Gå til innhold

Helt vanvittig søknadsprosess for jobb i akademia

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søker på en stilling som førsteamanuensis nå, og det er helt utrolig hvor mye man må skrive, legge ved og dokumentere. Jeg ender nok opp med en søknad på over 300 A4-sider. Hadde jeg søkt på en professorstilling hadde det vært enda mer! Utrolig mye jobb. Og blir jeg kalt inn på intervju, må jeg holde en 45 minutters prøveforelesning, som det vil ta ganske mange timer å forberede. Hvor mange timer jeg bruker på dette tør jeg ikke engang tenke på. 
Det føles som om de har trukket stigen opp etter seg. For hvert år som går øker kravene. Både til hva man må legge ved/dokumentere og hva man skal ha erfaring med.

Eksempel
Søknadstekst
Vanlig CV

Pedagogisk CV (bare den er på åtte sider)

Refleksjonsnotat (pedagogikk/undervisning, det er bullshit fra A til Å)

Prioritert liste over de fem mest relevante arbeidene mine + begrunnelse for prioriteringen. 

Inntil ti artikler i fulltekst 
Pedagogisk mappe 

I tillegg til attester og vitnemål som i alle andre jobber. 
Det er det glade vanvidd!!!

Anonymkode: f731e...93e

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glem det, jeg glemte at doktorgraden min er et av vedleggene. Da er vi oppe i over 400 sider. Synes synd på den komitéen. Tipper de leser kanskje 5%.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt vilt! Ansettelsesprosesser har gått av skaftet. 
Håper du går betalt for tiden det tar å forbedre og prøveforelese….

Anonymkode: 66572...922

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Håper du går betalt for tiden det tar å forbedre og prøveforelese….

Nei, det gjør jeg ikke. Dvs prøveforelesningen skjer i arbeidstiden min, dvs at jeg må gjøre jobben jeg egentlig skulle gjort da på et annet tidspunkt (fritiden min). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det gjør jeg ikke. Dvs prøveforelesningen skjer i arbeidstiden min, dvs at jeg må gjøre jobben jeg egentlig skulle gjort da på et annet tidspunkt (fritiden min). 

Ja, så klart.

AnonymBruker
Skrevet

...og får du jobben oppnår du elendig lønn og et veldig fleksibelt forhold til arbeidsmiljøloven. 

Fatter ikke at akademia har ansatte. 

Anonymkode: 14e5c...7b8

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, ikke minst med tanke på hvor mange bedrifter som ender opp med å ansette feil person for jobben. 

Anonymkode: f56bf...592

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Søker på en stilling som førsteamanuensis nå, og det er helt utrolig hvor mye man må skrive, legge ved og dokumentere. Jeg ender nok opp med en søknad på over 300 A4-sider. Hadde jeg søkt på en professorstilling hadde det vært enda mer! Utrolig mye jobb. Og blir jeg kalt inn på intervju, må jeg holde en 45 minutters prøveforelesning, som det vil ta ganske mange timer å forberede. Hvor mange timer jeg bruker på dette tør jeg ikke engang tenke på. 
Det føles som om de har trukket stigen opp etter seg. For hvert år som går øker kravene. Både til hva man må legge ved/dokumentere og hva man skal ha erfaring med.

Eksempel
Søknadstekst
Vanlig CV

Pedagogisk CV (bare den er på åtte sider)

Refleksjonsnotat (pedagogikk/undervisning, det er bullshit fra A til Å)

Prioritert liste over de fem mest relevante arbeidene mine + begrunnelse for prioriteringen. 

Inntil ti artikler i fulltekst 
Pedagogisk mappe 

I tillegg til attester og vitnemål som i alle andre jobber. 
Det er det glade vanvidd!!!

Antar du tuller. Du skriver og formulerer deg som en som kun har barneskole, uthever unødige ting som viser at noen doktorgrad har du hvertfall aldri skrevet. Med mindre den er fra livets harde skole.. og ikke vondt ment da er du ikke kvalifisert.

Skjønner seriøst ikke hvorfor brukere på kg skal skryte på seg alt mulig som ikke stemmer. 

Anonymkode: ac0ec...861

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Antar du tuller. Du skriver og formulerer deg som en som kun har barneskole, uthever unødige ting som viser at noen doktorgrad har du hvertfall aldri skrevet. Med mindre den er fra livets harde skole.. og ikke vondt ment da er du ikke kvalifisert.

Skjønner seriøst ikke hvorfor brukere på kg skal skryte på seg alt mulig som ikke stemmer. 

Tenkte det samme. skrevet av en på ungdomsskolen

Anonymkode: 86c04...1a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kunne du kjørt en gjennomgang av TS sitt innlegg hvor du uthever hva du mener er barneskole-formuleringer og dine kommentarer om hva som burde vært skrevet annerledes?

Anonymkode: 6da4c...149

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun formulerte seg helt greit. Man trenger ikke litteraturliste og henvisninger i et innlegg på kg. Du, derimot, fremstår som et ordentlig troll. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Virker rimelig. Mye av dette er å bare ting du allerede har gjort. 

Før måtte man forresten sende 300+ sider fysisk i posten....Bare kostnadene for å printe og sende søknader var tusenvis. 

Anonymkode: c7b72...d0e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er latterlig. Egentlig burde de ikke få søknader, så hadde skjønt at det bare er fjas.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kunne du kjørt en gjennomgang av TS sitt innlegg hvor du uthever hva du mener er barneskole-formuleringer og dine kommentarer om hva som burde vært skrevet annerledes?

Her skal vi nok få vente lenge.

Anonymkode: 01203...fcb

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

...og får du jobben oppnår du elendig lønn og et veldig fleksibelt forhold til arbeidsmiljøloven. 

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Det er latterlig. Egentlig burde de ikke få søknader, så hadde skjønt at det bare er fjas.

Det er stor rift om jobbene, lassevis av søkere og sinnsykt mange om beinet til det aller meste innen akademia, så de kan styre akkurat som de vil. Problemet er at for de aller fleste som har lyst til å drive med forskning så er de avhengig av å jobbe i akademia, det fins liksom bare det ene alternativet for veldig mange fagområder. 

Anonymkode: c1aa9...395

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her skal vi nok få vente lenge.

Anonymkode: 01203...fcb

Hehe, det tror jeg også. Jeg er lektor i norsk med mastergrad i lingvistikk, og den posten var formulert helt passende. 

Kommabruken til brukeren som kritiserte, derimooooot...

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, det tror jeg også. Jeg er lektor i norsk med mastergrad i lingvistikk, og den posten var formulert helt passende. 

Jeg tenkte det samme (har bare master i nordisk, riktignok). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snart får du sikkert høre at du ikke er lektor hvis du tror det er fem o'er i mooooot :D

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

750-800k er da ikke elendig lønn. Og ikke kan de klage spesielt over arbeidstid heller.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

??? 

Man kan ha en doktorgrad i for eksempel matematikk, man blir ikke nødvendigvis noe språklig geni av å være forsker. 😅

Anonym90059005 skrev (1 time siden):

750-800k er da ikke elendig lønn. Og ikke kan de klage spesielt over arbeidstid heller.

Det er ræva lønn med tanke på at man har en doktorgrad i bunn. Man tjener jo mye mer ved å finne på noe annet hvis man har det kompetansenivået. 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...