Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det med folk som tror at alle gaver fra alle andre er ræl?

Anonymkode: 63c82...2a4

Jeg sa "mye" ikke "alle".

Jeg får som regel gaver jeg hadde klart meg helt fint uten. Jeg kan bli ordentlig glad av enkelte gaver, men synes likevel det er tullete. En dyr vin jeg er glad i er en fin gave, men kanskje jeg ikke får drukket den før den blir dårlig? Et duftlys jeg har brukt i 100 år er også en fin gave, men kanskje jeg nettopp har funnet et duftlys jeg liker bedre og har blitt lei av det jeg likte før.

Jeg liker praktiske gaver da, men det er vel fordi det egentlig ikke er en gavegave. Når støvsugeren begynner å bli dårlig i suget blir jeg sjeleglad for å få ny støvsuger av mannen i bursdagsgave. Da vil jeg helst ikke ha et smykke eller noe, selv om han vet hva jeg liker.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende at mange har fått litt nok av bruk og kast-samfunnet? At de heller ønsker å gi midler slik at de som kjenner mottaker veldig godt og som har oversikt over hva de faktisk trenger og bruker kan gi de noe nyttig, fremfor enda mer nips/søppel som støver ned? Jeg tror denne trenden er mer nyansert enn at folk er late (selv om noen av de finnes også).

Anonymkode: a1f22...d40

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan det hende at mange har fått litt nok av bruk og kast-samfunnet? At de heller ønsker å gi midler slik at de som kjenner mottaker veldig godt og som har oversikt over hva de faktisk trenger og bruker kan gi de noe nyttig, fremfor enda mer nips/søppel som støver ned? Jeg tror denne trenden er mer nyansert enn at folk er late (selv om noen av de finnes også).

Anonymkode: a1f22...d40

Men når mottaker har lyst på gaver og ikke penger da er det ikke opp til giver å bestemme at de er lei av bruk og kast samfunnet! Folk må slutte å ilegge andre egne meninger! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så små barn hadde jeg bare kjøpt fond til med pengene. Jeg var mye eldre enn 5 før jeg klarte å ha et bevisst forhold til hvilken gave som kom fra hvem, og man drinker i inntrykk på julaften uansett. 

At FAU pålegger å kjøpe julegaver er helt nytt for meg. Merkelige greier. 

Anonymkode: 8b1dc...70f

Tipper du forstod at det var snakk om både bursdag og julegaver her eller?

AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (5 timer siden):

I en tid der mange sliter med å få endene til å møtes, i tillegg til at forbruket bør kuttes av miljøhensyn, så er det interessant å klage på muligheten til å kjøpe inn det barna sine trenger, fremfor å få boligen sin fylt opp av ræl de ikke hadde behov for — OG måtte gå til innkjøp av nødvendigheter selv i etterkant.

Men det er nå bare meg da 🫠

Sånn felles-gave-regel har null med økonomi å gjøre og er kun fordi foreldrene synes det er stress å kjøpe gaver til andre barn, og/eller at de er redd noen gir barna noe "plast fra Temu". Folk som allerede har dårlig råd setter sikkert ikke pris på at det kommer 500kr på toppen av alle andre utgifter rundt bursdag til eget barn og ville heller hatt mulighet til å kjøpe små gaver på salg, lage selv, kjøpe brukt eller liknende og ha utgiftene fordelt utover i tillegg. Og barna deres hadde sikkert satt pris på å få gaver fra noen andre enn de fattige foreldrene til bursdag. 

Så utrolig trist for barna og som aldri får gleden av å hjelpe til å velge ut, pakke inn og gi gave til vennene sine. 

Anonymkode: 712fb...1e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest tråder her på kg skjønner jeg godt folk ikke tørr kjøpe gave. Folk blir ikke fornøyd. Og om det er svigermor innibildet då er det heilt krise.

Anonymkode: 27c58...2aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn felles-gave-regel har null med økonomi å gjøre og er kun fordi foreldrene synes det er stress å kjøpe gaver til andre barn, og/eller at de er redd noen gir barna noe "plast fra Temu". Folk som allerede har dårlig råd setter sikkert ikke pris på at det kommer 500kr på toppen av alle andre utgifter rundt bursdag til eget barn og ville heller hatt mulighet til å kjøpe små gaver på salg, lage selv, kjøpe brukt eller liknende og ha utgiftene fordelt utover i tillegg. Og barna deres hadde sikkert satt pris på å få gaver fra noen andre enn de fattige foreldrene til bursdag. 

Så utrolig trist for barna og som aldri får gleden av å hjelpe til å velge ut, pakke inn og gi gave til vennene sine. 

Ja jeg klarer ikke egentlig tanken på at en gjeng med idiot foreldre har tatt fra barnet mitt retten å gi gave til sine egne venner. Jeg forstår faktisk ikke at skolen kan ha så mye makt bare fordi de går i samme klasse. Det er utrolig trist. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en vippser, selv om jeg synes det er koselig å kjøpe gaver. Sånn i teorien. For i praksis er det lenge siden det var innafor  å pønske ut gaver til nevøer og nieser på eget initiativ, noe som er en overraskelse, noe man tenker kan passe til mottakeren, men som vedkommende kanskje ikke har tenkt på selv. Jeg liker å tro at jeg ikke er hun tanta som kjøper ræl, men selvsagt, det er jo alltid en risiko for at mottakeren ikke blir fornøyd. 

Ønskelistene er blitt bestillingslister. De siste årene har det vært noen få dyre ting på listene, med beskjed om å finne noen å spleise med dersom ønskene koster mer enn det man hadde tenkt å gi. I det siste har det også vært presisert at vi må sjekke med de andre mottakerne av ønskelistene at ikke flere kjøper samme gave, siden det meste må bestilles på nett. Dette for å slippe returer. Mye styr, lite kos. 

Det er dessuten mange år siden jeg fikk en takk. Så jeg vippser med god samvittighet.

Anonymkode: afa66...5cc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor det, egentlig? 🤔

500 kr. er jo antageligvis langt mindre enn du ville ha brukt på å kjøpe gaver til de ørten andre barna ditt barn går i bursdag til. 🤷‍♀️

Anonymkode: 6596d...ae0

Kjøper ikke gave til mitt eget barn og sier det er fra klassen. Og ikke hadde jeg ikke brukt 500 heller- ikke tillegg til min gave til mitt , selskap og andre utgifter. 

Aldri i verden om jeg hadde brukt 500 på gaver til andre. Jeg kjøper ting på tilbud gjennom året jeg så jeg har allerede en ekse fullt av gaver

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er en vippser, selv om jeg synes det er koselig å kjøpe gaver. Sånn i teorien. For i praksis er det lenge siden det var innafor  å pønske ut gaver til nevøer og nieser på eget initiativ, noe som er en overraskelse, noe man tenker kan passe til mottakeren, men som vedkommende kanskje ikke har tenkt på selv. Jeg liker å tro at jeg ikke er hun tanta som kjøper ræl, men selvsagt, det er jo alltid en risiko for at mottakeren ikke blir fornøyd. 

Ønskelistene er blitt bestillingslister. De siste årene har det vært noen få dyre ting på listene, med beskjed om å finne noen å spleise med dersom ønskene koster mer enn det man hadde tenkt å gi. I det siste har det også vært presisert at vi må sjekke med de andre mottakerne av ønskelistene at ikke flere kjøper samme gave, siden det meste må bestilles på nett. Dette for å slippe returer. Mye styr, lite kos. 

Det er dessuten mange år siden jeg fikk en takk. Så jeg vippser med god samvittighet.

Anonymkode: afa66...5cc

Ja men vi er alltid takknemlige. Jeg prøver å sende ønskelister uten spesifikke produkter men mer med interesser. Type star wars, lego osv 

jeg ønsker ikke å løpe rundt før jul og kun kjøpe ting til egne barn. Jeg ønsker faktisk å kjøre til tanter og onkler og nevøer selv. Kanskje finner jeg noe ekstra kult og legger i en ekstra hundre lapp enn hva som var tenkt. Osv. vi pakker det inn morsomt sånn at det skal se anderledes ut osv.   og jeg forventer faktisk at noen bryr seg nok om mine barn til å ville gjøre det samme. Hvis ikke så kan de egentlig seile sin egen sjø 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja gud forby å måtte bruke litt tid på andres barn og kanskje finne noe som ikke er ubrukelig ræl. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva er det med folk som tror at alle gaver fra alle andre er ræl?

Fordi lekene man får kjøpt for 50kr i 2025 er bare ræl….?!

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja huff, for et tap å lide i oppveksten! 

Skrevet
DesmondMiles skrev (24 minutter siden):

Bruk mer enn 50 kr. 50’kr var standarden for 35 år siden! På høy tid vi inflasjonsjusterer dette

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruk mer enn 50 kr. 50’kr var standarden for 35 år siden! På høy tid vi inflasjonsjusterer dette

Faktisk er 50 kr i 1990 nå 111 kr. Det får man et ok lego sett for til barnebursdag.   
men innlegget mitt gjaldt også gaver fra familie med et langt høyere budsjett.. det er ikke ræl en får for 250 kr. Det er fine gaver. 

• Nyttig 1
Skrevet
Blåttvann skrev (23 timer siden):

Jeg er ikke lat, men ser virkelig ikke hvorfor vi i dagens samfunn gir hverandre gaver. Mange har dårlig råd, men det verste er jo at mye av det man får og det man gir blir aldri brukt. Enten blir det lagt i en bod, gitt videre eller kastet. Så hva er poenget? Penger er det eneste jeg vil ha. Men da faller jo poenget også bort fordi man bytter 500-lapp liksom, så for min del hadde det vært best om man ikke ga noen ting.

Men til barn er det jo supert å få penger fra flest mulig slik at man kan kjøpe en større ting barnet ønsker seg istedenfor å få masse ræl. Spesielt i disse Temu-tider hvor det florerer av dritt som barn ikke burde ta i engang.

Jaha , i din gjeng gis det kanskje mye som ikkke blir brukt , ikke noe jeg kjenner til

Anonymkode: 80a43...2bb

Skrevet
DesmondMiles skrev (56 minutter siden):

Ei det er de ikke

Anonymkode: 80a43...2bb

Skrevet

Så tafatt… Du vippser jo bare tilbake summen og sier du ikke har tid eller kreativitet til å finne på så mange gaver. Det kan de ikke bli sur for. Eller så setter du pengene inn på konto. Ja, det er kjedelig, men ungene opparbeider seg etter hvert mye sparepenger. 

Anonymkode: fcd6e...168

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så tafatt… Du vippser jo bare tilbake summen og sier du ikke har tid eller kreativitet til å finne på så mange gaver. Det kan de ikke bli sur for. Eller så setter du pengene inn på konto. Ja, det er kjedelig, men ungene opparbeider seg etter hvert mye sparepenger. 

Anonymkode: fcd6e...168

Jeg kan ikke la det være tomt under juletreet på trass… vi snakker om så godt som alle gaver her. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 20.30):

Men når mottaker har lyst på gaver og ikke penger da er det ikke opp til giver å bestemme at de er lei av bruk og kast samfunnet! Folk må slutte å ilegge andre egne meninger! 

Giver bestemmer hva giver vil gi. Liker du ikke det, kan du bare avslutte julegaveutvekslingen. Det går begge veier. 

Anonymkode: 2e2a3...472

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja jeg klarer ikke egentlig tanken på at en gjeng med idiot foreldre har tatt fra barnet mitt retten å gi gave til sine egne venner. Jeg forstår faktisk ikke at skolen kan ha så mye makt bare fordi de går i samme klasse. Det er utrolig trist. 

Du kan gjøre det privat, idiotforelder. 

Anonymkode: 2e2a3...472

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...