origin Skrevet 6. oktober #1 Skrevet 6. oktober Jeg bare lurer generelt. Begynte å fantasere om det. Dele boflate med andre, utforske byen etc.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #2 Skrevet 6. oktober Hvor langt er et tau? Anonymkode: 8624c...6ca 17
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #3 Skrevet 6. oktober Hvor i new York? Upstate? Muligens. I NYC? Kanskje for et par uker, steike dyrt å bo der. Anonymkode: 09f99...794 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #4 Skrevet 6. oktober Med kun ufør som inntekt, nei, egentlig ikke. Så hvis du ikke har oppsparte midler så er det rett og slett for dyrt. Anonymkode: 1de29...247 4 2
origin Skrevet 6. oktober Forfatter #5 Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor i new York? Upstate? Muligens. I NYC? Kanskje for et par uker, steike dyrt å bo der. Anonymkode: 09f99...794 Ja hørt det er dyrt
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #6 Skrevet 6. oktober Det er forsåvidt er greit regnestykke, hvor mye koster det å bo i new york vs hvor mye har du i inntekt/trygd. Billigste til leie på Zillow akkurat nå er 900 USD i mnd, men jeg aner ikke hva tilleggene vil være. Og så kommer det vel an på trygdeavtalen mellom Norge og USA om du kan ta med trygda over havet eller ikke. Spør veileder, eller les avtalen selv: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r42-kon-us Anonymkode: 93aa6...b14 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #7 Skrevet 6. oktober I en av verdens dyreste byer? Det tror jeg går dårlig. Anonymkode: e165d...206 7 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #8 Skrevet 6. oktober Du vet at du ikke får opphold i mer enn 3 måneder? Man kan ikke bare flytte, selv om man finner et bofelleskap innen økonomisk rekkevidde. Anonymkode: be7b0...8ee 7 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #9 Skrevet 6. oktober Du kan absolutt finne noe for 1000 $ mnd i Bensonhurst i Brooklyn. 1-5 min gange fra metroen. Men da snakker vi et rom på 12-13 kvm. Og dele kjøkken og bad med noen. Fordelen er at de fleste som du bor sammen med er hardt arbeidende amerikanere fra kl 9-16, noe som innebærer at du som trygdet får hele kåken for deg selv på denne tiden. 😀 Anonymkode: 96263...89d
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #10 Skrevet 6. oktober Det er ikke bare å flytte til USA, visste du ikke det? Anonymkode: 628f8...f13 5 8
Virrevirrevapp Skrevet 6. oktober #11 Skrevet 6. oktober Selv mange amerikanere i jobb har ikke råd til å bo i NYC. Og du kan nok ikke flytte dit. Blir ferie det da. 4 2
Jdz Skrevet 6. oktober #12 Skrevet 6. oktober Sorry to burst your bubble, men... Den enkleste måten å få oppholdstillatelse i USA på, og sannsynligvis den eneste muligheten for deg, er å gifte seg med en amerikaner. Dersom det ikke er et alternativ kan du studere og søke deg inn mot et program som gir deg arbeidstillatelse etter studiene, men dette nåløyet er trangt og har blitt enda trangere enn før. Har du veldig ettertraktet kompetanse er det en teoretisk mulighet for at du kan finne en arbeidsgiver som er villig til å sponse deg. Verst av alt, ingenting av dette garanterer deg permanent oppholdstillatelse og krever i praksis betydelige investeringer. I tillegg er levekostnadene skyhøye. Jeg aner ikke hva slags trygdeavtale Norge og USA har, men det er sannsynligvis det minste problemet ditt. Og ta det fra en som delvis har vært gjennom denne prosessen, det er ikke verdt det på noen som helst måte. 3 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #13 Skrevet 6. oktober På hvilket grunnlag skulle du fått oppholdstillatelse der? Du er sikkert et fint menneske, det er ikke det, men du kan jo ikke akkurat få opphold på grunnlag av jobb og du sier ingenting om at du har bindinger til USA som skulle tilsi opphold på annet grunnlag. Nå er jeg glad jeg bor i Norge og tenker nå det alt i alt er å foretrekke fremfor USA, men det er nå ikke sånn at man bare uten videre kan bosette seg der helt fritt bare fordi man har lyst heller. For ikke å snakke om komplikasjonene ved å motta trygd fra Norge dit, all økt risiko skiftende valutakurser innebærer og alt det der. Anonymkode: dc0c7...e18 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #14 Skrevet 6. oktober USA er ikke en velferdsstat, så svaret er nei. Anonymkode: be8cc...116 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #15 Skrevet 6. oktober Koster jo en formue å reise dit også, men som norsk trygdet har en vel muligens mer enn hva gjennomsnitt lønnsmottakeren i USA har ? 🤔 Så det er sikkert ikke umulig… Anonymkode: c3c33...6f9
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #16 Skrevet 6. oktober Jeg er amerikansk statsborger men flyttet til Norge som 10 åring. Nylig reiste jeg tilbake for å besøke pappa og for å veksle inn en sjekk. Det var et himla opplegg å få sjekken innløst selv om jeg har en social security number og amerikansk pass fordi: vel, strengt talt så eksisterer jeg ikke. Jeg har ingen digitale fotspor der borte og alt av norske bevis på min eksistens er verdiløse. Jeg har ikke vitnemål fra skolen (1-4klasse) da alt av papirer er nok tapt for lengst, samme med medisinsk informasjon. Jeg har ikke bankkonto og sliter med å få en (alle bankene sa nei unntatt en og da må jeg sette inn penger hver 3mnd for å holde den aktiv ellers blir den stengt). Jeg er ikke kredittverdighet da jeg har ikke kredittscore, ingen serfikat, osv osv osv.. jeg var oppriktig lei meg for jeg har hatt det for meg at jeg kunne ha bodd der jeg også en lengre periode, men nope. Får ikke leie uten bankkonto og bevis på at jeg kan betale regninger (de vil se regninger betalt av meg), jeg får ikke kjøpt noe, får ikke forsikringer.. osv osv.. jeg eksisterer rett og slett ikke!! (Men IRS vet visstnok hvor de skal finne meg 🙈). Anonymkode: 09f99...794 4 5 5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #17 Skrevet 6. oktober Med mindre du har en stor formue, vil du ikke ha økonomi til det. En ting er at det er spinndyrt å bo i NY. Men så kommer forsikringer utenom. Hvilke forsikringsselskaper tror du vil ha en overkommelig pris for en som er uføretrygdet allerede? Du må nok satse på en ferietur dit. Men vent til dumpen er ferdig med sine ødeleggelser… Anonymkode: c3a42...c25 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #18 Skrevet 6. oktober Siden du er uføre antar jeg at du har behov for helsehjelp? Hvordan skal du betale for det? Anonymkode: ee22b...05f 13
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #19 Skrevet 6. oktober Kjenner til ei god bru du kan bu under. Litt trangt om plassen, men sånn er det jo i storbyen Anonymkode: b146b...7bf 3
mommyaka Skrevet 6. oktober #20 Skrevet 6. oktober Hvorfor flytte til en land som er på vei under? Du er uføretrygdet og trenger da sikkert helse hjelp...noe du ikke får lenger der nede, eller så vil du bruke alle dine penger på medisiner. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå