Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er inkludert vinterjakke, sko osv av kvalitet så er det absolutt en fin sum. Har selv oppdatert garderoben i det siste etter to fødsler som har forandret kroppen min. Har brukt ca 5000 hittil, og er ikke ferdig enda. Men jeg har noen klær som fremdeles passer da. Og skoene mine kan jeg fremdeles bruke. Tenker å shoppe en del nå i år , også handler jeg ikke mer klær på en god stund.

Anonymkode: 1745b...c7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For meg ville det tatt resten av livet å komme opp i nærheten av dette beløpet.

Anonymkode: ed20a...b94

hvor gammel er du og hvor mye klær har du som ikke er utslitt som de TS beskriver? 

Anonymkode: a9e65...394

Skrevet
Eric_B skrev (9 timer siden):

Løpesko varer ikke mange år om de brukes eller ikke.

jeg har flere år som aktiv løper bak meg og hadde forbruk på 6-8 par i året i snitt, altså rullerende forbruk. Tommelfinger for treningssko er å skifte de på 1000 km / 2 år alt etter hva som skjer først.

edit, får moderere meg, blir litt nerdete vanlige sko funker nok i flere år for en som trener et par ganger i uka. Men dempingen er ikke samme uansett etter år. Slitasje på treningssko vises ikke nødvendigs så godt.

Enig i mye her, bare at jeg har vel aldri hatt løpesko etter jeg ble så aktiv som holdt i to år, så den problemstillingen har jeg ikke hatt 🤪 Nå skal jeg ikke spore av for mye, men jeg har hatt løpesko som føles ok nok ut, men når jeg tar på meg nye merker jeg med ett forskjellen på hvor mye dempingen er bedre på de nye kontra de gamle. Jeg bruker noen av de gamle før de er helt ødelagt når det er regn og jeg gjerne ikke skal så langt avgårde. 5-700km har jeg hørt på løpesko, og det kan jeg bekrefte, selv om jeg ikke tar meg råd til å kjøpe nye så ofte og drar det lengre ut. 

Jeg tror vi som er mer aktive av oss i tråden her ser nok litt mer nytten av å ha ordentlige sko og klær, også må TS se hvor hun er, og om hun ikke er noen løper så vil jo skoene holde lengre, og en vil normalt trenge andre sko også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg syr selv, problem solved. Kjøpte alt jeg trengte til å sy meg bukse for ca 700 kr. Da får jeg skreddersøm, topp kvalitet på stoffet, og sømmene kan jeg i alle fall ikke klage på siden jeg har gjort dem selv 😅. Så det anbefales. Og så får man en helt ny respekt for klær hvis man syr selv, fordi man skjønner at det er mye arbeid i ett plagg. 

Anonymkode: c507b...c41

Syr du regnjakker, dunjakker og treningstightser?

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I min verden er du avstumpet og vulgær. Hilsen ei som har råd til like dyre klær. Men står over.

Anonymkode: 1f975...26c

Det er ikke dyre klær, tvert i mot er det svært billige klær for en hel garderobe.

Grüner skrev (14 timer siden):

Regnjakke til 5000kr??

Ja, det er da helt vanlig,. Norrøna, Northern Playground, Arc'teryx, Norwegian Rain, Bergans, Fjellreven, Mammut, Rab, Klattermusen, Peak Performance, Elevenate, Amundsen - de fleste skalljakker koster minst 5000.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det jeg er redd for. Samtidig. Det blir fort dyrt om jeg skal ha alt jeg har ønsket meg de siste årene. Og ønsker gjerne ullklær. Er så kald av meg.

joggesko (1000 kroner?) kanskje på tilbud...

gummistøvler (1000 kroner?) ja det burde funke

boots / vintersko (1500 kroner?) Her tipper jeg du må legge på en tusenlapp

sandaler (1000 kroner?) ja ok

litt penere sko (1000 kroner?) ok

3 overdeler i ull (2000 kroner?) kan gå

2 bukser i ull (3000 kroner?) knapt

1 par jeans (500 kroner?) her må du tredoble

2 t-skjorter (1000 kroner?) ok

2 gensere (2000 kroner?) ok

sommerkjole (1000 kroner?) kan gå, men mulig du må legge på 500

penere kjole (1500 kroner?) kan gå, særlig hvis salg, men ofte må det dobles

regnjakke/vindjakke (2000 kroner?) høres veldig lavt ut, men kanskje på supersalg?

vinterkåpe (4000 kroner?) ok

Dette blir jo 22 500 kroner. Jeg ønsker helt klær i ull eller bomull. 

Jeg har nå joggesko som fremdeles holder. Ingen andre sko. Men et par tøfler som jeg ikke har noe behov for å bytte ut. To joggebukser med små hull. Noen gravidklær og veldig store klær jeg har fått fra familie som er større størrelse enn meg. Og noen barneklær jeg har fått som jeg også har brukt. Ingenting i min egen størrelse som ikke har hull. 

Hilsen TS

Anonymkode: aeb5d...f98

Anonymkode: 455f1...f0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvor gammel er du og hvor mye klær har du som ikke er utslitt som de TS beskriver? 

Noe av klærne er utslitt,men de byttes ikke ut for de er enda brukbare inne. Selv kunne jeg aldri kjøpt tskjorter til 500 kroner stykket,helst kun 50 kroner pr stykk.

Alderen min er privat.

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke 20.000-30.000 kr er mye for ny garderobe der også yttertøy er inkludert.

Bare undertøy for min del vil komme på 4500 kr:
3 x BH 1500 kr
10 x truser 3000 kr

Anonymkode: fe51f...f5e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns ikke 20.000-30.000 kr er mye for ny garderobe der også yttertøy er inkludert.

Bare undertøy for min del vil komme på 4500 kr:
3 x BH 1500 kr
10 x truser 3000 kr

Anonymkode: fe51f...f5e

Koster truser for kvinner 300 per stk, og 500 for en liten BH? 😳 Det er jo helt ville priser

Anonymkode: 18e0e...b36

AnonymBruker
Skrevet

KJære TS - unn deg nye klær med god samvittighet. Du vil kjøpe ull og klær med kvalitet som varer. Det er bærekraftig og godt. 

Jeg er over snittet opptatt av miljø og rettferdig omfordeling av ressurser - så jeg er en av "woke-moralistene" som prøver å være politisk korrekt hele tiden. (altså en som tenker at overforbruk er ille, og at gjennbruk er viktig). 

Kjør på, kjøp deg en oppdatert kvalitetsgarderobe - etter mange år med hullete, avlagte klær så fortjener du å gjøre dette for deg selv. ❤️ 

Anonymkode: 9cb77...c7f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er summer de fleste bruker når livet endrer seg. Husker selv studieårene. Hadde det mest nødvendige for å klare meg i studiebyen. Når jeg var hjemme i et annet klima brukte jeg mamma og søsteren min sine ting. Og alt fra vgs ble slitt ut til siste tråd 😅
Så når jeg ble voksen, skulle jobbe og bo i et annet klima enn studietiden ble det brukt mange tusen hver årstid på å oppgradere. Fint å ha sin egen regnjakke, egne vintersko osv 😅 

Har nå gått ned nesten 15 kg i vekt og ingenting passer lenger. Men vil jo gjerne gå ned 15 til så sliter på klesfronten for tiden. 

så mitt råd: KJØP! Men vurder om det er noe du kan ha et par år, og om det er så allsidig som du tenker. Vi fortjener å føle oss fine. 
ps: mye kan kjøpes og selges brukt. 

Anonymkode: 2297c...5f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Koster truser for kvinner 300 per stk, og 500 for en liten BH? 😳 Det er jo helt ville priser

Hvis man bruker store cupstørrelser og ikke kan handle på HM, Kappahl eller liknende, vil jeg si 500 er rimelig for 1 BH(!) Fullpris er gjerne opp mot en tusenlapp. 

Anonymkode: f7476...8e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er hårreisende. Jeg har nettopp kjøpt meg ny vinterjakke, og bare den kostet nesten 8000kr. Klær og sko har blitt dyrt, og da spesielt yttertøy dersom du skal ha kvalitet. Å bytte ut en hel garderobe koster mye, men syns ikke 20-30000 var hårreisende.

Anonymkode: 742b3...8f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man bruker store cupstørrelser og ikke kan handle på HM, Kappahl eller liknende, vil jeg si 500 er rimelig for 1 BH(!) Fullpris er gjerne opp mot en tusenlapp. 

Anonymkode: f7476...8e1

OK, så spesielle BH som få kjøper har sikkert dyrere priser om en MÅ handle dyre merker. Men 300 for en truse kan vel ikke være vanlig? Jeg får vel 4stk boksere for 350kr, av bambus og like høy kvalitet som dyrere merker. Er ikke det mulig for kvinner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

BH i min størrelse koster 1500 kr+. Ikke hyllevare i butikk.

Dametruser har jeg dog sluttet med, herreboxere er mye bedre😄

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (Akkurat nå):

BH i min størrelse koster 1500 kr+. Ikke hyllevare i butikk.

Dametruser har jeg dog sluttet med, herreboxere er mye bedre😄

Høres ut som på grensen til svindel å ta seg så godt betalt for et så lite plagg. Koster jo ikke akkurat mange kronene å lage et slikt plagg, selv ikke av høyeste kvalitet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For meg ville det tatt resten av livet å komme opp i nærheten av dette beløpet.

Sifo estimerer at et akseptabelt nivå (som ikke skiller seg ut fra andre) ligger på litt over 12000 kr per år per pers.

Du er mer unormal enn den som bruker 20-30k per år👍 

Anonymkode: c5c64...bcd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sifo estimerer at et akseptabelt nivå (som ikke skiller seg ut fra andre) ligger på litt over 12000 kr per år per pers.

Du er mer unormal enn den som bruker 20-30k per år👍 

Anonymkode: c5c64...bcd

Ts bruker 15-20k pr tiår. 

Anonymkode: a9adb...ce4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det at folk ikke synes 20 - 30 000 kr på klær er mye, forteller alt om folks forbruk.

Jeg bygget opp en ny garderobe i år, og brukte vel ikke mer enn 5k. Jeg har aldri opplevd at klær fra Bik Bok, Gina Tricot, Cubus, NA-KD og Lager 157 har blitt slitt eller ødelagt. Jeg har enda klær jeg kjøpte for 5-10 år siden.

Anonymkode: a7705...13a

Men dette er fordi hun ikke har brukt penger på mange år - og hun kjøper klær for mange år!! Ser du ikke forskjellen? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Noe av klærne er utslitt,men de byttes ikke ut for de er enda brukbare inne. Selv kunne jeg aldri kjøpt tskjorter til 500 kroner stykket,helst kun 50 kroner pr stykk.

Alderen min er privat.

alderen din er relevant, og at du finner typ gode sko til 50 kroner? Det er neppe enhver forundt.. At du går i hullete kjlær hjemme er din greie, de fleste andre bruker hele klær.. 

• Liker 1
Skrevet

Pengene flyr fort. Vintersko koster fort minst 1000. En god vinterjakke like mye. Turklær er enda dyrere, så hvis du trenger det går det fort 10 000 for jakke, bukse og sko. Jakter du så blir det enda dyrere 😅 

Badetøy, undertøy, ullundertøy, vår/høstjakke, sommerklær, en god ullgenser…. 

Klart det fort går 20-30 000. Men da har du kjøpt kvalitet som varer. Bedre for miljøet 🧡 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres ut som på grensen til svindel å ta seg så godt betalt for et så lite plagg. Koster jo ikke akkurat mange kronene å lage et slikt plagg, selv ikke av høyeste kvalitet 

en BH str 85 DD for eksempel er ikke liten akkurat.. :Pog en god BH er mer krevende å lage enn typ skjørt.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...