AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:54 #1 Skrevet tirsdag kl. 11:54 Nå har jeg prøvd yoga 4 ganger nå og vet ikke helt hva det skal hjelpe for. Jeg tenker jo på hva jeg skal ha til middag, julegaver, oppgaver på jobben og andre ting. Jeg klarer ikke skru av hjernen. Dere som driver med yoga, hva får dere ut av det? Anonymkode: fac16...a94
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:58 #2 Skrevet tirsdag kl. 11:58 Jeg får mykere kropp av yoga, litt sterkere også. Jeg klarer ikke helt å slappe av i hodet underveis, men den gode følelsen jeg har i kroppen etterpå trumfer det. Anonymkode: 5f609...515 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:05 #3 Skrevet tirsdag kl. 12:05 Jeg er mere tilstede. Mykere. Mer energi. Klarer heller ikke å skru av, men det er ikke viktig. Tanker er normalt. Jeg anerkjenner de, og fokuserer oppmerksomheten på pust igjen. Hvis du tenker mye på ting som skal gjøres, burde du kanskje skrive en liste over de? Anonymkode: ad80d...46a 1
Pippi Lotta Skrevet tirsdag kl. 12:06 #4 Skrevet tirsdag kl. 12:06 Noe av poenget er kansje og ikke oppnå eller prestere en liten stune.... Så finnes det veldig mange forskjelige former for yoga, noen gir bedre styrke, de fleste gjør kropen mer flexsibel, det kan hjelpe for stive muskler, fokuserer på det åndelige, fårebyge vond ryg, gi indre ro og sikkert mye mer. Det kommer litt an på hva du melder deg på. Det å skru av hjernen er en trenings sak, så om det er det du ønsker å få ut av det så høres det jo ut som du trenger å øve. Det er heller ikke sånn at du må være helt "skrud av" hele timen for å få posetiv efekt. Om du ikke føler du får det til kan du snake med instruktøren din etter en time og spøre om råd.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:08 #5 Skrevet tirsdag kl. 12:08 Det spørs på hva utgangspunktet ditt er. Hvis du har dårlig kontakt med kropp, følelser og pust kan det gjøre underverker. Ellers er det helt ok. Anonymkode: 3371c...786
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:09 #6 Skrevet tirsdag kl. 12:09 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå har jeg prøvd yoga 4 ganger nå og vet ikke helt hva det skal hjelpe for. Jeg tenker jo på hva jeg skal ha til middag, julegaver, oppgaver på jobben og andre ting. Jeg klarer ikke skru av hjernen. Dere som driver med yoga, hva får dere ut av det? Anonymkode: fac16...a94 Jeg var veldig stressa. Ble med på yoga mest fordi det var en ting på jobben, og det var greit å gjøre noe sosialt med de andre. Så merket jeg vel at jeg ble mykere. Jeg følte en slags ro og respekt for kroppen min. Jeg lærte å kjenne etter, og ta mer hensyn til meg selv. Jeg fikk bedre pust, mer ro. Ungene og mannen merket forskjell på meg. Så ja, det var overraskende mye bra. Anonymkode: 246b4...078
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:10 #7 Skrevet tirsdag kl. 12:10 Jeg har gjort yoga hver morgen i 6 år. Jeg er myk, sterk, har god balanse og blir aldri stressa. Anonymkode: f2c47...fde
Mala_L Skrevet tirsdag kl. 12:11 #8 Skrevet tirsdag kl. 12:11 (endret) Jeg gjør yoga stort sett daglig, og har hatt det som en del av hverdagen min i mange år. Det jeg har mest nytte av er nettopp det å kunne skru av hodet, stresse ned, fokusere på pusten og tilstedeværelse. I tillegg blir jeg jo fleksibel, og holder litt "vondter" i rygg og nakke i sjakk. Men dette med å skru av og være tilstede er en treningssak, det er ikke alltid jeg klarer det like bra. Jeg har litt stress og litt smerteutfordringer som gjør at det å gjøre rolig yoga, puste og roe ned gir meg god effekt. Men det er jo veldig ulikt hva man har behov for og hva slags yoga man gjør også. Endret tirsdag kl. 12:12 av Mala_L
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:14 #9 Skrevet tirsdag kl. 12:14 Jeg fikk mye bedre holdning. Sitter på kontor hele dagen, og yoga har virkelig gjort underverker for rygg, nakke og skuldre. Anonymkode: 5ab63...f4b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:21 #10 Skrevet tirsdag kl. 12:21 Jeg føler at det er som et friminutt for kropp og sinn. Ingenting man må mestre eller prestere. Ingenting man må rekke. Kun puste, bevege og være. Prøve å koble av og fokusere på nuet. Anonymkode: fd6f7...030
AnonymBruker Skrevet i går, 08:20 #11 Skrevet i går, 08:20 Å spørre hva man får ut av yoga, er som å spørre hva man får ut av aktivitet. Det finnes mange former for yoga, og det er svært store variasjoner. Dette er noen av yoga stilene: Restorative yoga eller yoga nidra er svært rolig yoga, hvor man kan ha omtrent null bevegelse hele økten. Yin yoga er noe mer bevegelse, men mer fokus på pust enn bevegelse. Vinyasa yoga er glidende yoga med mange øvelser uten pauser. Ashtanga er også glidende, men ofte mer krevende enn Vinyasa, og høyere tempo. Power yoga kan også være glidende, men med høyere intensitet. Yang yoga har mye fokus på styrke og bevegelse Bikram Yoga og Hot yoga er i oppvarmet rom med krevende styrkeøvelser. Jeg varierer veldig på hvilke yoga jeg driver med, etter om jeg ønsker trene styrke, balanse, mobilitet, eller om jeg vil ha avspenning. Jeg har fått mye bedre balanse, og styrke. Driver med yoga 4-5 dager i uka, og etter ca 4 måneder har jeg nå styrke og balanse nok til å gjøre pistol squats, hand stands, og står i planke 3 ganger så lenge. Jeg har mye mindre vondt i rygg og knær, og nærmer meg å gå ned i spagat. Anonymkode: 42442...be6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå