Gå til innhold

Hva er grunnen til at utleiere ikke ønsker katt/hund i utleieboligen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utleier, har dyr selv, men det er uaktuelt å leie ut til noen som har kjæledyr. Det er også en nedfelt i kontrakten at de ikke kan anskaffe dette hvis de bor i en leilighet vi leier ut.

Det kan komme mengder av anekdotiske "bevis" på at det ikke er noe problem, men for meg er det en av flere måter for å begrense risiko for meg som utleier.

Anonymkode: 7b30d...bcd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 11.21):

Når katten ikke klorer eller hunden er liten og ikke skraper opp gulvet med klørne?

Min katt er utekatt og hadde kun vært inne 5-8 t i løpet av et døgn og enda mindre om sommeren.

Anonymkode: 9672d...db3

Det er lettere si at det ikke er tillatt, enn å ta en individuell vurdering av hvert dyr. Å formulere dette i en kontrakt er også vanskelig. 

Hvis leietaker har en rolig katt som ikke klorer, så er det jo fint. Men hva om den katten dør og leietaker skaffer en ny siden det er tillatt med katt, og den nye klorer opp både møbler og vegger? 

Min katt har alltid vært ute, og vært veldig renslig. Helt til han ble angrepet stygt av en nabokatt. Etter det turte han nesten ikke gå ut, og han har tisset inne i redsel fordi nabokatten har kommet på vinduet. 

Anonymkode: 5f0db...84f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har både leid og leid ut. Da jeg leide, så var det ikke lov med dyr, og det var ok for min del. Jeg hadde katt, men hun bodde hjemme hos min mor både da jeg var på VGS og i store deler av studietiden. Men det var en gang da mamma skulle på ferie i 3 uker, og da spurte jeg utleier om jeg kunne ha katten min hos meg. Det var OK, så lenge at jeg hadde toalett og alt til katten. Jeg var en ung og ansvarlig student, og hadde hatt katt hele livet. I løpet av de tre ukene hadde gått, la jeg merke til at utleier hadde fått to kattunger.. så de var ikke fremmed for å ha dyr selv. Jeg hadde selv blitt veldig glad i å ha katten min hos meg, og spurte derfor om jeg kunne beholde henne. Og det sa de var OK.

Jeg tviler på at jeg hadde fått lov til å ha katten fra dag èn, men over tid de så nok at jeg var ansvarlig, betalte leie i tide og at jeg virket ryddig.

Da jeg selv leide ut, ville jeg ikke ha dyr. Det handler om slitasje, men også at jeg selv hadde dyr, og ikke ønsket at det skulle oppstå konflikt mellom dyrene. Man vet heller ikke om folk er ansvarlige eller ei. Jeg har sett folk som ikke er det, så jeg ville ikke ta sjansen. Hadde en venninne som leide, som skaffet seg katt og ikke kastrerte katten. Det endte opp med at katten tisset inne, og det luktet helt forjævlig. Etter en del press fra meg og andre venninner valgte hun å kastrere katten.

Jeg kunne kanskje ha vurdert dyr, dersom jeg hadde hatt en fast leietaker over tid, som virket ryddig, renslig og hadde alt på stell. Når det sies, så var jeg ganske selektiv når det kom til leietakere. Fint om de ikke hadde for små barn (som også kan gi økt slitasje), med tanke på potensiell støy fra oss utleiere, men også leietakere. Vi bodde i samme hus, hvor leietakerne hadde boenhet over meg.

Anonymkode: 23aeb...2fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Regner du med dokassen når du sier katter lukter da?

katten i seg selv lukter svært lite.

Anonymkode: 3970c...c30

Jeg har på besøk hos folk med katt, hvor det har stinket ja 🤢 Men det kan godt være at de ikke har vært flink til å rengjøre dokassen. 

Vasker man hunden innimellom og gir den riktig mat, så stinker ikke hunder spesielt mye heller. Jeg har drevet med hund i nærmere 20 år og har vært borti mange hunder. Kan ikke si at jeg har opplevd at mange av de lukter spesielt mye. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i 1.etg i et stort hus og leier ut 2 leiligheter i 2. etg.

Har aldri satt noe krav ang dyr, og stort sett aldri hatt noe problem med dyrene til leieboerene.

De som leier her pleier å bo her i mange år, så leilighetene må uansett vaskes godt ned og sparkles og males før nestemann flytter inn. 

De som bor der nå har ikke dyr, men jeg har kjøpt meg hund og håper en av leieboerene også slumper til å kjøpe seg hund, så min får en kompis i luftegården :)

Anonymkode: 3cab4...262

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt problem med å få leie, enda jeg har stor hund. Har alltid presentert oss, og har en veldig snill og uproblematisk hund. Han bråker ikke, og tar livet med ro. Jeg leide først en leilighet hvor eier brukte huset som feriebolig, og glad for at noen flyttet inn i leiligheten under for å holde øye med huset. Han ga meg fantastisk referanse, og hunden min fikk like god referanse :D utleiere etter det har også gitt både meg og hunden gode referanser. Tror utleiere er redde for skade på boligen sin. Jeg hadde (og foreslo selv) spesifisert i kontrakt at det var tillatt med 1 hund, og leietaker erstatningspliktig ved eventuelle ødeleggelser utover normal slitasje. 

Anonymkode: c1bb5...0e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har aldri hatt problem med å få leie, enda jeg har stor hund. Har alltid presentert oss, og har en veldig snill og uproblematisk hund. Han bråker ikke, og tar livet med ro. Jeg leide først en leilighet hvor eier brukte huset som feriebolig, og glad for at noen flyttet inn i leiligheten under for å holde øye med huset. Han ga meg fantastisk referanse, og hunden min fikk like god referanse :D utleiere etter det har også gitt både meg og hunden gode referanser. Tror utleiere er redde for skade på boligen sin. Jeg hadde (og foreslo selv) spesifisert i kontrakt at det var tillatt med 1 hund, og leietaker erstatningspliktig ved eventuelle ødeleggelser utover normal slitasje. 

Anonymkode: c1bb5...0e7

Dette er gode ting å ta med som leietaker med dyr. 🏆

Skrevet

Hadde egentlig ikke noe imot det, syntes det er super koselig med dyr! Men de som bodde under oss, var utrolig uansvarlig mennesker som forsåvidt ikke burde hatt dyr. Viste seg at bikkja hadde pissa inne lenge og fler steder, hele gulvet måtte rives og varmekablene da det var fullt av tiss, måtte ha på en maskin i fler dager for å få vekk den grusomme lukten! I tillegg dreit bikkja dems i hagen vår hele tiden og de plukket ikke opp, og fløy ned ungen min fordi de bare slapp ut bikkja uten kontroll. Vi har forsåvidt leid ut leiligheten på nytt uten dyr, men har sagt at det kan ses nærmere på når vi vet hvordan menneskene som bor der er.

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (På 12.10.2025 den 16.14):

Jeg har på besøk hos folk med katt, hvor det har stinket ja 🤢 Men det kan godt være at de ikke har vært flink til å rengjøre dokassen. 

Vasker man hunden innimellom og gir den riktig mat, så stinker ikke hunder spesielt mye heller. Jeg har drevet med hund i nærmere 20 år og har vært borti mange hunder. Kan ikke si at jeg har opplevd at mange av de lukter spesielt mye. 

Da er du sikkert vant til hundelukta, for de fleste hunder lukter ganske stramt dagen etter dusj/bad…

Anonymkode: 4a88f...da0

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de kjenner ikke deg og ditt dyr. Jeg er mest redd for at folk ikke tørker opp etter dyr som tisser o.l. At katten går på gulvet tror jeg ikke nødvendigvis lager betydelig mer slitasje. Hadde syns det var ok om det var noen jeg 100% visste var nøye og ordentlig. 

Anonymkode: 928d1...024

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 4.21):

Når katten ikke klorer eller hunden er liten og ikke skraper opp gulvet med klørne?

Min katt er utekatt og hadde kun vært inne 5-8 t i løpet av et døgn og enda mindre om sommeren.

Anonymkode: 9672d...db3

Det burde være innlysende: hvorfor skal leietaker lage seg mer potensielle problemer enn han trenger. Som regel er leiemarkedet så bra at det er null problem å leie ut til noen som ikke har dyr, og spare seg for den biten. Dyr øker sjansen for mer slitasje på overflater i leieboligen, lukt, møkk og skit (f.eks utekatt), støy.

Hvorfor skal utleier gjøre en tidkrevende, individuell vurdering av alle leietakere og kjæledyrene deres, når de rett og slett kan hoppe over det leddet? De aller fleste med kjæledyr har jo «verdens beste, snilleste og roligste» dyr uansett hvor lite sant det er. Både utleier og leietaker vet at hvis leietaker har fått en fot innenfor døra, så er det ganske vanskelig å bli kvitt dem igjen. Hvorfor gidde å ta ta risikoen, liksom.

Anonymkode: 75150...0d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er du sikkert vant til hundelukta, for de fleste hunder lukter ganske stramt dagen etter dusj/bad…

Anonymkode: 4a88f...da0

Og jeg mener det samme om lukten av katt 🤢

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig glad i dyr, men har utviklet allergi. Ønsker derfor ikke dyr i utleiedelen (sokkel). Hvis vi skulle ha leid ut til noen med dyr, ville jeg tatt inn som vilkår i avtalen at leieboer byttet gulv/lister og rengjorde til strøken tilstand ved leieslutt. Det hadde vært helt uaktuelt at jeg som eier skulle betale for den ekstra slitasjen det er å ha dyr. 

Anonymkode: 5419c...849

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (1 time siden):

Og jeg mener det samme om lukten av katt 🤢

Det er en ærlig sak. Men objektivt lukter hunder mer. Katter bruker «å ikke lukte» som sin viktigste beskyttelse mot å bli ende som byttedyr. Som kommer til uttrykk både ved adferd og genetikk. 

Hunder derimot trenger hjelp til å vaskes da de har døde hudceller de ikke fjerner selv, lukt fra ørene, samt analkjertler. 

Jeg følger deg på katter lukter om man inkluderer fra sandkasse og mat som står fremme. Men det blir som om du skal sammenligne mellom en hund hvor eier er veldig nøye med vask og en katt hvor eier renser doen for lite. Det er jo ikke katten som lukter mye, eller hunden som lukter like da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...