AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Kom ned på kjøkkenet nå i dag tidlig. Oppvasken fra i går står fortsatt. Stuebordet er fult av brukte glass og tallerkner. Skoene i gangen flyter alle steder. Putene i sofaen ligger som bombet. Vasketøyet fra forrige uke ligger fortsatt (brettet) i bunker på skjenken i stuen… Blir så flau på egne vegne og skammer meg hvis noen kommer uanmeldt på døren. De fleste rundt meg tror nemlig jeg er ganske ryddig og ordentlig av meg, men sannheten er at jeg panikkrydder før besøk. Og det verste- jeg bryr meg egentlig ikke nevneverdig. Jeg elsker de dagene jeg tar meg sammen og faktisk får huset til å skinne. Men det er som om jeg lukker øyene fullstendig for rotet som kommer snikende igjen. Kan heller ikke skylle på mann og barn. Bor kun med en ungdom som faktisk er ganske flink til å holde orden. Hvordan kan jeg gå fra dette til å ha det jevnt ryddig? Min største utfordring er kanskje at jeg ikke føler jeg ser rotet før det har blitt skikkelig ille 🙈 Flere som har det sånn? Anonymkode: d7f42...71a
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Det blir fort sånn om jeg er veldig sliten, men trives som du best når det er ryddigere- forsøker derfor en middelveg- tar en runde hver kveld og gjør huset klart for natten. Skal jo uansett slukke lys og da plukker jeg samtidig - fra stua og til kjøkken/ der hvor det hører hjemme, fyller oppvaskmaskina og tørker av benken og vasker opp den siste få panna slik at det bare er å starte oppvaskmaskina i det jeg står opp neste morgen. Er det gøy som er tørt tar jeg det med opp når jeg går opp for å legge meg ( pleier legge alt som skal opp i trapla- da slipper jeg tomme turer opp/ sparer noen ekstraturer. Triveligere å stå opp da og raskere med kjapprydding om noen kommer innom Anonymkode: ffb1a...b8c 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det blir fort sånn om jeg er veldig sliten, men trives som du best når det er ryddigere- forsøker derfor en middelveg- tar en runde hver kveld og gjør huset klart for natten. Skal jo uansett slukke lys og da plukker jeg samtidig - fra stua og til kjøkken/ der hvor det hører hjemme, fyller oppvaskmaskina og tørker av benken og vasker opp den siste få panna slik at det bare er å starte oppvaskmaskina i det jeg står opp neste morgen. Er det gøy som er tørt tar jeg det med opp når jeg går opp for å legge meg ( pleier legge alt som skal opp i trapla- da slipper jeg tomme turer opp/ sparer noen ekstraturer. Triveligere å stå opp da og raskere med kjapprydding om noen kommer innom Anonymkode: ffb1a...b8c Ja det er kanskje hovedproblemet… Jeg har ME (ikke sengeliggende) og har derfor lite energi. Ofte er kvelden tyngst og dermed orker jeg ikke en gang å ta oppvasken etter middag… Normalt tar jeg oppvasken hver morgen, for da har jeg flere krefter Nå er det høstferie her, og for å unngå å vekke ungdommen som sover lenge venter jeg med å skramle på kjøkkenet. Og så glir det ut.. Blir liksom blind for rotet etter som dagene går… Og samtidig mistrives jeg sånn med dette 😢 ts Anonymkode: d7f42...71a 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden Adopter en utsultet kattunge, da lærer du raskt å rydde bort all oppvask og aldri ha matrester fremme! Litt mer seriøst, dette er noen av grepene jeg tok (med motivasjon fra mitt høyt elskede pels-monster) - jeg bruker kun drikkeflaske, ikke vannglass. Jeg slipper gå mye frem og tilbake til kjøkken for å fylle opp, siden flasken rommer mer enn glass, og jeg slipper at det plutselig står fire vannglass på bordet, fordi jeg har hentet nye glass i stedet for å fylle flaska. - Jeg bruker kun en kaffekopp. Når den er vasket og tas ut av oppvaskmaskinen, så setter jeg den med kaffetrakteren. Den settes aldri i skapet. Så nå har jeg ikke en vane for å gå i skapet hvis jeg skal ha kaffe. - Jeg kan ikke ha klesstativ i stua, siden pus anser det som klatrestativ. Så det står på badet, og dermed må jeg tømme og brette før jeg kan dusje. - Har satt (katte-trygge) planter på sjenken, det er ikke lengre plass til klær der. Så da må det inn på rommet. Prøv å søk opp ulike tips på pintrest, instagram og slikt (sikkert mye på tiktok, men der har jeg aldri vært). Søk etter ryddetips for ADHD. Mange av ryddetipsene for oss med ADHD handler om raske og effektive metoder, de er beregnet på "5 minutters konsentrasjonsevne", men vil nok også funke like bra på ME med "5 minutters energi". Angående oppvasken, mye kan gjøres mens man lager mat, og før man spiser. Men siden du har en flink ungdom i hus, hva med å gi h*n ansvar for nettopp oppvasken? Anonymkode: 60305...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden Ville bare si at jeg kjenner meg veldig igjen🧡 Jeg har prioritert hardt økonomisk og har mulighet til å ha vaskehjelp hver 14 dag. Det hjelper meg å holde rotet i sjakk ved at det må være strøkent før de kommer. Jeg prøver å rydde kjøkkenbenken hver kveld. Men husker det ikke alltid. Jeg har redusert mye på innhold i skuffer og skap og prøver å redusere antall ting. Jeg bruker youtube, søker på declutter and organizing og bruker videoen som en bodydouble. Jeg ser for meg at barna tar med noen hjem uventet for å få ryddemotivasjon. Og så øver jeg meg på å ha besøk selv om det er litt rotete, kjenner på ekstrem skam og har i perioder hatt angstlignende reaksjoner hvis jeg tror noen skal komme inn uventet. Siden jeg er fryktelig rotete, men kun har lyst på besøk når det er strøkent (og trives også best da!) så har jeg sjeldnere besøk enn jeg ønsker. Bruker derfor også å invitere på tidspunkt hvor jeg vet at jeg har mulighet til å bruke litt ekstra tid på å rydde, da er det større sjanse for at jeg faktisk får det gjort! Anonymkode: e2f19...d54
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden De mest effektive ryddetipsene som holder seg over mange år, går alltid ut på å nedskalere antall eiendeler (declutter). Anonymkode: 97379...c75
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): De mest effektive ryddetipsene som holder seg over mange år, går alltid ut på å nedskalere antall eiendeler (declutter). Anonymkode: 97379...c75 Så bra du forklarer for oss på engelsk 😂 Anonymkode: 3bcf4...541 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kom ned på kjøkkenet nå i dag tidlig. Oppvasken fra i går står fortsatt. Stuebordet er fult av brukte glass og tallerkner. Skoene i gangen flyter alle steder. Putene i sofaen ligger som bombet. Vasketøyet fra forrige uke ligger fortsatt (brettet) i bunker på skjenken i stuen… Blir så flau på egne vegne og skammer meg hvis noen kommer uanmeldt på døren. De fleste rundt meg tror nemlig jeg er ganske ryddig og ordentlig av meg, men sannheten er at jeg panikkrydder før besøk. Og det verste- jeg bryr meg egentlig ikke nevneverdig. Jeg elsker de dagene jeg tar meg sammen og faktisk får huset til å skinne. Men det er som om jeg lukker øyene fullstendig for rotet som kommer snikende igjen. Kan heller ikke skylle på mann og barn. Bor kun med en ungdom som faktisk er ganske flink til å holde orden. Hvordan kan jeg gå fra dette til å ha det jevnt ryddig? Min største utfordring er kanskje at jeg ikke føler jeg ser rotet før det har blitt skikkelig ille 🙈 Flere som har det sånn? Anonymkode: d7f42...71a Høres ut som hos meg,har jeg skrevet innlegg i søvne tenker jeg 🫨 Jeg har ikke noen komplett løsning men jeg bruker oppvaskmaskin til alt,også store ting. Bare putter det inn og kjører gjerne to på rad bare for å bli ferdig med det. Og så har jeg vaskeroboten som er gull,da er hvertfall gulvet i orden. Klær tar jeg når jeg ser tv eller drikker kaffe,men de ligger i baljer en stund(eller henger på stativ) før det blir lage i skap. Av og til syns jeg det er godt å ha en del av huset pent,feks at alle bordene er rydda og vaska. Da kan jeg putte det som står på bordet i en kurv for å få det vekk. Brannslukning ja,men da ser det finere ut. Og så må man bare senke kravene etter hva slags type man er,jeg innser at helt ryddig får jeg det aldri. Anonymkode: 03673...e34
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Jeg er også slik. Trives egentlig best når jeg har hele dager hvor jeg kan konsentrere meg om huset.... Etter jobb, lang reisevei, tur med hunden og å være med resten av familien, så blir det for mye for meg. Energien er der, men jeg får liksom ikke alltid til å begynne og er en skikkelig utsetter. Jeg er egentlig det på alt. Er over 50 år, og har slitt med dette hele livet. Det handler egentlig om å komme i gang, for når jeg først må, så er jeg vanvittig effektiv (bare å se meg hvis noen ringer og sier de kommer på besøke om 15 minutter 😅) - er slik på jobb også. Jobber best under press og utsetter alt jeg ikke må. Dette slår seg også ut på tid; står ikke opp før jeg MÅ, går ikke til bussen før jeg nesten må løpe, men rekker den alltid... Det blir mye stress av å leve slik. Jeg var på mitt beste da barna var små, og vi var nødt å ha rutiner. De årene var ikke dette noe problem, fordi jeg "var i gang hele tiden". Tror jeg har litt vaner med meg hjemmefra. Da jeg vokste opp, kunne min mor komme hjem med handleposer fra butikken, også satte hun bare posene på kjøkkengulvet fordi hun bare måtte ha en røyk før hun la på plass.... Ser jeg gjør akkurat det samme, bare at jeg ikke røyker. Jeg skal bare.... før jeg begynner på sette dem på plass, og ender med at det blir tyngre og tyngre å gjøre det på en måte... Nå tar jeg dette med litt humor da, men det er egentlig ganske slitsomt. Anonymkode: e8ee9...c45
Daisy-love Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden Om du har ME så er du nok veldig sliten på slutten av dagen 🩵 Sånn generelt kan det være lurt å ha en regel på at ting legges på plass etter bruk. Brukte glass skal på kjøkkenet når en er freidig med de. Det er lurt å ta en liten runde på kvelden og hive i oppvaskmaskinen/vaske opp, så det ikke får hope seg opp. Det kan være enkle regler som kun én kopp i bruk av gangen, om det ikke er naturlig med to. Samme med glass og tallerkener. Min personlige erfaring er at det er lite som skal til praktisk, men en må være bevisst og få inn rutinen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå