Gå til innhold

Settes i gang pga mistanke om stor baby - men kan det stemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med diabetes, jeg ville bare si at jeg har født både en baby på knappe 3 kg og en baby på over 4 kg og det var ikke "verre" å føde den store babyen. Å føde er jo vondt uansett, og jeg merket ikke forskjell på de to ungene når det gjelder hverken smerter eller skader på meg. Faktisk gikk fødselen med stor baby raskere enn med liten baby 😄 

Jeg ble også igangsatt begge gangene (ikke pga størrelse) og begge fødslene var fine, kjappe og greie. Så det kan gå veldig fint å bli igangsatt også :) Man leser mye dritt om det, men det stemte ikke for meg!

Anonymkode: a9791...3af

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor de absolutt skal igangsette så vanvittig mange for tiden?

Venninne ble igangsatt 14 dager før termin da de målte baby til å være/bli stor. Ut kom et helt gjennomsnittlig barn på 3,5kg. Barnet fikk gulsot og på grensa til forhøyet crp(infeksjon)

Anonymkode: e9ba8...6b8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor de absolutt skal igangsette så vanvittig mange for tiden?

Venninne ble igangsatt 14 dager før termin da de målte baby til å være/bli stor. Ut kom et helt gjennomsnittlig barn på 3,5kg. Barnet fikk gulsot og på grensa til forhøyet crp(infeksjon)

Gjennomsnittlig for terminfødt ja, ikke for en i uke 38. I snitt legger de vel på seg 30-50 gram pr dag de siste ukene av svangerskapet.

Anonymkode: 786c2...447

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde diabetes 2 før begge svangerskap, og måtte begynne med insulin. Jeg husker ikke nøyaktig hva sf målingene var men jeg husker at med førstemann så var veksten 20 % ca over. Jeg ble derfor satt i gang i uke 38, og fikk en baby på 49 cm og 4079 gram. Jeg fødte vaginalt.

Med andre så var vekten 42% over, så de vurderte meg allerede i uke 35 for i gangsettelse. Slapp uke 35, men i midten av uke 36 så anslo de at baby veide ca 4,4 kg enda den hadde vært 3,7 uka før. Jeg ble derfor satt i gang i uke 36+3, og akkurat den dagen det skulle blitt 37 uker så kom en diger baby ut på 5 kg. Den gangen endte det i keisersnitt da vaginal fødsel stoppet opp.

Det er ikke farlig å bli satt i gang. Du må bare være forberedt på at det kan ta litt tid. Noen er heldig å havner i fødsel fort, andre bruker 3-4 dager før noe skjer. Alt kommer ann på hvor moden man er. 

Skrevet

Jeg har type 1 diabetes og de ønsket å igangsette meg ved uke 38 pga stort barn. Men det er alltid ditt egent valg og jeg valgte å bli igangsatt 39+2. Da var kroppen klar for fødsel og jeg trengte bare ballong og de tok vannet (ingen tabletter) og ungen var ute neste morgen. Ungen var da 4370, men fødsel gikk fint og trengte ikke smertestillende som epidural. Trodde det kom til å ta flere dager så var positivt overrasket over at alt gikk så raskt og fint. 

Anonymkode: 99281...6c8

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan du ser ut og føler deg er dessverre en dårlig indikasjon for størrelse på baby. Jeg har vært slank både før og under mine svangerskap, gikk kun opp 7 kg med sistemann, men har fått babyer på godt over 4 kg og hoder på 37 cm i alle mine svangerskap. Vil tro det handler mye om gener, ting man ikke får gjort noe med. Det kan det være hos deg også. Var du en stor baby, og kanskje dine søsken?

Å bli født i uke 38 er heller ikke noe problem for en frisk baby, selv om jeg skjønner at du helst vil at fødselen skal starte av seg selv. 

Anonymkode: b7ee7...713

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 13.10):

Jeg skal settes i gang denne uken (38+0) grunnet mistanke om stor baby. Jeg har insulinregulert svangerskapsdiabetes (langtidsvirkende på kvelden) men ifølge legen jeg var hos forrige uke, er det ikke derfor de ønsker å sette meg i gang.

Det var utelukkende pga AC-mål (magemål på babyen ettersom hva jeg har forstått) litt over øvre normalområde, men ikke tegn til videre akselerasjon av vekst, ifølge journalen min. Hva betyr dette, og hvor sikker er disse målingene? Ifølge legen jeg var hos hadde vekstkurven flatet noe ut siden jeg var der sist i uke 34, men det kom visst mest av at det var en annen (jordmor) som målte meg da? Hun målte forsåvidt baby til "godt over 97,5 persentil på AC mål" og "HC (hode) på 75 persentilen", noe som bekymrer meg veldig. Er ikke det veldig stort? Ellers er alt normalt, står det.

Jeg er i veldig god form og var på fjelltur senest i helga, er ikke overvektig hverken nå eller før svangerskapet. Jeg har lagt på meg ca 10 kg totalt, og alle SF-mål tatt hos min lokale jordmor er innenfor normalen. Men kjenner jeg ble kjemperedd da jeg var så dum og sjekke journalen min her om dagen, og har nå hengt meg opp i disse persentilene... Jeg føler ikke selv at baby er stor, føler meg ganske nett og har null problemer med å begvege meg som normalt.

Noen som har noen betryggende ord, eller er det bare å forberede seg på et helvette? Har hørt fra flere bekjente at disse målene slettes ikke stemte for dem, er det en sjanse for det? Og er det noen som har erfaringer å dele fra å bli satt i gang i uke 38? Føler det er så tidlig...

Hilsen redd og bekymret førstegangsfødende 🥲

Anonymkode: db216...9ca

De mente babyen min var 500gr mer enn den var. Stor nok uansett da men ja. Var 2uker over tiden så måtte settes i gang uansett. Etimert vekt er -/+ og tas med en klype salt! Hvor stor da?

Anonymkode: 16701...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Her, kjære gode TS, håper jeg du ser at mange svarer med et annet utgangspunkt enn ditt. Det er forskjell på «stor baby» og svangerskapsdiabetes! I ditt tilfelle kan det noe avvik på vekstforholdet mellom hode, mage og lengde, som antageligvis er hovedbakgrunnen for at de ønsker å igangsette. Babyen påvirkes jo på en annen måte med svangerskapskapsdiabetes, og kan ikke sammenlignes med et ukomplisert svangerskap. 
Jeg har fått 4 barn. Alle over 4,5 kilo. Ingen igangsatt. Jeg har aldri lagt på meg mye i svangerskapene, under 10 kilo hver gang. Jeg har heller ikke hatt svangerskapsdiabetes, selv om det har vært sjekket flere ganger. Men en av mine nærmeste venninner ble i gangsatt i uke 38 av samme grunn som deg. Da var det mye oppfølging av babyens blodsukker i etterkant. Og det tok ganske lang tid etterpå før babyen fant sin vekstkurve. Det er nok et føre var prinsipp, da svangerskapsdiabetes kan påvirke babyen direkte, spesielt på siste ukene. 
Ønsker deg masse lykke til med fødsel og babytid❤️

Anonymkode: 2e24e...1e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 13.10):

Jeg skal settes i gang denne uken (38+0) grunnet mistanke om stor baby. Jeg har insulinregulert svangerskapsdiabetes (langtidsvirkende på kvelden) men ifølge legen jeg var hos forrige uke, er det ikke derfor de ønsker å sette meg i gang.

Det var utelukkende pga AC-mål (magemål på babyen ettersom hva jeg har forstått) litt over øvre normalområde, men ikke tegn til videre akselerasjon av vekst, ifølge journalen min. Hva betyr dette, og hvor sikker er disse målingene? Ifølge legen jeg var hos hadde vekstkurven flatet noe ut siden jeg var der sist i uke 34, men det kom visst mest av at det var en annen (jordmor) som målte meg da? Hun målte forsåvidt baby til "godt over 97,5 persentil på AC mål" og "HC (hode) på 75 persentilen", noe som bekymrer meg veldig. Er ikke det veldig stort? Ellers er alt normalt, står det.

Jeg er i veldig god form og var på fjelltur senest i helga, er ikke overvektig hverken nå eller før svangerskapet. Jeg har lagt på meg ca 10 kg totalt, og alle SF-mål tatt hos min lokale jordmor er innenfor normalen. Men kjenner jeg ble kjemperedd da jeg var så dum og sjekke journalen min her om dagen, og har nå hengt meg opp i disse persentilene... Jeg føler ikke selv at baby er stor, føler meg ganske nett og har null problemer med å begvege meg som normalt.

Noen som har noen betryggende ord, eller er det bare å forberede seg på et helvette? Har hørt fra flere bekjente at disse målene slettes ikke stemte for dem, er det en sjanse for det? Og er det noen som har erfaringer å dele fra å bli satt i gang i uke 38? Føler det er så tidlig...

Hilsen redd og bekymret førstegangsfødende 🥲

Anonymkode: db216...9ca

Vanskelig å si. Her har målene vært feil 2 ganger. Barna var mindre enn målene tilsa. Selv satt i gang 37+4 begge gangene. Ikke noe problem. 

SF mål kan variere hvis ulike personer måler, fordi alle måler noe ulikt. Du kan ikke føle på deg om babyen er stor. Trenger ikke påvirke formen din. Min søster fikk baby på over 5kg. Hun trente og var aktiv i fjellet frem til 2 dager før fødsel. Der var det ikke mistenkt stor baby. 

Baby regnes som ferdig ved uke 37, så uke 38 er ikke tidlig. Ikke overtenk. Uke 38 er ikke tidlig. Det er ikke sikkert målene er rett, men de kan være det. Du kan ikle tvinges til igangsettelse, men ville også tenkt at legene/helsepersonell vet hva de driver med. De gjør dette flere ganger om dagen, hver dag. 

Anonymkode: 1a3b6...1d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Gjennomsnittlig for terminfødt ja, ikke for en i uke 38. I snitt legger de vel på seg 30-50 gram pr dag de siste ukene av svangerskapet.

Anonymkode: 786c2...447

Som vil si ca 4kg etter 14 dager til, er vel heller ikke noe unormalt? Og du glemte gulsoten og forhøyet crp, som barnet mest sannsynlig hadde sluppet hadde det fått vært i magen lengre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...