Gå til innhold

Omformer for Amerikanske dingser til norske stikkontakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et vaffeljern med Amerikansk stikkontakt (feilbestilt), og ser etter en dings for å kunne bruke det i Norge. Fant denne nå til en rimelig pris, men vet ikke om den er god nok? https://www.teknikkdeler.no/produkt/nedis-stromomformer-45w-svart?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=AR-NO%3A new-shopping-kablar%26laddare&utm_id=21670792076&gad_source=1&gad_campaignid=21670792076&gbraid=0AAAAAC85EVzsWGbsDjagME_lrKf4LqDz4

Sist jeg lette etter disse så fant jeg kun til flere hundre kroner, så syns det var rart den var så billig. Er den bra nok, og er det alt man trenger?
Er det noen som har brukt en slik omformer og har en å anbefale kanskje?

Anonymkode: 19d89...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt for lav utgangseffekt på den saken til at den kan brukes med vaffeljern. Holder til mobillading.

Anonymkode: 1c0d3...254

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva er effekten på vaffeljernet? Den inverteren du linker til er ratet til 30W. Du vil blåse den før det har gått et sekund om du prøver å koble et vaffeljern til den. Tipper du må ha en inverter på minst 700-800W eller kanskje mer.

Det er sannsynligvis billigere å bare kjøpe et nytt vaffeljern.

Mye elektronikk kan i dag kjøres på både 110V og 230V, og du trenger derfor bare et passivt adapter, men det er heller tvilsomt at det gjelder vaffeljernet ditt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Jdz skrev (3 timer siden):

Hva er effekten på vaffeljernet? Den inverteren du linker til er ratet til 30W. Du vil blåse den før det har gått et sekund om du prøver å koble et vaffeljern til den. Tipper du må ha en inverter på minst 700-800W eller kanskje mer.

Det er sannsynligvis billigere å bare kjøpe et nytt vaffeljern.

Mye elektronikk kan i dag kjøres på både 110V og 230V, og du trenger derfor bare et passivt adapter, men det er heller tvilsomt at det gjelder vaffeljernet ditt.

Aha, takk for informasjon. 

Er det en slik jeg måtte hatt da? https://eur.vevor.com/voltage-converter-transformer-c_12206/vevor-voltage-converter-transformer-500va-step-up-down-110v-to-220v-220v-to-110v-p_010964207740?lang=no&currency=nok&adp=gmc&country=NO&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=20577684134&ad_group=155439141002&ad_id=674803233480&utm_term=&gad_source=1&gad_campaignid=20577684134&gbraid=0AAAAABnvVA5hLUb16n9IijYLhW3RlPXzx

Skrevet

Det er nærmere det du trenger men sannsynligvis for lav rating. Den er ratet til 500 VA (Det vil si tilsynelatende effekt). Her er et tilfeldig vaffeljern: 

https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/vaffeljern/wilfa-joy-wm5b-200-vaffeljern/p-2842158/?utm_source=tekno-power&subCampaignId=wilfa-joy-wm5b-200-vaffeljern

Det trenger 900 W (aktiv effekt). Vil tro et vaffeljern er ganske resistiv og aktiv og tilsynelatende effekt er da ganske nære. Så du hadde trengt en omformer som var ca dobbel så stor som den du fant. USA bruker også 60 Hz mot 50 Hz her, men for et vaffeljern skulle det sannsynligvis fungert.

Så ja, sannsynligvis mye rimeligere å kjøpe nytt vaffeljern.

Anonymkode: 6156d...7b0

• Nyttig 1
Skrevet

Et vaffeljern krever alt fra 800 watt til 1700 watt, avhengig av størrelse og type. Omformeren du har linket til er i og for seg riktig konsept, men den i linken er altfor svak. Du bør ha noe som er ratet for godt over den belastningen vaffeljernet ditt krever. Produktene som selges gjennom Vevor er generelt et hakk eller to bedre enn mange andre kinavarer, men du må likevel ta høyde for at spesifikasjonene kan være overdrevet.

Kjøper du en slik omformer i Norge er de ofte svært dyre.

På generelt grunnlag ville jeg funnet et nytt vaffeljern her i Europa (men antar at det er en helt spes grunn til at du kjøpte et fra USA...)

Anonymkode: 9a470...fb2

Skrevet

Les på merkelappen på vaffeljernet ditt. Hvor mange volt og watt er det trykt på lappen? Om vaffeljernet ditt er feks 120V 1500W må du ha en omformer som klarer å avgi helst litt mer enn 1500W. 

Anonymkode: efcfd...46b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Les på merkelappen på vaffeljernet ditt. Hvor mange volt og watt er det trykt på lappen? Om vaffeljernet ditt er feks 120V 1500W må du ha en omformer som klarer å avgi helst litt mer enn 1500W. 

En ting til, du må sjekke at vaffeljernet fungerer på 50-60HZ, om det bare står 60Hz kan du ikke bruke det i Norge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et vaffeljern krever alt fra 800 watt til 1700 watt, avhengig av størrelse og type. Omformeren du har linket til er i og for seg riktig konsept, men den i linken er altfor svak. Du bør ha noe som er ratet for godt over den belastningen vaffeljernet ditt krever. Produktene som selges gjennom Vevor er generelt et hakk eller to bedre enn mange andre kinavarer, men du må likevel ta høyde for at spesifikasjonene kan være overdrevet.

Kjøper du en slik omformer i Norge er de ofte svært dyre.

På generelt grunnlag ville jeg funnet et nytt vaffeljern her i Europa (men antar at det er en helt spes grunn til at du kjøpte et fra USA...)

Anonymkode: 9a470...fb2

Ja det er en spesiell grunn til at jeg kjøpte det. Det er et hjertevaffeljern med keramisk belegg, og her i Norge finnes bare de storrutete firkantede jernene med keramisk belegg. Så jeg ble så begeistret over det at jeg ikke tenkte på forskjellen.

Men dropper helt omformer, jeg orker ikke å kjøpe en så stor og dyr dings i tillegg. Forsøker å bli kvitt det istedenfor. 

Takk for hjelp alle! TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er en spesiell grunn til at jeg kjøpte det. Det er et hjertevaffeljern med keramisk belegg, og her i Norge finnes bare de storrutete firkantede jernene med keramisk belegg. Så jeg ble så begeistret over det at jeg ikke tenkte på forskjellen.

Men dropper helt omformer, jeg orker ikke å kjøpe en så stor og dyr dings i tillegg. Forsøker å bli kvitt det istedenfor. 

Takk for hjelp alle! TS

Legg ut en link til jernet, så er det enklere å finne en løsning.

Anonymkode: 6c821...72f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En ting til, du må sjekke at vaffeljernet fungerer på 50-60HZ, om det bare står 60Hz kan du ikke bruke det i Norge. 

Det har ingen ting å si på et vaffeljærn. Det er stort sett bare et resistivt varmeelement og en thermostat. Det har ingen avhengighet med frekvensen på nettet.

Men til tema en trafo til såpass mye effekt som et vaffeljern krever er DYRT. Det lønner seg ikke på noe som helst måte.

Anonymkode: 82355...e8f

• Liker 1
Skrevet

Tenker i motsetning til mange her at du ikke trenger å ha veldig mye høyere rating enn det vaffeljernet ditt har. Omformer er dimensjonert for kontinuerlig bruk og for en viss levetid.  Men for vafler som stekes i et kort tidsrom blir den sannsynligvis noe varm om den er ratet til akkurat det du trenger men det har ikke mye å si siden du bruker den så kort.
Med mindre du lager vafler døgnet rundt er ikke det et problem.

Anonymkode: 6156d...7b0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...