AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Hei, jeg har bodd med kjæresten min ( mann 31) i ett år og vi har kjøpt ett hus sammen som vi flytter inn i om noen uker. Samboeren min drikker ganske mye, noe som har vært en diskusjon lenge. Han drikker rundt 20 enheter i uken. Da for det meste i helgene men også noe i ukedagene. Jeg har selv hatt et problematisk forhold til mat hele mitt liv men har aldri vært mer en 10-20 kilo for mye. Har i de siste to månedene spist sunt og trent 5 dager i uken, som har ført til at jeg har gått ned nesten 10 kilo. Jeg har også pcos som gjør det vanskelig for meg å holde en normalvekt. I barndommen ble jeg mobbet av mine foreldre for at jeg var lubben på daglig basis, noe samboeren min vet. Når vi diskuterer alkoholinntaket hans og jeg sier at jeg syntes det er ubehagelig og at det går utover forholdet vårt kan han si at det er urettferdig at jeg kritiserer alkoholinntaket hans når jeg har ett dårlig forhold til mat. Og at alkohol er like skadelig som fedme. Han er veldig flink til å prate for seg, men jeg syntes dette er ekstremt toxic og skadelig å si. Ikke bare fordi det er to vidt forskjellige ting, men også fordi jeg syntes det er direkte stygt å si når han vet at jeg er usikker når det kommer til kroppen min og maten jeg spiser. Er dette noe som er rettferdig å sammenligne med? Han er en utrolig fin mann, og blir ikke ufin eller "drita" selv om han drikker 16 øl på en kveld. Men jeg har lyst til å leve ett liv hvor vi kan finne på andre hyggelige aktiviteter en øl og film. Noen andre som har erfaring med menn som har ett usunt forhold til alkohol? Og hvordan har dere navigere det? Anonymkode: 7953b...2fe 7
MizzVic Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden Han er alkoholiker. Rusmisbrukere er ikke egna for forhold i min verden. Hadde navigert det med å selge huset igjen, evt kjøpe han ut. Han kan ødelegge sitt eget liv. Du trenger ikke ødelegge ditt i tillegg. 15 2 3
ikkemittegetnavn Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden Han er en ekstremt velfungerende alkoholiker, med en toppstilling og stort sett godt humør. Føles ut som at det eneste problemet med alkoholforbruket hans er meg. Han mener også at det blir anderledes når vi flytter i hus, for da kan vi finne på andre ting en å drikke alkohol. Alle i omgangskretsen hans drikker like mye. Så vanskelig å få han til å forstå at det er skadelig. Han er virkelig verdens beste på så mange andre omeråder i livet. Huff, er ikke lett å falle for noen med slike problemer. 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden Nei, han er ingen utrolig fin mann! Han er alkoholiker, han manipulerer og psyker deg ned. Han har ikke et ønske om å bli rusfri! Ikke flytt sammen med ham - selg heller huset uten å flytte inn!!! IKKE bli gravid med ham!!! Du kan ikke "navigere" sammen med en rusmisbruker, du drukner sammen med dem om du ikke kommer deg unna. Anonymkode: d3675...2bf 8 2 7
Rødvinsfilosofen Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden Er det snakk om en stor mann som drikker 20 stk 33 CL bokser i uken? Tenker ikke at han nødvendigvis er alkoholiker, men synes det er ugreit at han sidestiller alkohol og overvekt. Er jo ikke akkurat uvanlig at de som sliter med alkohol ògså pådrar seg overvekt, får fettlever eller skrumplever. Å la være å drikke øl til fotballkamper f.eks burde være et lett offer for ham, hvis det betydde mye for deg. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Skrevet 13 timer siden ikkemittegetnavn skrev (2 minutter siden): Han er en ekstremt velfungerende alkoholiker, med en toppstilling og stort sett godt humør. Føles ut som at det eneste problemet med alkoholforbruket hans er meg. Han mener også at det blir anderledes når vi flytter i hus, for da kan vi finne på andre ting en å drikke alkohol. Alle i omgangskretsen hans drikker like mye. Så vanskelig å få han til å forstå at det er skadelig. Han er virkelig verdens beste på så mange andre omeråder i livet. Huff, er ikke lett å falle for noen med slike problemer. Nei, han er virkelig ikke verdens beste. Han viser deg sine virkelige sider, og det er en ekstremt manipulerende mann som fornekter egen alkoholikertilstand, og gaslighter deg og psyker deg ned. Han har rett i at det blir annerledes hvis dere flytter sammen - det vil bli mye VERRE! For da vil han ha taket på deg økonomisk og psykisk, og han får kontroll på deg. At han vanker i miljø hvor de drikker så mye viser også at sjansen for at han skal ønske å bli rusfri er lik null. Slutt å lure deg selv, denne mannen er hverken verdens beste eller veldig fin! Han er en alkoholiker som kommer til å ødelegge livet ditt om du flytter sammen med ham! Har du virkelig tenkt å gjøre dette? Han kommer ikke til å endre seg til det bedre. Han bare lover deg at "alt skal bli bedre bare dere flytter sammen" - men det er bare manipulasjonen hans, for han sier jo også at han ikke har et alkoholproblem, det eneste problemet han har med alkohol er det problemet du skaper for ham med å påpeke hans alkoholproblemer. Disse manipulative sidene ved ham vil bli mye verre hvis du flytter sammen med ham!!! Anonymkode: d3675...2bf 4 6
ikkemittegetnavn Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå): Er det snakk om en stor mann som drikker 20 stk 33 CL bokser i uken? Tenker ikke at han nødvendigvis er alkoholiker, men synes det er ugreit at han sidestiller alkohol og overvekt. Er jo ikke akkurat uvanlig at de som sliter med alkohol ògså pådrar seg overvekt, får fettlever eller skrumplever. Å la være å drikke øl til fotballkamper f.eks burde være et lett offer for ham, hvis det betydde mye for deg. Han er nok en liten utfordring med alkohol, men han sier at han kommer til å jobbe med å drikke mindre. Han har selv 20 kilo for mye. De drikker for eksempel øl under siste møte på fredagene på jobben hans. Som jeg syntes er helt greit, men det blir veldig store mengder i helgene. Og da reagerer jeg hvis han foreksempel da også drikker øl på mandagen. 20-30 halvlitere med øl i uken må da føre til alvorlig sykdom hvis det blir opprettholdt i mange år. Jeg har tenkt at jeg får prøve å stole på at han skjerper seg etterhvert også gi det ett år i og med at jeg må skatte på hussalget hvis jeg ikke har eid huset i mer en ett år. 2
ikkemittegetnavn Skrevet 13 timer siden #8 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, han er virkelig ikke verdens beste. Han viser deg sine virkelige sider, og det er en ekstremt manipulerende mann som fornekter egen alkoholikertilstand, og gaslighter deg og psyker deg ned. Han har rett i at det blir annerledes hvis dere flytter sammen - det vil bli mye VERRE! For da vil han ha taket på deg økonomisk og psykisk, og han får kontroll på deg. At han vanker i miljø hvor de drikker så mye viser også at sjansen for at han skal ønske å bli rusfri er lik null. Slutt å lure deg selv, denne mannen er hverken verdens beste eller veldig fin! Han er en alkoholiker som kommer til å ødelegge livet ditt om du flytter sammen med ham! Har du virkelig tenkt å gjøre dette? Han kommer ikke til å endre seg til det bedre. Han bare lover deg at "alt skal bli bedre bare dere flytter sammen" - men det er bare manipulasjonen hans, for han sier jo også at han ikke har et alkoholproblem, det eneste problemet han har med alkohol er det problemet du skaper for ham med å påpeke hans alkoholproblemer. Disse manipulative sidene ved ham vil bli mye verre hvis du flytter sammen med ham!!! Anonymkode: d3675...2bf Det er jeg som har stått for egenkapitalen på huset, så det er i grunn mitt hus som han eventuelt må kjøpe meg ut av. Eneste problemet er at jeg må skatte på salget av huset hvis jeg selger det før det har gått ett år. Jeg har på ingen måte tenkt å bli i forholdet hvis dette fortsatt er ett problem om ett år. Han er kun manipulativ rundt dette med alkohol og er ellers utrolig forståelsesfull og god å kommunisere med rundt andre ting. Kjedelig at alkohol og rusmidler kan gjøre mennesker så vondt at de er villige til å ødelegge relasjoner for å bevare denne trøsten alkohol ofte er for menn. 1 1
Tulling Skrevet 13 timer siden #9 Skrevet 13 timer siden ikkemittegetnavn skrev (4 minutter siden): Han er kun manipulativ rundt dette med alkohol og er ellers utrolig forståelsesfull og god å kommunisere med rundt andre ting. Kjedelig at alkohol og rusmidler kan gjøre mennesker så vondt at de er villige til å ødelegge relasjoner for å bevare denne trøsten alkohol ofte er for menn. Alkoholen styrer. Du sier han "kan bedre", men blir stygg når det gjelder alkoholen. What you see is what you get. Han må selv innse at det har blitt ett problem, det kan ta lang tid. Om det i det heletatt skjer. Han kommer aldri til å behandle deg "rettferdig" i diskusjon om alkohol. En alkoholiker sier og gjør hva som helst for å få fortsette i fred. Om det så betyr smugdrikking. Dette er utenfor din kontroll. De "gamle slitne" alkoholikerene man legger merke til, hadde vanlige liv i mange år, før det gikk så langt at de mista det de hadde og alkoholen tok helt overhånd. Er dette en reise du vil være med på de neste 20-30 årene fram til det faktisk går til helvete ? Mange "fungerende alkoholikere" i lederstillinger. Fyren er 31, ikke 21. Bare legg fra deg alle ideer om at du skal endre han, spesielt når han svarer med å behandle deg dårlig for å stoppe samtalen. 5 4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden ikkemittegetnavn skrev (16 minutter siden): Det er jeg som har stått for egenkapitalen på huset, så det er i grunn mitt hus som han eventuelt må kjøpe meg ut av. Eneste problemet er at jeg må skatte på salget av huset hvis jeg selger det før det har gått ett år. Jeg har på ingen måte tenkt å bli i forholdet hvis dette fortsatt er ett problem om ett år. Han er kun manipulativ rundt dette med alkohol og er ellers utrolig forståelsesfull og god å kommunisere med rundt andre ting. Kjedelig at alkohol og rusmidler kan gjøre mennesker så vondt at de er villige til å ødelegge relasjoner for å bevare denne trøsten alkohol ofte er for menn. Du er naiv. Kvinner har tenkt som deg i århundrer. Han lover at han skal drikke mindre. Hvis han likevel ikke holder det han lover, da skal du liksom flytte fra ham. Akkurat som alle de utallige kvinner før deg... som er blitt ødelagt av å velge alkoholikere. Akkurat som deg valgte de å stole på at alkoholikeren skulle slutte å drikke, eller "drikke mindre". Det vil ikke hjelpe at denne mannen "skal jobbe med å drikke mindre"! En alkoholiker vil aldri greie å få kontroll på alkoholforbruket sitt når han fortsetter å vanke i miljøer hvor det drikkes mye alkohol. Og nei, han er ikke bare manipulativ rundt dette med alkohol - disse manipulerende sidene han viser deg er en del av ham. Han er en manipulerende rusmisbruker. Det er grunner til at han drikker så mye at han er avhengig av alkohol, og før han går i terapi for å bearbeide årsakene til hans rusmisbruk, så vil han aldri bli rusfri. Enda kjedeligere enn at alkoholikere ødelegger relasjoner, så er det at de ødelegger de menneskene de påstår å være glade i. Og enda kjedeligere er det at kvinner som deg likevel helt bevisst faktisk velger å flytte sammen med en alkoholiker. Og det gjør du helt uten å stille noen som helst krav. Du burde som minste minimum stille som krav at han i morgen den dag bestiller seg legetime for å komme i behandling for sitt rusproblem, samtidig bør han umiddelbart begynne i AA, og han må slutte å delta på disse tilstelningene hvor det drikkes alkohol, og han må slutte å drikke alkohol. Å redusere er ikke nok for en som er så langt inn i rusmisbruket som denne mannen er! Å tape penger på hussalg nå er langt billigere enn å bo med ham et år og risikere å bli ødelagt for livet. For det er det dette dreier seg om. Sjansen for at han blir totalavholdsmann er lik null. Du er medavhengig som bare det! Og det triste er at du nå velger din egen ulykke... IKKE få barn med denne mannen! https://www.helsenorge.no/parorende/tilbud-for-parorende-rus/ Anonymkode: d3675...2bf 5 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden 20-30 øl som du vet om... pluss alle du ikke vet om. Har han drukket 12, vil han fortelle deg at det var 6, og dessuten så må man vel få lov til å ta seg en pils etter jobben, sant? Alkoholisme er en sykdom som trenger behandling. Du også har en lidelse som går på å ikke kunne avstå, så du skjønner nok litt av det. Nå har du vært "tørrlagt" i et par måneder, men du vet hvordan det er å ikke ha styring. 16 pils på en kveld, hver uke, er alkoholisme. Å ikke kunne si nei, eller å måtte drikke til man er under bordet er alkoholisme. Det en alkoholiker frykter mest er å bli fratatt alkoholen. Han er derfor villig til å si hva som helst, samme hvor sårende det er, for å få drikke i fred. Han vil bortforklare med hva som helst, og love endringer en gang i fremtiden for å forskyve trusselen om å måtte slutte. Pass deg, for nå når dere har etablert at du er problemet med hans drikking, så er det ikke lenge til du blir hovedgrunnen til drikkingen. Maset ditt blir en grunn, og dårlig stemning hjemme pga deg vil også "tvinge" han til å drikke. Og dette er ikke personlig heller, det er sykdommen som snakker, når han først har funnet en legitim grunn så kommer han til å tviholde på den. Og presser du for hardt så vil han begynne med å fremprovosere krangler for å få et påskudd til å gå ut å drikke på byen. Vil du ha et bevis på at han er alkoholiker, husk at en alkoholiker IKKE kan avstå. Insister på å endre planer en kveld når han har rigget seg til med sine øl, og se hva som skjer. Ingen i verden kan få han til å slutte før han ser selv at han har et problem. Hvis du klarer å dra han med deg til et samtalemøte, så vil han nikke og si seg enig, legge en slagplan og love å komme tilbake, for så å konstatere neste dag at disse folka er noen idioter og at det var bare tull å gå dit for han har jo ikke noe alkoholproblem. Tror ikke det er noen her som kan snakke deg fra dette forholdet når du allerede har kjøpt hus sammen med han vel vitende om hans problem. Men prøv i det minste å holde økonomien adskilt, ellers kan du få deg noen skikkelig stygge overraskelser. Anonymkode: ddaad...076 6 4
MizzVic Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden ikkemittegetnavn skrev (2 timer siden): Han mener også at det blir anderledes når vi flytter i hus, for da kan vi finne på andre ting en å drikke alkohol. Alle i omgangskretsen hans drikker mye. "Skal drikke mindre, bare ikke nå" Det blir ikke annerledes i huset. Alkoholen vil komme foran alt. Den kommer allerede foran deg. Du taper for en øl på en mandag liksom.. 7 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden Det har tatt meg 4 år etter forholdet å skjønne hvor destruktiv han var under overflaten for meg, han var sjarmerende, omtenksom og snill. Og drakk som din kjæreste. Og løy, manipulerte og jeg holdt på å forgå fordi han ikke hadde kapasitet til å vise meg omsorg mens jeg selv ble syk. Jeg dro nokså plutselig fra forholdet fordi det ikke var levelig for meg inne i det, men bearbeidelsen har tatt lang tid. Anonymkode: 227a7...6ec 1 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden ikkemittegetnavn skrev (6 timer siden): Han er nok en liten utfordring med alkohol, men han sier at han kommer til å jobbe med å drikke mindre. Han har selv 20 kilo for mye. De drikker for eksempel øl under siste møte på fredagene på jobben hans. Som jeg syntes er helt greit, men det blir veldig store mengder i helgene. Og da reagerer jeg hvis han foreksempel da også drikker øl på mandagen. 20-30 halvlitere med øl i uken må da føre til alvorlig sykdom hvis det blir opprettholdt i mange år. Jeg har tenkt at jeg får prøve å stole på at han skjerper seg etterhvert også gi det ett år i og med at jeg må skatte på hussalget hvis jeg ikke har eid huset i mer en ett år. Du må bare skatte av en eventuell gevinst, ikke sikkert det blir noen etter så kort tid. Det er ikke noe argument for å utsette seg for et år med en manipulerende mann med alkoholproblemer. Anonymkode: 5f951...bf2 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden Hadde jeg drukket 12 øl en fredagskveld hadde jeg vært så dritings at jeg ikke hadde vært i stand til å gå. At han drikker såpass mye uten å bli særlig påvirka eller full sier jo litt om hva slags toleranse han har opparbeidet seg. Planlegger dere barn? Anonymkode: 7e0eb...a74 4 4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden ikkemittegetnavn skrev (6 timer siden): Det er jeg som har stått for egenkapitalen på huset, så det er i grunn mitt hus som han eventuelt må kjøpe meg ut av. Eneste problemet er at jeg må skatte på salget av huset hvis jeg selger det før det har gått ett år. Jeg har på ingen måte tenkt å bli i forholdet hvis dette fortsatt er ett problem om ett år. Han er kun manipulativ rundt dette med alkohol og er ellers utrolig forståelsesfull og god å kommunisere med rundt andre ting. Kjedelig at alkohol og rusmidler kan gjøre mennesker så vondt at de er villige til å ødelegge relasjoner for å bevare denne trøsten alkohol ofte er for menn. Du må bare skatte av et evt. overskudd. Hvis dere nettopp har kjøpt er det kanskje ikke så realistisk at dere selger for mye mer? Anonymkode: 6255a...5e0 1 4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden Dump han! Han kommer til å drikke dere fra gård og grunn. Anonymkode: 63041...638 1 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden Det kan hende han klarer å kontrollere dette og at det går bra, men det kan også utvikle seg i feil retning. At han normaliserer og bagatelliserer drikkingen og hevder at det ikke er et problem, det er ikke noe godt tegn. Heller ikke bra at han angriper ditt forhold til mat for å forsvare sitt forhold til alkohol. Her innrømmer han på en måte at han har et problem med alkohol slik du har et problem med mat, og fordi du har ditt problem må han kunne ha sitt? Jeg aner her både fornektelse og innrømmelse av overdreven drikking fra hans side. Trolig vet han innerst inne at han drikker for mye, men vil ikke, eller klarer ikke å gjøre noe med det. Jeg reagerer også på at det er vanlig at de drikker på jobben hans i arbeidstiden. I mitt hode hører ikke alkohol og jobb sammen og en slik arbeidsplass skaper lett et drikkepress som kan gjøre det vanskelig å begrense alkoholbruken for de som har et problematisk forhold til alkohol. Vet at mange praktiserer "fredagspils", men da som et sosialt arrangement etter arbeidstid, og ikke i arbeidstiden på kontoret. Det at han påvirkes lite av alkoholen kan tyde på at han har drukket mye over lang tid og opparbeidet seg toleranse. Jeg har et familiemedlem som har slitt med alkohol lenge. Det ble alvorlig etter hvert og han drakk seg fra tre samboere, barn, jobb, hus og penger. Han klarte å skjule det for de fleste i mange år, men til slutt gikk det helt galt og han lot seg legge inn til rusbehandling. Da han møtte der hadde han etter det han selv sier ikke drukket siden dagen før og følte seg helt edru, men da de tok rutinemessig blodprøve ved ankomst hadde han en promille på 3. Det sier mye om opparbeidet toleranse og trolig uendelig mange tilfeller av fyllekjøring med bil gjennom årene, hvor han selv har trodd han var edru. Det går bedre med ham nå, men han har fortsatt en lang kamp foran seg for å komme seg på beina og en evig kamp for å holde seg rusfri. Det er en god start for deg, ts, å ta litt tak i det som du ser som et problem, slik du gjør nå. Jeg tror ikke at det å hakke på ham for drikkingen hans er noen løsning, fordi du får det bare i retur slik du har erfart. Jeg tror du skal unngå å være en "muliggjører". Det kan i praksis bety å finne på ting dere kan gjøre sammen hvor alkohol ikke passer inn, og å la være å ha alkohol i huset. I hvert fall skal ikke du kjøpe alkohol til ham fordi det kan tolkes som en aksept for at han drikker. En annen ting er at dere heller kan gå tur, på kino eller annet i stedet for å gå på byen og drikke. Forsøk å gjøre ham opptatt med alkoholfrie aktiviteter. Hvis dere bor et sted med nær og enkel tilgang til barer og utsalgssteder for alkohol, bør dere vurdere å flytte et sted hvor det ikke er så enkelt. Gjerne et sted hvor man er avhengig av bil for å komme noe sted slik at man må holde seg rusfri for å kunne komme noe sted. Alkohol koster også mye penger, så kanskje det kan være en motivasjon til å drikke mindre at dere finner noe dere ønsker å spare til, og at det aller meste som nå går til alkohol i stedet går til sparing. Kanskje en stor reiseopplevelse dere har lyst til å gjøre sammen. Lykke til! Anonymkode: d9d0c...ff6
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden 16 øl på en kveld? Og du har kjøpt hus med ham? Dette er en alkoholiker. Ikke en som bare drikker mye. Du bør snakke med noen om dette. Å leve med en alkoholiker er krevende. Det kan ikke sammenlignes med å ha et komplisert forhold til mat. Anonymkode: def87...689 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden https://avogtil.no/drikkestatus/ Ta denne testen og se resultat. Me ville også fått han til å gå til fastlege og ta en generelle blodprøver for å sjekker status på organer som kan skades av høyt inntak av alkohol. Anonymkode: fde03...aeb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå