Angelfairy Skrevet 28. mars 2006 #1 Skrevet 28. mars 2006 Jeg har en nabo som akk har overtatt en 9 mnd gammel blandingshund. og han takler ikke å være alene hjemme. Han raserer hele leil, biter i stykker ting osv.. Hvordan får man stoppet det? Jeg har da vært så dum å si ja til å passe hunden, men etter å ha passa hunden idag, orker jeg ikke det mere... bikja er helt på trynet og mega urolig... så det orker jeg ikke veldig mer! Det må da finnes en måte å stoppe raseringen på!!??? noen som har noen veldig bra og enkle tips å komme med?
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #2 Skrevet 28. mars 2006 Jeg har også en hund på 9 mnd, som er akkurat lik. Jeg ble anbefalt bur til hunden, var veldig skeptisk til dette, men var villig til å prøve. Hos oss funker dette veldig bra Nå er han ikke så veldig mye i buret pga jeg jobber turnus og har barn som slipper han ut hvis ikke jeg er hjemme. Men det ser ut til å fungere bra, og han får alltid et griseøre el tyggebein når han skal være der et par timer.. Har vurdert å sette opp barnegrind/sikring slik at han ikke kan gå fritt rundt i huset, men holde seg til inngangspartiet. Må bare kjøpe skap først, ellers så blir vi alle nødt til å gå på skohandel etterpå :grine2: Rampegutten Tar gjerne imot flere og bedre tips jeg og
monikabrx Skrevet 29. mars 2006 #3 Skrevet 29. mars 2006 Hos vet. får man kjøpt noe til å plygge i stikkontakten. Den skiller ut feronomer (tror jeg det het) Dette er en lukt som tisper med valper skiller ut, som gjør hunden rolig.. Har hørt att det funker.
Imax Skrevet 29. mars 2006 #4 Skrevet 29. mars 2006 Ville hatt hunden i bur, samtidig som man bør tilpasse tiden sammen med hunden, slik at den ikke er hjemme alene mer enn nødvendig. Sørg for at buret blir et hi, dvs. er det sprinkler på alle sider, legg et teppe over bakre halvdel sånn at hunden kan føle seg trygg. Da vil den føle seg tryggere + at den lærer seg å være innaktiv når den er alene. Når det er sagt, høres det ut som om hunden er veldig stresset av å være alene, men for mange hunder er dette tilvenning. Og hvis det er omplasseringshund kanskje den har opplevd separasjon av unaturlig lengde eller andre ting som gjør den stresset? Det kan bety tettere oppfølging av hunden og tilvenning til å være alene. Hvis hunden ikke trives i buret, bør buret stå åpent og bli "senga" dens når eieren er hjemme også, uten at døra blir lukket. Da vil den oppleve dette som "hiet" dens over tid. Uansett, lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #5 Skrevet 29. mars 2006 Denne kan hjelpe: http://www.vetshop.no/p-h.5.htm er nevnt tidligere, men her ser du navn og pris og info.
monikabrx Skrevet 29. mars 2006 #6 Skrevet 29. mars 2006 Denne kan hjelpe: http://www.vetshop.no/p-h.5.htm er nevnt tidligere, men her ser du navn og pris og info. ← Det var det jeg mente......
Gjest camillo Skrevet 29. mars 2006 #7 Skrevet 29. mars 2006 Slik var min ni mnd gamle omplasseringshund også, jeg løste det med å kjøpe bur, samt å gi han egne leker.
Angelfairy Skrevet 29. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2006 Tusen takk for alle svar! Har oxo vært inne på tanken med bur, men har en stygg mistanke på at når gubben er hjemme igjen fra jobb, vil hunden være innestenkt i buret hele tida.. vet det høres fryktelig ut, men sånn tror jeg fakisk.. De som eier hunden er ikke rette hunde eiere.. Hun er kanskje det, men ikke han... han behandler ikke hunden på riktig måte, og jeg blir så utrolig provusert av det.. men jeg klarer ikke si noe, det er det som er problemet, så jeg håper at andre seg hvordan han er mot bikja, og at andre kan si noe til han... han har egne ting å tygge på og leike med, men han takler rett og slett ikke å være alene hjemme... det kan godt være som Imax skrev, at den har opplevd å være alene i lengere periode, det vet jeg ikke, men skal nok ikke se bort i fra det... men det hjelper jo tydeligvis ikke at gubben er som han er mot hunden heller... en vakker dag er ikke lunta mi lang nok til at han får seg en på trynet av meg... og jeg tror faktsik at hunden kommer til å klikke på han, så han får et skikkelig glefs i trynet eller i handa... egentlig hadde det gossa meg veldig, for da kanskje han hadde lært, men likevel er jo det oxo galt.... men men... bur er nok kanskje den eneste, letteste løsningen her og nå... OG ha buret oppe når de er hjemme så det kan bli stedet hans... smarte folk her inne jo!! hehe.. takker igjen for mange fine svar
Gjest Gjest_kaya_* Skrevet 29. mars 2006 #9 Skrevet 29. mars 2006 Kjenner du disse folka godt? Isåfall anbefal dem til å gå på kurs ol med hunden, kanskje han gubben kan lære seg noe nytt da?? Kanskje agility, søk, dressur...hadde vært noe for hunden og gubben?? Blir også provosert av slike menn *knurr* Ønsker deg og hunden, og eierne masse lykke til... Finnes ikke problemer, bare utfordringer.....
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #10 Skrevet 30. mars 2006 Det er ikke sikkert at bur alene er løsningen. Jeg har også en omplasseringshund som begynte å tygge i stykker ting når den var alene hjemme. Jeg vet at det er fordi hunden blir usikker og utrygg når den er alene. Desverre vet jeg ingenting om hvordan hunden hadde det før den kom til meg, sannsynligvis har den hatt det mye verre enn det jeg fikk inntrykk av før jeg fikk han. Hunden har i alle fall fått et stort bur som den ligger i, største størrelse så det er nok av plass. Han har lekene sine i buret og han får maten sin der før jeg drar så han går inn frivillig. Likevell spiser han gjerne på andre ting hvis han får muligheten. I går da jeg kom hjem hadde han på en eller annen måte fåt tak i et av beltene mine som han hadde tatt inn i buret og tygd i stykker. Lekene han har i buret er derimot like hele. Er veldig imponert over at han fortsatt har en tynn pipeleke som var noe av det første han fikk. Prøver å gjøre det jeg kan, lar radioen stå på når jeg drar for "selskap". Jeg kommer til å forsøke feromoner nå for å se om det hjelper...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå