AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:05 #21 Skrevet mandag kl. 15:05 Takk for ideen, dette skal jeg begynne å gjøre! Jeg får aldri sp mye som et lite takk engang fra søsken og tantebarn når de får gaver av meg og jeg er så drittlei det! Men fra nå,av skal foreldrene få fikse gaver på mine vegne selv! Anonymkode: d7806...945 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:06 #22 Skrevet mandag kl. 15:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for ideen, dette skal jeg begynne å gjøre! Jeg får aldri sp mye som et lite takk engang fra søsken og tantebarn når de får gaver av meg og jeg er så drittlei det! Men fra nå,av skal foreldrene få fikse gaver på mine vegne selv! Anonymkode: d7806...945 Du om det Anonymkode: 63c82...2a4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:12 #23 Skrevet mandag kl. 15:12 Jeg er helt enig ts! Jeg synes det er trist og leit. Eneste unnskyldningen for å gi penger er den perioden barna ønsker seg penger og hvis feks besteforeldre er for syke til å handle selv. Synes altså jeg. Gavestyret er stress, men det er det for (nesten) alle. Anonymkode: 439f3...3f6 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:16 #24 Skrevet mandag kl. 15:16 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tja, tjo… Har gjennom mange år invitert til førjulsselskap med diverse tantebarn i forskjellige aldre, sammen med foreldre. Etter hvert som barna har vokst til - og jeg selv begynt å dra på årene - har det blitt ganske strabasiøst å skulle finne «riktig gave». Resultatet har alltid blitt at jeg har mottatt ønskeliste, etter å ha bedt om dette, og det å kjøpe inn disse sakene blir for meg mer en opplevelse av å krysse av på en bestillingsliste. Så jeg vet ikke lenger dette med såkalt omtanke, egentlig. Ingen av disse barna m foreldre kommer noensinne på besøk utenom når de møtes til duk og dekket bord hos meg, før jul, så i år har jeg faktisk tenkt å droppe hele samlingen. Og nettopp: Vippse en sum til foreldrene. Jada, det er hyggelig med samling rundt bordet, men i år går jeg heller for å samle gode venner. Da koser vi oss med god mat i hverandres selskap og gir blanke i julegaver Anonymkode: f463d...716 Det holder jeg med deg i. Invitasjoner må være gjensidig. Folk flest blir lett bortskjemt. Anonymkode: 439f3...3f6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:10 #25 Skrevet mandag kl. 16:10 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det med folk for tiden?! Er vi alle blitt så late at vi ikke orker å vise at vi er glad i noen ved å gidde å kjøpe en gave til bursdag eller jul? Nå må jeg altså kjøpe ALLE gavene til mine barn selv! FAU har bestemt at foreldrene selv skal kjøpe bursdagsgave på vegne av klassen for 500 kr svigers vippser penger til julegaver fordi de ikke vet hva de skal kjøpe tanter og onkler vippser penger til julegaver fordi de ikke gidder å handle det ender jo med at vi selv står bak alle gavene til ungene. Ungene får aldri noe de ikke har på ønskelisten sin men som kanskje hadde vært kjekt og det er faktisk ingen som gidder å legge en tanke bak eller litt krefter i å finne noe spesielt akkurat for dem, utenom oss da som må fikse alt. skjerp dere folkens! Å gi gaver er en en øvelse i å tenke på andre, bruke tid på å finne noe fint og vise at en kjenner vedkommende som mottar gaven godt. Det er koselig. Ikke en byrde Anonymkode: 63c82...2a4 Fau kan ikke bestemme noe slikt. De kan legge ønske og føringer for det, men ikke diktere og bestemme slikt. Men ellers er jeg enig. Drittlei av å få penger til barna på vipps i gave. Anonymkode: 95149...c1a 1
DesmondMiles Skrevet mandag kl. 16:14 #26 Skrevet mandag kl. 16:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det med folk for tiden?! Er vi alle blitt så late at vi ikke orker å vise at vi er glad i noen ved å gidde å kjøpe en gave til bursdag eller jul? Nå må jeg altså kjøpe ALLE gavene til mine barn selv! FAU har bestemt at foreldrene selv skal kjøpe bursdagsgave på vegne av klassen for 500 kr svigers vippser penger til julegaver fordi de ikke vet hva de skal kjøpe tanter og onkler vippser penger til julegaver fordi de ikke gidder å handle det ender jo med at vi selv står bak alle gavene til ungene. Ungene får aldri noe de ikke har på ønskelisten sin men som kanskje hadde vært kjekt og det er faktisk ingen som gidder å legge en tanke bak eller litt krefter i å finne noe spesielt akkurat for dem, utenom oss da som må fikse alt. skjerp dere folkens! Å gi gaver er en en øvelse i å tenke på andre, bruke tid på å finne noe fint og vise at en kjenner vedkommende som mottar gaven godt. Det er koselig. Ikke en byrde Anonymkode: 63c82...2a4 I en tid der mange sliter med å få endene til å møtes, i tillegg til at forbruket bør kuttes av miljøhensyn, så er det interessant å klage på muligheten til å kjøpe inn det barna sine trenger, fremfor å få boligen sin fylt opp av ræl de ikke hadde behov for — OG måtte gå til innkjøp av nødvendigheter selv i etterkant. Men det er nå bare meg da 🫠 2 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:21 #27 Skrevet mandag kl. 16:21 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fau kan ikke bestemme noe slikt. De kan legge ønske og føringer for det, men ikke diktere og bestemme slikt. Men ellers er jeg enig. Drittlei av å få penger til barna på vipps i gave. Anonymkode: 95149...c1a Det har de bestemt. Med streng beskjed om at sånn blir det Anonymkode: 63c82...2a4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:22 #28 Skrevet mandag kl. 16:22 DesmondMiles skrev (7 minutter siden): I en tid der mange sliter med å få endene til å møtes, i tillegg til at forbruket bør kuttes av miljøhensyn, så er det interessant å klage på muligheten til å kjøpe inn det barna sine trenger, fremfor å få boligen sin fylt opp av ræl de ikke hadde behov for — OG måtte gå til innkjøp av nødvendigheter selv i etterkant. Men det er nå bare meg da 🫠 Vi har råd til å kjøpe det vi trenger. Gaver handler om å omtanke og å føle seg sett. Penger på konto er ikke verd noe som gave og de som gir kan bare spare seg for det. Anonymkode: 63c82...2a4 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:23 #29 Skrevet mandag kl. 16:23 Fantastisk konsept! Så kjøper jeg en leke og et plagg i en gjenbruksbutikk til 30-50 kr og sparer resten av pengene. (Øremerket barna, selvklart). Anonymkode: 2e2a3...472 1
DesmondMiles Skrevet mandag kl. 16:23 #30 Skrevet mandag kl. 16:23 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har råd til å kjøpe det vi trenger. Gaver handler om å omtanke og å føle seg sett. Penger på konto er ikke verd noe som gave og de som gir kan bare spare seg for det. Anonymkode: 63c82...2a4 Snakk om å ikke se sitt eget privilegium. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:27 #31 Skrevet mandag kl. 16:27 DesmondMiles skrev (1 minutt siden): Snakk om å ikke se sitt eget privilegium. Unnskyld meg. Men folk har da gitt gaver og fått gaver i århundrer. Jeg fikk flere gaver da jeg var barn en mine barn får nå Dette er ikke noe nytt. Men at jeg må ut og kjøpe gave fra tanter og onkler, besteforeldre etc ikke bare til barna men også til meg selv og min mann det er bare utrolig trist. Hvor er giver gleden blitt av. Er vi blitt et sånt egoistisk samfunn at vi ikkke gidder å bruke et par timer av egen tid til å kjøpe julegave til noen man er glad i?! Folk burde skamme seg. Og det handler selvsagt ikke om beløp. Det handler om tanken og innsatsen bak! Anonymkode: 63c82...2a4 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:28 #32 Skrevet mandag kl. 16:28 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fantastisk konsept! Så kjøper jeg en leke og et plagg i en gjenbruksbutikk til 30-50 kr og sparer resten av pengene. (Øremerket barna, selvklart). Anonymkode: 2e2a3...472 Ja hvis barna dine syns det er stas med brukte klær til 30 kr under juletreet så går jo det helt fint. Anonymkode: 63c82...2a4 2
DesmondMiles Skrevet mandag kl. 16:31 #33 Skrevet mandag kl. 16:31 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Unnskyld meg. Men folk har da gitt gaver og fått gaver i århundrer. Jeg fikk flere gaver da jeg var barn en mine barn får nå Dette er ikke noe nytt. Men at jeg må ut og kjøpe gave fra tanter og onkler, besteforeldre etc ikke bare til barna men også til meg selv og min mann det er bare utrolig trist. Hvor er giver gleden blitt av. Er vi blitt et sånt egoistisk samfunn at vi ikkke gidder å bruke et par timer av egen tid til å kjøpe julegave til noen man er glad i?! Folk burde skamme seg. Og det handler selvsagt ikke om beløp. Det handler om tanken og innsatsen bak! Anonymkode: 63c82...2a4 Igjen, snakk om å ikke se sitt eget privilegium. Hvorfor er en genser til 500kr verdt mer enn 500kr kontant? 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:32 #34 Skrevet mandag kl. 16:32 Her tar du jo opp to komplett forskjellige ting. At foreldrene kjøper en større gave til eget barn, slik at bursdagsbarnet slipper å få et lass med ubrukelig billig plast-ræl er kun en fordel, både for miljøet og for jubilanten. Siste gang vi hadde barnebursdag før dette ble innført her kastet vi faktisk flere av gavene så snart gjestene hadde gått hjem (plastræl til 20 kroner som gikk i stykker med en gang) Helt meningsløst å både få og gi noe sånt, så bedre med en større gave som faktisk brukes. Når det gjelder onkler og tanter som ikke gidder å finne på en gave er jeg litt enig. Samtidig forstår jeg de veldig godt, for det er en krevende øvelse å finne en gave mottakeren vil ha. Så det gjøres nok i beste mening (og dersom barna er små kan du jo med fordel sette en del av pengene i fond) Anonymkode: 6596d...ae0 2 1
Gaia Skrevet mandag kl. 16:33 #35 Skrevet mandag kl. 16:33 Det er forståelig hvis slektninger bor langt unna, fordi det er utrolig dyrt å sende pakker. Det koster jo like mye å sende en pakke som gaven koster. Hvis disse slektningene bor i nærheten eller kommer innom stedet man bor med jevne mellomrom, så ser jeg ikke nødvendigheten av å vippse penger for å så mor eller far til å kjøpe for dem. 1 1
kjærring Skrevet mandag kl. 16:35 #36 Skrevet mandag kl. 16:35 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det med folk for tiden?! Er vi alle blitt så late at vi ikke orker å vise at vi er glad i noen ved å gidde å kjøpe en gave til bursdag eller jul? Nå må jeg altså kjøpe ALLE gavene til mine barn selv! FAU har bestemt at foreldrene selv skal kjøpe bursdagsgave på vegne av klassen for 500 kr svigers vippser penger til julegaver fordi de ikke vet hva de skal kjøpe tanter og onkler vippser penger til julegaver fordi de ikke gidder å handle det ender jo med at vi selv står bak alle gavene til ungene. Ungene får aldri noe de ikke har på ønskelisten sin men som kanskje hadde vært kjekt og det er faktisk ingen som gidder å legge en tanke bak eller litt krefter i å finne noe spesielt akkurat for dem, utenom oss da som må fikse alt. skjerp dere folkens! Å gi gaver er en en øvelse i å tenke på andre, bruke tid på å finne noe fint og vise at en kjenner vedkommende som mottar gaven godt. Det er koselig. Ikke en byrde Anonymkode: 63c82...2a4 Hadde aldri gått med på å bruke 500 kroner til å kjøpe en gave fra klassen. Uaktuelt. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:35 #37 Skrevet mandag kl. 16:35 DesmondMiles skrev (2 minutter siden): Igjen, snakk om å ikke se sitt eget privilegium. Hvorfor er en genser til 500kr verdt mer enn 500kr kontant? Fordi det er det. Enkelt og greit. Er du en av disse som tror det er ok å gi et gavekort eller vippse kanskje? Det er ikke en gave. Julegave er ikke 500 kroner på konto med instruks om å handle noe til ungene. Da må vi jo late som om giver har giddet å kjøpe noe Anonymkode: 63c82...2a4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:36 #38 Skrevet mandag kl. 16:36 Gaia skrev (2 minutter siden): Det er forståelig hvis slektninger bor langt unna, fordi det er utrolig dyrt å sende pakker. Det koster jo like mye å sende en pakke som gaven koster. Hvis disse slektningene bor i nærheten eller kommer innom stedet man bor med jevne mellomrom, så ser jeg ikke nødvendigheten av å vippse penger for å så mor eller far til å kjøpe for dem. De bor i nærheten ja. Enig i om det var langt unna Anonymkode: 63c82...2a4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:36 #39 Skrevet mandag kl. 16:36 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det med folk for tiden?! Er vi alle blitt så late at vi ikke orker å vise at vi er glad i noen ved å gidde å kjøpe en gave til bursdag eller jul? Nå må jeg altså kjøpe ALLE gavene til mine barn selv! FAU har bestemt at foreldrene selv skal kjøpe bursdagsgave på vegne av klassen for 500 kr svigers vippser penger til julegaver fordi de ikke vet hva de skal kjøpe tanter og onkler vippser penger til julegaver fordi de ikke gidder å handle det ender jo med at vi selv står bak alle gavene til ungene. Ungene får aldri noe de ikke har på ønskelisten sin men som kanskje hadde vært kjekt og det er faktisk ingen som gidder å legge en tanke bak eller litt krefter i å finne noe spesielt akkurat for dem, utenom oss da som må fikse alt. skjerp dere folkens! Å gi gaver er en en øvelse i å tenke på andre, bruke tid på å finne noe fint og vise at en kjenner vedkommende som mottar gaven godt. Det er koselig. Ikke en byrde Anonymkode: 63c82...2a4 Jeg forstår ikke problemet, ts? Alternativet ville jo vært at du hver jul og bursdag fikk huset fult av ting av dårlig kvalitet og stort omfang. Er det enklere? Da må du jo rydde gjennom og skalere ned barnas eiendeler hver gang de har bursdag og før hver jul i påvente av influx. (Jeg kan forsikre deg om at et er arbeid også). Og barna behøver jo ikke mer enn 1-2 pakker. Så du kjøper en pakke fra dere foreldre, og muligens en fra søsken. Resten av pengene putter du bare på bankkonto. Ungene har mye større glede av egenkapital enn de har av enda en pakke Lego oppå de 120 de alt har eller enda et sett bøker de kunne ha lånt på biblioteket. Anonymkode: 9ca3a...399
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:36 #40 Skrevet mandag kl. 16:36 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår ikke problemet, ts? Alternativet ville jo vært at du hver jul og bursdag fikk huset fult av ting av dårlig kvalitet og stort omfang. Er det enklere? Da må du jo rydde gjennom og skalere ned barnas eiendeler hver gang de har bursdag og før hver jul i påvente av influx. (Jeg kan forsikre deg om at et er arbeid også). Og barna behøver jo ikke mer enn 1-2 pakker. Så du kjøper en pakke fra dere foreldre, og muligens en fra søsken. Resten av pengene putter du bare på bankkonto. Ungene har mye større glede av egenkapital enn de har av enda en pakke Lego oppå de 120 de alt har eller enda et sett bøker de kunne ha lånt på biblioteket. Anonymkode: 9ca3a...399 Barn har sikkert i de siste 50 år fått mye mer enn 2 pakker på julaften. Skjerp deg Anonymkode: 63c82...2a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå