Gå til innhold

Datteren sier hun er sapfisk. Er dette en greie nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tipper dette er en jente som har vært mye på TikTok..

Anonymkode: b66a4...2b0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger vi alle disse kategoriene da? Cis mener jeg f.eks. er tull og unødvendig.

Anonymkode: 5407f...40b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Okei, jeg må bare spørre.
Datteren til ei jeg kjenner har "kommet ut som sapfisk". Jeg måtte google hva det betyr, og det viser seg at det visst bare betyr at hun liker jenter.
Er ikke det bare lesbisk, da? Hvorfor må alt ha nye fancy navn hele tiden?

Jeg sier ikke at det er noe galt i det altså, men jeg skjønner ikke helt poenget.
Hvis datteren min hadde kommet hjem og sagt at hun var sapfisk, tror jeg ærlig talt jeg hadde blitt mer forvirra enn noe annet.
Er dette en ny trend blant tenåringer, eller faktisk en greie?

Hvordan hadde dere reagert om datteren kom og sa dette?
Er det bare jeg som føler det har gått litt inflasjon i sånne "identiteter" nå?

Anonymkode: 6d05a...b6e

Det skrives jo "sapphic",ikke sapfisk,ikke rart det høres fremmed ut,slik du ordlegger det..

Ordet er for ordens skyld eldre enn både "lesbisk" og "skeiv"..

Anonymkode: fbe3a...a12

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Så, kvinnetiltrekning, gynefili. 

Anonymkode: 7e99f...6c8

Gynofili (ikke gynefili..)..

Det ekskluderer heller ikke å være tiltrukket av menn,bare at man foretrekker det feminine..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gynofili (ikke gynefili..)..

Det ekskluderer heller ikke å være tiltrukket av menn,bare at man foretrekker det feminine..

Enda et ord jeg ikke har hørt, om unødvendig ord i det norske språket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 14.18):

Å påstå at språket er i endring når noen bruker ordet sapfisk er jo helt feil - det er vel et av de eldste ordene vi har for lesbisk ;)  Lesbisk kommer fra den greske øya Lebos - gjett hvem som bodde på den!

Sapfo. 

Anonymkode: ce29c...3e1

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det skrives jo "sapphic",ikke sapfisk,ikke rart det høres fremmed ut,slik du ordlegger det..

Ordet er for ordens skyld eldre enn både "lesbisk" og "skeiv"..

Hvilket begrep er egentlig eldste når lesbisk kommer fra Lesbos, hvor Sapfo bodde? 

Jeg er enig i at sapfisk/sapphic er nærmere Sapfo i form av navnet hennes, men ettersom Lesbisk er etter Lesbos fordi hun bodde der er allerede tilknytningen gjort til Sapfo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 14.20):

I dette tilfellet ble det «annonsert» til vedkommendes mor, syns du det er like uforståelig? 

Anonymkode: 9b778...d44

Ja, jeg syns det. Jeg bare tok med kjæresten hjem jeg. "Hei, mamma. Dette er Anne"... 

Anonymkode: f8cb2...73a

Skrevet

Hun er med andre ord lesbisk, men også vil føle seg spesiell. Derav sapfisk. Lesbisk blir for vanlig. Så lesbisk+oppmerksomhetsbehov = sapfisk

Anonymkode: 42ee8...c97

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enda et ord jeg ikke har hørt, om unødvendig ord i det norske språket.

Du er skikkelig IFO ass

Anonymkode: e9271...d6a

Skrevet

Det kommer av namnet Sappho, og begrepet heter sapphic på engelsk. Så det er nok en slags fornorsking. 

Ikke rarere enn at ordet lesbisk kommer fra navnet Lesbos. 

Anonymkode: 17208...bc2

• Liker 1
Skrevet

Hørt Sapphic  på engelsk  mange ganger men var ikke klar over den norske oversettelsen av ordet før nå. Kult. 

Siden jeg er sappfisk sjøl føler jeg har lov å dra denne: Vet du hva den beste fisken er? Sapfisk 🥁

Anonymkode: f94c2...e67

• Hjerte 1
Skrevet

Bare jeg som dro paralell til Durek og at han er halvt reptil? Tenkte i første omgang at sapfiks var en kombo av homo sapiens og fisk. Innser etter å ha lest tråden at jeg er helt på villspor, men ler likevel godt 😂

Anonymkode: 6fbb4...136

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 13.23):

Hvordan hadde dere reagert om datteren kom og sa dette?
Er det bare jeg som føler det har gått litt inflasjon i sånne "identiteter" nå?

Anonymkode: 6d05a...b6e

Hvordan og hvorfor påvirker det deg at hun velger å omtale det på denne måten? 

Anonymkode: c230c...cda

AnonymBruker
Skrevet
blvck skrev (8 timer siden):

Hvilket begrep er egentlig eldste når lesbisk kommer fra Lesbos, hvor Sapfo bodde? 

Jeg er enig i at sapfisk/sapphic er nærmere Sapfo i form av navnet hennes, men ettersom Lesbisk er etter Lesbos fordi hun bodde der er allerede tilknytningen gjort til Sapfo. 

Poenget var at flere i tråden kaller uttrykket tullete og unødvendig nytt. 

Det er ikke nytt. Det er like gammelt som lesbisk, og har faktisk ganske mye litteraturhistorie knyttet til seg! 

Kan godt hende jenta har lært det på TikTok - men det ER faktisk pensum på litteraturvitenskap i et av de første grunnfagene.

Ikke noe nytt, faktisk veldig gammelt. Det var poenget. 

Anonymkode: ce29c...3e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun er med andre ord lesbisk, men også vil føle seg spesiell. Derav sapfisk. Lesbisk blir for vanlig. Så lesbisk+oppmerksomhetsbehov = sapfisk

Anonymkode: 42ee8...c97

Jeg er ikke lesbisk men jeg sapfisk siden jeg er bifil. Sapfisk er jenter som liker jenter. Altså bifile kvinner og lesbiske det har blitt forklart i tråden noen ganger nå. Hvorfor ha denne samle betegnelsen og ikke bare bruke bifil eller lesbisk? Tja jeg synes bakgrunnen for ordet og ordet i seg selv er veldig kult 😎 Og det er faktisk enklte lesbiske som er litt fordomsfulle mot bifile så det er en fin samlebetegnelse som gir samhold mellom bifile og lesbiske. 

Anonymkode: f94c2...e67

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...