Gå til innhold

Tåler dårlig gluten, men ikke noe er påvist

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har ibs med forstoppelse. Det er såpass at jeg kan gå 3-4 uker uten å gå på toalettet. Helsevesenet har gjort det de kan og de har sagt at det er ikke mer de kan gjøre. 
Jeg har såklart forsøkt lav fodmap, og det eneste som gjør at jeg faktisk kommer meg på toalettet er å unngå mat som inneholder gluten. Når jeg holder meg til glutenfritt brød etc., så kommer jeg meg på toalettet. Men dette er jo så vanvittig dyrt! 80kr for et lite brød! 
Jeg kan ikke spise lavkarbo eller noe for da også stopper det totalt opp.

Er det mulig å få stønad fra nav for denne ekstra utgiften selvom jeg ikke har påvist cøliaki? Jeg har "bare" påvist ibs

Anonymkode: 57258...9da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spis noe annet enn brød? Bak selv?

Anonymkode: ef1de...b8e

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye brød spiser du i løpet av uken?

Med ibs er det veldig lurt å la tarmene hvile lang tid av gangen, så første måltid kan være lunsj med fordel. Da går det ikke mye brød i løpet av en uke 

Anonymkode: 0bad2...cd4

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om det ikke bare er hvete du blir dårlig av! Jeg trodde det var gluten i mange år fram til ernæringsfysiolog foreslo at det kanskje bare er hvete. Og det var det! Har også IBS. 

Anonymkode: 436d8...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg funker det best på lavkarbo og kun knekkebrød, ikke noe brød. Pasta er drepen. 

Anonymkode: 00248...41b

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan NAV formulere dette enda tydeligere? :klo:

Sitat

Melkeintoleranse, laktoseintoleranse og non-cøliaki/glutenintoleranse gir ikke rett til stønad.

https://www.nav.no/grunnstonad 

Anonymkode: 40e9b...adb

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg sjekket var det ingen muligheter for stønad i forhold til ibs. 

Anonymkode: 003a5...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sertifisert hveteallergiker, og har lagt om kostholdet mitt til naturlig hvete/glutenfri mat. Er så mye bedre enn å basere kostholdet sitt på middelmådige erstatningsprodukter. 

Anonymkode: eac18...d21

AnonymBruker
Skrevet

Må ha påvist Cøliaki med gastroskopi for å få stønad. Er ikke store summen men.

Anonymkode: c2a88...818

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg har ibs med forstoppelse. Det er såpass at jeg kan gå 3-4 uker uten å gå på toalettet. Helsevesenet har gjort det de kan og de har sagt at det er ikke mer de kan gjøre. 
Jeg har såklart forsøkt lav fodmap, og det eneste som gjør at jeg faktisk kommer meg på toalettet er å unngå mat som inneholder gluten. Når jeg holder meg til glutenfritt brød etc., så kommer jeg meg på toalettet. Men dette er jo så vanvittig dyrt! 80kr for et lite brød! 
Jeg kan ikke spise lavkarbo eller noe for da også stopper det totalt opp.

Er det mulig å få stønad fra nav for denne ekstra utgiften selvom jeg ikke har påvist cøliaki? Jeg har "bare" påvist ibs

Anonymkode: 57258...9da

Uten påvist cøliaki vil du ikke få stønad til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å bare kutte hvete? Jeg trodde det var gluten her også. Jeg tåler derimot surdeig av spelt veldig bra. Dyre brød dette også, men i det minste gode. 

Anonymkode: 9025d...b40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er sertifisert hveteallergiker, og har lagt om kostholdet mitt til naturlig hvete/glutenfri mat. Er så mye bedre enn å basere kostholdet sitt på middelmådige erstatningsprodukter. 

Anonymkode: eac18...d21

Dette. 🔝

Ingen grunn til å kjøpe dårlige erstatningsprodukter. 

Anonymkode: 376da...941

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...