AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Jeg har en gutt som snart blir 7 år gammel, og jeg har et problem med spisingen hans. Han spiser nesten alt, men veldig lite. Jeg lurer på i hvilken alder barn begynner å spise en ordentlig porsjon til måltidene. I dag hadde vi laks til middag, som er favorittmaten hans. Jeg la opp maten på en barnetallerken fra IKEA: et stykke laks (ca. 100 gram), 3 ss hvit ris og 2–3 buketter brokkoli. Likevel spiste han ikke opp alt – bare omtrent halvparten. Etter cirka 15 minutter gikk han på kjøkkenet og smurte seg et knekkebrød, så jeg skjønte at han ikke ble mett av middagen. Jeg forstår ikke hvorfor han ikke kan spise seg mett når vi har middag. Det siste måltidet hans på hverdager er på SFO kl. 13, og middagen spiser vi kl. 17.30. Slik er det stort sett hver dag. Til frokost vil han heller ikke ha noe, bare et glass melk. I matpakken har han vanligvis én brødskive med ost og smør, og en frukt. Når begynner barn å spise ordentlig og ikke sløser bort maten? Har heller ikke vært på helsestasjon på snart 2 år. Sist var vi på 5 års kontroll og nå er han snart 7. Vi bruker ikke skjerm til maten. Så det er ikke det at han blir for opptatt med skjermen og glemmer å spise Anonymkode: f8f1b...e4c
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Barn får ikke oppfølging på helsestasjonen etter at de er fem år. Hvordan er måltidene deres? Har dere matro? Spiser han fort eller sakte? Må han minnes på å spise underveis i måltidet? Anonymkode: 249af...551 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Kan du ikke bare si at han ikke får ta (annen) mat rett etter middag? Han kan vente til kveldsmat eller spise resten av middagen. Joda, man skal ikke tvinge barn til å spise mat de ikke liker, men her liker han middagen, han bare liker knekkebrød bedre. Anonymkode: bd76f...7ce 1 2 6
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Jeg hadde latt fatet hans stå en stund etter middagen, slik at han kan sette seg ved bordet og fortsette å spise senere dersom han er mer sulten. Min 8 åring spiser mer enn en voksen om det er noe mat han liker godt. Anonymkode: 4e9f9...dc2 3 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Gitt at det er middag du vet han liker og spiser canligvis – si at man ikke kan hente seg mat etter middagen, men må vente til neste måltid. La tallerkenen stå og si at det bare er å ta den maten hvis han er sulten, men han får ikke hente seg noe annet. Han vil nok fort skjønne tegninga. Anonymkode: 7ae39...0b0 5
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Har du spurt han? Hvorfor han ikke vil ha frokost? Ikke engang en frukt? Hvorfor spiser han rett etter middag? En 7-åring klarer å svare på enkle spørsmål som det. Her begynte vi spise middag tidligere fordi ofte ble de for sultne, spiste lite av den grunn, og ble fort sultne igjen. Ellers har vi et ventemåltid før middag hvis vi vet det blir senere. Har dere forsøkt en frukt eller et knekkebrød før middag? Anonymkode: 37a70...fec
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Jeg er sånn selv, spiser lite og må ta meg et knekkebrød/frukt osv ikke lenge etter middag. Det har ikke noe med at jeg ikke liker middagsmaten, men at metthetsfølelsen kommer fort. Han spiser jo ganske lite i løpet av dagen før middag, så jeg hadde latt han ta det knekkebrødet uten å gjøre noe nummer ut av det. Anonymkode: 8c744...420 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Her hender det at middagen blir satt i kjøleskapet og så tatt frem igjen til kvelds. Vi spiser ikke mellom måltidene, vi lager ikke noe annet enn det som blir servert og ja minstemann her er også vanskelig i matveien så vi har jobbet mye med dette. Anonymkode: 25e6b...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har du spurt han? Hvorfor han ikke vil ha frokost? Ikke engang en frukt? Hvorfor spiser han rett etter middag? En 7-åring klarer å svare på enkle spørsmål som det. Her begynte vi spise middag tidligere fordi ofte ble de for sultne, spiste lite av den grunn, og ble fort sultne igjen. Ellers har vi et ventemåltid før middag hvis vi vet det blir senere. Har dere forsøkt en frukt eller et knekkebrød før middag? Anonymkode: 37a70...fec Måååå man snakke og dille om alt, eller kan man bare drive litt god, gammeldags oppdragelse? Anonymkode: 7ae39...0b0
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden Hadde testet forrett for å «vekke» appetitten. Litt knaskegrønnsaker, eller en kvart fiskekake eller en liten håndfull reker. Se om han spiser mer til middag da. Anonymkode: a8236...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Jeg blir fort mett og fort sulten. Alltid vært slik. Kaster ikke middagsrester, spiser runde to en gang mellom middag og kveldsmat😊 Anonymkode: a0d00...b61 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag hadde vi laks til middag, som er favorittmaten hans. Jeg la opp maten på en barnetallerken fra IKEA: et stykke laks (ca. 100 gram), 3 ss hvit ris og 2–3 buketter brokkoli. Likevel spiste han ikke opp alt – bare omtrent halvparten. Etter cirka 15 minutter gikk han på kjøkkenet og smurte seg et knekkebrød, så jeg skjønte at han ikke ble mett av middagen. Jeg forstår ikke hvorfor han ikke kan spise seg mett når vi har middag. Anonymkode: f8f1b...e4c Ikke kast restene hvis han uansett ikke blir mett ved første forsøkt. Hvis han vil ha mer må han ta av rester. Anonymkode: 18967...264 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Høres ut som at han ikke helt skjønner poenget med måltider da han alltid bare kan gå og ta seg noe utenom. Tipper han trenger faste rutiner på å ikke spise mellom måltidene en stund, slik at han forstår at han må spise når maten står på bordet. Han blir kanskje sulten og sutrete i noen dager, men det er det verdt for hans del da han trenger denne lærdommen videre i livet. Som alt annet er måltider også noe man må lære seg. Anonymkode: 28920...3f5 3
exictence Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Sitter dere sammen og spiser, og like lenge? Hvis man sitter sammen og alle spiser sammen, snakker og hygger seg lenge, er det større sjanse for at man spiser. 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden exictence skrev (4 minutter siden): Sitter dere sammen og spiser, og like lenge? Hvis man sitter sammen og alle spiser sammen, snakker og hygger seg lenge, er det større sjanse for at man spiser. Ja det glemte jeg også å nevne! Her må de sitte ved bordet selv om de ikke vil ha mat, så må de sitte og vente på hverandre. Barn skal vente på barn, men de trenger ikke å vente på oss voksne. 9 av 10 ganger spise de *noe* mens de sitter der. Anonymkode: 25e6b...6e7
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Gitt at det er middag du vet han liker og spiser canligvis – si at man ikke kan hente seg mat etter middagen, men må vente til neste måltid. La tallerkenen stå og si at det bare er å ta den maten hvis han er sulten, men han får ikke hente seg noe annet. Han vil nok fort skjønne tegninga. Anonymkode: 7ae39...0b0 Hva er verdien av dette? Hvordan skader det ts at barnet spiser seg mett etter måltidet? Jeg som voksen spiser det jeg vil, når jeg vil. Om noen hadde forsøkt begrense min tilgang til mat ville jeg kalt dem sadister og kuttet all kontakt med dem. Så hvorfor mener du den samme sadistiske tankegangen er ok fordi den begås mot et barn? Hvorfor få barn, om man hater dem? Hvorfor gå inn på tråder og om barn om man bare ønsker fortelle at man hater barn og ønsker dem alt vondt? Ts: har dere forsøkt tilpasse hverdagen barnet heller enn motsatt? Noen spiser 2-3 store måltider, andre har behov for et mindre måltid hver 2-3 time. Om du spør en lege og ikke gærninger på kg så ber de folk spise etter behov, ikke skjema. Gi barnet mat rett etter barnehagen. En joghurt eller noen ovnsbakte grønnsaker eller en skive. Og så kan hen spise en liten porsjon middag og så resten litt senere. Det er ikke et problem. Anonymkode: d01af...67e
exictence Skrevet 2 timer siden #17 Skrevet 2 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det glemte jeg også å nevne! Her må de sitte ved bordet selv om de ikke vil ha mat, så må de sitte og vente på hverandre. Barn skal vente på barn, men de trenger ikke å vente på oss voksne. 9 av 10 ganger spise de *noe* mens de sitter der. Anonymkode: 25e6b...6e7 Hvis han ikke vil vente til at dere i familien er ferdig med å spise, så er det kanskje fordi det er for mye voksensnakk og at han ikke er deltagende og får oppmerksomhet? Det teller jo og. Endret 2 timer siden av exictence 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden exictence skrev (5 minutter siden): Hvis han ikke vil vente til at dere i familien er ferdig med å spise, så er det kanskje fordi det er for mye voksensnakk og at han ikke er deltagende og får oppmerksomhet? Det teller jo og. Han vil ikke vente fordi han ikke liker hele *mat* greia, men har aldri bedt han om å vente på oss heller for det holder for oss i massevis at han venter på henne (andre barn). Vil ikke gå veldig inn på det, men mat er noe kjipt og kjedelig som han bare MÅ gjøre i løpet av dagen. Hadde han valgt selv hadde han bare drukket næringen sin. Anonymkode: 25e6b...6e7
exictence Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han vil ikke vente fordi han ikke liker hele *mat* greia, men har aldri bedt han om å vente på oss heller for det holder for oss i massevis at han venter på henne (andre barn). Vil ikke gå veldig inn på det, men mat er noe kjipt og kjedelig som han bare MÅ gjøre i løpet av dagen. Hadde han valgt selv hadde han bare drukket næringen sin. Anonymkode: 25e6b...6e7 Trodde han likte laksemiddagen så godt. Kanskje du/dere kan prøve på å få han til å like og ville sitte ved bordet sammen med dere? Ikke ha regel om at han skal, det mente jeg ikke. Det er bare et forslag. Endret 1 time siden av exictence
AnonymBruker Skrevet 49 minutter siden #20 Skrevet 49 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Måååå man snakke og dille om alt, eller kan man bare drive litt god, gammeldags oppdragelse? Anonymkode: 7ae39...0b0 Mat og måltider, med god gammeldags oppdragelse henger ikke sammen for meg. Anonymkode: 37a70...fec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå