Gå til innhold

Settes i gang pga mistanke om stor baby - men kan det stemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal settes i gang denne uken (38+0) grunnet mistanke om stor baby. Jeg har insulinregulert svangerskapsdiabetes (langtidsvirkende på kvelden) men ifølge legen jeg var hos forrige uke, er det ikke derfor de ønsker å sette meg i gang.

Det var utelukkende pga AC-mål (magemål på babyen ettersom hva jeg har forstått) litt over øvre normalområde, men ikke tegn til videre akselerasjon av vekst, ifølge journalen min. Hva betyr dette, og hvor sikker er disse målingene? Ifølge legen jeg var hos hadde vekstkurven flatet noe ut siden jeg var der sist i uke 34, men det kom visst mest av at det var en annen (jordmor) som målte meg da? Hun målte forsåvidt baby til "godt over 97,5 persentil på AC mål" og "HC (hode) på 75 persentilen", noe som bekymrer meg veldig. Er ikke det veldig stort? Ellers er alt normalt, står det.

Jeg er i veldig god form og var på fjelltur senest i helga, er ikke overvektig hverken nå eller før svangerskapet. Jeg har lagt på meg ca 10 kg totalt, og alle SF-mål tatt hos min lokale jordmor er innenfor normalen. Men kjenner jeg ble kjemperedd da jeg var så dum og sjekke journalen min her om dagen, og har nå hengt meg opp i disse persentilene... Jeg føler ikke selv at baby er stor, føler meg ganske nett og har null problemer med å begvege meg som normalt.

Noen som har noen betryggende ord, eller er det bare å forberede seg på et helvette? Har hørt fra flere bekjente at disse målene slettes ikke stemte for dem, er det en sjanse for det? Og er det noen som har erfaringer å dele fra å bli satt i gang i uke 38? Føler det er så tidlig...

Hilsen redd og bekymret førstegangsfødende 🥲

Anonymkode: db216...9ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dessverre ikke noe om målene, men de hadde informert deg om de var bekymringsfullt.

Men, uke 38 er slettes ikke tidlig så den bekymringen kan du iallfall prøve legge bort. Uke 38 regnes dom fullgått svangerskap. Og maaaaaaange barn blir født 2 uker før termin. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine mål var tidlig langt utenfor normalen, og det så ut som jeg var gravid med trillinger. Men jeg ble sendt på UL for vekstestimering. Der mente de babyen ville veie mellom 4,5-5 kg ved termin. Men jeg ble ikke satt igang, og fødte 10 dager etter termin, og babyen veide 3960 g. Så var jo ikke så stor de mente.

Anonymkode: bff54...d60

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (9 minutter siden):

Kan dessverre ikke noe om målene, men de hadde informert deg om de var bekymringsfullt.

Men, uke 38 er slettes ikke tidlig så den bekymringen kan du iallfall prøve legge bort. Uke 38 regnes dom fullgått svangerskap. Og maaaaaaange barn blir født 2 uker før termin. 

Takk for svar ❤️ kom på nå at de nevnte at de ikke var bekymret, men man tenker jo på det likevel... Prøver å tenke at uke 38 ikke er så tidlig, tror bare det føles sånn siden det kom litt plutselig 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en på 3,8, en på 4,1 og en på 4,5. Jeg kjente ikke forskjell på store og "små" babyer, så ikke alltid man kan klare å kjenne det. Jeg er høy og slank og la i ikke på meg mye i svangerskapene heller. 

Anonymkode: caf55...9a0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mine mål var tidlig langt utenfor normalen, og det så ut som jeg var gravid med trillinger. Men jeg ble sendt på UL for vekstestimering. Der mente de babyen ville veie mellom 4,5-5 kg ved termin. Men jeg ble ikke satt igang, og fødte 10 dager etter termin, og babyen veide 3960 g. Så var jo ikke så stor de mente.

Anonymkode: bff54...d60

Har hørt flere som har samme erfaring, så håper jo at det er tilfelle med meg også. Leser jo så mye på nett og vet ikke hva jeg skal tro. Virker som det er mest gjetting, og at målingene kommer helt an på hvem som måler og hvordan det gjøres.

AnonymBruker
Skrevet

Svigerinne hadde svangerskapsdiabetes og stor baby iføg målingene, ble satt igang 2 uker før termin.

Det hadde med mulig risiko å gjøre.

Gikk helt fint, babyen var frisk og fin. 

Anonymkode: a19b4...b34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sent påvist svangerskapsdiabetes, fant det ut i uke 35 på vekstkontroll. Jeg fikk beskjed om at baby ble målt til +20%, altså stor baby. Jeg ble satt i gang en uke før termin, ut kom en gutt på 4320g og 54cm 🩵 

De sa til meg at svangerskapsdiabetesen hadde påvirket baby i og med at magemålet var på en høyere percentil enn lengde og hodemål. Blodsukkeret hans var heldigvis helt fint da han ble født.

Baby lå på øverste kurve da han ble født og brukte en god stund på å finne sin kurve. Nå har han landet og følger kurven til 75 percentilen 

Anonymkode: f1b44...364

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble satt i gang i uken 37 grunnet tvillinger. De var fullbårne og regnes ikke som premature, så akkurat det med uke 38 skal du ta med knusende ro.

Hva angår størrelse, har jeg flere venninner som har blitt igangsatt grunnet "stor" baby, også viste det seg at sykehuset bommet kraftig og babyene var normale. Men hvis de mener at det er riktig å igangsette nå, så er det nok for å være på den sikre siden. Hva gjelder fødsel av store babyer, har jeg hørt at det ikke skal være noe stor forskjell på å føde store og små babyer når fødsel går som normalt. Min søster fødte to store >4.5 kg naturlig og helt uten komplikasjoner. 

Masse lykke til❤️

Anonymkode: c43ed...262

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...