AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:38 #41 Skrevet mandag kl. 16:38 Jeg kjøper gaver til alle i familien for min pappa, for han bor på et bittelite sted langt ute ved kysten, med 3 timer å kjøre til nærmeste senter. Nå er han over 70 år og skal slippe å kjøre 6 timer t/r for å kjøpe gaver. Jeg kjøper også gave til sønnen min fra den ene onkelen hans, fordi han spør om jeg kan og vi hjelper hverandre der vi kan. Da sender jeg bare vippskrav på hva det kostet. Syns det er koselig så lenge det er frivillig og ikke noe andre forventer av meg. Anonymkode: 7db68...cb0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:39 #42 Skrevet mandag kl. 16:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjøper gaver til alle i familien for min pappa, for han bor på et bittelite sted langt ute ved kysten, med 3 timer å kjøre til nærmeste senter. Nå er han over 70 år og skal slippe å kjøre 6 timer t/r for å kjøpe gaver. Jeg kjøper også gave til sønnen min fra den ene onkelen hans, fordi han spør om jeg kan og vi hjelper hverandre der vi kan. Da sender jeg bare vippskrav på hva det kostet. Syns det er koselig så lenge det er frivillig og ikke noe andre forventer av meg. Anonymkode: 7db68...cb0 Men det er jo noe annet enn friske raske besteforeldre og tanter og onkler som bor maks 20 minutter unna og i en større by Anonymkode: 63c82...2a4 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:39 #43 Skrevet mandag kl. 16:39 Jeg kjøper fra foreldrene mine, men da har de sendt meg penger på forhånd, så kjøper jeg noe jeg vet at han ønsker seg. Resten av familien kjøper gaver, og alle synes det må være en skikkelig gave, og ikke penger. Nå er alle søskenbarna i familien fortsatt små, så gaver er kjekkest. I 2 klasse ble de slutt med gaver i klassebursdager, det ble bestemt at foreldrene kjøper en felles gave fra klassen, til ca 300 kr. Jeg liker å kjøpe gaver, så jeg stemte for vanlig gaver i bursdagene. Anonymkode: 37d5f...3d1
Rødstrupa Skrevet mandag kl. 16:41 #44 Skrevet mandag kl. 16:41 Det er jo supert. Så kan de i romjul mm. gå på salg og kjøpe det de vil ha/ønsker seg eller spare pengene. Mye bedre det, enn å få noe dri.. man ikke vil ha. 1
DesmondMiles Skrevet mandag kl. 16:42 #45 Skrevet mandag kl. 16:42 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi det er det. Enkelt og greit. Er du en av disse som tror det er ok å gi et gavekort eller vippse kanskje? Det er ikke en gave. Julegave er ikke 500 kroner på konto med instruks om å handle noe til ungene. Da må vi jo late som om giver har giddet å kjøpe noe Anonymkode: 63c82...2a4 Aha, så du har ikke noe argument altså. Og nei, det er ditt valg å late som. Du er VIRKELIG ikke bevisst ditt privilegium.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:42 #46 Skrevet mandag kl. 16:42 kjærring skrev (5 minutter siden): Hadde aldri gått med på å bruke 500 kroner til å kjøpe en gave fra klassen. Uaktuelt. Hvorfor det, egentlig? 🤔 500 kr. er jo antageligvis langt mindre enn du ville ha brukt på å kjøpe gaver til de ørten andre barna ditt barn går i bursdag til. 🤷♀️ Anonymkode: 6596d...ae0 2
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 16:43 #47 Skrevet mandag kl. 16:43 Å, nei. Da går jo barna glipp av det å • få ting de absolutt ikke vil ha • få ting til «feil kjønn» • få klær som er alt for små • sko som først vil passe etter at barna er konfirmasjonen • å få byttelapper som går ut dagen etterpå • å få ting som kun kan byttes i én butikk - som befinner seg på andre siden av landet Det er mange (både barn og voksne) som får seg et lynkurs i høflighet under bursdagsfeiring/på julaften. Det forsvinner jo når mor må ordne absolutt alt. 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:44 #48 Skrevet mandag kl. 16:44 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor det, egentlig? 🤔 500 kr. er jo antageligvis langt mindre enn du ville ha brukt på å kjøpe gaver til de ørten andre barna ditt barn går i bursdag til. 🤷♀️ Anonymkode: 6596d...ae0 Ja det er jo mindre enn man hadde brukt totalt. Jeg mener fremdeles at presanger er bedre enn at jeg enda en gang må fikse presanger på vegne av andre Anonymkode: 63c82...2a4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:45 #49 Skrevet mandag kl. 16:45 Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden): Å, nei. Da går jo barna glipp av det å • få ting de absolutt ikke vil ha • få ting til «feil kjønn» • få klær som er alt for små • sko som først vil passe etter at barna er konfirmasjonen • å få byttelapper som går ut dagen etterpå • å få ting som kun kan byttes i én butikk - som befinner seg på andre siden av landet Det er mange (både barn og voksne) som får seg et lynkurs i høflighet under bursdagsfeiring/på julaften. Det forsvinner jo når mor må ordne absolutt alt. Ja men er det ikke litt greit å få trent seg på å få ting som ikke passer helt perfekt og likevel være takknemlig da? Når skal barna lære det? Når vi alltid kjøper alt på ønskelisten Anonymkode: 63c82...2a4 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:46 #50 Skrevet mandag kl. 16:46 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja hvis barna dine syns det er stas med brukte klær til 30 kr under juletreet så går jo det helt fint. Anonymkode: 63c82...2a4 Hvorfor "glemte" du leken? Anonymkode: 2e2a3...472
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:53 #51 Skrevet mandag kl. 16:53 Kjenner meg så utrolig godt igjen, TS! Både farmor, bestemor/bestefar og oldeforeldre vippset penger, og det var alltid bare jeg som måtte planlegge, kjøpe inn , pakke inn og stå for absolutt alle julegavene og alle bursdagsgavene til alle tre ungene i ALLE år. Anonymkode: 7fcb8...1bd 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:01 #52 Skrevet mandag kl. 17:01 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja det er jo mindre enn man hadde brukt totalt. Jeg mener fremdeles at presanger er bedre enn at jeg enda en gang må fikse presanger på vegne av andre Anonymkode: 63c82...2a4 Der er vi forskjellige. Jeg vil MYE heller kjøpe èn ordentlig gave til eget barn, enn å måtte stresse til butikken etter jobb for å kjøpe ubrukelig ræl til 30 andre barn. Anonymkode: 6596d...ae0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:15 #53 Skrevet mandag kl. 17:15 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Der er vi forskjellige. Jeg vil MYE heller kjøpe èn ordentlig gave til eget barn, enn å måtte stresse til butikken etter jobb for å kjøpe ubrukelig ræl til 30 andre barn. Anonymkode: 6596d...ae0 Ja gud forby å måtte bruke litt tid på andres barn og kanskje finne noe som ikke er ubrukelig ræl. Anonymkode: 63c82...2a4 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:38 #54 Skrevet mandag kl. 17:38 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja gud forby å måtte bruke litt tid på andres barn og kanskje finne noe som ikke er ubrukelig ræl. Anonymkode: 63c82...2a4 Nå drar du temmelig usaklige konklusjoner her. 🤔 Anonymkode: 6596d...ae0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:42 #55 Skrevet mandag kl. 17:42 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå drar du temmelig usaklige konklusjoner her. 🤔 Anonymkode: 6596d...ae0 Usaklig? Det var jo det som ble sagt? At de heller ville kjøpe presang til eget barn enn å stresse med 30. ingen som tenker på barna her Anonymkode: 63c82...2a4 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:46 #56 Skrevet mandag kl. 17:46 DesmondMiles skrev (1 time siden): Aha, så du har ikke noe argument altså. Og nei, det er ditt valg å late som. Du er VIRKELIG ikke bevisst ditt privilegium. Gi deg du da , herlighet Anonymkode: 80a43...2bb
Blåttvann Skrevet mandag kl. 17:46 #57 Skrevet mandag kl. 17:46 (endret) Jeg er ikke lat, men ser virkelig ikke hvorfor vi i dagens samfunn gir hverandre gaver. Mange har dårlig råd, men det verste er jo at mye av det man får og det man gir blir aldri brukt. Enten blir det lagt i en bod, gitt videre eller kastet. Så hva er poenget? Penger er det eneste jeg vil ha. Men da faller jo poenget også bort fordi man bytter 500-lapp liksom, så for min del hadde det vært best om man ikke ga noen ting. Men til barn er det jo supert å få penger fra flest mulig slik at man kan kjøpe en større ting barnet ønsker seg istedenfor å få masse ræl. Spesielt i disse Temu-tider hvor det florerer av dritt som barn ikke burde ta i engang. Endret mandag kl. 17:49 av Blåttvann 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:58 #58 Skrevet mandag kl. 17:58 Blåttvann skrev (11 minutter siden): Jeg er ikke lat, men ser virkelig ikke hvorfor vi i dagens samfunn gir hverandre gaver. Mange har dårlig råd, men det verste er jo at mye av det man får og det man gir blir aldri brukt. Enten blir det lagt i en bod, gitt videre eller kastet. Så hva er poenget? Penger er det eneste jeg vil ha. Men da faller jo poenget også bort fordi man bytter 500-lapp liksom, så for min del hadde det vært best om man ikke ga noen ting. Men til barn er det jo supert å få penger fra flest mulig slik at man kan kjøpe en større ting barnet ønsker seg istedenfor å få masse ræl. Spesielt i disse Temu-tider hvor det florerer av dritt som barn ikke burde ta i engang. Hva er det med folk som tror at alle gaver fra alle andre er ræl? Anonymkode: 63c82...2a4 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:02 #59 Skrevet mandag kl. 18:02 Samme her, jeg kjøper 16 gaver fra andre hvert år. Drittlei. Anonymkode: ebf84...379
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:06 #60 Skrevet mandag kl. 18:06 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke når de er 5 og 2 nei Anonymkode: 63c82...2a4 Så små barn hadde jeg bare kjøpt fond til med pengene. Jeg var mye eldre enn 5 før jeg klarte å ha et bevisst forhold til hvilken gave som kom fra hvem, og man drinker i inntrykk på julaften uansett. At FAU pålegger å kjøpe julegaver er helt nytt for meg. Merkelige greier. Anonymkode: 8b1dc...70f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå