Gå til innhold

Jeg må kjøpe gave fra alle

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
Goodtimes skrev (På 3.10.2025 den 8.25):

Jeg tenker at det til tider kan være sundt å finne på ting hver for seg, men hvis det blir slik at du aldri får vært med han og vennene hans ut, så er det nok riktig av deg å reagere på dette. Nesten som om han vil skjule deg for de andre...

Høres vel strengt tatt ut som dere ikke er helt på bølgelengde akkurat her. 

Hei! Jeg har hatt barn i 3 forskjellige skolen, ene skolen hadde denne løsningen her. Og jeg personlig syns det var helt supert! For det første slipper man å få 20 skit-ting og plukk til en femtilapp - som blir ødelagt og slenger rundt og aldri blir brukt. For det andre kan du heller kjøpe noe barnet ønsker seg, trenger eller som tilskudd til sparing til noe - whatever. Du kjenner ditt barn best. For det tredje - DU slipper å leite butikkene rundt for en brukelig gave innenfor 50-kroner til hvert eneste besøk ditt barn er invitert i. Dette er også til stor hjelp for alle barna som ikke får delta i bursdager fordi foreldrene har dårlig økonomi. 
utrolig mange fordeler her, bra FAU presset det igjennom selvom enkeltpersoner ikke liker denne ordningen 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
UserBlqvla skrev (17 minutter siden):

Hei! Jeg har hatt barn i 3 forskjellige skolen, ene skolen hadde denne løsningen her. Og jeg personlig syns det var helt supert! For det første slipper man å få 20 skit-ting og plukk til en femtilapp - som blir ødelagt og slenger rundt og aldri blir brukt. For det andre kan du heller kjøpe noe barnet ønsker seg, trenger eller som tilskudd til sparing til noe - whatever. Du kjenner ditt barn best. For det tredje - DU slipper å leite butikkene rundt for en brukelig gave innenfor 50-kroner til hvert eneste besøk ditt barn er invitert i. Dette er også til stor hjelp for alle barna som ikke får delta i bursdager fordi foreldrene har dårlig økonomi. 
utrolig mange fordeler her, bra FAU presset det igjennom selvom enkeltpersoner ikke liker denne ordningen 

Det er det jo ikke. Er det virkelig lettere for en foreldre med dårlig råd å kjøpe en gave til 500 kr til eget barn OG legge ut for feiring enn å kjøpe 10 gaver til 50 kr fordelt ut over året?  

dessuten å bruke argumentet at det er stress for foreldre å kjøpe gaver er elendig. Det er faktisk barna i sentrum her. Ikke de voksne.  Og at alle får ræl?

Gaver vi har gitt i bursdager i år før skolen innførte denne løsningen er

legosett, tegnesaker, dukker, fotballdrakt etc. alt for 100 kr. Og ja. 50 kr var prisen man gav i 1990. Det tilsvarer ca 100 kr nå. Hadde foreldrene våre råd til 50 da har vi råd til 100 nå om vi har lyst 

Anonymkode: 63c82...2a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er det jo ikke. Er det virkelig lettere for en foreldre med dårlig råd å kjøpe en gave til 500 kr til eget barn OG legge ut for feiring enn å kjøpe 10 gaver til 50 kr fordelt ut over året?  

dessuten å bruke argumentet at det er stress for foreldre å kjøpe gaver er elendig. Det er faktisk barna i sentrum her. Ikke de voksne.  Og at alle får ræl?

legosett, tegnesaker, dukker, fotballdrakt etc. alt for 100 kr. Og ja. 50 kr var prisen man gav i 1990. Det tilsvarer ca 100 kr nå. Hadde foreldrene våre råd til 50 da har vi råd til 100 nå om vi har lyst 

Hvis man skal gi for 100 kroner til hver blir det jo åpenbart mye billigere med én gave til 500. Dessuten er det gjerne flere enn ti barn som har bursdag i løpet av et år, og ingen sjekker om gaven foreldrene kjøper faktisk koster 500 eller om de fikk den på salg til halvparten. 

Anonymkode: e598c...27e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Alle glemmer at barna blir fratatt kulturen med det å GI en gave, og oppleve giverglede.

Anonymkode: f67e9...03a

Nei, det blir altså for dumt. Det er fortsatt jul og fødselsdage i familien, venner, konfirmasjoner, og alskens andre anledninger. 

Anonymkode: 2e2a3...472

Skrevet
UserBlqvla skrev (33 minutter siden):

Vi har det også her. Det er fantastisk. Jeg husker det var litt sure/reserverte miner i 0. klasse da det ble foreslått, men det ble enighet om å prøve det første året. Året etter var det absolutt ingen som ønsket noe annet. 

Anonymkode: 2e2a3...472

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Matten din lager ikke mening. Hvis man kjøper 10 gaver til 100 kr. blir det 1000 kr, altså slipper man unna med halvparten dersom man bruker 500 kr. på gave til eget barn. 
I tillegg deltar de fleste barn i flere enn 10 bursdager i løpet av et år, så den reelle summen til gaver blir for de fleste enda høyere. Og gaven til ditt eget barn står du fritt til å kjøpe på salg, slik at det blir enda billigere.

Dette er et topp tiltak, både for miljøet og for å sikre at alle barn har anledning til å delta i bursdager -Uansett økonomi.

Anonymkode: 6596d...ae0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men jeg tenker ikke likt som tante Olga eller onkel Åge. Det er jo at noen andre ser barna fra utsiden og tenker ut noe kjekt som er koselig. 

vi har nok penger så vi kunne bare kjøpt alt selv så hadde folk sluppet å vipse. Så kunne man fortalt barna at besteforeldre og tanter og onkler ikke brydde seg nok til å kjøpe gave. For det er det samme som å vippse 

Det er da ingenting som stopper tante Olga og onkel Åge fra å kjøpe gave selv. Det er bare at de ikke har tid/energi eller kreativt overskudd til å kjøpe gaver til spesifikke barn som de har tilbragt noen få dager med iløpet av et år. Du får ikke flere spennende gaver fra de ved å nekte de å vippse.

Anonymkode: d2a31...201

• Liker 1
Skrevet

Må FAU slutte å innbille seg at de kan bestemme sånt. Det kan de faktisk ikke. 

Anonymkode: 249f5...f8c

Skrevet

TS, jeg er totalt uenig 😂 Eller dvs, jeg ville vært fornøyd om mye av slekt bare vippset penger, og jeg er veldig  fornøyd med gaverordning på skolen. At man ikke tar med en gave, bare en håndlaget kort i en bursdag, også kjøper man gave til sin eget barn selv, "fra klassen". Hos oss er det ingen spesielle rammer utover at gaven ikke skal overstige (!) 400 kroner, det betyr ikke at man må kjøpe en gave til 400, det betyr bare ikke gi barna ny mobiltelefon "fra klassen" liksom. 

Og mengde ræl fra Temu og taxfree som vi får fra besteforeldre, og stadige klær som ikke passer i størrelser og leker som ingen leker med, så ja, penger ville vært bare greit. Jeg ville lagt de på barnaskonto om jeg ikke hadde noe å kjøpe for de. For la oss nå også være ærlige, barna har alt de trenger, det er nesten ingenting de vil ha lengre. Og det de vil ha, er nok ting slekt ikke kommer til å kjøpe, type VR-briller eller Airpods Max 😂

Anonymkode: 4c889...bf7

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage velger man selv, de har en prisgrense på 50kr, men det er sjeldent man finner noe til 50kr, så det er nærmere 80-100kr som blir realiteten. Når noen inviterer til bursdag så sier de om de ønsker at foreldrene til de som kommer vipser 50kr hver sånn at de kan kjøpe en større gave eller om de ønsker at barna har med gave. Noen ønsker å kjøpe gave selv, mens andre ønsker smågaver. Vi valgte selv smågaver fordi barnet syntes det er gøy. Ingen av tingene hun fikk var billig plastræl faktisk, jeg ble overrasket over hvor mye fint det var. Det var billige ting, men brukbare, som f.eks klistermerker, såpebobler, perler, hårstrikker osv. Det er de små gledene. Barna hadde valgt ut gaver selv, syntes det var så gøy når de skulle gi og hadde lagd kort osv. Jeg og barnet har også hatt det veldig koselig når vi har vært ute for å kjøpe gave. 

Ifht det andre du tar opp, så er jeg både enig og uenig. Noen gir gaver bare for å gi, så er det ikke gjennomtenkt og vi må bytte. Da hadde jeg heller satt pris på en pengegave eller at jeg fikk kjøpt gave selv. Men ellers er jeg så enig i at hele fokuset er blitt endret. Man skal ikke gi bare for å gi, man skal gi for å feire/glede. Jeg legger alltid mye tanke bak gavene, men føler selv at mange er veldig låst på ønskelistene sine, og det er ganske kjedelig å gå ut å kjøpe noe fra en ønskeliste, da kunne de jo bare fått penger til å kjøpe det selv. Spesielt når det blir spesifikt. Det er mye kjekkere når noen heller kan si hva de liker, hva de er glad i eller typer ting, så kan man kanskje glede noen. Jeg har en venninne som er så flink på akkurat det, hun tar med seg ting jeg sier i løpet av hele året og kjøper ut i fra det. Ikke alltid det treffer sånn 100%, men jeg blir så glad likevel fordi hun har tenkt på meg. Å bare bytte penger er så tullete. Vi har begynt å vurdere mer og mer typ til Jul at vi blir enig med familie om å kun kjøpe gaver til de nærmeste. Så kan folk bruke det de har rom til i sin økonomi uten å bli ruinert og kanskje ha bedre råd til kvalitet. 

Skrevet

Jeg syntes det er helt topp å kjøpe for hele familien til mine barn, da har jeg oversikt over hva de får. Det begynte etter at eldste første året fikk 4 (!) like leketraktorer med dyrelyder i en alder av 11 mnd. 

Anonymkode: 4e9d7...9e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syntes det er helt topp å kjøpe for hele familien til mine barn, da har jeg oversikt over hva de får. Det begynte etter at eldste første året fikk 4 (!) like leketraktorer med dyrelyder i en alder av 11 mnd. 

Anonymkode: 4e9d7...9e5

Hvorfor skal du ha oversikt over hva de får? Det høres utrolig trist ut.

Anonymkode: 98c38...215

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skal du ha oversikt over hva de får? Det høres utrolig trist ut.

Anonymkode: 98c38...215

Nei virkelig ikke. Jeg skjønner at mange vil gjøre det sånn i dag, det er liksom helt andre tider. Barna har så mye leker og alt de måtte trenge, så det er faktisk skikkelig vanskelig å kjøpe noe som vil falle i smak. Vi er heller ikke så stor familie, så det som ville vært virkelig trist er at de få gavene de ender opp med er noe random greier de egentlig ikke vil ha. Jeg blir ikke vippset, men de får konkrek ønskeliste/"bestillingsliste" som de selv ønsker. 

Anonymkode: 70628...c27

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 19.01):

Der er vi forskjellige. :) Jeg vil MYE heller kjøpe èn ordentlig gave til eget barn, enn å måtte stresse til butikken etter jobb for å kjøpe ubrukelig ræl til 30 andre barn. :) 

Helt enig!!!

Anonymkode: 664e8...aa7

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei virkelig ikke. Jeg skjønner at mange vil gjøre det sånn i dag, det er liksom helt andre tider. Barna har så mye leker og alt de måtte trenge, så det er faktisk skikkelig vanskelig å kjøpe noe som vil falle i smak. Vi er heller ikke så stor familie, så det som ville vært virkelig trist er at de få gavene de ender opp med er noe random greier de egentlig ikke vil ha. Jeg blir ikke vippset, men de får konkrek ønskeliste/"bestillingsliste" som de selv ønsker. 

Vel da er folk tafatte altså. Hvis alle er idioter som ikke klarer å

kjøpe noe en 1 åring vil like. Det er jo verdens enkleste ting. 

magien med julaften for barn er jo at det er MANGE gaver. For 30 år siden fikk jeg i allefall 15 gaver. Dette er ikke noe nytt. Jeg vil ikke snyte barna for den gleden men det er jo litt trasig om alle de 15 gavene er fra mamma og pappa eller katten

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Matten din lager ikke mening. Hvis man kjøper 10 gaver til 100 kr. blir det 1000 kr, altså slipper man unna med halvparten dersom man bruker 500 kr. på gave til eget barn. 
I tillegg deltar de fleste barn i flere enn 10 bursdager i løpet av et år, så den reelle summen til gaver blir for de fleste enda høyere. Og gaven til ditt eget barn står du fritt til å kjøpe på salg, slik at det blir enda billigere.

Dette er et topp tiltak, både for miljøet og for å sikre at alle barn har anledning til å delta i bursdager -Uansett økonomi.

Fordi en MÅ ikke bruke 100 kr. En kan bruke det en vil. 

Men vi har blitt skikkelig gjerrige alle sammen når vi for 40

år siden kunne spandere en 50

lapp. Og nå bare 20-50 Kr. 

• Liker 1
Skrevet

Dette har jeg lært meg for flere år siden. 

Nå kjøper jeg gaver for hele slekta hele året, og har på lur, for de kommer garantert med penger. 

Sparer endel med å kjøpe på salg ol, så de får ofte fine gaver og pengene som var til overs, så her får de i pose og sekk. 

Men ja, trist de ikke gjør en liten innsats, de kunne jo gjort det samme selv, iallefall til ungene er 12-14 år, etter det foretrekker de ofte penger. 

Anonymkode: f8c62...fd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 18.55):

Faktisk er 50 kr i 1990 nå 111 kr. Det får man et ok lego sett for til barnebursdag.   
men innlegget mitt gjaldt også gaver fra familie med et langt høyere budsjett.. det er ikke ræl en får for 250 kr. Det er fine gaver. 

Hvis det er 28 barn i en klasse og man skal legge seg på 111 kroner så blir det 3108 kroner per år. Eller om man ber bare jentene eller guttene, ca 1500 kroner. Det må jeg si er dyrt. Vil tro at det er ganske uaktuelt for mange. I min sønns klasse kjøper bursdagsbarnets foreldre noe for ca 300 kroner. Det er overkommelig for de fleste. Andre steder lager de lister. Per kjøper til Kari. Kari kjøper til Ole. Ole kjøper til Per. Om det er et poeng at barna skal få kjøpe….

Anonymkode: 664e8...aa7

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vel da er folk tafatte altså. Hvis alle er idioter som ikke klarer å

kjøpe noe en 1 åring vil like. Det er jo verdens enkleste ting. 

magien med julaften for barn er jo at det er MANGE gaver. For 30 år siden fikk jeg i allefall 15 gaver. Dette er ikke noe nytt. Jeg vil ikke snyte barna for den gleden men det er jo litt trasig om alle de 15 gavene er fra mamma og pappa eller katten

Du skjønner at ikke alle har 1-åringer eller? Det blir vanskeligere når de kommer opp i skolealder og ikke leker lenger. Betraktelig vanskeligere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du skjønner at ikke alle har 1-åringer eller? Det blir vanskeligere når de kommer opp i skolealder og ikke leker lenger. Betraktelig vanskeligere. 

Skolebarn leker. Vi har skolebarn. De er glad i leker. Til litt større barn finner vi på andre ting. Kanskje er det ting til fotballen, eller kule klær eller kinobilletter etter klatrepark billetter eller what not. En må jo se an barnet. Det er en del av det å gi en gave det. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...