Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Koster jo en formue å reise dit også, men som norsk trygdet har en vel muligens mer enn hva gjennomsnitt lønnsmottakeren i USA har ? 🤔

Så det er sikkert ikke umulig…

Anonymkode: c3c33...6f9

En gjennomsnittlig lønnsmottaker i usa bor ikke i New York city, like lite som at en gjennomsnittlig norsk uføretrygdet bor på Aker brygge. 
om ts mener staten New York, så hadde vel ikke og utforske byen vært en greie. 

mangler bare oppholdstillatelse og penger. Eneste mulighet må være og gifte seg. Lykke til. Se på sex and the city som inspirasjon . 

Anonymkode: a9d9e...ce5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
origin skrev (På 6.10.2025 den 19.40):

Jeg bare lurer generelt. Begynte å fantasere om det. Dele boflate med andre, utforske byen etc.

Jeg bodde 2 år i New York pga jobb. Helt grei leilighet, men ikke spesielt stor, Lå i et greit område. Betalte ca 40 000 i husleie pr.måned. Det er svindyrt å leie der, kjøpe er ikke for folk flest. Ikke sentralt. Alt er dyrt med tanke på å bo, for ikke snakke om forsikringer. Så nei, da skal du ha veldig høy uføretygd. Og det er ikke bare å bosette seg i NYC slik det er nå. Har du ikke fast jobb eller studieplass, så får du ikke lov å bosette deg

Anonymkode: d9053...b1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Selvfølgelig går det an. Dersom norsk uføretrygd er det man har å leve av, vil man ha svært dårlig råd. Dersom man ikke har oppholdstillatelse, vil man også være utsatt.

Men det bor jo en hel masse folk i NYC uten lovlig opphold og omtrent uten penger. 

Anonymkode: f12fd...969

Ja, alts hvis ts lurer på om hen kan fly til New York, drite i og reise tilbake og bosette seg med sovepose på penn station med andre uteliggere uten oppholdstillatelse, penger, mat og medisiner så. Det kan gå for en stund. 

Anonymkode: a9d9e...ce5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (På 6.10.2025 den 20.46):

Selv mange amerikanere i jobb har ikke råd til å bo i NYC.

Og du kan nok ikke flytte dit. Blir ferie det da.

Dette.

Median inntekt for fulltidsarbeidende i USA ligger et sted mellom 6-700 000. Det er snaut å bo i NYC om man da har 1 inntekt.

Anonymkode: ba62a...11d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (15 timer siden):

Jeg så en på ett program der en sykepleier i new york betalte 30.000 nok i leie pr mnd. Men hun hadde faktisk 90.000 dollar i lønn pr år.

Jeg kjenner to sykepleiere i USA (ikke NY) som begge har spesialisering. De tjener begge godt over 90k USD. Medianlønn i USA ligger mellom 60-70k.

Anonymkode: ba62a...11d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 19.41):

Hvor langt er et tau?

Anonymkode: 8624c...6ca

3 meter

Anonymkode: 8baae...3a5

Skrevet

Får du ung.ufør så vil du miste tillegget, men ja? Hvorfor ikke? Spørs jo om du har nok å leve av uansett hvor du bor. 

Anonymkode: f6c67...5b7

Skrevet

I teorien ja, i hvert fall for noen måneder.

Men jeg tror livet i Friends og Sex & The City er urealistisk å oppnå.

Knøttsmå hybler på 8-12 kvadratmeter, uten ordentlig kjøkken og uten bad, leies ut for 20.000-40.000,- mnd. 

Avhengig av standard og lokasjon.

Folk flest må kombinere flere jobber. 

Å bo i kollektiv er mer sjarmerende når man er 15-20.

Sjarmen forsvinner med årenes løp. 

Helsesystemet og forsikringsordningene er til å bli gal av.

Jeg hadde ikke turt å flytte til USA hvis jeg allerede hadde dårlig helse, eller gikk på faste medisiner som f.eks insulin.

Det finnes selvsagt noen solskinnshistorier der ute, men jeg tror de utgjør et mindretall.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...