Gå til innhold

Datteren sier hun er sapfisk. Er dette en greie nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at hun må bo i akvarium da? Og være fisk på heltid?

Anonymkode: 6f648...90e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller ikke så stor rolle hva det eter, gjør det?

Skrevet

Har sett at engelske «sapphic» har blitt brukt en del i lgbtq+-miljøene på Instagram og tiktok, så ikke så rart at det ordet har blitt mer populært i Norge også. 
Det betyr at man tiltrekkes av kvinner ja, men ikke nødvendigvis at man er lesbisk. Det er en paraplybetegnelse på flere ulike legninger/identiteter. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk må annonsere hvem de er tiltrukket av? Det er da en privatsak.

Anonymkode: e7812...9d8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Aldri hørt om.

Språket er i endring alltid, ja. Men man kan holde på de vante ordene. 

Bare et eksempel, men når flere sier «hun» når det burde være «henne» så er det viktig å holde på det korrekte. 

Anonymkode: 5407f...40b

Å påstå at språket er i endring når noen bruker ordet sapfisk er jo helt feil - det er vel et av de eldste ordene vi har for lesbisk ;)  Lesbisk kommer fra den greske øya Lebos - gjett hvem som bodde på den!

Sapfo. 

Anonymkode: ce29c...3e1

• Nyttig 2
Skrevet

Betegnelsen er gammel - Virginia Woolf brukte den, f.eks - den har en litt intellektuell klang. Bruk av ulike ord og uttrykk er også påvirket av mote og miljø og går i bølger. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor folk må annonsere hvem de er tiltrukket av? Det er da en privatsak.

I dette tilfellet ble det «annonsert» til vedkommendes mor, syns du det er like uforståelig? 

Anonymkode: 9b778...d44

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Åja. Bifil med andre ord? 

Nei, det er en samlebetegnelse for jenter som liker jenter.
Så bifil og lesbisk er innenfor begrepet.

Personlig ser jeg ikke meninga med den samlebetegnelsen, men noen liker å bruke den i istedenfor å si bifil eller lesbisk.
Og vil dem det så synes jeg dem skal få lov til det.

Anonymkode: 28e91...b6f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I dette tilfellet ble det «annonsert» til vedkommendes mor, syns du det er like uforståelig? 

Anonymkode: 9b778...d44

Ja, jeg har ikke en eneste gang i hele mitt liv hatt noe behov for å fortelle noen, og i hvert fall ikke min mor, hvem jeg er tiltrukket av. Hva skal hun med den informasjonen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sikkert folk som mener at det finnes flere kjønn enn to eller som anerkjenner sosiale kjønn også som har kommet på det. Da er det jo ikke bare bifil. Da kan man jo tiltrekkes uendelig mange kjønn.  

Anonymkode: 58e87...b4c

Men det finnes det vel et ord for; panfil? 

Anonymkode: 15932...94b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har ikke en eneste gang i hele mitt liv hatt noe behov for å fortelle noen, og i hvert fall ikke min mor, hvem jeg er tiltrukket av. Hva skal hun med den informasjonen?

All informasjon trenger ikke ha en nytteverdi for andre, men som det likevel er helt naturlig å dele. Spesielt til nær familie. 

Anonymkode: 41b45...686

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er en samlebetegnelse for jenter som liker jenter.
Så bifil og lesbisk er innenfor begrepet.

Personlig ser jeg ikke meninga med den samlebetegnelsen, men noen liker å bruke den i istedenfor å si bifil eller lesbisk.
Og vil dem det så synes jeg dem skal få lov til det.

Ja for min del kan folk kalle seg hva enn de vil, jeg bryr meg ikke om hva andre folk tiltrekkes og ikke tiltrekkes av, men når det kommer så mange nye begreper på ting man allerede har begrep på, så kan man ikke forvente at folk flest skal klare å holde tritt med og huske alt dette. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Åja. Bifil med andre ord? 

Kanskje det er en slags misforståelse om at hvis du er bifil så liker man 50/50 begge kjønnene, men slik er det jo ikke. Mange som er bifil liker f.eks et kjønn 80% og det andre kjønnet 20%. 

Vi normale kvinner liker ikke alle menn vi ser heller.

Anonymkode: b1420...8f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja for min del kan folk kalle seg hva enn de vil, jeg bryr meg ikke om hva andre folk tiltrekkes og ikke tiltrekkes av, men når det kommer så mange nye begreper på ting man allerede har begrep på, så kan man ikke forvente at folk flest skal klare å holde tritt med og huske alt dette. 

Det trenger man vel ikke heller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Aldri hørt om.

Språket er i endring alltid, ja. Men man kan holde på de vante ordene. 

Bare et eksempel, men når flere sier «hun» når det burde være «henne» så er det viktig å holde på det korrekte. 

Anonymkode: 5407f...40b

Som da mange skrev "mere", som da ikke var korrekt? Ikke at jeg er enig, men har på følelsen at språket "utvikler seg" i en dårlig retning nå. Språkutviklingen virker å være veldig preget av fordumming.

Anonymkode: 6871f...66f

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Sapfo var en kvinnelig lyriker fra den greske øya Lesvos (derav ordet lesbisk). Hun var kjent allerede i sin samtid, hun nevnes av Platon (som levde en god stund etter henne), og ryet hennes lever ennå, selv om de aller fleste av diktene hennes er gått tapt.

https://no.wikipedia.org/wiki/Sapfo

Er datteren din lesbisk og skriver dikt? Da vil et slikt adjektiv være passende.

EDIT: Denne linjen står også i artikkelen:

Hun har også inspirert uttrykket «sapfisk kjærlighet», som omfatter alle kvinner som elsker andre kvinner, uavhengig av seksuell orientering.

Endret av Pawn Hearts
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

men når det kommer så mange nye begreper på ting man allerede har begrep på

Nå er ikke Sapfil et nytt begrep heller da.
Det er bare lite brukt.

Er vel 2 eller 3 innlegg allerede som sier noe om at det er et gammelt ord og hvor det stammer fra.

Skrevet

Interessant og grusomt at «lesbisk» har blitt et skittent fy-ord. 

Anonymkode: 4c876...b08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Om ikke, så er hun hvert fall belest :vetikke: 

Anonymkode: ce29c...3e1

Nåja, tviler vel på at hun har funnet det der i en bok. Mer sannsynlig sosiale medier, spør du meg.

Anonymkode: db9cc...845

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er vel typisk tenåringer, de skal liksom være så spesielle og unike. Er det ikke det ene, så er det det andre.

Anonymkode: db9cc...845

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...