Gå til innhold

Hvor påvirket normalt å bli av å ta biopsi, livmorhalsprøve, ryggmargsprøve?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du som har vært gjennom dette eller lignende, tenker du det vanlig å grue seg og synes det er vanskelig å gjennomføre eller er for de aller fleste totalt problemfritt? Noe midt i mellom? 
Føler meg litt unormal som synes dette er vanskelig som en voksen person.

Anonymkode: 13ad6...5dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du som har vært gjennom dette eller lignende, tenker du det vanlig å grue seg og synes det er vanskelig å gjennomføre eller er for de aller fleste totalt problemfritt? Noe midt i mellom? 
Føler meg litt unormal som synes dette er vanskelig som en voksen person.

Livmorhalsprøve er ingenting, så da har du lav smerteterskel. Ryggmargsprøve har jeg hørt kan være litt vondt. 

Anonymkode: 38f68...b1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Livmorhalsprøve er ingenting, så da har du lav smerteterskel. Ryggmargsprøve har jeg hørt kan være litt vondt. 

Anonymkode: 38f68...b1c

Mener ikke fysisk påvirket, men psykisk.

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler er enkle prøver. Gruet meg ikke. Det påvirket meg bare at jeg fikk en travel dag på kobber for å rekke timen.

Anonymkode: 6e1eb...713

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener ikke fysisk påvirket, men psykisk.

Det er jo ofte en grunn til at flere av disse prøver tas. En livmorhalsprøve kan være en del av forebyggingsundersøkelse, men en ryggmargsprøve tas kun dersom det er mistanke om sykdom. Og ja, når jeg skal på min årlige mammografi så "gruer" jeg meg ofte en stund i forkant ettersom jeg har hatt brystkreft og går til årlig oppfølging. Tanken om tilbakefall er der hver gang.

Anonymkode: d4be6...e5b

• Hjerte 1
Skrevet

Biopsi av livmorhals uten bedøvelse var utrolig vondt. Når jeg skulle ta på nytt noen år senere gruet jeg meg som jeg ikke har gruet meg til noe før. Fikk da bedøvelse og da var det virkelig null stress. Celleprøve av livmorhalsen er også null stress😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bare tatt vanlig celleprøve fra livmorhals. Det er jo ikke akkurat gøy å ligge der på utstilling, men det er vel omtrent like ekkelt som å gå til tannlegen. Man gjør det bare, får det overstått og ingen grunn til å dvele ved det.

Så nei, jeg blir ikke påvirket psykisk.

Men skjønner jo at det blir litt annerledes å ta prøver pga faktisk mistanke om sykdom, det gir jo selvsagt et ekstra spenningsmoment.

Anonymkode: f8f9d...cd8

AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (38 minutter siden):

Biopsi av livmorhals uten bedøvelse var utrolig vondt. Når jeg skulle ta på nytt noen år senere gruet jeg meg som jeg ikke har gruet meg til noe før. Fikk da bedøvelse og da var det virkelig null stress. Celleprøve av livmorhalsen er også null stress😊

Dette. Biopsi av livmorhals uten bedøvelse var som sterke rier. 5-6 stk. Det var likevel fort over.

Ryggmargsprøve merket jeg ikke særlig til for min del. Det var mer psykisk rart fordi man ser så mye rart på tv, rart å tenke på at jeg var der plutselig som en pasient på House - men det var ikke ubehagelig eller vondt for meg. Måtte ligge et kvarter. 

Anonymkode: ceed8...d7d

AnonymBruker
Skrevet

Biopsi av livmorhals uten bedøvelse gikk ikke hos meg. Har måttet gjøre det flere ganger og da har legen vært sjokkert over at noen forsøkte å gjøre det uten bedøvelse.

Med bedøvelse har jeg ikke kjent noen ting, men det har likevel ikke vært behagelig. Føler meg også litt smådårlig etterpå.

Anonymkode: 7e51c...c5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...