AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:07 #1 Skrevet mandag kl. 19:07 Etter to voldtekter er det vanskelig for meg. Sist jeg tok det var også min første gang.. Jeg fikk en så sterk reaksjon at legen spurte om jeg harre vært utsatt for overgrep før. Turte ikke den gangen si ja. Men jeg har klart å åpne meg om det med psykolog tidligere, men ble dessverre ikke jobbet med. Nå er jeg i samme situasjon. Jeg har fått innkallelse til livmorhalsprøve, og jeg utsetter og utsetter. Jeg klarer så vidt tanken på det. Jeg har fått tilbud om å ta hjemmetest, men jeg klarer ikke å ta noe som helst inni der uten at jeg føler meg sykt ekkel, og det kommer for mye reaksjoner. Har noen erfaring med lignende opplevelser? Hva var deres løsning? Anonymkode: a0c8a...69e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:16 #2 Skrevet mandag kl. 19:16 Det er bedre å sjekke nå, enn få påvist kreft senere, da blir undersøkelsene mye verre om du vil prøve å overleve. Ikke la de som forgrep seg på deg gjøre deg fysisk syk i tillegg. Anonymkode: d4f48...816 3 1
mommyaka Skrevet mandag kl. 19:17 #3 Skrevet mandag kl. 19:17 Huff:( men har du mulighet å snakke med legen om dette? Vil tro at du kanskje kan få en annen gynekolog som kan hjelpe deg igjennom dette. De fleste vil jo bare "gjøre" som normalt om de ikke vet noe annet. Ring til legen din og fortell om det du skriver, og spør om du kanskje kan få en annen gynekolog Iallefall om du går en slik undersøkelse på legekontoret..ofte føler jeg de er mer kjappe inn og ut på kaldt og sterile rom. Da synes jeg gynekolog et bedfe
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:19 #4 Skrevet mandag kl. 19:19 Jeg fikk beroligende og følte da en likegyldighet som gjorde at det gikk veldig greit. Anonymkode: 68802...97e 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:44 #5 Skrevet mandag kl. 19:44 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er bedre å sjekke nå, enn få påvist kreft senere, da blir undersøkelsene mye verre om du vil prøve å overleve. Ikke la de som forgrep seg på deg gjøre deg fysisk syk i tillegg. Anonymkode: d4f48...816 Den siste kunne du spart deg. Anonymkode: f6d39...7c5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:48 #6 Skrevet mandag kl. 19:48 Til ts. jeg har fått undersøkelser i narkose på grunn av sterke reaksjoner. Men da må du fortelle. ❤️ Jeg er også redd de kommer til å nekte meg det nå som den jævla selvtester er kommet. Jeg har endometriose og kunne trenge ultralyd iblant for å sjekke at jeg for eksempel ikke har nye cyster. Har smerter, men det er vanskelig å se ved undersøkelse på magen som er vanskelig nok. Anonymkode: f6d39...7c5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:27 #7 Skrevet mandag kl. 20:27 Det hjalp å gå til noen flere ganger. Da kunne jeg betale for tiden som trengtes. Første gang tok jeg ikke engang en prøve. Andre gang klarte jeg det med at hun var overtydelig på alt hun gjorde. Sa tydelig at jeg kunne si stopp. Når enn. Jeg hadde kontroll. Så da følte jeg meg rolig nok til å gjennomføre. Kommer aldri til å bli noe jeg syns er ok, men det er sjelden og det har en viktighet ved seg. Så tar man seg tid til å bearbeide det etterpå. Anonymkode: 633e7...cb2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:07 #8 Skrevet mandag kl. 21:07 HPV hjemmetest, hvis den er negativ trenger du ikke ta livmorhalsprøve. Anonymkode: 9a3f6...323 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:42 #9 Skrevet tirsdag kl. 05:42 Løsningen for meg ble narkose. Anonymkode: b6113...fff
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:52 #10 Skrevet tirsdag kl. 05:52 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Etter to voldtekter er det vanskelig for meg. Sist jeg tok det var også min første gang.. Jeg fikk en så sterk reaksjon at legen spurte om jeg harre vært utsatt for overgrep før. Turte ikke den gangen si ja. Men jeg har klart å åpne meg om det med psykolog tidligere, men ble dessverre ikke jobbet med. Nå er jeg i samme situasjon. Jeg har fått innkallelse til livmorhalsprøve, og jeg utsetter og utsetter. Jeg klarer så vidt tanken på det. Jeg har fått tilbud om å ta hjemmetest, men jeg klarer ikke å ta noe som helst inni der uten at jeg føler meg sykt ekkel, og det kommer for mye reaksjoner. Har noen erfaring med lignende opplevelser? Hva var deres løsning? Anonymkode: a0c8a...69e Jeg har vulvodoni og ganske kraftig vaginisme og har slitt med å gjennomføre slike undersøkelser og selv hjemmetest var vanskelig. Jeg ble henvist til å ta undersøkelsen i narkose. Tror du det kunne gått bra for deg?❤️ Anonymkode: 774f7...b98
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:56 #11 Skrevet tirsdag kl. 05:56 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er bedre å sjekke nå, enn få påvist kreft senere, da blir undersøkelsene mye verre om du vil prøve å overleve. Ikke la de som forgrep seg på deg gjøre deg fysisk syk i tillegg. Anonymkode: d4f48...816 Nå vet ikke jeg om det er likt for TS, men for meg med vaginisme var det å få undersøkt helt umulig. Med en gang gynekologen forsøkte å åpne opp og ta inn spekelet spant alle muskler seg og jeg fikk panikk. Det er en ganske automatisk reaksjon og er ikke noe jeg bare kan skru av. Ja, det er en viktig undersøkelse som heldigvis kan gjøres i narkose. Det gjorde at jeg kunne få gjort undersøkelsen. Anonymkode: 774f7...b98
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:08 #12 Skrevet tirsdag kl. 12:08 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Etter to voldtekter er det vanskelig for meg. Sist jeg tok det var også min første gang.. Jeg fikk en så sterk reaksjon at legen spurte om jeg harre vært utsatt for overgrep før. Turte ikke den gangen si ja. Men jeg har klart å åpne meg om det med psykolog tidligere, men ble dessverre ikke jobbet med. Nå er jeg i samme situasjon. Jeg har fått innkallelse til livmorhalsprøve, og jeg utsetter og utsetter. Jeg klarer så vidt tanken på det. Jeg har fått tilbud om å ta hjemmetest, men jeg klarer ikke å ta noe som helst inni der uten at jeg føler meg sykt ekkel, og det kommer for mye reaksjoner. Har noen erfaring med lignende opplevelser? Hva var deres løsning? Anonymkode: a0c8a...69e Anbefaler deg å se om du får gå til en dame (lengre ventetid ofte), fortell at hun må være forsiktig pga tidligere voldtekt(om du vil dele det, evt si at hun må være veldig forsiktig pga traumer), og bruke det minste spekelet! Det er mindre enn hos legen. Viktig å teste deg, men forstår deg godt. Har det på samme måten og opplevd det samme. Er du ikke klar for det så prøv hjemmetest men de er ikke like sikker. Anonymkode: eeda1...63f
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Anbefaler deg å se om du får gå til en dame (lengre ventetid ofte), fortell at hun må være forsiktig pga tidligere voldtekt(om du vil dele det, evt si at hun må være veldig forsiktig pga traumer), og bruke det minste spekelet! Det er mindre enn hos legen. Viktig å teste deg, men forstår deg godt. Har det på samme måten og opplevd det samme. Er du ikke klar for det så prøv hjemmetest men de er ikke like sikker. Anonymkode: eeda1...63f Hjalp det? jeg synes damer ofte er kaldere. Har hatt flere kvinnelige leger , og har alltid endt med søvnproblemer og angst etter gynekologundersøkerlser ,men det toppet seg når Var hos en kvinnelig gynekolog som gjorde om traumer til personlighetsforstyrrelser. I journalen. Mente det ikke hadde skjedd. Jeg tok med utskrift av rettsaken og dommen fra Oslo tinghus som bevis , helt sirkus egentlig og det ble en stor påkjenning , noe vil man jo legge bak seg. Nå er journalen riktig og jeg får undersøkelsene i narkose. Anonymkode: b6113...fff
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden Tenker dette er en god anledning til å starte med å fortelle legen din hva du sliter med, og hvor mye det plager deg ❤️ Så finner dere nok en løsning sammen etter hvert? Det viktigste nå er vel å få åpnet deg så du kan få hjelp med å bearbeide traumet. Joda, celleprøver er også viktige, men alt til sin tid. Også skal du ha ros for å faktisk gå inn i det og tenke på hvordan du skal klare å gjennomføre, og ikke bare skyver det bort. Anonymkode: 299b3...191
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden Jeg er i samme situasjon, får beroligende av fastlege, går til den samme gynekologen hver gang (kvinne, privat så det koster skjorta, men det er det verdt) som er informert om problemet. Hun sier aldri "men det er jo bare å puste og slappe av", er veldig lett på hånden og jeg får ta det i mitt tempo (personlig synes jeg det er best om det går så kjapt som mulig). Gir meg selv en skikkelig premie i etterkant. Det er så leit at du (og jeg og flere andre) har problemer med dette grunnet noe som overhodet ikke var vår egen skyld! Jeg sliter for øvrig også med disse hjemmetestene. Anonymkode: 1daaf...2f4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Skrevet 15 timer siden Gå til gynekolog! Helt annet type utstyr pg kompetanse. Men som en her har kommentert får du negativt på hpv og har samme partner trenger du vel ikke å sjekke før etter 5år er gått. Anonymkode: eb048...d03
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #17 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 21.44): Den siste kunne du spart deg. Anonymkode: f6d39...7c5 Hun har et poeng. Hun har blitt voldtatt av menn med seksuell risikoatferd, gudene vet hva de har vært borti før. Ts, du kan få angstdempende medisiner til for å gjennomføre undersøkelsen, du kan ha med en venninne og om du ønsker det. Viktigste er at du klarer å få det gjort. Gå til en gynekolog, de gjør det raskere og mindre smertefullt. Fastlegen kan sende en henvisning med litt historikk og så tar du det derfar. Anonymkode: 39149...f3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå