Gå til innhold

Folk som nekter å slippe deg inn når det er kø og du kommer inn fra annen fil eller et kryss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

IMG_9095.thumb.jpeg.0f958b5f7466e194b706c0204196bfe6.jpeg

Anonymkode: a8ab7...88c

Mente selvsagt at jeg kommer ut herfra:

IMG_9096.thumb.jpeg.4ea0a39b909719432fee7b651c2c351a.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånne mennesker har mest sannsynlig et miserabelt liv. Jeg ser ingen annen grunn til at man velger å være kjip og vanskelig mot sine omgivelser. 

Ser jeg at noen sliter med å komme seg inn på veien i en lang kø, sakker jeg ofte farten litt og gir space så vedkommende kan lure seg inn (men forventer da også at du er litt på alerten og benytter sjansen innen rimlig tid).

Om alle skal "stå på krava" blir det dårlig flyt i trafikken. Har de ikke lært seg noe såpass elementært burde de aldri hatt lappen.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Slik jeg tolker det så har du vikeplikt, så du må vente på tur. Du kommer fra en parkeringsplass med opphøyet fortauskant og må krysse fotgjengere til og med. 

Blir det bulking, så får du mest sannsynlig 100% skyld. 

Skjermbilde2025-10-06kl_17_12_02.thumb.png.504615b6cd11e5d656cedec5f0408c45.png

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (3 minutter siden):

Slik jeg tolker det så har du vikeplikt, så du må vente på tur. Du kommer fra en parkeringsplass med opphøyet fortauskant og må krysse fotgjengere til og med. 

Blir det bulking, så får du mest sannsynligvis 100% skyld. 

Schmuhu

Jeg har aldri ment at jeg ikke har vikeplikt når jeg kjører ut fra kryss, og jeg kjører ikke på slik at jeg ender med å kjører på noen. Men mår det er lang kø og jeg ender opp med å bli stående og blokkere enten i krysset eller i det andre feltet, så må noen slippe meg inn for at trafikken skal flyte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

De har ikke plikt til å slippe deg inn, sånn er det bare. Du må vente på tur. 

Anonymkode: c0a97...05a

Ingen som påstår at man har plikt til det, men dette handler om høflighet og hjelpsomhet. Det koster deg kanskje 5 sekunder tapt kjøretid, men du sparer noen andre for x antall minutter venting. Folk som ikke gjør dette er gjennomførte drittsekker. 

Anonymkode: 8579a...b7a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Her er situasjonen fra de som ikke slipper deg inn. Jeg tolker det slik at de ikke trenger det heller.

Jeg er ikke forpliktet til å bidra at du kommer deg inn om det skulle være kø her.  

Skjermbilde2025-10-06kl_17_18_12.thumb.png.ea78a6f3bcf50c1f2f01cbdfdf4b60e1.png

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (Akkurat nå):

Her er situasjonen fra de som ikke slipper deg inn. Jeg tolker det slik at de ikke trenger det heller: 

Skjermbilde2025-10-06kl_17_18_12.thumb.png.ea78a6f3bcf50c1f2f01cbdfdf4b60e1.png

Schmuhu

Hvis ingen slipper inn de som kommer derfra så blir de enten stående og blokkere i krysset ut fra bensinstasjonen, eller i filen til venstre. Da flyter ikke trafikken. 

• Nyttig 2
Skrevet
Schmuhu skrev (5 minutter siden):

Blir det bulking, så får du mest sannsynlig 100% skyld. 

Schmuhu

Jeg tror ikke TS tolker det slik at han ikke har vikeplikt. Men om alle skal oppføre seg som tverre egoister så får vi ikke flyt i trafikken. Slike situasjoner som TS beskriver oppstår hele tiden i en storby med rushtrafikk. Om alle skal kjøre som om de bor på landet uten trafikk og kun skal hevde sin rett, så blir de til stor, stinkende kork i trafikken selv. J****irriterende.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis ingen slipper inn de som kommer derfra så blir de enten stående og blokkere i krysset ut fra bensinstasjonen, eller i filen til venstre. Da flyter ikke trafikken. 

Jeg skjønner ikke hva du mener.

Du blokkerer kun dersom du kjører ut og da har du allerrede brudd på vikeplikten. Dersom folk ikke kommer seg ut fra stasjonsområde når det er kø angår ikke folk på hovedveien. 

Dette her er et eksempel på svært dårlig planlegging av byrommet. 

Schmuhu

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fletting gjelder også ved kø. Ellers slipper man aldri inn, og ender opp med å blokkere filer andre skal kjøre i. 

Nei, fletteregelen gjelder ikke ved kø. Å slippe biler som har vikeplikt fram ved kø er ordinær folkeskikk, men ikke noe du har krav på. 

Anonymkode: d1410...bff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ElectricScum skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke TS tolker det slik at han ikke har vikeplikt. Men om alle skal oppføre seg som tverre egoister så får vi ikke flyt i trafikken. Slike situasjoner som TS beskriver oppstår hele tiden i en storby med rushtrafikk. Om alle skal kjøre som om de bor på landet uten trafikk og kun skal hevde sin rett, så blir de til stor, stinkende kork i trafikken selv. J****irriterende.

Helt rett. Å slippe noen inn i køa er bra for alle, dersom alle gjør det. Det er som å returnere handlevogna på kjøpesenteret og ikke la de stå igjen spredd på hele området. Folk som ikke evner å forstå dette er ikke skikket til å delta i gode og velfungerende samfunn. 

Anonymkode: 8579a...b7a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, fletteregelen gjelder ikke ved kø. Å slippe biler som har vikeplikt fram ved kø er ordinær folkeskikk, men ikke noe du har krav på. 

Kjører du Tesla eller BMW i tillegg, så kan du bare glemme å komme inn her i Bergen i alle fall. Og her bulker folk når du kjører ut og så er du fucked. 

Anonymkode: 982d8...baa

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener.

Du blokkerer kun dersom du kjører ut og da har du allerrede brudd på vikeplikten. Dersom folk ikke kommer seg ut fra stasjonsområde når det er kø angår ikke folk på hovedveien. 

Dette her er et eksempel på svært dårlig planlegging av byrommet. 

Schmuhu

Jo, jeg blokkerer når det er 3 andre biler bak meg som blinker seg til høyre der det ikke er kø…..

AnonymBruker
Skrevet

Du kjører for aggressivt. De som kjører fremover er det få som ønsker å slippe inn. 

Legg deg inn, blink, rett etter påkjørselen. Vent tålmodig. Det tar ikke lang tid før noen slipper inn. 

Anonymkode: bd38e...7ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg blokkerer når det er 3 andre biler bak meg som blinker seg til høyre der det ikke er kø…..

Nei, du deltar på vanlig måte i trafikk. Venting betyr ikke nødvendigvis blokkering.

Du blokkerer f.eks. når du parkerer ved et busstopp eller når du ikke kjører ved grønt lys. 

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger må man dessverre presse seg ut. Det er vanlig folkeskikk å slippe ut biler selv om en ikke har plikt til det. De som gjør det viser god evne til å se trafikkbildet. Står man i køen hvor man kan stoppe for å slippe ut en bil så kan man slippe ut bilen om du ser at ingen foran deg har tatt seg bryet med å hjelpe til. 
Men dessverre er det ikke alle som bryr seg, folk bryr seg om seg og sitt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (Akkurat nå):

Nei, du deltar på vanlig måte i trafikk. Venting betyr ikke nødvendigvis blokkering.

Du blokkerer f.eks. når du parkerer ved et busstopp eller når du ikke kjører ved grønt lys. 

Schmuhu

Du har åpenbart ikke kjørt i det krysset der selv. Ingen slipper inn folk som ikke kjører ut fra krysset der, de enser dem ikke og druser bare på når det blir grønn pil i krysset foran. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg kjører noen ganger i en rundkjøring hvor alle trafikkregler er opphevet. Kun den sterkestes rett gjelder. Der blir det ofte 4 biler i bredden som skal ut samme sted. Det er bare å slå på badass-mode og tvinge seg frem, gjerne tute litt.

De som følger trafikkreglene og venter på tur blir bare tutet på bakfra. 

Anonymkode: 960c4...06b

Bor du i India? 😮 

Anonymkode: 0c13b...36c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg visste du snakket om Smestad fra det sekundet du skrev bensinstasjon og to filer😅

AnonymBruker
Skrevet

Konklusjonen blir da at:

1. TS bommer totalt når hun henviser til fletteregelen, da den ikke er relevant her.

2. Hvis TS kjører Tesla så kan hun takke seg selv.

(Hvis hun ikke kjører Tesla så traff hun bare på uoppmerksomme bilister eller bilister uten ordinær folkeskikk) 

Hun får prøve igjen i morgen. :) 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...