Gå til innhold

Kronisk bihulebetennelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde kraftig bihulebetennelse for 1,5 år siden, måtte 2 kurer med antibiotika til for å bli kvitt det. Men siden da har nesa mi vært helt tullerulsk. Den kan være helt fin i noen dager for å så plutselig bli tett, det sprenger og kjennes betent ut. Er også rød når jeg ser oppi nesa. Den har blitt hypersentitiv og det er så slitsomt. Det er ikke direkte vondt, men ikke langt unna. Nok til at det plager meg. Smerten/sprengheten sitter liksom mellom øynene, på siden av nesa. Har vært hos lege som ga meg kur med kortison-nesespray, men det hjalp bare mens jeg brukte den, og nå har jeg begynt å få hull i neseveggen så det kan jeg jo ikke bruke mer. Hvis jeg bruker otrivin så letter det på trykket men smertene blir ikke borte. Noe som har vært borti lignende og blitt kvitt det? Hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: 14b04...1b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tar du nesespray når du føler deg tett?

Anonymkode: ebde5...d3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tar du nesespray når du føler deg tett?

Anonymkode: ebde5...d3e

Bare med saltvann og aloe vera. Kan ikke ta noe annet nå som jeg har begynnende hull i nesa. Skyller også nesa med saltvannsprøyte. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon på 2 året, har prøvd alt som er, jeg har dessverre ikke svar på dette. Jævla dritt. 

Anonymkode: eb121...a33

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er i samme situasjon på 2 året, har prøvd alt som er, jeg har dessverre ikke svar på dette. Jævla dritt. 

Æsj så kjedelig.. Det er så slitsomt. Har du vært hos øre nese hals lege? Ts

Skrevet

Det er noe hersens herk. Skyller nesa med saltvann. Har dessverre prøvd det meste uten hell 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
LilleMy_09 skrev (25 minutter siden):

Det er noe hersens herk. Skyller nesa med saltvann. Har dessverre prøvd det meste uten hell 

Så utrolig kjedelig 😥 skulle jo tro at det var hjelp å få for dette.. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ingen fler som vet? Ts

AnonymBruker
Skrevet

I de periodene jeg er mest tett, bruker jeg saltvann og nesehorn. Det lindrer mer enn saltvannsnesespray for min del. Ellers går på kortison nesespray selv. 

Anonymkode: b42ac...cde

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 22.56):

Æsj så kjedelig.. Det er så slitsomt. Har du vært hos øre nese hals lege? Ts

Ja flere runder, har prøvd antibiotika, predinosolon, nesesprayer og alt faen, det bare er og er. Har snakket med folk som har det kronisk og hatt det 10-20 år, så... muligj det blir 😭

AnonymBruker
Skrevet

Da bør du jo henvises til ØNH. 

Antibiotika er jo det sjelden hjelp i, siden under 5% av bihulebetennelse er bakteriell. Har du prøvd rinexin? 

Anonymkode: bb9ac...d81

AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til ønh. Må finne ut hva som skjer og hva som kan hjelpe.

Anonymkode: d1cd6...3ee

Skrevet

Sjekket for div allergier? Fant selv ut at jeg var allergisk mot hund og katt i midten av 30-årene. Det forklarte hvorfor jeg ble utredet for astma og har vært nogen lunde konstant tett i nesa i alle de år. 

Anonymkode: cc097...ae2

Skrevet

Har en svigerbror som plagdes veldig med bihulebetennelse, men når han sluttet med et naturpreparat som heter fenumax, så det ble det bedre og han har knapt bihulebetennelse. Kanskje det kan hjelpe deg og?

Anonymkode: 1f769...aba

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 14.18):

Har en svigerbror som plagdes veldig med bihulebetennelse, men når han sluttet med et naturpreparat som heter fenumax, så det ble det bedre og han har knapt bihulebetennelse. Kanskje det kan hjelpe deg og?

Anonymkode: 1f769...aba

Slutta han med det? Eller mente du starta med? 😅 ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2025 den 14.02):

Sjekket for div allergier? Fant selv ut at jeg var allergisk mot hund og katt i midten av 30-årene. Det forklarte hvorfor jeg ble utredet for astma og har vært nogen lunde konstant tett i nesa i alle de år. 

Anonymkode: cc097...ae2

Ja, alle blodprøver er fine men jeg reagerer på pollen og noen dyr. Men tett nese er ikke problemet, det er denne sprengingen som antagelig kommer av langvarig betennelse etter bihulebetennelse som er problemet. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 21.00):

Ja flere runder, har prøvd antibiotika, predinosolon, nesesprayer og alt faen, det bare er og er. Har snakket med folk som har det kronisk og hatt det 10-20 år, så... muligj det blir 😭

Fy søren så kjipt 😒 ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 21.14):

Be om henvisning til ønh. Må finne ut hva som skjer og hva som kan hjelpe.

Anonymkode: d1cd6...3ee

AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 21.08):

Da bør du jo henvises til ØNH. 

Antibiotika er jo det sjelden hjelp i, siden under 5% av bihulebetennelse er bakteriell. Har du prøvd rinexin? 

Anonymkode: bb9ac...d81

Har vært der og var de som satte meg på kortisonspray. Rinexin fikk jeg for bihulebetennelsen men det hjalp ikke. Antibiotika hjalp med en gang, men måtte 2 kurer til for å bli kvitt alt. Det er ikke det at det er tett som er problemet, det er heller ikke noe gørr der. Det bare er et stort sprengende trykk og en overfølsomhet føles det ut som. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 20.52):

I de periodene jeg er mest tett, bruker jeg saltvann og nesehorn. Det lindrer mer enn saltvannsnesespray for min del. Ellers går på kortison nesespray selv. 

Anonymkode: b42ac...cde

Jeg også, eller sånn sprøyte fra apoteket da. Det renser opp godt men hjelper ikke på trykket dessverre. Ts

Skrevet

Kan det være at du har fått et fremmedlegeme som sitter fast i nesen og gir kronisk betennelsesreaksjon? Jeg vet det høres rart ut, men en venninne av meg hadde en hund med kronisk rennende nese. Grønn guffe som rant ut av neseboret på ene siden, og ingen antibiotikakurer hjalp. Så tilfeldigvis nøys hunden en gang hjemme da datteren til min venninne satt ved siden av, og hun kunne sverge på at hun så noe som lynraskt stakk ut av neseboret og inn igjen da hunden pustet inn igjen. De tok hunden til veterinær, som ved hjelp av lykt og tynn pinsett klarte å dra ut et HELT gresstrå av hundens nese! Et halvråttent gresstrå som ga betennelse i nesen.

Etter at gresset ble fjernet, ble hunden raskt frisk igjen.

Ja, jeg vet at det er forskjell på hund og menneske, men mennesker kan også sette fast fremmedlegemer i nesen, som ikke blir oppdaget med det første. En frøkapsel eller noe f.eks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...