Gå til innhold

Han har litt paranoid, er fortvilt hva skal jeg gjøre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en veldig god venn som jeg er glad i, men nå kjenner jeg at tålmodigheten nesten er over, det er lett å si kutt han ut, jeg har prøvd å nevne at han har forandret seg, og er paranoid, men det hjelper ikke, nå har han skyvd unna et par familiemedlemmer også, for han mener dem har gjort noen idiotiske valg,og så når jeg hører med søstra , så aner hun ikke hva han prater om.Ikke vil han di hva det gjelder over messenger heller før jeg møter han.

Men hva skal jeg gjøre, skal jeg bare holde ut kontakten eller ta pause fra hdn helt ?

Anonymkode: 3ac50...ef0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har postet dette under ‘samliv og kjærlighetsrelasjoner’, så da er spørsmålet om dette er mer enn en venn? Om du ønsker mer ut av forholdet, så kan både en god prate hjelpe, og å gi det en pause til du har tålmodighet til å ta den praten på en god måte være hensiktsmessig, sånn om du ikke er der nå. 
Det kan ødelegge relasjonen om du ikke har kapasitet til å ta en rolig samtale med ham om det. 

Dette kan jo være noe forbigående, og har du sjekket at søsteren faktisk snakker sant? Kan være det er der problemet ligger også. Er flere muligheter her, men leser at du er irritert, og da kan det gjerne være lurt å gi det litt avstand før du tar opp tråden igjen på en bedre måte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

nå har han skyvd unna et par familiemedlemmer også, for han mener dem har gjort noen idiotiske valg,og så når jeg hører med søstra , så aner hun ikke hva han prater om

Er det litt overtramp fra din side å kontakte hans familie?

Anonymkode: 1048e...5a0

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (5 minutter siden):

Du har postet dette under ‘samliv og kjærlighetsrelasjoner’, så da er spørsmålet om dette er mer enn en venn? Om du ønsker mer ut av forholdet, så kan både en god prate hjelpe, og å gi det en pause til du har tålmodighet til å ta den praten på en god måte være hensiktsmessig, sånn om du ikke er der nå. 
Det kan ødelegge relasjonen om du ikke har kapasitet til å ta en rolig samtale med ham om det. 

Dette kan jo være noe forbigående, og har du sjekket at søsteren faktisk snakker sant? Kan være det er der problemet ligger også. Er flere muligheter her, men leser at du er irritert, og da kan det gjerne være lurt å gi det litt avstand før du tar opp tråden igjen på en bedre måte. 

Ja jeg spurte søsteren ut to ganger, hun sa at hun ikke vet hva han sikter til, hun har ikke for vane å lyve,jeg kjenner henne godt, sist gang ville han ikke snakke med dem på to eller tre år, og kjenner jeg ikke har tålmodighet til lange pauser, fordi når jeg besøker henne, vil gjerne han skal være der også, men det har han nektet, og kun vil være hjemme hos seg selv, ja vi er vel mer enn gode venner egentlig.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det litt overtramp fra din side å kontakte hans familie?

Anonymkode: 1048e...5a0

Føler ikke det er overtramp, hun er en barndomsvenninne, jeg sa at broren hennes hadde sagt det var noen dårlige valg som ble gjort i sommer, men han ville ikke si noe om det,men hun  aner ikke hva han sikter til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja jeg spurte søsteren ut to ganger, hun sa at hun ikke vet hva han sikter til, hun har ikke for vane å lyve,jeg kjenner henne godt, sist gang ville han ikke snakke med dem på to eller tre år, og kjenner jeg ikke har tålmodighet til lange pauser, fordi når jeg besøker henne, vil gjerne han skal være der også, men det har han nektet, og kun vil være hjemme hos seg selv, ja vi er vel mer enn gode venner egentlig.

Det hender det skjer ting i familier, og i relasjoner som er vanskelige for andre å sette seg inn i. Det kan være helt reelt for han, og det samme for søsteren. 
En kan ha ulike opplevelser av samme situasjonen. Du må nesten velge hvem du skal tro (mest) på. Om du vil beholde barndomsvenninnen din og han har hatt perioder de ikke har hatt kontakt før, og det blir vanskelig for deg så må du nesten velge deretter. Samme motsatt. Er du villig til å ofre barndomsvenninnen din for ham? 

For å kort illustrere hva jeg mener så kan en se på Ingebrigts-familien. Vokst opp og bodd sammen, men ulike «opplevelser» av hva som har skjedd. Dette er veldig vanlig, selv om det ofte ikke er så ekstremt som i den familien. 

Jeg hadde satt han litt på pause, og sett om han tok kontakt, og brukt tiden til å kjenne etter på dine følelser og hvor du vil gå videre. 

Skrevet

Du kjenner jo selv på magefølelsen, men selv om det er rus i bildet (som det ikke skjeldent er når det er snakk om paranoia) og dere har et nært forhold, burde du vel kansje hørt han ut før du velger å kutte kontakten, og ikke kutte kontakten fordi at søstera sier at det ikke har skjedd noe feil internt i familien...

Om vedkommende ikke har det helt bra, er det ikke din jobb å fikse ham, men du har alikevel valget om å være en del av det han har/ser på som et problem, eller å være en venn og ventil, som kanskje kan være det han trenger for å enten fikse seg selv, eller støttespiller til å få nødvendig profesjonell hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...