Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye får man til klær gjennom innboforsikringen om huset brenner ned? 

Anonymkode: 6e08c...cb6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har pengene, hvorfor ikke? 🤷🏼‍♂️ 

Jeg bruker sikkert 12-15 000 i året på klær. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sinnsykt mye man trenger overhode ikke nye sko, jakker, bukser vært eneste år 

Jeg bukser 500- 1000 kr på et år 

Anonymkode: 69aa1...d0c

Hvor ofte man trenger kjøpe nye klær kommer an på hvilken livsstil man har. 

Jeg sliter ut tre par treningssko hvert år. 

Anonymkode: b4079...649

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du har pengene, hvorfor ikke? 🤷🏼‍♂️ 

Jeg bruker sikkert 12-15 000 i året på klær. 

Hvor ofte man trenger kjøpe nye klær kommer an på hvilken livsstil man har. 

Jeg sliter ut tre par treningssko hvert år. 

Da har du veldig dårlige sko mine har vart i mange år 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, 20-30 000 er ikke mye for en fullstendig garderobe. Spesielt ikke hvis du skal ha kvalitet.

Jeans koster ca 1000 pr stk

Sko koster ca 1000 pr par, hvor mange par trenger man, kanskje 5 par som en start?

Vinterjakke ca 3-5000

Penkjole 3000

Genser ca 500?

Bh ca 800 pr stk

Pengene går fort.

Anonymkode: 396f0...125

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Eller hun trener mye mer enn deg.

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke mye. Hadde det vært per plagg, ville det vært i overkant etter mine begreper fordi da betaler man mye for merkelappen.

Anonymkode: bb50e...113

Skrevet (endret)

jeg forstår Ts som har vært mye sparsom på klær før at hun nå kan skeie litt ut. Og det går fort penger på klær hvis man kjøper nytt i vanlige klesbutikker.

Jeg kjøper nesten bare på gjenbruksbutikker eller arver. Har mye fine klær. Kjøper klær som er av god kvalitet, og har klærne mine lenge

Endret av exictence
Skrevet

Jeg syns TS skal unne seg nye klær ut fra det hun skriver, nå som hun kan. Jeg syns ikke det er noen usum heller fordi det virker som om TS får alt hun trenger for pengene, jeg bruker mer enn det på et år for egen del, mye mer og det er mitt valg og min prioritering og jeg lever godt med den. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja. En ordentlig regnjakke koster jo fort 5000 kr, det samme med vinterjakker. Skinnsko er jo heller ikke spesielt billig. Ullgensere koster fort noen tusenlapper. 

Så synes ikke 20 000 høres så ille ut for en helt ny garderobe.

Anonymkode: b9a65...3b5

Regnjakke til 5000kr??

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Anonymkode: 1f975...26c

Det jeg er redd for. Samtidig. Det blir fort dyrt om jeg skal ha alt jeg har ønsket meg de siste årene. Og ønsker gjerne ullklær. Er så kald av meg.

joggesko (1000 kroner?)

gummistøvler (1000 kroner?)

boots / vintersko (1500 kroner?)

sandaler (1000 kroner?)

litt penere sko (1000 kroner?)

3 overdeler i ull (2000 kroner?)

2 bukser i ull (3000 kroner?)

1 par jeans (500 kroner?)

2 t-skjorter (1000 kroner?)

2 gensere (2000 kroner?)

sommerkjole (1000 kroner?)

penere kjole (1500 kroner?)

regnjakke/vindjakke (2000 kroner?)

vinterkåpe (4000 kroner?)

Dette blir jo 22 500 kroner. Jeg ønsker helt klær i ull eller bomull. 

Jeg har nå joggesko som fremdeles holder. Ingen andre sko. Men et par tøfler som jeg ikke har noe behov for å bytte ut. To joggebukser med små hull. Noen gravidklær og veldig store klær jeg har fått fra familie som er større størrelse enn meg. Og noen barneklær jeg har fått som jeg også har brukt. Ingenting i min egen størrelse som ikke har hull. 

Hilsen TS

Anonymkode: aeb5d...f98

Endret av Elaine Marley
  • Hjerte 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg bytter ut skoene etter 500-600 km, da begynner jeg kjenne at dempingen ikke er like god lengre, eller de begynner få hull. 

Men for all del, jeg tar gjerne i mot tips til sko som holder flere år! Hvilke sko har du, hvor ofte løper du, hvilket underlag, og hvor ofte vasker du skoene? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om dere har tips til budsjettet setter jeg pris på dette.

Jeg er en størrelse medium. Mye kald.

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

De siste 20 årene har jeg brukt om lag 10.000 på klær og sko på grunn av andre prioriteringer. Jeg har fått klær fra kjente og kjære og ellers gått med hullete klær i mange år.

Nå har jeg fått romsligere økonomi og ønsker å ta tak i klesskapet og få meg kvalitetsklær og sko. Jeg har sett på nettet og kommer opp i 20.000-30.000 for å kjøpe alt jeg ønsker. Er dette et hårreisende beløp? Og regner med at klærne jeg kjøper vil holde i mange år, spesielt ting som vinterjakke, regnjakke, vintersko og penkjole. 

Så gøy, kos deg. Kanskje få hjelp av en personlig shopper til å lage en garderobe som holder seg i åresvis.

Anonymkode: 5eded...3a3

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bytter ut skoene etter 500-600 km, da begynner jeg kjenne at dempingen ikke er like god lengre, eller de begynner få hull. 

Men for all del, jeg tar gjerne i mot tips til sko som holder flere år! Hvilke sko har du, hvor ofte løper du, hvilket underlag, og hvor ofte vasker du skoene? 

jeg går 5-10 km på mølla flere ganger i uka og styreke trening i en og halv time 

jeg bruker skechers sko man får jo ikke kjøpt dem lenger da siden dem er ca 10år gamle og kostet ca 500 

er ikke sånn at dyre sko alltid er dem beste skoene eller dyre klær, mine billige klær varer alltid lenger enn mannen sine klær som er dyre merke klær 

AnonymBruker
Skrevet

Bruker lett 20k på å kjøpe klær per år. Prioriterer kvalitet og unngår fast fashion. Ting blir jo utslitt når man lever travle liv uansett.

Anonymkode: c5c64...bcd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker folk får bruke det de vil på slikt, ser ikke problemet.  Jeg hadde aldri brukt 30 tusen på klær, ikke har jeg dårlig råd heller,men jeg er den typen som ikke kaster matrester en gang. Er bare sparsommelig.  Jeg har allikevel interesseser så bruker en del på hobbyer. Tenker folk får bruke pengene sine på det dem ønsker så lenge man har råd😊

Anonymkode: 6f47a...a55

Har ikke du brukt 30000,- på klær i hele ditt liv til sammen? 
De fleste voksne har da kommet opp i den summen. 
Hvis man bruker 20-30000 som et engangsbeløp for en helt ny garderobe en kan ha i mange år, så er jo det mindre enn de fleste voksne bruker. 

Anonymkode: 9196b...cdd

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg går 5-10 km på mølla flere ganger i uka og styreke trening i en og halv time 

jeg bruker skechers sko man får jo ikke kjøpt dem lenger da siden dem er ca 10år gamle og kostet ca 500 

er ikke sånn at dyre sko alltid er dem beste skoene eller dyre klær, mine billige klær varer alltid lenger enn mannen sine klær som er dyre merke klær 

Jeg løper 5-15 km utendørs flere ganger i uka, og minst en tur på 10-15 km i gjennom myr og gjørme i skogen (Utenom på vinteren, men piggsko holder bare 1-2 sesonger også)

Klart, om man bare går innendørs, og på en mølle som sliter veldig mye mindre, så er det klart skoene varer lengre... jeg hadde heller ikke vært bekymret for løpeskader i knær grunnet dårlig demping om jeg bare gikk på en mølle... De fleste møller har automatisk en demping i seg. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg er redd for. Samtidig. Det blir fort dyrt om jeg skal ha alt jeg har ønsket meg de siste årene. Og ønsker gjerne ullklær. Er så kald av meg.

joggesko (1000 kroner?)

gummistøvler (1000 kroner?)

boots / vintersko (1500 kroner?)

sandaler (1000 kroner?)

litt penere sko (1000 kroner?)

3 overdeler i ull (2000 kroner?)

2 bukser i ull (3000 kroner?)

1 par jeans (500 kroner?)

2 t-skjorter (1000 kroner?)

2 gensere (2000 kroner?)

sommerkjole (1000 kroner?)

penere kjole (1500 kroner?)

regnjakke/vindjakke (2000 kroner?)

vinterkåpe (4000 kroner?)

Dette blir jo 22 500 kroner. Jeg ønsker helt klær i ull eller bomull. 

Jeg har nå joggesko som fremdeles holder. Ingen andre sko. Men et par tøfler som jeg ikke har noe behov for å bytte ut. To joggebukser med små hull. Noen gravidklær og veldig store klær jeg har fått fra familie som er større størrelse enn meg. Og noen barneklær jeg har fått som jeg også har brukt. Ingenting i min egen størrelse som ikke har hull. 

Hilsen TS

Ikke la surmaga kommentarer som dette gå inn på deg, ts!  Du har levd svært sparsomt over lang tid og jeg synes du skal virkelig unne deg nye klær med god samvittighet! ❤️

Siden det virker som du har råd til det, anbefaler jeg deg å anskaffe en basisgarderobe med klassiske plagg av god kvalitet. Selvom det vil koste en del i starten, vil du til gjengjeld ha tidsløse klær som ikke går av moten, varer lenge og vil ikke miste fasong.  Så kan du heller mikse og matche det med litt «sesongklær» etter behov. 

Kos deg masse med «bli ny» prosjektet! 😊

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De siste 20 årene har jeg brukt om lag 10.000 på klær og sko på grunn av andre prioriteringer. Jeg har fått klær fra kjente og kjære og ellers gått med hullete klær i mange år.

Nå har jeg fått romsligere økonomi og ønsker å ta tak i klesskapet og få meg kvalitetsklær og sko. Jeg har sett på nettet og kommer opp i 20.000-30.000 for å kjøpe alt jeg ønsker. Er dette et hårreisende beløp? Og regner med at klærne jeg kjøper vil holde i mange år, spesielt ting som vinterjakke, regnjakke, vintersko og penkjole. 

Dyrere klær er det som typisk mest havner på sidemål for bruktsalg. De er sjelden brukt i noe stort omfang. Du finner ved et enkelt søk jakker og kjoler som er brukt 1-10 ganger for 1/10 av nypris. 

Og de kommer ikke til å vare «mange år». Ting lages ikke med slik kvalitet lengre. Det ville ikke gi mening for produsentene å produsere kvalitet når de heller kan produsere i kvantitet.

exictence skrev (2 timer siden):

Ja, jeg synes det. Men hvis du har råd, så er det fint å bruke mye på kvalitetsklær du kan ha lenge, så slipper du å kjøpe ofte og billig.

Vet mange som liker å bruke mye penger på klær. Andre bruker på andre ting. Hvis det gleder deg, så gjør du det

Ideen om at pris og kvalitet har sammenheng er sjarmerende. Men også feilaktig. 

Mange dyre merker selger klær som ikke er ment å vare, fordi merkevaren deres ikke er varighet, den er pris. Folk som kjøper dyre ting gjør ikke det for å ha tingen lenge. De gjør det for å vise frem at de kan bruke mye penger på en ting. Dersom tingen har kort levetid er den derfor et bedre statussymbol enn om den varer lenge. Fordi lav levetid=økt forbruk. Og selve forbruket, ikke levetiden, gir status.

De merkene som lager klær av akseptabel kvalitet holder omtrent den kvaliteten du ville forventet av et billigmerke for 10 år siden. Eller noe lavere. Med mindre ts tenker hyre inn en skredder og få ting sydd etter bestilling er «kvalitet» en svunnen verdi.

Anonymkode: 101d5...8cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ca 20k i måneden på klær, så nei, det er ikke mye i det hele tatt når du skal bygge opp en hel garderobe. Heller svært lite.

Anonymkode: 1ea0f...4ea

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...