Gå til innhold

Bruke 20.000 - 30.000 på klær

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste 20 årene har jeg brukt om lag 10.000 på klær og sko på grunn av andre prioriteringer. Jeg har fått klær fra kjente og kjære og ellers gått med hullete klær i mange år.

Nå har jeg fått romsligere økonomi og ønsker å ta tak i klesskapet og få meg kvalitetsklær og sko. Jeg har sett på nettet og kommer opp i 20.000-30.000 for å kjøpe alt jeg ønsker. Er dette et hårreisende beløp? Og regner med at klærne jeg kjøper vil holde i mange år, spesielt ting som vinterjakke, regnjakke, vintersko og penkjole. 

Anonymkode: aeb5d...f98

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke hårreisende. Det er ting du trenger, og det er lurt å betale for kvalitet så du har klærne i mange år.

Anonymkode: 6cf72...57f

• Liker 10
  • Nyttig 14
Skrevet

Ja, jeg synes det. Men hvis du har råd, så er det fint å bruke mye på kvalitetsklær du kan ha lenge, så slipper du å kjøpe ofte og billig.

Vet mange som liker å bruke mye penger på klær. Andre bruker på andre ting. Hvis det gleder deg, så gjør du det

• Liker 4
Skrevet

Tja. En ordentlig regnjakke koster jo fort 5000 kr, det samme med vinterjakker. Skinnsko er jo heller ikke spesielt billig. Ullgensere koster fort noen tusenlapper. 

Så synes ikke 20 000 høres så ille ut for en helt ny garderobe.

Anonymkode: b9a65...3b5

• Liker 12
  • Nyttig 9
Skrevet

Haha, nei. Det går det raskt på et normalt år for de fleste. 

Anonymkode: 15786...8ae

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Synes ikke det. Det er jo et stort beløp å betale med en gang, men husker da jeg var ung. Dro jo ut på shopping en gang i uka omtrent og brukte fort 1000 kr pr uke 🤦🏻‍♀️😆 dvs 4000 i måneden. Som da blir nesten 50 k i året på dritt! Herregud, helt sjukt å tenke tilbake på. 
Så hvis man tenker gjennom kjøpene og handler klær man bruke lenge og igjen og igjen, så er det helt innafor 😊 

Anonymkode: c3d14...ca6

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvis du trenger å bygge opp en garderobe med kvalitetstøy etter å ha brukt i gjennomsnitt 500 kroner i året på klær de siste 20 årene er ikke 20.-30.000 kroner mye. OK, det er en stor engangssum, men egentlig er det "etterslep" fordi du ikke har hatt muligheten før. 

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet

SIFO sier 1070 kr i mnd for en kvinne i sin beste alder. Bruker du 20-30 k vil du fortsatt ligge rundt 1/10 etter 20 år

Anonymkode: a9adb...ce4

• Nyttig 3
Skrevet

Det er sinnsykt mye man trenger overhode ikke nye sko, jakker, bukser vært eneste år 

Jeg bukser 500- 1000 kr på et år 

Anonymkode: 69aa1...d0c

• Liker 1
Skrevet

Det at folk ikke synes 20 - 30 000 kr på klær er mye, forteller alt om folks forbruk.

Jeg bygget opp en ny garderobe i år, og brukte vel ikke mer enn 5k. Jeg har aldri opplevd at klær fra Bik Bok, Gina Tricot, Cubus, NA-KD og Lager 157 har blitt slitt eller ødelagt. Jeg har enda klær jeg kjøpte for 5-10 år siden.

Anonymkode: a7705...13a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

De siste 20 årene har jeg brukt om lag 10.000 på klær og sko på grunn av andre prioriteringer. Jeg har fått klær fra kjente og kjære og ellers gått med hullete klær i mange år.

Nå har jeg fått romsligere økonomi og ønsker å ta tak i klesskapet og få meg kvalitetsklær og sko. Jeg har sett på nettet og kommer opp i 20.000-30.000 for å kjøpe alt jeg ønsker. Er dette et hårreisende beløp? Og regner med at klærne jeg kjøper vil holde i mange år, spesielt ting som vinterjakke, regnjakke, vintersko og penkjole. 

Anonymkode: aeb5d...f98

Jeg tenker folk får bruke det de vil på slikt, ser ikke problemet.  Jeg hadde aldri brukt 30 tusen på klær, ikke har jeg dårlig råd heller,men jeg er den typen som ikke kaster matrester en gang. Er bare sparsommelig.  Jeg har allikevel interesseser så bruker en del på hobbyer. Tenker folk får bruke pengene sine på det dem ønsker så lenge man har råd😊

Anonymkode: 6f47a...a55

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det at folk ikke synes 20 - 30 000 kr på klær er mye, forteller alt om folks forbruk.

Jeg bygget opp en ny garderobe i år, og brukte vel ikke mer enn 5k. Jeg har aldri opplevd at klær fra Bik Bok, Gina Tricot, Cubus, NA-KD og Lager 157 har blitt slitt eller ødelagt. Jeg har enda klær jeg kjøpte for 5-10 år siden.

Jeg har fått mye dårligere enn tidligere, og har vært innom de klassiske kjedebutikkene i det siste. Utrolig mye dårligere snitt, dårligere kvalitet på stoffet, og dårligere sømmer. Merker også at ullen har mye kortere fibrer, bare av å ta på den. Det er også sykt mye polyester og akryl. Så går derifra tomhendt. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er sinnsykt mye man trenger overhode ikke nye sko, jakker, bukser vært eneste år 

Det ville ikke holdt til nye bukser en gang 😅

Eller det jeg trenger av treningstights på et år. 

Bare sneakres og joggesko kommer på det dobbelte av det i året. 

Anonymkode: 15786...8ae

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Var de 5000 kr inkludert regnjakke, vinterjakke, vintersko og penkjole? Som TS skal kjøpe i tillegg til vanlige klær.

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet

Har du råd så har du råd 😊

Skrevet

Til og med jeg som mann bruker fort 20 000 i året på klær. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har fått mye dårligere enn tidligere, og har vært innom de klassiske kjedebutikkene i det siste. Utrolig mye dårligere snitt, dårligere kvalitet på stoffet, og dårligere sømmer. Merker også at ullen har mye kortere fibrer, bare av å ta på den. Det er også sykt mye polyester og akryl. Så går derifra tomhendt. 

Jeg syr selv, problem solved. Kjøpte alt jeg trengte til å sy meg bukse for ca 700 kr. Da får jeg skreddersøm, topp kvalitet på stoffet, og sømmene kan jeg i alle fall ikke klage på siden jeg har gjort dem selv 😅. Så det anbefales. Og så får man en helt ny respekt for klær hvis man syr selv, fordi man skjønner at det er mye arbeid i ett plagg. 

Anonymkode: c507b...c41

• Hjerte 1
Skrevet

Nei jeg synes ikke det. Jeg driver å lage meg en base klær. Så jeg bruker litt penger på det. Og da skal de holde i mange år. Og at jeg ikke føler at jeg ikke har noe å ha på meg. Jeg har bestandig følt det. Men no så prøver jeg på at jeg kan sette sammen flere antrekk av de samme klærne. 

Anonymkode: 4727d...f49

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det holder knapt til noe undertøy. Lite nye jakker, sko og bukser med det budsjettet.

Anonymkode: f49e1...00d

• Liker 8
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke. Jeg bruker sikkert så mye i løpet av et år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...