Gå til innhold

Sønnen min spiser lite, men er alltid sulten etterpå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er verdien av dette? Hvordan skader det ts at barnet spiser seg mett etter måltidet? 

Jeg som voksen spiser det jeg vil, når jeg vil. Om noen hadde forsøkt begrense min tilgang til mat ville jeg kalt dem sadister og kuttet all kontakt med dem. Så hvorfor mener du den samme sadistiske tankegangen er ok fordi den begås mot et barn? Hvorfor få barn, om man hater dem? Hvorfor gå inn på tråder  og om barn om man bare ønsker fortelle at man hater barn og ønsker dem alt vondt?

Ts: har dere forsøkt tilpasse hverdagen barnet heller enn motsatt? Noen spiser 2-3 store måltider, andre har behov for et mindre måltid hver 2-3 time. Om du spør en lege og ikke gærninger på kg så ber de folk spise etter behov, ikke skjema. 

Gi barnet mat rett etter barnehagen. En joghurt eller noen ovnsbakte grønnsaker eller en skive. Og så kan hen spise en liten porsjon middag og så resten litt senere. Det er ikke et problem.

Anonymkode: d01af...67e

Haha!

Anonymkode: 7ae39...0b0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en gutt som snart blir 7 år gammel, og jeg har et problem med spisingen hans. Han spiser nesten alt, men veldig lite. Jeg lurer på i hvilken alder barn begynner å spise en ordentlig porsjon til måltidene.

I dag hadde vi laks til middag, som er favorittmaten hans. Jeg la opp maten på en barne­tallerken fra IKEA: et stykke laks (ca. 100 gram), 3 ss hvit ris og 2–3 buketter brokkoli. Likevel spiste han ikke opp alt – bare omtrent halvparten.

Etter cirka 15 minutter gikk han på kjøkkenet og smurte seg et knekkebrød, så jeg skjønte at han ikke ble mett av middagen. Jeg forstår ikke hvorfor han ikke kan spise seg mett når vi har middag.

Det siste måltidet hans på hverdager er på SFO kl. 13, og middagen spiser vi kl. 17.30. Slik er det stort sett hver dag. Til frokost vil han heller ikke ha noe, bare et glass melk. I matpakken har han vanligvis én brødskive med ost og smør, og en frukt.

Når begynner barn å spise ordentlig og ikke sløser bort maten?

Har heller ikke vært på helsestasjon på snart 2 år. Sist  var vi på 5 års kontroll og nå er han snart 7. Vi bruker ikke skjerm til maten. Så det er ikke det at han blir for opptatt med skjermen og glemmer å spise

Anonymkode: f8f1b...e4c

"Ikke spise seg mett"? Det er jo akkurat det han gjør jo. Det er bare bra at gutten kjenner at han får nok og slutter å spise. Det er mange nok som ikke er i stand til å kjenne metthetsfølelse og bare fortsetter å spise. Selvfølgelig må han få lov til å ta eg et knekkebrød eller lignende når han selv vil og er klar for det.

Anonymkode: deb48...29f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gitt at det er middag du vet han liker og spiser canligvis – si at man ikke kan hente seg mat etter middagen, men må vente til neste måltid. La tallerkenen stå og si at det bare er å ta den maten hvis han er sulten, men han får ikke hente seg noe annet. Han vil nok fort skjønne tegninga. 

Anonymkode: 7ae39...0b0

Som å foré dyrene liksom... Gutten skal da ikke fortsette å spise når han er mett...har du erfaring fra en forbedringsannstalt, makan!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her hender det at middagen blir satt i kjøleskapet og så tatt frem igjen til kvelds. Vi spiser ikke mellom måltidene, vi lager ikke noe annet enn det som blir servert og ja minstemann her er også vanskelig i matveien så vi har jobbet mye med dette.

Anonymkode: 25e6b...6e7

Her er det jo absolutt de voksne, som ikke bare er vanskelige i matveien, men ellers også. Jeg spår store utfordringer i framtiden med slike rigide forhold. " Vi spiser ikke mellom måltidene "... jobber i fengselsvesnet?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Både 7 åringen og 10 åringen er til tider småspist. De har kommet hjem med nesten fulle matpakker innimellom. 

Vi har pratet om hvor viktig det er å spise på skolen og at kroppen trenger påfyll av energi.

Hver dag sier jeg at jeg forventer at matboksene er tomme og de begynner å bli flinkere der. Men på skolen vet jeg de lettere blir distrahert ved spising.

Frokost er de flink på.

Så spiser de gjerne enten et par toast når de kommer hjem, evt rester av matpakke.

Middag er 17 og da er regelen at de minst skal spise det de forsyner seg med og at det ikke blir mer mat før kvelds kl 19.30.

Mht mengde middag kan de en dag spise en voksen hamburger med fries, eldste 20 kjøttboller med ris, mens neste gang er det 2 fiskekaker og 4 små poteter 🤷

Ene gangen spiste yngste 9(!) fiskepinner. Neste gang 3🫠

Men ja, middag er å spise seg mett nok til kvelds. Punktum. 

Anonymkode: 59610...f99

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en gutt som snart blir 7 år gammel, og jeg har et problem med spisingen hans. Han spiser nesten alt, men veldig lite. Jeg lurer på i hvilken alder barn begynner å spise en ordentlig porsjon til måltidene.

I dag hadde vi laks til middag, som er favorittmaten hans. Jeg la opp maten på en barne­tallerken fra IKEA: et stykke laks (ca. 100 gram), 3 ss hvit ris og 2–3 buketter brokkoli. Likevel spiste han ikke opp alt – bare omtrent halvparten.

Etter cirka 15 minutter gikk han på kjøkkenet og smurte seg et knekkebrød, så jeg skjønte at han ikke ble mett av middagen. Jeg forstår ikke hvorfor han ikke kan spise seg mett når vi har middag.

Det siste måltidet hans på hverdager er på SFO kl. 13, og middagen spiser vi kl. 17.30. Slik er det stort sett hver dag. Til frokost vil han heller ikke ha noe, bare et glass melk. I matpakken har han vanligvis én brødskive med ost og smør, og en frukt.

Har heller ikke vært på helsestasjon på snart 2 år. Sist  var vi på 5 års kontroll og nå er han snart 7. Vi bruker ikke skjerm til maten. Så det er ikke det at han blir for opptatt med skjermen og glemmer å spise

Ikke kast middagen hans da, når han går fra bordet. Sett den til side, dekk den til med noe plastfolie eller noe, og vent det kvarteret til han blir sulten igjen, og si at han må spise resten av middagen sin istedenfor de knekkebrødene...?

Får han ev lov å gå fra bordet med det samme han sier han ikke vil ha mer eller "jeg er mett"? Be han vente, og så spiser dere andre sakte og rolig og ser om han begynner igjen? Hold han ev med selskap en stund etter at han har sagt han er mett og se om maten kanskje blir spist likevel? Mulig han får lov å gå fra bordet for tidlig. Han spiser bare akkurat nok til at han ikke kjenner sult mer, og så er han "ferdig". Mange barn gjør det, de venter ikke til de er faktisk mette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du bare lar tallerken hans med restene stå framme litt? Ikke kast maten. 

Jeg var også sånn, og er sånn ennå, at hadde lav sultfølelse og metthetsfølelsen kom fort.

Jeg må fremdeles ofte ha ‘en spisepause’ for å få i meg en hel middagsporsjon. 15-30 min før jeg orker å spise opp resten. Spiser sakte gjør jeg også. Og orker ikke mat på morgenen.

Ikke sikkert han som er liten har tenkt på at det går an å spise resten av middagen litt senere, når han føler det er plass i magen igjen.

Anonymkode: f7399...04c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe som distraherer han? Mitt barn kan også være sånn om han vet han kan gå å se på tv med en gang han er ferdig eller gjøre andre ting han har lyst til. Derfor må han sitte med bordet ei lita stund etter han er ferdig om han ikke spiser opp.

Anonymkode: 4a0af...ce3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Her hender det at middagen blir satt i kjøleskapet og så tatt frem igjen til kvelds. Vi spiser ikke mellom måltidene, vi lager ikke noe annet enn det som blir servert og ja minstemann her er også vanskelig i matveien så vi har jobbet mye med dette.

Anonymkode: 25e6b...6e7

Stakkars barn

Anonymkode: 858ad...906

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Stakkars barn

Anonymkode: 858ad...906

Why?

Anonymkode: 59610...f99

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 20.59):

Hva er verdien av dette? Hvordan skader det ts at barnet spiser seg mett etter måltidet? 

Jeg som voksen spiser det jeg vil, når jeg vil. Om noen hadde forsøkt begrense min tilgang til mat ville jeg kalt dem sadister og kuttet all kontakt med dem. Så hvorfor mener du den samme sadistiske tankegangen er ok fordi den begås mot et barn? Hvorfor få barn, om man hater dem? Hvorfor gå inn på tråder  og om barn om man bare ønsker fortelle at man hater barn og ønsker dem alt vondt?

Ts: har dere forsøkt tilpasse hverdagen barnet heller enn motsatt? Noen spiser 2-3 store måltider, andre har behov for et mindre måltid hver 2-3 time. Om du spør en lege og ikke gærninger på kg så ber de folk spise etter behov, ikke skjema. 

Gi barnet mat rett etter barnehagen. En joghurt eller noen ovnsbakte grønnsaker eller en skive. Og så kan hen spise en liten porsjon middag og så resten litt senere. Det er ikke et problem.

Anonymkode: d01af...67e

Du synes med andre ord ikke det skal være forskjell på barn og voksne. OK. Kanskje ikke noe vits i at du svarer i tråder om barneoppdragelse? 

Hvis man får gjøre akkurat som man vil som barn, vil man sannsynligvis ikke bli en spesielt fornuftig voksen. Vitsen med å oppdra unger er jo at de skal ta gode valg som voksne.

TS: Jeg ville nektet barnet mat 15 min etter middag, spesielt når det var noe til middag som barnet likte. Det er fornuftig å lære barna å spise til måltidene, framfor å gå og småspise hele dagen. Det siste er dårlig for både helse og tenner.

Endret av Uanonym bruker
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han ike tygger maten skikkelig og svelger for store biter, ergo metthetsfølelse for fort? 

Hva med at han må sitte til alle er ferdige (det vokste jeg opp med), for da kanskje han blir sulten igjen mens middagen fortsatt er på bordet.

Blir jo helt tullete å sitte i 5 minutt og spise, for så å komme tilbake 15 min senere, akkurat når de voksne har forlatt? En syvåring må kunne tåle at voksne prater i 10 minutt uten at de kjeder seg ihjel. Hvem av oss vokste ikke opp med å måtte tåle at en forelder skravla med en bekjent i 30+ minutt når man var ute med ærend. 

Anonymkode: 1ce60...ec1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 18.37):

Saus til fisken så blir det mer fyldig? 

Finn mer fyldighet for det lille han spiser. Send med mer spennende til lunsj så frister det mer 

Anonymkode: 3fbcf...fe7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...