Gå til innhold

Familiehunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om hvor mye mosjon hundene trenger, hvor flere skriver at de mosjonerer hundene sine i 3-4 timer daglig. For oss småbarnsforeldre med jobb, skole og aktiviteter som krever en del tid, hvilke raser tenker dere passer sånne som oss? Ser 20, 60, 20 går igjen, så setter det som daglig forventning for mosjon, selv om det alltid vil komme litt ekstra. 

Anonymkode: 3031a...329

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil jo si at 2 timer daglig fordelt på tur og trening er absolutt minimum enhver hund bør få, uansett rase. Har man ikke tid til såpass skjønner jeg ikke hva man skal med hund i det hele tatt.

Anonymkode: 2fff4...bf4

• Liker 5
Skrevet

Katt er ett fint dyr

Anonymkode: 71611...9ef

• Liker 4
Skrevet

det spørs også hva man gjør på tur. hvis man bare spaserer noen timer langs veien gir dette ikke så veldig mye til hunden. Mental og fysisk trening er mye mer verdifull. Sosial omgang og lek med andre hunder, tur i terrenget med innlagt søk etter en pinne eller ball ol. er også bedre enn å bare spasere.

Anonymkode: 75f85...615

• Liker 3
Skrevet

Hva kan dere tilby en hund utover disse minuttene med mosjon? 

Hvor mange timer daglig må hunden typisk være alene? Hvor mange timer daglig har dere til å være sammen med hunden totalt? 

Har dere egentlig tid til hund? Er det valp dere ønsker kan den ikke være hjemme alene noe særlig før den er 6 mnd.

Hunden trenger mer enn ren mosjon/tur, den trenger å føle seg trygg, å lære hverdagsferdigeter (da mener jeg ikke sitt og dekk..) inkl riktig sosialisering, miljøtrening,  håndteringstrening. 

Hvor gamle er barna og er hjemmesituasjonen rolig, eller er det mye ståk og styr? Er det allergier i familien? Har dere noen til å passe hunden hvis dere blir syke eller skal reise bort og ikke kan ta med hunden?

Har dere tenkt på hva dere skal gjøre hvis hunden ikke innfrir deres forventninger? Hvis det oppstår utflrdringer med atferd?

Dette er viktige ting å være ærlige og realistiske med seg selv om hvis man vurderer å skaffe seg hund. Det er et levende vesen som fortjener best mulig liv.

Skrevet

Mange har veldig bastante meninger om minimumsnivået og glemmer helt at det er forskjeller hos både individ og familier som øker eller senker aktivisereringen. Feks om man er mer eller mindre hjemme, mer eller mindre inkluderende osv.

Noen har hunden i gangen og ser den knapt nok utenfor de fire timene daglig den luftes, andre lufter i to timer daglig men har hunden med seg hele dagen, i sofaen, i senga, i bilen, på kjøkkenet, ungene leker med den, far koser og mor legger frem snusematte og tar noen triks her og der. Hunden i gangen er aktivisert i fire timer. Hunden i stua i 9 timer.

En to år gammel hund har ikke nødvendigvis samme behov som npr den er syv eller tolv år.

Anonymkode: 52adc...821

• Liker 4
Skrevet

Jeg må le litt når jeg ser svarene på KG. Jeg er aktiv i hundemiljøet, og kjenner mange som driver med utstilling, diverse hundesport og avl. De fleste går en god tur på en times tid i hverdagen, og lenger i helgen. Jeg kjenner virkelig ingen som går 3-4 timer tur med hunden sin om dagen! 

Anonymkode: 953fe...ee8

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg må le litt når jeg ser svarene på KG. Jeg er aktiv i hundemiljøet, og kjenner mange som driver med utstilling, diverse hundesport og avl. De fleste går en god tur på en times tid i hverdagen, og lenger i helgen. Jeg kjenner virkelig ingen som går 3-4 timer tur med hunden sin om dagen! 

Hadde mine hunder blitt dratt ut 3-4 timer hver dag hadde de blitt sure og gjemt seg. De er sofagriser og solskinnshunder. Er det dårlig vær er det mer en straff for dem å bli dratt ut på lang tur, da vil de til nød gå tre meter utenfor dør, tisse og løpe inn igjen. De elsker å løpe og være med oss, men ikke for enhver pris. For dem er enkelte dager livets beste glede å dilte etter oss inne, ligge inntil oss, leke litt sammen eller vise frem magen for å få ekstra kos. Er det fint vær er det derimot gjerne ute hele dagen, enten på tur, ved egen lek eller nytende i den beste solplassen på terrassen. 

Dette var akkurat det vi var ute etter, så derfor valgte vi rase deretter. 3-4 timer hver dag gidder verken vi eller de.

Anonymkode: f91e3...706

• Liker 1
Skrevet

Når været er fint (plussgrader, lite vind og opphold) er vi mye ute med Chihuahuaen vår. I helgene blir det gjerne ei mil i skogen eller på en eller annen lokal «topp»tur. I ukedagene blir turen etter jobb gjerne på både en og to timer.

Når vind og regn kommer snikende, i tillegg til tidligere mørkt, er han mer reservert. Da er det lek med ball inne, snusematte med godbiter eller et stort bein fra slakteren som gjelder. Da er det å «tvinges» ut på tissetur😅.

Så, jeg vil si det varierer veldig! Vi har absolutt finværsdager der vi er mer enn fire timer på tur. Men vi har også dager der vi er på tur mindre enn en time, i løpet av hele dagen.

Vi har en tur om morgenen. Jeg setter av 30 minutter til denne turen, uansett. Han går ikke nødvendigvis så langt, men han gjør fra seg ute. I tillegg snuser han mye, går med snuten i bakken hele tiden. Når været er stygt, er det rett ut på do, før vi går inn igjen. Da er det heller snusematte inne.

Rett etter jobb er det en snartur ut på do, før det er en langtur etter mat. Noen ganger bytter vi om på disse. Langturen skal han i hovedsak få ta seg helt ut. Da er vi minst en time på finværsdager. Ved regn nekter han å gå, da blir turen vesentlig kortere.

Så er det en liten snusetur igjen før vi legger oss på kvelden. Denne tar alt fra 5 min til en halvtime. Igjen bestemmer hunden lengde og intensitet på denne turen.

Anonymkode: 3a43d...388

Skrevet (endret)

Hunder som er avlet fram først og fremst basert på utseendet, og ikke brukshunder, kanskje? 

Bordercollie, Husky, Toller, Malinois og andre hunder som krever ekstremt mye fysisk mosjon og/eller mental stimuli kan være lite egnet for travle småbarnsforeldre, eller enslige som bor i små leiligheter i byen. 

Yorkshire Terrie, Shih Tzu, Pomeranian, Bolognese, Bichon havanais, Bichon frisé, osv. vil sikkert passe til mange små turer.

Ikke alle som er like glad i små barn, men hvis man blir vant til barn fra man er valp så er det nok lettere enn hvis man adopterer er voksen hund.

«Veskehunder» er gjerne mer sosialt akseptert å ta med seg på steder man ellers ikke får lov til å ta med seg hund.

Med hunder som har mye pels så bør man beregne å sette av litt tid til pelsstell. 🙂

Endret av Rødvinsfilosofen
AnonymBruker
Skrevet

Nå var jo den andre tråden spesifikt om hunderaser som typisk krever ganske mye både fysisk og mentalt. Jeg har hatt to border collier, og har nå "pensjonert" meg fra brukshund, og gått over til whippet. De krever en del mosjon de også altså, men er fornøyde om de kan få løpe fritt. Det jeg har merket med min whippet i hvert fall, er at den er lei hodetrim etter 10-15 minutter, da gidder den ikke mer og går bare og legger seg igjen. Stor kontrast fra bc'en, som kunne holdt på i timevis. Vil si at whippet er en veldig allsidig og grei familiehund, men må ha mulighet til å kunne løpe fritt noen dager i uken for å trives.

Anonymkode: 09df4...e56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke 'travle' småbarnsfamilier bør ha hund. Det ender ALLTID opp med en hund som ikke får det den trenger, behov som ikke blir oppfylt og signaler som blir ignorert. 

Gå for gullfisk istedet.

Anonymkode: 38326...66a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 14.32):

Dette er jo aktiviteter som er menneskestyrt. Hva mennesker bestemmer at hunden skal/ikke skal, sier ingenting om hundens faktiske behov. La hunden få velge, og velg hund man kan tilgodese behovene til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 15.31):

Inspirert av tråden om hvor mye mosjon hundene trenger, hvor flere skriver at de mosjonerer hundene sine i 3-4 timer daglig. For oss småbarnsforeldre med jobb, skole og aktiviteter som krever en del tid, hvilke raser tenker dere passer sånne som oss? Ser 20, 60, 20 går igjen, så setter det som daglig forventning for mosjon, selv om det alltid vil komme litt ekstra. 

Anonymkode: 3031a...329

Eurasier en en fantastisk fin familiehund. Vår får ca. en times tur hver ettermiddag/tidlig kveld, men vi har også relativt stor, inngjerdet tomt (6 mål) hvor hun får lov til å gå fritt når vi er hjemme. Vi er veldig heldig med at hun liker ikke å gjøre fra seg på plenen heller, så hun får frivillig inn i en mini-skog/kratt vi har på tomta og gjør fra seg der. 

Hunden slippes ut mens morgenstellet med ungene gjennomføres. Noen ganger ønsker hun å være ute frem til vi skal dra, andre ganger går hun for å tisse og kommer rett tilbake og vil inn igjen. Hun slippes også ut i hagen når vi kommer hjem, men da vil hun oftest inn igjen etter på under et kvarter, fordi hun liker å følge med på middagslagingen (selv om hun ikke får komme inn på kjøkkenet) hvis ikke ungene kommer ut for å leke. 

Så selv om hun får en time tur, så får hun ofte mer med lek i hagen med barna, eller at hun selv går rundt og vandrer i hagen. 

Anonymkode: e414d...b02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...