AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:21 #1 Skrevet tirsdag kl. 09:21 Når katten ikke klorer eller hunden er liten og ikke skraper opp gulvet med klørne? Min katt er utekatt og hadde kun vært inne 5-8 t i løpet av et døgn og enda mindre om sommeren. Anonymkode: 9672d...db3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:24 #2 Skrevet tirsdag kl. 09:24 De har sikkert hørt om noen som har fått ødelagt ting i utleieleilighet pga. dyr. Det er klart at ikke alle dyr ødelegger/sliter på leiligheter, men det er jo ingen dyreeiere som innrømmer at de har dyr som ødelegger. Utekatter har jo en tendens til å gå på do i andres blomsterbed/sandkasser, det er jo også en ting. Har dyr selv, men har hørt om katter som har tisset så mye på gulvbelegg at lukten ikke kunne fjernes, hunder som har skrapet opp lister/parkett, så listen er lang over ting som kan skje. Anonymkode: 89595...491 5 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:28 #3 Skrevet tirsdag kl. 09:28 Mye har med at det ofte blir mer slitasje med dyr. Og noen dyr gir mer lyd i fra seg. Og det med lukt av urin og avføring rundt bygningen. Vi ser vi har ikke katt, men naboen har 6 stk og kan si at under verandaen vår stinker av at kattene der har pissa under Anonymkode: 4b8e4...7e1 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:34 #4 Skrevet tirsdag kl. 09:34 Det blir mer slitasje med dyr. At katten er utekatt er enda verre da nabokatter er et mareritt innimellom. Tiss og bæsj rundt omkring, møkk og hår fra katter i utemøblene er ikke noe man ønsker seg fra andres dyr. Jeg har også hunder selv, så skulle våre leieboere hatt dyr hadde mine hoppet opp og varslet hver gang de gikk inn og ut med de, det orker jeg ikke. Andre mennesker bryr de seg ikke om, men andre dyr må sies ifra om. Anonymkode: 01cb0...fb0 6 1
Rødvinsfilosofen Skrevet tirsdag kl. 09:38 #5 Skrevet tirsdag kl. 09:38 Man ønsker å unngå å få gulvet ripet opp og kloremerker på dørene. Tror også at noen har fordommer mot katteeiere og hundeeiere generelt òg 3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:44 #6 Skrevet tirsdag kl. 09:44 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mye har med at det ofte blir mer slitasje med dyr. Og noen dyr gir mer lyd i fra seg. Og det med lukt av urin og avføring rundt bygningen. Vi ser vi har ikke katt, men naboen har 6 stk og kan si at under verandaen vår stinker av at kattene der har pissa under Anonymkode: 4b8e4...7e1 Forskjell på én katt og seks katter da Ts Anonymkode: 9672d...db3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:50 #7 Skrevet tirsdag kl. 09:50 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når katten ikke klorer eller hunden er liten og ikke skraper opp gulvet med klørne? Min katt er utekatt og hadde kun vært inne 5-8 t i løpet av et døgn og enda mindre om sommeren. Anonymkode: 9672d...db3 Hvordan skal utleier stole på det? Utleier vet ingenting om ditt dyr. I tillegg pisser de overalt, lager skader på gulv, grusom lukt når tiss bak lister osv. Masse kostnader for å reparer etterpå som utleiere ikke ønsker seg. Det er helt innlysende for meg. Anonymkode: c1835...a12 3 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:53 #8 Skrevet tirsdag kl. 09:53 Itillegg så kan jo folk være allergisk mot hund og katt og ikke ønske å måtte rense hele huset i etterkant for å gjøre det levelig for seg selv igjen. Anonymkode: f8040...210 1 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:55 #9 Skrevet tirsdag kl. 09:55 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Når katten ikke klorer eller hunden er liten og ikke skraper opp gulvet med klørne? Min katt er utekatt og hadde kun vært inne 5-8 t i løpet av et døgn og enda mindre om sommeren. Anonymkode: 9672d...db3 Katter som er mye ute tiltrekker seg også andre katter i nabolaget, som vil markere seg på huseiers eiendom. Katter tisser og bæsjer i blomsterbedd osv. mange liker ikke dyr, er allergiske for dyr osv. Små hunder bjeffer gjerne ofte, røyter, skraper opp gulvene med klørne osv osv. Det er i grunn ikke vits å spekulere i hvorfor enkelte ikke ønsker seg dyr i egen eiendom, vi er alle forskjellige. Huseier får trolig nok av folk uten dyr som han heller vil ha som leietager enn en med. Anonymkode: 75b22...b27 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:56 #10 Skrevet tirsdag kl. 09:56 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Når katten ikke klorer eller hunden er liten og ikke skraper opp gulvet med klørne? Min katt er utekatt og hadde kun vært inne 5-8 t i løpet av et døgn og enda mindre om sommeren. Anonymkode: 9672d...db3 Jeg har selv både katt og hund. De er husrene og vi passer på at de aldri drar inn mus, rotter, fugler etc. Passer på at de aldri kommer inn med masse vann, snø eller annen skitt i pelsen. Passer på å klippe klørne på hunden. Kattene klorer ikke på lister eller dører. Men ville jeg stolt på at leieboerne er like nøye? Aldri.Fordi altfor mange hunder og katter pisser inne. Altfor mange lar kattene klore på både vegger, dører og lister. Altfor mange driter i kloklipp. Altfor mange lar katta eller hunden komme inn søkkvåt eller med snø i pelsen, som de lar dryppe av på laminat-gulvet, som igjen gir vabler.., Derfor leier vi aldri ut til folk med dyr. Kan unntaksvis godta at de en sjelden gang passer en katt eller en hund for en kortere periode på max 1-2 uker, og da skal det avtales på forhånd og med klare regler for ansvaret det innebærer for å ta vare på husrommet i perioden. Vi krever alltid 3 mnd depositum, men jeg gidder ikke å la utleie-enheten forfalle fordi folk skal ha dyr. Det koster mer enn penger å renovere etter dyr, ikke alltid at depositum dekker hele skaden, og ofte er det lite å hente på å kreve ytterligere erstatning. Dyr kan de skaffe når de har kjøpt sin egen bolig, og når det er de selv som må stå for oppussing og renovering av skader. Anonymkode: 41b40...f24 3
Traktor Skrevet tirsdag kl. 09:58 #11 Skrevet tirsdag kl. 09:58 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Når katten ikke klorer eller hunden er liten og ikke skraper opp gulvet med klørne? Det kan man ikke vite på forhånd. 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:59 #12 Skrevet tirsdag kl. 09:59 Vi ønsker ikke katter i huset fordi det lukter. De som selv har katt kjenner det nok ikke, men vi som ikke har kjenner det med en gang vi kommer inn om det bor en katt der. Vi tillater (store) hunder, det eneste kravet er at hunden må gå overens med vår. Små hunder (mindre enn f.eks Cocker Spaniel) er ikke aktuelt. Jada, jeg vet at det finnes folk som klarer å oppdra små hunder, men jeg har dessverre ikke møtt så mange av dem. Det virker som om at hvis hunden er så liten at den får plass i veska, så trenger den ikke oppdragelse... Anonymkode: 5fef7...271 4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:01 #13 Skrevet tirsdag kl. 10:01 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi ønsker ikke katter i huset fordi det lukter. De som selv har katt kjenner det nok ikke, men vi som ikke har kjenner det med en gang vi kommer inn om det bor en katt der. Vi tillater (store) hunder, det eneste kravet er at hunden må gå overens med vår. Små hunder (mindre enn f.eks Cocker Spaniel) er ikke aktuelt. Jada, jeg vet at det finnes folk som klarer å oppdra små hunder, men jeg har dessverre ikke møtt så mange av dem. Det virker som om at hvis hunden er så liten at den får plass i veska, så trenger den ikke oppdragelse... Anonymkode: 5fef7...271 Veldig godt poeng. Tenk hvis store raser som Newfoundlandshund, schäfere osv. hadde vært like uoppdragne som de fleste veskehunder? Anonymkode: 89595...491 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:03 #14 Skrevet tirsdag kl. 10:03 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): At katten er utekatt er enda verre da nabokatter er et mareritt innimellom. Tiss og bæsj rundt omkring, møkk og hår fra katter i utemøblene er ikke noe man ønsker seg fra andres dyr. Anonymkode: 01cb0...fb0 Utekatt generelt er en uting. De hører ikke hjemme i norsk fauna, og tar livet av store mengder fugl og smådyr hvert år. I tillegg leser man jo skrekkhistorier fra dyrebeskyttelsen om katter som får unger utendørs som blir overlatt til seg selv. Skal du ha katt får den holdes inne eller i luftegård, man hadde jo aldri latt en annen type kjæledyr gå rundt fritt ute akkurat som det ville? Anonymkode: 12451...9de 2
Gladgutten79 Skrevet tirsdag kl. 10:09 #15 Skrevet tirsdag kl. 10:09 Nå har jeg hund selv å det bærer boligen preg av,men hadde jeg hatt et utleieobjekt så hadde jeg satt krav om ingen dyr på lik linje med røyking, man må jo tenke videre enn kun på den ene leietakeren 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:12 #16 Skrevet tirsdag kl. 10:12 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De hører ikke hjemme i norsk fauna, og tar livet av store mengder fugl og smådyr hvert år. Helt enig. Var en stor flokk småfugl i hekken til min mor, fram til naboen fikk seg utekatt. Det tok en sommer så var nesten alle døde. Ja vi vet dem ble drept for vi så likene på trappa til naboen. Den kunne ta 2-5 fugler om dagen. Det er nå 15 år siden det ble slutt på katter i nabolaget og det er fremdeles ingen flokker med småfugl lenger. Anonymkode: 60f30...a32
katties Skrevet tirsdag kl. 10:21 #17 Skrevet tirsdag kl. 10:21 (endret) Jeg har hatt mange dyr opp gjennom oppveksten, kjenner folk som har dyr, bor i et hus der dyr såvidt var innom. Dyr har en tendens til å klare opp, bite i stykker og ødelegge gulv med klørne. Noen av dem bæsjer, tisser eller markerer inne (og ute, der noen av dem også graver). I tillegg finnes det dyr som er oljene og illeluktende, slik at det blir merker på vegger etter den, og også lukt. Da vi hadde hund og den døde så fortsatte det å komme pels ut fra alle mulige steder, inkludert fra under lister, i sikkert over et år etterpå. Ikke akkurat greit hvis man ønsker å kunne leie ut til folk med allergier. I mvårt eget hus var det en katt som hadde markert inne i en bod. Det hadde blitt vasket, men ingenting hjalp. Luktet i flere år, til både gulv og vegger ble revet. Endret tirsdag kl. 10:24 av katties 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:24 #18 Skrevet tirsdag kl. 10:24 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi ønsker ikke katter i huset fordi det lukter. De som selv har katt kjenner det nok ikke, men vi som ikke har kjenner det med en gang vi kommer inn om det bor en katt der. Vi tillater (store) hunder, det eneste kravet er at hunden må gå overens med vår. Små hunder (mindre enn f.eks Cocker Spaniel) er ikke aktuelt. Jada, jeg vet at det finnes folk som klarer å oppdra små hunder, men jeg har dessverre ikke møtt så mange av dem. Det virker som om at hvis hunden er så liten at den får plass i veska, så trenger den ikke oppdragelse... Anonymkode: 5fef7...271 Du ønsker ikke katt fordi det lukter, men det gjør da virkelig hunder også? Ofte betydelig mer enn katter, etter min erfaring. Er det ok fordi du har hund selv, eller er du også en av de neseblinde kjæledyreierne? Anonymkode: 0c545...351 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:25 #19 Skrevet tirsdag kl. 10:25 Fordi hunden driter over alt og de ikke plukker. Anonymkode: 61c21...65a 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:26 #20 Skrevet tirsdag kl. 10:26 Når man aksepterer dyr i en aksepterer man samtidig normal slitasje fra katten. Logisk sett skal denne slitasjen prises inn, men praktisk sett gjør man seg selv ansvarlig for denne slitasjen. Selv søte små hunder og katter lager merker i gulv, vinduskarmer etc. hvor går grensen mellom slitasje og skade fra ett dyr? ved uenighet vil husleietvistutvalget gjerne si leietaker er ansvarlig dersom dyret gnager opp dører og lister, tisser gjentatte ganger på samme sted, uten at det vaskes innen rimelig tid. Men ikke om de skaper opp gulv og klatrer etc. om man kan velge slitasje kun av mennesker vil det lønne seg. Det samme gjelder barn. Anonymkode: 3970c...c30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå