg ikke si jeg har lagt merke til at det er noe stort problem? Kanskje det er det i andre land? Endret tirsdag kl. 16:54 av Million 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:53 #15 Skrevet tirsdag kl. 16:53 Den beste vegetar/vegan mat er når de ikke prøver å etterligne kjøtt. Slikt er jo også veldig ultraprossesert. Spis rene råvarer Anonymkode: 96266...6ce 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:57 #16 Skrevet tirsdag kl. 16:57 Gjør meg ingen verdens ting. Er vel gjerne ment å være et substitutt som kan brukes i samme sammenhenger som sine (originale) navnebrødre, og det virker helt i orden for meg. Det er ikke for meg, og jeg synes sjelden det er godt (spiser lite vegetarisk og synes uansett at vegetarmat som ikke bare er kjøttretter uten kjøtt er bedre), men reagerer ikke på navnet. Anonymkode: ddf3b...5b3 1
Jdz Skrevet tirsdag kl. 17:02 #17 Skrevet tirsdag kl. 17:02 Vegetarbacon synes jeg er litt misvisende, men det er for så vidt kalkunbacon også. Har aldri hørt om vegetarkjøttboller, men om det finnes er det like lite korrekt.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:36 #18 Skrevet tirsdag kl. 17:36 DesmondMiles skrev (55 minutter siden): Veganere som spiser mye UP gjør det åpenbart av etiske grunner, det forstår du vel…? Det ene utelukker ikke det andre - jeg er selv over gjennomsnittet opptatt av både etikk og god mat. Anonymkode: 8192e...c37
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:39 #19 Skrevet tirsdag kl. 17:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg vet ikke helt. Har aldri tenkt over det før. Synes kanskje vegetar kjøttboller høres litt rart ut, men kall det hva man vil, mener nå jeg. Anonymkode: 5f74b...48b Ingen sier det, man sier vegetarboller. Eller grønnsaksboller/soyaboller osv. Anonymkode: 9d5e9...43b 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:42 #20 Skrevet tirsdag kl. 17:42 Perine skrev (1 time siden): Deler litt agurknytt: Jeg synes det virker litt latterlig å kalle noe vegetarbacon, grønnsakburger, vegetarkjøttboller osv, men bryr meg lite, Jeg er glad i grønnsaker, og lager gjerne slik mat selv i blant, men jeg er jo kjøttspiser også. Jeg lager ofte kjøttkakelignende greier av alt mulig faktisk. Ser at EU ikke liker at man bruker "kjøttnavn" på grønnsaksretter nå, og det synes jeg kanskje at det er litt rart at EU gidder å bry seg med. Vegetarburgere skal «grilles» i EU-parlamentet Jeg synes det er rarere at de som ikke spiser kjøtt vil at produktet skal se ut som kjøtt men men Anonymkode: 8b4c9...0a6 2 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå