Maia70 Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Dette syns jeg er et fantastisk tiltak. Parfyme virker som det har blitt mer vanlig blant unge, og mer gjennomtrengnde lukt av generelt. I tillegg blir det mer vanlig å parfymere hele rom og bygninger, i USA har det jo blitt helt ille nå. Jeg kjenner en der borte som har problemer med å kjøpe klær på grunn av dette, både fordi klærne hun bestiller lukter parfyme, og også butikklokalene. Hun har lett etter hus lenge, og endte til slutt i kjelleren til svigerforeldrene, fordi alle hus de har sett på har hatt disse plug-in "luftfriskerene", noe som setter seg i husene i flere år etterpå. Jeg tåler selv ikke parfyme, så skrekk og gru om dette kommer til Norge. Det er veldig bra at Bodø tar grep: https://www.nrk.no/nordland/parfyme-i-skolen_-bodo-videregaende-vil-ha-nasjonale-retningslinjer-1.17566570 1
Slarti Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Prøv å være bussjåfør på skolebuss full av ungdomsskoleelever. Kan love deg det er faktisk vanskelig å puste i perioder. Alt av vifter må stå på maks. Det STINKER når 40-50 ungdommer har 5-6 forskjellige parfymer som konkurrerer om sansene dine. Dette på toppen av parfymen fra tøymykner som foreldra bruker latterlig mye penger på. Virker som enkelte tømmer hele flaska med tøymykner i vasken. Jeg har ikke astma eller annen lungesykdom, men fy faen det er jævlig på busser i dag. Før var det gamle damer med en flaske elnett i håret. Nå er det ungdommer med vanvittig bruk av parfyme 2
Kålrota Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Ja, dette hadde vært topp! Jeg jobbet faktisk på en parfymeri skole for noen år siden, men hadde da en kollega som tenkte «det skader jo ikke med bare litt». Hun ble rasende da jeg reagerte på lukten. 1
luxifine Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden (endret) Jeg har astma og allergi og er absolutt klar for at folk lar være å bruke parfyme i tette bygg, i tillegg til bil, tog, buss, fly og steder der man er mange med lite mulighet for å trekke seg unna lukten(e). However jeg har jobbet på skole og jeg må si at lukten av 6 og 7 klasse, eller rett og slett stanken av dem, var også forferdelig. Gammel svette og pubertetshormoner stinker virkelig så det svir i øynene 🙈. På småskolen klaget lærerne over alle de forskjellige luktene av tøymykner og vaskepulver. Hva er løsningen? Hvor langt skal vi dra det? Og ikke minst: hvordan kan det håndheves? Endret 2 timer siden av luxifine
Maia70 Skrevet 48 minutter siden Forfatter #5 Skrevet 48 minutter siden Slarti skrev (2 timer siden): Prøv å være bussjåfør på skolebuss full av ungdomsskoleelever. Kan love deg det er faktisk vanskelig å puste i perioder. Alt av vifter må stå på maks. Det STINKER når 40-50 ungdommer har 5-6 forskjellige parfymer som konkurrerer om sansene dine. Dette på toppen av parfymen fra tøymykner som foreldra bruker latterlig mye penger på. Virker som enkelte tømmer hele flaska med tøymykner i vasken. Jeg har ikke astma eller annen lungesykdom, men fy faen det er jævlig på busser i dag. Før var det gamle damer med en flaske elnett i håret. Nå er det ungdommer med vanvittig bruk av parfyme Uff, høres forferdelig ut. Denne maska er veldig bra, jeg kjenner ikke noe parfymelukt gjennom den: https://cambridgemask.com/ Også skremmende at det er ungdommer som er verst nå, jeg tenker på helsa deres fremover. Dette er jo ikke bra for noen.
Maia70 Skrevet 44 minutter siden Forfatter #6 Skrevet 44 minutter siden luxifine skrev (2 timer siden): Jeg har astma og allergi og er absolutt klar for at folk lar være å bruke parfyme i tette bygg, i tillegg til bil, tog, buss, fly og steder der man er mange med lite mulighet for å trekke seg unna lukten(e). However jeg har jobbet på skole og jeg må si at lukten av 6 og 7 klasse, eller rett og slett stanken av dem, var også forferdelig. Gammel svette og pubertetshormoner stinker virkelig så det svir i øynene 🙈. På småskolen klaget lærerne over alle de forskjellige luktene av tøymykner og vaskepulver. Hva er løsningen? Hvor langt skal vi dra det? Og ikke minst: hvordan kan det håndheves? Det er veldig forskjell på skadeligheten i de to luktene. Den ene er skadelig, mens den andre ikke er det. At noe lukter "ekkelt" plager meg aldri, det er det å bli slått ut av parfyme som er skummelt. Og jeg vet ikke nøyaktig hva løsningen er, men slik som Bodø har gjort det så sprer det i alle fall bevissthet.
DesmondMiles Skrevet 39 minutter siden #7 Skrevet 39 minutter siden Gen Z er virkelig noen sveklinger. De har aldri vært utsatt for AXE, åpenbart. 1
Kålrota Skrevet 35 minutter siden #8 Skrevet 35 minutter siden DesmondMiles skrev (4 minutter siden): Gen Z er virkelig noen sveklinger. De har aldri vært utsatt for AXE, åpenbart. Nå er det jo snakk om helseplager her da, ikke ubehag.
DesmondMiles Skrevet 30 minutter siden #9 Skrevet 30 minutter siden Kålrota skrev (4 minutter siden): Nå er det jo snakk om helseplager her da, ikke ubehag. Du tror AXE skapte mindre helseplager enn dyre parfymer…? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå