Bacteria Skrevet tirsdag kl. 21:13 #21 Skrevet tirsdag kl. 21:13 (endret) Lolleren skrev (1 time siden): Selvsagt er det et folkemord når et folk blir utslettet og forsøkt fordrevet i fra sine hjem. Jeg har alltid vært motstander av Hamas, jeg ser på dem som en terroristorganisasjon som skyver uskyldige barn foran seg i skuddlinjen, men hvem står bak den skuddlinjen? Er det Hamas eller er det IDF? Hvem av dem trykker på avtrekkeren? Hvem detonerer bombene? Men det er lett å forstå hvorfor palestinerne tror på Hamas, fordi de er de eneste som de tror beskytter dem. De tror Hamas er deres eneste håp, samt at; 40 % av befolkningen består av barn under 15 år, I løpet av det første året med krig mellom Israel og Hamas har levealderen på Gazastripen falt fra 75,5 år til 40,5 år, ifølge det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet. Dette har skjedd de første 12 månedene, i perioden oktober 2023 til september 2024. edit: du glemte å skrive sionister i st for jøder. Det er interessant når maskene faller, men særlig vakkert er det ikke. Sionisme er en form for jødisk nasjonalisme, som hevder at det jødiske folk utgjør en etnisk/nasjonal gruppe med rett til hele eller deler av det historiske landskapet Palestina med hovedvekt på Jerusalem, definert som Israels land Ikke alle er sionister i og med at sionister er nasjonalister, altså det samme som høyreekstremistene her hos oss. mao ikke en særlig hyggelig forsamling. De fleste er sekulær jøde som da vil si at de er som ateister å regne. Om du tar deg et søk rundt om kring på det store internett, ja selv i hovedinnlegget, vil du ser en drøss med informasjons artikler, forsknings artikler, og læringsmateriell til VGS og andre studier, nyhetssendinger osb. som bruker betegnelsen jøde. Så nei ingen maske som har falt her, men det gjorde absolutt din, @Bacteria ikke vakkert det heller, så hvorfor ilegge meg personlige meninger når du ikke gjør dette med @BareMay Er selvsagt for fredsforslaget. Siden man må si sånt for å ikke bli ilagt meninger man ikke har! Oi, mye kunnskapshull her men vil ta tak i en ting, nemlig det med sionister. Vet ikke om jeg forsto riktig, men det ser ut som du mener at sionistiske jøder (som du beskriver som en høyreekstrem gruppe) står i motsetning til de andre, som er sekulære/ateister. For det første, google etnoreligion så blir du kanskje litt mindre forvirret, For det andre: De fleste jøder/israelere er sionister. Mange arabiske israelere også. Og mange i verden som ikke er jøder. Jeg er sionist. Vebjørn Selbekk er sionist. Jonas Gahr Støre er sionist. Det betyr oppfatningen av at det jødiske folk har rett på et hjemland i sitt historiske opprinnelsesområde. Opprinnelig var ikke grenser en del av denne ideologien. Du har rett i at Jerusalem har en særstilling, det er ikke for ingenting at jøder i diaspora har ønsket hverandre god påske med hilsenen ««Neste år i Jerusalem» i 2000 år. Å påstå at sionisme er en ond, høyreekstrem ideologi er like meningsløst som å påstå at det at jeg feirer 17.mai og syns at nordmenn skal ha sjølråderett i Norge er høyreekstremt. Du putter med dette veldig mange mennesker på verdensbasis opp i den høyreekstreme sekken, Gahr Støre og det store flertallet av jøder i verden inkludert. Jeg ser du har brukt Wikipedia-definisjonen av sionisme. Da skal du være oppmerksom på at mange poster på nettstedet har vært under heftig revidering fra aktivister ila de siste to åra. Til en sånn grad at tom grunnleggeren av nettstedet har reagert, og med det resultat at Wikipedia nå er tilnærmet ubrukelig som kilde i midtøsten-konflikten. Anbefaler også denne: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEWggO/da-sionisme-ble-nazisme Sitat fra artikkelen: «Fordreiningen av sionismens egentlige innhold er en av etterkrigstidens mest effektive og ondskapsfulle propagandakampanjer,» Endret tirsdag kl. 21:29 av Bacteria 4 1
Bacteria Skrevet tirsdag kl. 23:09 #22 Skrevet tirsdag kl. 23:09 Israel er den smått geniale, men litt rare ungensi klassen og har derfor blitt mobbeoffer. Dette har pågått så lenge jeg kan huske. Det har blitt hylt folkemord siden lenge før hendelsene i 2023. Derfor har ropene nå begrenset effekt, selv om det nå skulle vise seg at det faktisk er folkemord på palestinerne. Slik blir det når man roper ulv ulv. Den overdrevne og rutinemessige fordømmelsen i alle de år, ikke minst fra UN, har backfiret. 1
Lolleren Skrevet tirsdag kl. 23:48 #23 Skrevet tirsdag kl. 23:48 BareMay skrev (2 timer siden): "Å riste av" jødene? Og når det står "global" foran da? Som å skyte jøder i Manchester bl.a? Hvorfor trenger norske barnehagebarn politibeskyttelse i Norge og rundt i Europa? Hvem er det de undertrykker? I Danmark ble åtte år gamle gutter nektet å spille fotball for en stund siden. Hvorfor? Hvorfor trenger norske jøder beskyttelse når de samles? Synagogen i Oslo og Trondheim må voktes? Hvorfor skal jøder i Norge være nødt til å undertrykke hvem de er? Hvorfor er det greit med alt hatet mot jøder i kommentarfelt? Ikke nytter det rapportere det heller.. Det er noe helt annet. Jeg er pasifist i hele min kropp og mitt hjerte, jeg tror på konstruktive samtaler i konflikter, ikke våpen. La meg si det slik, jeg har alltid håpt på at historien ikke skal gjenta seg, samme hvem som gjentar den. Håpt at vi skulle ha lært. Det har vi altså ikke Ja du kan godt spørre hvorfor. Det har jeg også gjort, ingen skal føle seg utrygg verken i Norge eller andre plasser i verden. Ingen skal undertrykkes det er forhistoriens spøkelse. Men slik er det når vi har forskjellige religioner, så jeg vil påstå at dette er grunnen, religion i alle former. Religion nører hat, da mener jeg ikke alle religiøse og troende men de som er ekstreme. Ekstreme høyre og venstre, motpoler der de har kjempet i årtusener og tror de gjør noe rett og viktig for guden sin ved å drepe andre eller alle som ikke har samme mening som dem. 2
Jdz Skrevet onsdag kl. 01:04 #24 Skrevet onsdag kl. 01:04 Merket meg at det var en stor markering her i dag, men hadde på ingen måte inntrykk av at det var en feiring av folkemord. Som ved de fleste støttemarkeringer for Palestina var en stor del av de fremmøtte også jøder. Både IJV og andre som jobber for menneskerettigheter og en rettferdig fred mellom Israel og Palestina. Mener du virkelig at de egentlig feirer terror og drap mot sit eget folk? 2 1
Motstrømmen Skrevet onsdag kl. 07:43 #25 Skrevet onsdag kl. 07:43 Bacteria skrev (15 timer siden): Ja, enig i at menneskeverd er viktig på begge sider, men voldtekter og kaldblodige drap? Og tortur…brenning av folk. Palestinerne mistet mye sympati fra meg den dagen, og tror ikke historieskrivingen er så rett fram som du skisserer heller. Når man ser på historien, handler ikke konflikten først og fremst om 7. oktober, men om 75 år med okkupasjon, fordrivelse og blokade som har skapt en desperat situasjon der sivile rammes uansett hvem som har makten. Det går an å fordømme Hamas’ handlinger, samtidig som man også anerkjenner det palestinske folkets rett til frihet, verdighet og liv uten kollektiv avstraffelse. Historien er absolutt komplisert, men mye av dokumentasjonen – fra FN, menneskerettighetsorganisasjoner og historikere – viser at lidelsen på palestinsk side ikke begynte med Hamas, og heller ikke forsvinner om Hamas forsvinner. 1
BareMay Skrevet onsdag kl. 08:11 Forfatter #26 Skrevet onsdag kl. 08:11 Jdz skrev (7 timer siden): Merket meg at det var en stor markering her i dag, men hadde på ingen måte inntrykk av at det var en feiring av folkemord. Som ved de fleste støttemarkeringer for Palestina var en stor del av de fremmøtte også jøder. Både IJV og andre som jobber for menneskerettigheter og en rettferdig fred mellom Israel og Palestina. Mener du virkelig at de egentlig feirer terror og drap mot sit eget folk? Med all respekt. Hadde det vært noe empati i Palestinakomiteen så kunne de valgte en annen dag enn 7 oktober. At disse skal breie seg ut utenfor Stortinget akkurat denne dagen er mildt sagt avskyelig. Og hva med de avskyelige flaggene med "intefada-revulusjon" på? 2 5
BareMay Skrevet onsdag kl. 08:22 Forfatter #27 Skrevet onsdag kl. 08:22 Lolleren skrev (8 timer siden): Det er noe helt annet. Jeg er pasifist i hele min kropp og mitt hjerte, jeg tror på konstruktive samtaler i konflikter, ikke våpen. La meg si det slik, jeg har alltid håpt på at historien ikke skal gjenta seg, samme hvem som gjentar den. Håpt at vi skulle ha lært. Det har vi altså ikke Ja du kan godt spørre hvorfor. Det har jeg også gjort, ingen skal føle seg utrygg verken i Norge eller andre plasser i verden. Ingen skal undertrykkes det er forhistoriens spøkelse. Men slik er det når vi har forskjellige religioner, så jeg vil påstå at dette er grunnen, religion i alle former. Religion nører hat, da mener jeg ikke alle religiøse og troende men de som er ekstreme. Ekstreme høyre og venstre, motpoler der de har kjempet i årtusener og tror de gjør noe rett og viktig for guden sin ved å drepe andre eller alle som ikke har samme mening som dem. Enig i dette med religion. Men det er de to misjonerende religionene som er de store synderne. Og spesielt den som dreper for fote alle de som ikke trur det samme som de. Det samme skjer i Nigeria akkurat nå. I norske medier er det så vidt nevnt og da blir det beskrevet som "konflikt mellom forskjellige grupper". Sannheten er at det er en gruppe som dreper den andre og bruker samme slagord som Hamas brukte under massakren i Israel og andre steder. 2 1
Bacteria Skrevet onsdag kl. 17:35 #28 Skrevet onsdag kl. 17:35 BareMay skrev (9 timer siden): Enig i dette med religion. Men det er de to misjonerende religionene som er de store synderne. Og spesielt den som dreper for fote alle de som ikke trur det samme som de. Det samme skjer i Nigeria akkurat nå. I norske medier er det så vidt nevnt og da blir det beskrevet som "konflikt mellom forskjellige grupper". Sannheten er at det er en gruppe som dreper den andre og bruker samme slagord som Hamas brukte under massakren i Israel og andre steder. Så en på tiltok i dag som faktisk hadde begynt å lure på om besettelsen folk har av Palestina er en dekkoperasjon for at utryddelsen av kristne i Afrika kan gå sin skjeve gang. Ila av fjoråret ble 500 000 kristne drept for sin tro i Nigeria. 1 1
BareMay Skrevet onsdag kl. 17:56 Forfatter #29 Skrevet onsdag kl. 17:56 Bacteria skrev (20 minutter siden): Så en på tiltok i dag som faktisk hadde begynt å lure på om besettelsen folk har av Palestina er en dekkoperasjon for at utryddelsen av kristne i Afrika kan gå sin skjeve gang. Ila av fjoråret ble 500 000 kristne drept for sin tro i Nigeria. Kan du sende meg den linken?
Tiuren Skrevet onsdag kl. 21:16 #30 Skrevet onsdag kl. 21:16 Bacteria skrev (22 timer siden): Israel er den smått geniale, men litt rare ungensi klassen og har derfor blitt mobbeoffer. Dette har pågått så lenge jeg kan huske. Det har blitt hylt folkemord siden lenge før hendelsene i 2023. Derfor har ropene nå begrenset effekt, selv om det nå skulle vise seg at det faktisk er folkemord på palestinerne. Slik blir det når man roper ulv ulv. Den overdrevne og rutinemessige fordømmelsen i alle de år, ikke minst fra UN, har backfiret. Det er faktisk ganske fascinerende (men litt morbid, og ikke uten litt skam) å se at det som var "verdens største fengsel, der Palistinere ble holdt innesperret og ydmyket" nå fremstilles som himmelriket der småjenter bare smilte i rosa kjoler og alle var glade og hadde mer en nok av alt de kunne ønske seg. 2 2
Gregarious Skrevet onsdag kl. 21:46 #31 Skrevet onsdag kl. 21:46 Skal man bevare troen på det gode i mennesket, må man våge å kalle både Hamas og IDF for fiender av menneskeheten. Begge sider i konflikten har for lengst mistet sin moralske rett til å handle på egen hånd. Om det var mulig, burde hele regionen avvæpnes og settes under internasjonale fredsbevarende styrker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå