Tauriela Skrevet mandag kl. 18:37 #1 Skrevet mandag kl. 18:37 Barnet mitt i 5. Klasse har i lange perioder daglig hodepine og kvalme. Hun mister matlyst og blir slapp. Hodepinen sitter ofte foran i pannen. Dette har vedvart i 2 år, av og på. Vi har vært hos lege én gang, men følte vel ikke helt vi ble tatt på alvor der, ble ikke tatt blodprøver engang. Har også vært hos optiker og kiropraktor med henne. Vært inne på om det er stress og bekymringer som gjør det, men hun sier selv at det ikke er det. Hjelp, hvor skal vi i det hele tatt søke hjelp for dette problemet? Og hva kan det være.. et barn skal jo ikke gå å ha hodepine over lang tid. 1
Sinsiew Skrevet mandag kl. 18:41 #2 Skrevet mandag kl. 18:41 Det kan være migrene. Dra til legen igjen. 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:41 #4 Skrevet mandag kl. 18:41 Dette har ikke blitt sjekket med bilder? Altså MR eller CT? Hadde gått privat, Anonymkode: 033c3...e15 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:45 #5 Skrevet mandag kl. 18:45 Bruker hun briller? Anonymkode: 41e54...d01
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:45 #6 Skrevet mandag kl. 18:45 Start med å skrive logg i minst tre måneder. Det kommer legen uansett til å be om. Det finnes en app utviklet av det norske helsevesenet. Jeg foretrekker å skrive for hånd, men det må man kjenne på selv. Skriv ned alle plager og symptomer, samt hvordan søvnen var, hva hun spiser og drikker, om hun gjør noen spesielle aktiviteter (f.eks. trening, mye skjermtid, VR-briller), om humøret er endret, og evt. hvor i syklus hun er. Prøv å legge merke til om det er noen typiske steder eller tidspunkt på dagen eller uka hun oftere får hodepine. F.eks. Når klassen har kunst og håndverk, eller etter trening, eller hjemme hos Silje som har katt. Ikke sikkert dere kan finne noen, men det er verdt å tenke gjennom. Alt dere kan svare nei på under utredningen er også av verdi. Anonymkode: 9bf70...71c 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:50 #7 Skrevet mandag kl. 18:50 Sinsiew skrev (5 minutter siden): Det kan være migrene. Dra til legen igjen. Migrene smerter er som oftest ensidig og har også oftest flere medfølgende tilleggssymptomer enn nevnt i hi så jeg vil ikke hatt migrene som første mistanke. Anonymkode: a6c79...093
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:51 #8 Skrevet mandag kl. 18:51 Dette minner om migrene. Anonymkode: 598ad...58a
Tauriela Skrevet mandag kl. 18:52 Forfatter #9 Skrevet mandag kl. 18:52 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bruker hun briller? Anonymkode: 41e54...d01 Hun har lesebriller med -0.25, men hun bruker dem sjelden. Optiker sa det er usannsynlig at det bare er synet som er årsak til hodepinen så lenge hun har så lite styrke
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:52 #10 Skrevet mandag kl. 18:52 Dere må skrive en hodepinedagbok, og den må dere ta med til fastlegen. Anonymkode: 16dc9...bc2 1
Tauriela Skrevet mandag kl. 18:52 Forfatter #11 Skrevet mandag kl. 18:52 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette minner om migrene. Anonymkode: 598ad...58a Men sitter ikke migrenehodepine på siden av hodet?
Tauriela Skrevet mandag kl. 18:53 Forfatter #12 Skrevet mandag kl. 18:53 visp skrev (12 minutter siden): Drikkes det nok vann? Vi maser og maser, men hun drikker nok litt lite
Vaskeklut1 Skrevet mandag kl. 18:54 #13 Skrevet mandag kl. 18:54 Et barn i min familie slet mye med det samme, og han fikk påvist cøliaki. Hodepiner som dette kan være et symptom på det. Uansett er det viktigste å komme til en lege som tar dere på alvor, og faktisk vil bruke tid på å finne ut av det. Jeg hadde absolutt vurdert å gå privat. 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:54 #14 Skrevet mandag kl. 18:54 Tauriela skrev (Akkurat nå): Men sitter ikke migrenehodepine på siden av hodet? Den kan være forskjellige steder. Om du bor i nærheten av Oslo, så vil jeg anbefalte barnelegesenteret på Volvat, Majorstuen. Anonymkode: 02448...57b 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:00 #15 Skrevet mandag kl. 19:00 Tauriela skrev (21 minutter siden): Og hva kan det være.. et barn skal jo ikke gå å ha hodepine over lang tid. Det er veldig vanlig at barn har hodepine uten at det finnes noen entydig forklaring eller behov for behandling. En detaljert hodepinedagbok kan gi hint. Det er også noe dere må gjennom dersom det skal utredes. Anonymkode: 25be1...3db 1
Tauriela Skrevet mandag kl. 19:11 Forfatter #16 Skrevet mandag kl. 19:11 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er veldig vanlig at barn har hodepine uten at det finnes noen entydig forklaring eller behov for behandling. En detaljert hodepinedagbok kan gi hint. Det er også noe dere må gjennom dersom det skal utredes. Anonymkode: 25be1...3db Men er det vanlig å ha det over flere år på en sånn måte at det påvirker skolehverdag, trening og alt? Syns ikke det høres helt greit ut å ha det sånn jeg da🙈 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:12 #17 Skrevet mandag kl. 19:12 Tauriela skrev (Akkurat nå): Men er det vanlig å ha det over flere år på en sånn måte at det påvirker skolehverdag, trening og alt? Syns ikke det høres helt greit ut å ha det sånn jeg da🙈 om det har vært så plagsomt, så må jeg si det er ufattelig tafatt av deg som forelder å ikke få det sjekket skikkelig ut mer enn en gang hos legen. Anonymkode: 02448...57b 3 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:13 #18 Skrevet mandag kl. 19:13 Du bør høre denne episoden her Anonymkode: 9cee3...8be 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:13 #19 Skrevet mandag kl. 19:13 Tauriela skrev (13 minutter siden): Hun har lesebriller med -0.25, men hun bruker dem sjelden. Optiker sa det er usannsynlig at det bare er synet som er årsak til hodepinen så lenge hun har så lite styrke Helt feil påstand av optikeren, selv en så liten styrke kan ha mye å si. Jeg slet veldig med hodepine som barn, det ble føyset vekk av mine foreldre som alt mulig i gaten drikk mer, sov mer, gå ut og få luft, du blir firkantet i øynene av å se på tv ect. Da jeg begynte på ungdomsskolen var det heldigvis en vettug lærer som ba mine foreldre ta meg med til optiker, så gjort, og jeg hadde - 0.25 på ett øye og -0,5 på det andre. Fikk briller, primært bare til lesing, men jeg brukte dem etterhvert hele tiden fordi det var fantastisk å faktisk kunne se skikkelig. Hodepinen forsvant etter noen uker når synet var tilvent brillene. Det er slitsomt å ha lyne som hele tiden forsøker å kompensere for dårlig syn, selv om det ikke er massiv forskjell fra. normalen. Få datteren din til å faktisk bruke brillene sine, det kan utgjøre hele forskjellen. Anonymkode: 40d2c...465 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:13 #20 Skrevet mandag kl. 19:13 Tauriela skrev (19 minutter siden): Men sitter ikke migrenehodepine på siden av hodet? Som oftes er det ensidig pluss at ved migrene ser man som oftest flere tillegg symptomer enn det du nevner så jeg tenker heller ikke at det høres ut som migrene. Anonymkode: a6c79...093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå