Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei 

Anonymkode: d0a40...d0b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at offer går tilbake til mishandler. Vi som står rundt skjønner ikke noe av det. Og nei, karaktertrekkene ligger i personligheten, så endringene vil være overflatiske og midlertidige og du har en framtid med årelang psykisk mishandling. Klippekort på krisesenteret?

Anonymkode: 4fb2b...b22

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du blir miserabel. Velg deg selv.

Anonymkode: 9dfa5...938

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den han var de første par årene var jo i nyforelsketfasen. Når han tok seg sammen og viste deg glansbildeversjonen. Men nyforelsketfasen går over. Ingen klarer å late som og ta seg sammen et helt liv. 
Du skal tro på hvem han viste deg at han er, og da snakker jeg om hva han viste deg på slutten, ikke i begynnelsen. Det er ikke HAN du savner. Du savner den han utga seg for å være i starten, du savner en som ikke finnes.

Blir så lei meg av å lese at han har klart å manipulere deg. Jeg vet dessverre alt for mye om hvordan det er å savne den personen som ikke finnes, og hvor mye jævligere det blir for hver gang man gir etter for håpet/desperasjonen for å få oppleve han sånn igjen. Volden blir verre, men nesten enda verre er det hvor mye dårligere en får det med seg selv og egen psyke. Hvordan man til slutt utsletter seg selv, og så blir helt handlingslammet.

Han kommer aldri til å behandle deg bedre. Det blir verre. Du burde kutte all kontakt og fokusere 100% på deg selv. Du trenger ikke han, selv om du har overbevist deg selv om akkurat det. Gi deg selv mer tid (helt uten kontakt med ham), og du vil se det klarere enn sola på skyfri himmel. Les deg opp om psykisk vold, manipulering, lovebombing, voldssirkelen, ja alt du kommer over. Du kommer til å gjenkjenne det han driver med nå som en del av volden. Og ja, les om det som skjer med dem som går tilbake til voldsutøver. Du trenger IKKE han for å oppleve kjærlighet. Sånne som han føler ikke kjærlighet for andre. De liker å ha oss pga godene det gir dem.

Anonymkode: f6ee5...784

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du kan ikke det.

Når venner og familie er ærlige med deg så hører du. For det du gjør nå er å velge bort venner og familie. Du velger en psykisk voldelig fyr foran de.

Jeg som venn som også har hørt det samme i årevis med ei venninne hadde faktisk droppet deg som venn. Ikke fordi jeg svikter deg, men fordi jeg må sette en grense. 

Jeg har brukt timer på timer, dager der ting skulle hvert hyggelige og morsomme til å høre om alt det negative i hennes forhold. Støttet og hvert der. Nå er min venninne på vei til å gjøre samme feilen som du gjør TS.

Desverre for vårt vennskap er det over hvis hun går tilbake til han. Fordi jeg ikke orker å se på selvskading lenger. Det er det er 😓  At en mann skal ødelegge venninna mi noe mer orker jeg ikke å være delaktig i. Selv familien hennes skriker nei. Jeg setter en grense for min egen psyke.

Ønsker deg lykke til TS. 

Anonymkode: d5324...986

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
anonym9192 skrev (1 time siden):

Ja er dette jeg føler kan skje her selv. Vi har snakket om å ta det helt med ro, bygge oss selv opp og han sa selv han må bygge seg opp for å være den mannen han selv vil være mot meg men også for sin egen del. Kjenner meg igjen idet du skriver i hva du følte. Jeg vet selv jeg har jo gjort mitt i ren frustrasjon mot han tilbake og legger ikke skjul på det.  Men det var pga jeg ble provosert til det. Har kalt han ting tilbake og oppført meg barnslig eller mere som han har oppført seg mot meg. Han har jo også foreslått at jeg skal gå ifra han flere ganger fordibhan har sett jeg har slitt. Men ja tusen takk for at du delte din side ❤️

Dette er jo ditt problem. Du FØLER. 

Du lever med et håp om han er en av de ‘utvalgte’ som faktisk vil endre seg. Akkurat som alle andre misbrukte. Dere er ikke i en unik setting bare så det er sagt. 

Du høres hekta ut. 
Hva er det som liksom er såååå fanatisk med denne fyren som er verdt å la seg utslette? 

Anonymkode: d391c...c29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo ditt problem. Du FØLER. 

Du lever med et håp om han er en av de ‘utvalgte’ som faktisk vil endre seg. Akkurat som alle andre misbrukte. Dere er ikke i en unik setting bare så det er sagt. 

Du høres hekta ut. 
Hva er det som liksom er såååå fanatisk med denne fyren som er verdt å la seg utslette? 

*fantastisk

Skrevet

Du får gi det et års tid for å se om forandringen er der fortsatt, ikke fall for " jeg angrer og skal forbedre meg nå" pisspreik

AnonymBruker
Skrevet

Han gjør det for å få deg tilbake, ikke for å endre seg. Har vært borti det samme selv. Bra at dere ikke bor sammen. Om du har tenkt å prøve/gi han en ny sjanse, så ha øynene veldig åpne, og pass opp for manipulasjon og gasligthning. Det er ditt liv og ditt valg,

Anonymkode: 2e5dd...b7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eg synes mange skriver ting er som det er verd å reflektere over. Det er all grunn til å være skeptisk. 

Men det glemmes en ting:

En i tråden her sier at hvis du går tilbake så viser du at du er "villig til å akseptere dritt" . Eg er ikke enig. 

Dette kan du egentlig snu helt rundt. HVIS du skal gå tilbake må du ta kontroll over narrativet. Du har allerede vist ham at du IKKE tolererer dritt. Du har satt en strek i bakken og gått. Ikke glem det! Du kan (og må) gjøre det igjen hvis historien gjentar seg. Du har allerede bevist at du er sterk nok til det. Dersom du går tilbake må du være tydelig på at du er bare villig til det dersom han fortsetter i terapi.

Du må lova deg selv at du kommer til å å forlate ham igjen dersom han bryter løftet og begynner som før. Du må beholde overtaket her. Klarer du det, så kan du prøve. Er du for svak så bør du holde deg unna. Vurder terapi du også. 

Husk at grunnen til at han love bomber deg er at du har en sterk posisjon nå. Behold den. Eg mener ikke at forhold skal være et maktspill, men det er viktig at du beholder din indre styrke. 

Spørsmålet du stiller i heading er relevant. Som oftest er svaret "nei". Men mye av grunnen til det er at mange går tilbake bare med en neve håp i hånda. Det fungerer ikke. Da har man allerede tapt. Det må mye mer konkrete ting til enn det. Terapi, klare avtaler, voksne samtaler, beredskapsplan dersom det ikke går osv. 

Eg er i en tilsvarende situasjon men kjønn er motsatt. Mitt tilfelle er trolig ikke så ille som ditt. Men hun ga meg et forhold av typen eg ikke trodde eg kunne fån og som eg nå savner. Men på kjøpet kom kontroll, giftig konflikthåndtering, manipulasjon og sjalusi. Nå har det gått noen måneder og uansett hvor lei meg eg har vært over å gå fra henne og dermed miste henne så har eg stått fast på beslutningen. Nå ønsker hun å prøve på nytt og eg er nødt til å vurderer hva eg vil. Eg har snakket med flere, deriblant terapeut. Svarene er ikke oppløftende. Men den lille prosenten du snakker om henger sammen med hva man konkret gjør - ikke håper.. 

Anonymkode: d602c...0c7

AnonymBruker
Skrevet

Din eks har mishandlet deg psykisk. Det vet vi, for det har en instans med mye faglig kompetanse fortalt deg - krisesenteret. Men også familie og venner. 

Mennesker som mishandler andre har ofte en personlighetsforstyrrelse. Ofte har de en narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Det er det ikke mulig å bli frisk av. 

Hvis du går tilbake vil han se at han kan. Han ser også at du lytter heller til han, enn deg selv, familie og venner, og krisesenteret. 

Du risikerer å bli isolert. Og når du blir det blir det enda vanskeligere å gå neste gang. 

Denne mannen er farlig for deg. Han vil påføre deg PTSD. For du blir mobbet av en som egentlig skulle ha bært deg på gullstol. Han kan også med tiden slå. Og når han først har slått en gang, og du blir, da eskalerer det. 

Han VET at han plager deg. Han "gråter" og sier han skal endre seg. Men hadde du ville fortsatt sammen med noen du elsket om du visste at du skadet de? Din eks ser helt bort i fra at han er skadelig. Hadde han vært normal hadde han sagt "Unnskyld. Men jeg håper du sier hei om vi tilfeldigvis treffes. Men jeg forstår deg om du ikke har lyst". 

Hør på dine venner og familie. Har du penger til det, kjøp en time eller to hos privat psykolog. Og gjør noe fint for deg selv. Du er nå et lite steg fra å aldri bli mobbet igjen. 

Du klarer dette. Du er en god person som fortjener et godt liv. 

Anonymkode: 1d8ad...19d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...