AnonymBruker Skrevet i går, 11:00 #1 Skrevet i går, 11:00 Hvor går din grense for hva du kjøper med til andre? Tenker nå på flytur, ikke harrytur med bil over grensen. Jeg har fått forespørsler om alkohol og tobakk, som jeg alltid sier nei til. Både prinsipielt siden jeg selv ikke røyker eller drikker (men enkelte ser på det som desto større grunn til at de kan få min kvote). Og fordi jeg tross alt må drasse det hjem på tog og buss. Og apropos tog mister man gjerne ett om man skal bruke tid i taxfree. Nå har jeg fått forespørsel om å kjøpe med en større ting, sjekket på nettet at den akkurat går som tillatt i bagasjehyllen. Men da får jeg jo ikke plass til min egen sekk der, og må ha den under setet foran. Og sliter hvis jeg selv kommer over noe av størrelse jeg får lyst på. Jeg reiser alltid med kun håndbagasje. I tillegg må jeg dra tingen med meg til hotellet, fra hotell til flyplass, gjennom security osv, og til slutt hjem. Er det sært av meg å tenke at hvis man først spør om såpass så kunne man tilbudt seg en symbolsk sum for "oppdraget"? Anonymkode: b9a4d...dfd
AnonymBruker Skrevet i går, 11:10 #2 Skrevet i går, 11:10 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor går din grense for hva du kjøper med til andre? Tenker nå på flytur, ikke harrytur med bil over grensen. Jeg har fått forespørsler om alkohol og tobakk, som jeg alltid sier nei til. Både prinsipielt siden jeg selv ikke røyker eller drikker (men enkelte ser på det som desto større grunn til at de kan få min kvote). Og fordi jeg tross alt må drasse det hjem på tog og buss. Og apropos tog mister man gjerne ett om man skal bruke tid i taxfree. Nå har jeg fått forespørsel om å kjøpe med en større ting, sjekket på nettet at den akkurat går som tillatt i bagasjehyllen. Men da får jeg jo ikke plass til min egen sekk der, og må ha den under setet foran. Og sliter hvis jeg selv kommer over noe av størrelse jeg får lyst på. Jeg reiser alltid med kun håndbagasje. I tillegg må jeg dra tingen med meg til hotellet, fra hotell til flyplass, gjennom security osv, og til slutt hjem. Er det sært av meg å tenke at hvis man først spør om såpass så kunne man tilbudt seg en symbolsk sum for "oppdraget"? Anonymkode: b9a4d...dfd Nei det er ikke noe man får betalt for det er en gratis tjeneste. Anonymkode: e62ad...fbc 2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:11 #3 Skrevet i går, 11:11 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det er ikke noe man får betalt for det er en gratis tjeneste. Anonymkode: e62ad...fbc Så da er det veldig innafor å si nei uten sure miner? Kunne aldri tenkt meg å spørre om noe sånt selv. Anonymkode: b9a4d...dfd
AnonymBruker Skrevet i går, 11:11 #4 Skrevet i går, 11:11 Det er kun sminke og parfyme jeg godtar å kjøpe med for andre. Anonymkode: 21939...ec6
AnonymBruker Skrevet i går, 11:13 #5 Skrevet i går, 11:13 Jeg gidder ikke lenger. Jeg strakk meg langt for å leite i butikker og kjøpe noe for en venninne i USA. Da jeg kom hjem til Norge med det, hentet hun det ALDRI og betalte meg ikke for det jeg hadde lagt ut. Lignende opplegg har jeg opplevd med andre også. Alkohol er tungt å bære på, så det gidder jeg heller ikke (ikke for meg selv heller). Folk får reise og handle selv hvis de vil ha noe, jeg gidder ikke være grei lenger. Sier bare nei. Anonymkode: f3f06...014 1 1
exictence Skrevet i går, 11:13 #6 Skrevet i går, 11:13 Kunne aldri tenkt meg om å spørre selv jeg heller. Synes du kan si: Det passer seg ikke at jeg gjør, dessverre 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:13 #7 Skrevet i går, 11:13 Hvorfor dra med til hotellet, fra hotellet til flyplassen og gjennom sikkerhetskontrollen når en kan handle det ved ankomst Norge? Anonymkode: 4d32d...871 3
AnonymBruker Skrevet i går, 11:15 #9 Skrevet i går, 11:15 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gidder ikke lenger. Jeg strakk meg langt for å leite i butikker og kjøpe noe for en venninne i USA. Da jeg kom hjem til Norge med det, hentet hun det ALDRI og betalte meg ikke for det jeg hadde lagt ut. Lignende opplegg har jeg opplevd med andre også. Alkohol er tungt å bære på, så det gidder jeg heller ikke (ikke for meg selv heller). Folk får reise og handle selv hvis de vil ha noe, jeg gidder ikke være grei lenger. Sier bare nei. Anonymkode: f3f06...014 Ja enig, det jeg har blitt spurt om å kjøpe er en dyr ting, så jeg er redd hva som skjer om den blir ødelagt på veien også. Det vil koste henne godt over dobbelt å få den bestilt i posten pluss avgifter, så kan forstå hun prøvde seg. På en måte. Hun kunne faktisk nesten gjort det billigere om hun reiste på dagstur for å kjøpe. 😅 Anonymkode: b9a4d...dfd
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #10 Skrevet i går, 11:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor dra med til hotellet, fra hotellet til flyplassen og gjennom sikkerhetskontrollen når en kan handle det ved ankomst Norge? Anonymkode: 4d32d...871 Det er ikke en ting som kan kjøpes på taxfree i Norge, må til en bestemt butikk i utlandet. Anonymkode: b9a4d...dfd
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #11 Skrevet i går, 11:16 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor dra med til hotellet, fra hotellet til flyplassen og gjennom sikkerhetskontrollen når en kan handle det ved ankomst Norge? Anonymkode: 4d32d...871 Av og til spør venner og bekjente om å kjøpe spesifikke varer fra landet man besøker. Anonymkode: f3f06...014
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #12 Skrevet i går, 11:16 Det er ikke mye, altså... Kvota tar jeg selv, eller den prioriteres ikke på grunn av vekt. Røyk og snus er jeg prinsipiell motstander av. Mest til barn i familien og venners barn. Da du får tak i veldig gøye ting ute sett mot her hjemme. Ting som fotballdrakter, K-Pop, Sephora... Før så kjøpte jeg med en og annen parfyme eller kosmetikkprodukt. Men nå har jo alt blitt mye mer tilgjengelig i Norge. Anonymkode: 95a18...b88
AnonymBruker Skrevet i går, 11:16 #13 Skrevet i går, 11:16 Kvoten bruker jeg som regel til meg selv/vår husstand, men har ingen problemer med å ta med ting for andre fra andre land. Det skulle da bare mangle. OK, jeg hadde ikke tatt med for eksempel en hel sofa eller noe, men ting som normalt sett får plass i en koffert spiller da ingen rolle? Anonymkode: 18208...72c
AnonymBruker Skrevet i går, 11:17 #14 Skrevet i går, 11:17 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor dra med til hotellet, fra hotellet til flyplassen og gjennom sikkerhetskontrollen når en kan handle det ved ankomst Norge? Anonymkode: 4d32d...871 Da er det vel snakk om ting som ikke finnes i Norge? Om det er alkohol du tenker på så gidder nok flere av oss ikke da det er tungt. Jeg lander i alle fall ofte med sekk og veske, og tung koffert. Da gidder jeg jo ikke plukke med alkohol til meg selv en gang, langt mindre venner. Anonymkode: 95a18...b88
AnonymBruker Skrevet i går, 11:20 #15 Skrevet i går, 11:20 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har fått forespørsler om alkohol og tobakk, som jeg alltid sier nei til. Både prinsipielt siden jeg selv ikke røyker eller drikker (men enkelte ser på det som desto større grunn til at de kan få min kvote). Er det sært av meg å tenke at hvis man først spør om såpass så kunne man tilbudt seg en symbolsk sum for "oppdraget"? Anonymkode: b9a4d...dfd Jepp, det er fryktelig sært å tenke at man bude bli tilbudt en "symbolsk sum" for dette. Og det å prinsipielt si nei til å handle tobakk og alkohol synes jeg også er sært – selv om jeg forstår argumentet med ulempen ved å drasse på flere kilo flasker etc, samt å bruke unødvendig tid i tax free-avdelingen. Anonymkode: 48c35...108 2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #16 Skrevet i går, 11:22 Ting str putte i lomma kan jeg kjøpe med. Men større ting som gir masse ekstra arbeid eller tar plass jeg vil bruke selv, det kjøper jeg ikke med. Anonymkode: 4573f...ba3
AnonymBruker Skrevet i går, 11:22 #17 Skrevet i går, 11:22 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kvoten bruker jeg som regel til meg selv/vår husstand, men har ingen problemer med å ta med ting for andre fra andre land. Det skulle da bare mangle. OK, jeg hadde ikke tatt med for eksempel en hel sofa eller noe, men ting som normalt sett får plass i en koffert spiller da ingen rolle? Anonymkode: 18208...72c Her er det snakk om en ting som må i bagasjehyllen istedenfor en koffert. Altså ingen ekstra bagasjeplass igjen til meg selv. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er det vel snakk om ting som ikke finnes i Norge? Om det er alkohol du tenker på så gidder nok flere av oss ikke da det er tungt. Jeg lander i alle fall ofte med sekk og veske, og tung koffert. Da gidder jeg jo ikke plukke med alkohol til meg selv en gang, langt mindre venner. Anonymkode: 95a18...b88 Ja, det er en ting som koster dyrt å sende til Norge. Anonymkode: b9a4d...dfd 1
Molly70 Skrevet i går, 11:22 #18 Skrevet i går, 11:22 (endret) Om det er noe i tax-free så sier jeg alltid ja. Kjøper på flyplassen nårbjeg kommer tilbake. Får det i en pose så det er greit. Har som oftest med innsjekket bagasje i tillegg, så om det er noen småting utenom så er jeg ikke vanskelig. Men om jeg kun reiste med håndbagasje som deg, så var det kun tax-free som var en mulighet, da jeg ikke drikker alkohol selv og kan kjøpe annet også i tax-free om det er ønskelig. Så NEI i ditt tilfelle! Endret i går, 11:24 av Molly70
AnonymBruker Skrevet i går, 11:23 #19 Skrevet i går, 11:23 Alkoholkvota skal jeg alltid bruke selv....selv om jeg ikke bruker noe på den, men det kan ikke se som spør kontrollere. Anonymkode: 4573f...ba3
AnonymBruker Skrevet i går, 11:24 #20 Skrevet i går, 11:24 Apotekvarer da det ikke er lov over disk her. Anonymkode: a50cf...2dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå